ארבע מחשבות על מי מנהל כאן את העניינים

0.
לאור שלילת זכויות היתר מח"כ חנין זועבי במליאת הכנסת אני בספק אם לא ראוי להכניס לכנסת עוד כמה הצעות חוק ספציפיות להחריד כגון הצעה למעונות לילדי חברי כנסת אשר יש להם שמונה ילדים ומעלה אשר אינם בני מיעוטים, או לקבל חוק ששולל את זכות ההצבעה ממי שרצח ראש ממשלה בעוד שראש הממשלה מכהן ולצורך מטרות פוליטיות. אכן, הכנסת הנוכחית היא הפופוליסטית ביותר והיחידה שמסוגלת למשחקים מיותרים ברפש. כך, שלילת זכויות מחבר כנסת כאשר זה הורשע בדין, ומנגד הותרת הזכויות אצל חבר כנסת שהורשע במתן עדות שקר מראה כמה צבוע בית הכסא.

1.
משרד האוצר ומשרד התחבורה, בשם ההתייעלות, מציעים לעקוב אחרי כל בעלי הרכבים ולהתקין מערכת שתאפשר לאכן את הרכב, לשמור היסטוריה ולדווח למרכז שליטה. התכנית, או תכנית דומה לה כבר מיושמת בצה"ל ואף אחד לא חושב על ההשלכות של פגיעה בפרטיות או על האפשרות שארגון עוין יחטוף את המידע מהרכבים הצבאיים ויחטוף חיילים, או יטמין מטען. ממשרד התחבורה לא הייתי מצפה אחרת לאור מחדל הרב-קו, ובכלל לאור הרצון המתמד למאגרי מידע. אולם משרד האוצר? וובכן, העלות של מערכת כזו לא תחזיר את עצמה מהר כל כך.

2.
לרגע אחד, ואולי רגע קט, היה נדמה כאילו אילן גילאון עומד לחולל מהפכה של ממש באינטרנט הישראלי. הדיון שאילן ערך בועדת המשנה לתקנות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות דנה היום בתקנה המחייבת כל אתר המספק שירות ציבורי (לרבות שירותי מידע או שירותי מסחר) להנגיש את אתר האינטרנט שלו בסטנדרט W3 לנגישות אתרי אינטרנט. לרגע, היה נדמה כאילו כל אתרי הממשלה, שמותאמים רק לאקספלורר ודבר לא נעשה מאז החלטת ועדת המדע להתאים את אתרי הממשלה לדפדפנים שאינם אקספלורר בשנת 2007 ועד היום דבר לא השתנה. הועדה עומדת לקבל החלטה מהפכנית, ולהפוך את ישראל, לטוב ולרע, למדינה הראשונה בה יוטלו סנקציות פליליות על אתרי אינטרנט שאינם עומדים בתקן (ודבר עוד לא דובר על הסכנה בכך שכל האתרים מחו"ל שאינם תואמים עדיין ימשיכו להציע שירותים).

3.
את זה כבר ראיתם?

18 thoughts on “ארבע מחשבות על מי מנהל כאן את העניינים

  1. אני חייב להגיד שכשראיתי את הטוויט שלך בנושא התקנים קצת הזדעזעתי.
    החלטה שכזאת אם תיושם לגבי אתרים פרטיים (שאינם אתרי ממשלה) רק תפגע ביכולת של היוצרים להתקדם טכנולוגית.
    המצב היום הוא שמרבית הטכנולוגיות המתקדמות שמשמשות לפיתוח אתרים (CSS3, HTML5 וכ'ו) אינן חלק מהתקן הרשמי אלא מטיוטא ובכל זאת קיים מימוש שלהן בכל דפדפן מודרני (כולל IE!) ברגע שמנעת מאיתנו להשתמש בהן פגעת בפתרונות יצירתיים לבעיות בתחום (דוגמא ישראלית של אתר שמספק שירות מידע: http://www.netcraft.co.il/blog/?p=3463)

    הטכנולוגיה מתקדמת מהר יותר מהתקנים ובמצב שבו מחייבים הצמדות עיוורת לתקינה פגעת בכולנו.

    ואפילו לא חייבים ללכת כל-כך רחוק, מספיק שמפתח ישכח לכתוב / בסוף תגית img וכבר ה-Validator צועק, האתר לא עומד בתקן ובעליו חשופים לסנקציות פליליות.

  2. ועוד משהו קטנטן לחידוד הנקודה (WP לא מאפשר לערוך תגובות)
    הנה קישור לבדיקות תקינות של העמוד הראשי של גוגל:
    http://validator.w3.org/check?uri=https://www.google.com/&charset=(detect+automatically)&doctype=Inline&group=0

    כפי שניתן לראות, האתר לא עובר את הבדיקה (אפשר גם לשחק שם עם האפשרויות, זה לא עוזר) במידה וגוגל היה אתר ישראלי מכיוון שהוא ציבורי ומספק שירותי מידע
    החברה הייתה נפגעת, אפילו שהוא נגיש מכל דפדפן בשוק.

  3. באופן כללי, רגולציה לאינטרנט זה בדרך כלל דבר רע – ובלתי ישים.
    הבעיה המרכזית היא שבוני אתרים פשוט מזניחים כרגע סביב 20 אחוז מהגולשים שלהם בסטטיסטיקה סלחנית.
    כשמדובר באתרים פרטיים שעושים בחירות גרועות עבור עצמם, זה בעיקר טיפשות שלהם. לעומת זאת, כשחברה שמפעילה שירות חיוני, כמו בנק, שירותי בריאות או סתם ברוקר (שרוב החברות למסחר בורסאי בארץ משתמשות במערכת ordernet שבנוסף לזה שהיא תומכת רק באקספלורר, היא גם לא מאובטחת בצורה כמעט רשלנית) פה דווקא יש צורך בהתערבות חוקית שתחייב אותם לדאוג שהאתר יעבוד על פי הסטדנרטים, יעלה בלי בעיות לפחות ב-5 הדפדפנים המובילים, ולדאוג לנגישות לאתר לאנשים עם מוגבלויות.
    בגרמניה לדוגמא הבנקים מחוייבים לספק ללקוחות גישה לנתונים באמצעות פרוטוקול מאובטח בשם EBICS, כך שנתונים הם ברשות הלקוחות.

  4. מוסכם שאתרי ממשלה חייבים להיות תואמים לתקנים ונגישים לכל אזרח. למעשה, המצב הקיים, בו אתרי ממשלת ישראל, הממומנים מכספי ציבור, מיועדים לדפדפן ספציפי של חברה מסחרית, הוא שערורייתי. אפשר אולי להרחיב את זה לאתרי הבנקים, הדואר, רכבת/נמלי תעופה/אוטובוסים, עיריות. אבל מכאן ועד הטלת אחריות פלילית על כל חנות אינטרנט שולית המרחק הוא גדול מאוד, שלא לומר התערבות-יתר בלתי מוצדקת לחלוטין של המחוקק. וכמובן שעוד לא התחלנו לדבר על אתרים המכוונים לשוק הישראלי אך הנמצאים פיזית בחוות שרתים בחו"ל וכו' וכו' עניינים ידועים היטב.

  5. ושאלה בעניין הגז. חברות הגז חתמו על הסכם עם מדינת ישראל ובו מפורטים המיסוי והעמלות על הפקת גז ונפט במקרה וימצאו. איך אפשר להצדיק את זה שעכשיו, אחרי שנמצא גז, פתאום משנים את ההסכם חד-צדדית? אני שואל ברצינות. איך יזמים אמורים לעשות חישובי כדאיות כלכלית לפעילות בישראל, אם משנים להם את הכללים רטרואקטיבית?

  6. מה שערןב, רו"ש וחזי אמרו.

    לקבוע שאי תאימות היא עבירה, או עוולה- זו פנאטיות שלא שונה מקביעת תעודת כשרות במקום שמציע מזון לציבור בחוק.

    אם אקספלורר זה דרעק, מי שלא תואם – לא ישתמשו בו.

    היום כשיש לי ביד אתר עם נתוני אנליטיקס של עשרות אלפי יוניקים ביום, אני יכול להודיע לך חגיגית שאקספלורר מת אצל הדור הצעיר. גם אקספלורר 8 ו-9.

  7. הגז עוד לא נמצא, רק הסיכויים למצוא אותו עלו.

    בעצם אתה מעלה שאלה של ג'נטלמניות, ואני אטען שכשמדובר
    בעסקים אין כזה דבר ג'נטלמניות, יש רק אינטרסים.
    אם למשקיעים מובטח רווח נאה, אז האינטרס שלהם מובטח.

  8. למה לדרוש ששירות כלשהו יהיה נגיש לכל אחד זו פאנטיות? למה, במידה והטכנולוגיה קיימת והיא לא דורשת הרבה יותר ממתכנת טוב (כפי שהמצב הוא כיום), למנוע מבעלי לקיות ראיה, אנשים עם עיוורון, אנשים הסובלים מקשיים מוטוריים ואנשים בעלי הפרעות קשב (ועוד אינספור מגבלות אחרות, שבניית אתרים לפי תקני ה W3C מאפשרת להם לגלוש לאותם אתרים) להיות זכאים לשירות?

    יכול אדם לסרב למכור פיצה לאדם עם מוגבלות בחנותו שבדיזנגוף סנטר וכל הבלוגוספרה תתרעם עליו, אבל אם הוא יעשה את זה בחנותו המקוונת, הרי זה הגיוני, מקובל ו"בשם הקידמה".

  9. תגיד יונתן,
    מה אתה עשית כדי שהגז הזה יהיה "שלך"?
    האם השקעת את החסכונות שלך וההון שלך בחיפוש הגז?
    האם העסקת אנשים שיחפשו גז?
    האם בנית אסדות כדי להפיק את הגז?

    מה, חוץ מהעובדה שבמקרה נולדת כמה עשרות קילומטרים מהמאגר, הופך אותו ל"שלך"?

    הברונים היחידים הם אלה שפיתו איש עסקים פרטי שישקיע את הכסף שלו בחיפושי גז בתואנות שווא, וברגע האמת – מתנהגים כמיטב העולם התחתון, ומעלים את דמי הפרוטקציה שהם גובים.

  10. דניאל,
    אני מניח שהגז הזה שלי בדיוק מאותה הסיבה שהאוויר שאני נושם שלי. אם המרחב הציבורי לא היה שייך לציבור, אז כנראה שמתוך אותה זכות היה מותר לאחרים לזהם את האוויר או לקחת את כל החול מחוף הים.

    יש רכוש שהוא ציבורי. גם אם הוא מועבר ליזמים פרטיים, חייבים לדאוג לטובת הציבור כשמשתמשים בו.

  11. יהונתן, האוויר שאתה נושם הוא לא של אף אחד. אין מחסור באוויר, ואין צורך לחלק בצורה כלשהי את האוויר בין אנשים.

    מאגר גז שלא היינו יודעים שקיים אלולא תשובה היה מחפש אותו ומסכן את ההון שלו, הוא לא "מרחב ציבורי" והוא לא "שייך לציבור".
    אתה יכול לדבר בכמה סיסמאות שתרצה, אבל אין שום דבר שהופך את הגז הזה לשלי.
    חייתי את כל חיי בלי לדעת שהוא קיים, בלי להשתמש בו, בלי לחפש אותו, ובלי להשקיע אצל מי שיחפש אותו.
    איכשהו, ברגע ששמעתי שתשובה מצא משהו בעל ערך, החלטתי להמציא כל מיני סיבות מטופשות כדי לגנוב לו את הרווחים.

    בניגוד ל"מרחב ציבורי", שעליו עוד אפשר לדון, שהרי משתמשים בו מדי יום הציבור – כאן מדובר במאגר גז תת מימי, שהקשר היחידי שלי ושלך למאגר הזה הוא שבמקרה אנחנו גרים כמה עשרות קילומטרים ממנו.

    לא משנה כמה סרטוני פרופוגנדה תעלה ליוטוב, וכמה כותרות עיתונים משוחדות יהיו – זה לא ישנה את העובדה הפשוטה שגילנו גביר עשיר ושאנחנו מנסים לשדוד אותו.

    אתה רוצה להשקיע מכספך האישי ולהקים אסדה משלך לגילוי והפקה של גז? זו צריכה להיות זכותך. מה שאין לך, זה זכויות על האסדה של תשובה או על מה שיופק. שום ניו ספיק לא ישנה את זה, ושום תועלתנות והתחבאות מאחורי "טובת הציבור" לא תשנה זאת.

    טובת הציבור זה שמדינת ישראל תכבד את ההסכמים החתומים שלה.
    טובת הציבור זה שלא נרשה לבריונים אלימים לשדוד אנשי עסקים.

  12. 0.
    אתה מדהים אותי כל פעם מחדש יונתן.
    יש קבוצה איסלאמית גדולה מאוד בעולם שפועלת להשמיד להרוג ולאבד כל מה שאינו איסלאמי. בניגוד ל"ימין הקיצוני" לא מדובר במיעוט קולני בתוך 6 מיליון אלא מדובר ברוב בתוך ציבור של מיליארדים מסביב לעולם.
    קמה לה זו ותומכת בפעילותם. לא מתוך אהדה (כי בחינה מדוקדקת תעלה שאם היא תעבור לשם חייה יהיו קצרים מאוד
    http://atlasshrugs2000.typepad.com/atlas_shrugs/2010/07/woman-raped-and-murdered-for-bad-hijab-by-iranian-police-.html
    ) אלא מתוך שנאה תהומית למדינה שלנו ולכל מה שהיא מייצגת.
    למעשה, חנין זועבי מנסה להשמיד את המדינה כפי שהיא. והיא לא מסתירה את זה, היא אמרה זאת שוב ושוב פעמים רבות בכל מני ראיונות. והיא מנצלת את הבמה הדמוקרטית בשביל להשמיד אותה.
    אני די בטוח שאתה היית בעד הפסילה של רשימת כהנא לבחירות. "דמוקרטיה מתגוננת". אז איפה לעזאזל הקשר בין מתן עדות שקר (עם כל הרפש שמתרוצץ במשכן) לבין מדינה שמנסה לגונן על עצמה מאלו המנסים להשמיד אותה ואומרים זאת בצורה פומבית ללא בושה ?

    1.
    כל הבעיה של חברי הכנסת שתומכים במאגרים האלו היא בורות בנושא אבטחת המידע.
    לענ"ד צריך מישהו להתחיל לפעול אצל החכ"ים ולהסביר להם את המשמעות של אבטחת מידע ומחשבים. אם הסיכון יהיה מוחשי עבורם כפי שהוא עבורנו אז התמונה תשתנה.

    2.
    סנקציה פלילית ?
    זה חולני. לא נ"ל שדבר כזה יעבוד.

    3.
    פרופגנדה דוחה ונמוכה.

    @דניאל
    ישנם חוקים במדינת ישראל כגון חוק העתיקות המנכסים למדינה כל מה שנמצא על אף השקעה פרטית. לענ"ד זה לא ראוי וזה לא צודק אך גם ההתנהלות של בעלי הממון מקוממת. אז אם אחד (בעלי הממון) משתמש בכוחו על מנת לרמוס את השני (הציבור) זה רק עניין של זמן עד שהשני יפעל בצורה דומה (וזה גם מה שתמיד קורה ועתיד לקרות).

  13. @דניאל

    שמעתי שקפריסין ולבנון מתעניינות בגז שטרם נמצא.
    מי בדיוק נראה לך יישלח להגן על הגז (הכה מרוחק הזה), צבא ההגנה לתשובה?!

  14. ליהונתן:
    רוסים הם לא מיעוט?
    אפשר לוותר על הדרישה ל"מיעוט", חנין היא גם ככה רווקה.

    דניאל:
    אם אתה, כמוני, משלם מיסים, אז אנחנו שילמנו את מחיר החינוך של מי שחיפשו את הגז ומי שיפיקו אותו, וחסכנו למימן ותשובה 12 שנות הכשרה לעובדים. אנחנו משלמים על הכבישים שבעזרתם מגיעים העובדים של מימן ותשובה לעבודתם, ואנחנו נדאג להם אם וכאשר הם יחלו. כמו שאמר גודבירד, אנחנו נגן על הגז אם מדינה זרה תתקיף אותו ואנחנו שמרנו מכתחילה שהשטח יהיה שטח ישראלי.
    אי אפשר להעמיד פנים שאין לנו שום זכות על הגז הזה.

    עכשיו בוא נדבר על הפחדת משקיעים. האם חברה שמייצרת שוקולד תהסס להיכנס לשוק הישראלי בגלל שהממשלה הישראלית שינתה את דעתה בנוגע לתמלוגי גז? לא, כי בנושא מזון יש תקדימים רבים וכללי המשחק קבר נקבעו. אם כבר, היא צריכה לפחד מהעדר הרגולציה שאפשר לעלית לדחוק את קדבורי מהשוק המקומי.

  15. גיא – יש במדינת ישראל גם חוקים נגד הומוסקסואלים וחוקי מאגרים ביומטריים. יש חוקים שמאפשרים הריסת בתי פלסטינים. לא כל חוק הוא מוסרי או מוצדק. זה בסה"כ תוצר של מערכת פוליטית רקובה, שבינו לבין "רצון העם" יש מעט מאוד קשר.

    גודיבירד – אז מה שאתה טוען זה שמאחר ומשפחת הפשע אלפרון מאיימת להרוג לי את העסק, למשפחת הפשע אלפרון יש זכות להעלות לי את דמי הפרוטקציה שהיא לוקחת ממני.
    למעשה, יצרת כאן תמריץ מושלם למדינת ישראל להיות במצב תמידי של אויבות עם המדינות השכנות. כל מה שצריך זה איומון מקפריסין ולבנון, והנה מצאנו לנו הצדקה לגנוב לתשובה את כל הגז. אם לא הייתי יודע יותר טוב, הייתי חושב ששר האוצר הרים טלפון לחברים בלבנון כדי לבקש מהם לעשות קצת רעש.
    יש כבר מס שתשובה, וכל שאר אזרחי ועסקי ישראל משלמים תמורת השירותים של צה"ל – זה נקרא מס הכנסה ומס עסקים. לא צריך להוסיף מס על מס. מה גם שאני בטוח שתשובה מסוגל להגן לבד לחלוטין על שדות הנפט שלו.

    דניאל ר – טיעון סוציאליסטי ישן ונדוש.
    קודם הכרחת אותי ללכת לבית ספר ממלכתי, הכרחת את ההורים שלי לשלם עליו, איימת לשלוח אותי לכלא אם לא אעשה זאת, ובסוף אתה גם חושב שזה נותן לך זכות לגזול את פרנסתי.
    אכן, אתה משלם מיסים במדינת ישראל. גם אני משלם מסים במדינת ישראל. למיסים האלה קוראים מס הכנסה ומס חברות. העובדה שאנחנו ממציאים מס חדש ומיוחד רק עבור תשובה, כי במקרה עלה על כמות יפה של גז היא גניבה, נקודה.

  16. כמה הערות:

    לאפשר לW3C לקבוע אם בעל אתר עבר על החוק זה מגוחך. מדובר על גוף כבד ומטופש הפועל עם המון אינטרסים. העקרונות הכללים שלהם נכונים אך לא כולם. זאת ועוד, הם לא ממש כותבים איך לממש את הרעיונות שלהם. אפשר לקבוע שבעל אתר צריך שהאתר יראה ברמה דומה פחות או יותר ב3 הדפדפנים העיקריים (IE האחרון, FF, כרום ואולי גם ספרי ואופרה) ויעבוד בהם.

    לגבי הגז, אני מסכים שכל בעל ממון ייתן לי אחוזים מההכנסות. לחייב אותו מעבר לתנאי הרישיון נראה לי לא מוסרי בחברה בה הממון מחולק ולא שייך לקולקטיב.

Comments are closed.