תביעת אצבע

מאמר המערכת של עיתון 'הארץ' מציג הבוקר עמדה בעד תעודות זהות ביומטריות , הסיבה? כמות מדהימה של זיופים בתחום תעודות הזהות. את דעתי בנושא תעודות זהות ביומטריות כבר הבעתי כמו גם רבים וטובים אחרים. הבעיה האמיתית היא שאת תעודות הזהות בישראל קל לזייף, ותעודות ביומטריות לא יהיו קלות פחות לזיוף.

אגב, זה לא שבישראל יש תופעה נרחבת של גניבת זהות, תעודות זהות ישראליות הן טובות במעט יותר ממקבילותיהן האמריקאיות והן עושות צדק רב. הבעיה היא שאת תעודות הזהות הישראליות קל מאוד לזייף בפוטושופ; ואולי הבעיה העיקרית היא שבישראל דורשים הרבה יותר מדי אימותי זהות בשביל פעולות שלא נחוצות לכך (כמו רכישה בכרטיס אשראי בעסקה טלפונית).

השימוש של מדינת ישראל במידע מתוך המאגר, כמו גם ההצעה לכך שכל ההליכים סביבו ישארו חסויים, היא הצעה בעייתית במקרה הטוב; אנחנו מדברים על הצעה שתאפר שיטור נרחב ותגרום ללא מעט נזקים אחרים. אולי הגיעה העת לרפורמה בדיני הזהות: לאפשר לאדם לאמץ מספר זהויות תוך שהוא נוטל אחריות עליהן. כלומר, הוירטואליה תתממש וכל אחד יוכל, כמו שהוא מחזיק בפרופיל פיקטיבי בפייסבוק, להחזיק גם בזהות פיקטיבית לשימוש עבור פעולות שבהן הוא לא כל כך מתאגה. הצורך לזהות אזרחים בצורה חד ערכית לא מגיע למדינה.

אנשים שוכחים שמאגר של טביעות אצבע לא יסייע בתפיסת פושעים שאינם מעל גיל 16, כמו גם עובדים זרים ששוהים בצורה לא חוקית ולא הושפלו על ידי מערכת מעו"ז או פלשתינאים שהגיעו ארצה סתם כך. הדרישה גם מנשים מוסלמיות להצטלם בניגוד לאמוננתם הדתית היא משפילה ונוגדת זכויות אדם בסיסיות. אם אתם לא מבינים זאת, תחשבו על כך שכדי לזהות ביומטרית היו דורשים מהאזרחים לתת דגימת צואה לאחר שאכלו חומר המכיל חזיר; האם היה ניתן לצפות מחברי הכנסת החרדים להסכים לכזו דרישה?

לנוחיותכם: מדריך מלא להסרת טביעות אצבע

19 thoughts on “תביעת אצבע

  1. אין שום איסור באמונה המוסלמית שאוסרת על נשים להצטלם, כמו בכל דת, גם באיסלם יש פנאטים שכל רצונם הוא להשאיר את האישה על תקן רכוש באמתלה של "צניעות".

  2. ניצן,
    נניח שאותם פנאטים מאמינים שאללה יהרוג אותם אם הנשים יעמדו בפני אדם אחר שאינו בעלן בראש גלוי, האם זה בעייתי?

    ומה אם נשים חרדיות נשואות ידרשו להציג את שיערן (ערוותן) בפני המאגר, שידוע לכולם שגברים יכולים להסתכל עליו?

  3. מה אם מאמיני אחת הדתות (נניח מוסלמים, לצורך הדיון) יחליטו שמיסים זה כמו ריבית, ואסור למוסלמי לשלם ריבית, אחת אללה יהרוג אותו? אז תיתן להם לא לשלם מיסים?

  4. אלעד, רק לפני יומיים או שלושה התפרסם באיזשהו בלוג פוסט על אחוזי תשלום האגרה אצל היהודים והערבים. נקצר לך את זה – זו לא דת, הם פשוט לא משלמים.

    יהונתן, אם תסתכל על הניסוח שלך, שוב, זה הפנאטים מאמינים שאלוהיהם יהרוג אותם על הפשע שעשה הרכוש שלהם. זה בעייתי מהרבה סיבות, אבל מבחינתם זה בעייתי מסיבה אחת בלבד.
    אחרי שהראשונה תעמוד מול המצלמה, וגם השניה והעשירית והאלף ולא יקרה כלום, הן חס וחלילה עלולות לשאול איפה עוד שיקרו לנו. וזה לגמרי לא משנה אם מדובר במוסלמים או חרדים. יש פה שימוש בשמירה על בורות כדי לשמור על סטטוס מסויים.

  5. יהונתן,
    "בצורה חד חד ערכית", כך אומרים כדי להראות שיש מושג במסדי נתונים וכדומה…

    אהבתי את הרעיון על הוירטואליה בחיים. צריך לעכל את זה ולחשוב על בעיות אפשריות.

    אני לא מבין, הסיפור עם המוסלמיות זה משהו חדש? איך היו להן תעודות זהות עד היום?

  6. אלעד,
    זה כבר קיים בארצות הברית. אינדיאנים מורשים לצרוך סמים מסוימים ומורמונים יכולים להנשא למספר נשים.

    בארץ זה קיים בצורה אחרת, כשיש מוסלמים שמתחתנים עם מספר נשים.

  7. מאמר מעניין בנושא שפורסם לפני 7 שנים ועדיין רלוונטי:
    ttp://www.anu.edu.au/people/Roger.Clarke/DV/Biometrics.html#EAB

  8. יהונתן,
    מבחינת ה-שריעה (ה"הלכה" המוסלמית), אין ממש איסור להצטלם ללא כיסוי ראש, או חיג'אב (לבוש על הכל כמעט). במקרה יצא לי לדבר עם אימאם אחד על זה לפני מס' שנים.
    ואגב, גם הפנאטים לא ממש מאמינים ב"הריגה מיידית" במובן של עשית עבירה->אלוהים הורג אותך, אלא יותר מאמינים שאלוהים יזרוק אותך לגהינום (וזה מופיע בשלושת הדתות, רק שהפירוש לחלוטין שגוי לגבי זה).
    אגב, הנה לינק למאמר איך פרופסור אחד הצליח לשכפל כרטיס שדי דומה למה שהממשלה מתכננת, תוך מס' דקות: http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/crime/article4467106.ece

  9. ניצן – אני בטוח שאחרי שאלף נשים יהודיות-חילוניות יצטלמו לתעודת הזהות בתצלום מהאגן ולמעלה, בחזה חשוף – גם אז הן יבינו שזה לא כל כך נורא. רוצה לנסות? או שבא לך להפנים שגם לנשים מוסלמיות יש דעה, והן חושבות אחרת ממך?

    חץ – גם בהלכה היהודית זה לא כתוב. זה לא אומר כלום – דת משתנה לאורך השנים. היום זה חלק מהאמונה הדתית שלהם.

  10. דרומי,
    אמונה דתית הולכת *לפי* ההלכה. לא ההיפך. יש מחמירים ויש מקילים, אבל ההלכה זו ההלכה.

  11. שאלתי האים אדם חייב לתת ת.אצבעות למעביד פרטי למרות שהוה עשה ת.אצבעות באתו תחום לממשלה?.

    .

Comments are closed.