ציצים טובים לשמרנות.

0.
הממסד הישראלי חזר השבוע להדגים מדוע ישראל הפכה לחברה שמרנית יותר מתמיד וכיצד מאה של מהפכות, שינויים וחירויות הצליחה להמחות מעל פני האדמה. דומה שבאמצעות הרומן המתוקשר של רן שריג ודנה ספקטור החברה הישראלית נחשפת לתחלואיה שאינם כוללים רק את הצהבת המדיה. ירון טן-ברינק הסביר זאת בצורה מופתית:

"באתר מאקו מבית קשת – אתר התוכן החדשותי השלישי בגודלו בארץ עם חשיפה של כ-35 אחוז – מככבים מדי רגע מספר סיפורים מקבילים בראש עמוד הבית, בעלי משקל גרפי זהה. באחד מימות השבוע, בשעת לילה, אלה היו כותרותיו: "מורן אטיאס שוב מפשלת על השטיח האדום"; "הכירו את הזוגות החד-מיניים הכי נוצצים שיש", "יובל שרף מאמינה באלוהים אבל גם באמונות טפלות"; "מצא את ההבדלים: 'מחוברים' מול 'מחוברות'"; "'אל תפילו את המיליון': המשחק נמשך"; "הכירו: הנבחרת החדשה של 'מאסטר שף'"; וגם "מו"מ שליט: הצעה חדשה של המתווך". רק תזכירו לנו, מי זה שליט? הוא יוצא עם אור גרוסמן? מטגן ברבוניות ב"מאסטר שף"? השם שלו מצלצל מוכר".

1.
מדהים, אך ככל שהחברה הופכת להיות מציצנית יותר, כך גם העמדות השמרניות שלה גדלות. כ-ו-ל-ם מתעניינים בשדיים של בר רפאלי אבל אף אחד לא מוכן להודות בזה. לכן, אתרי תוכן שמציגים ביקורת שמרנית ביותר ועמדות קיצוניות יכולים להרשות לעצמם להראות בחורות חשופות "לשם המאמרים". אתר mynet, לדוגמא, מציג כתבה על אדם שאיבד 165 מיליון דולר וירטואלי בפייסבוק, תוך שהוא מזהיר מסכנות האתר ומצרף סקר. הסקר כולל שלוש אפשרויות לדעה: "(1)הוא צודק, פייסבוק צריכים לקחת אחריות על מה שקורה אצלם באתר, (2) אין הרבה מה לעשות, הוא לא הקורבן היחיד ברשת החברתית הזו, (3) מי שנכנס לפייסבוק, שיקח אחריות על מה שעלול לקרות לו". כלומר, הפחדה, הפחדה, הפחדה. לצד הכתבה מופיעה ידיעה חדשותית מעמיקה על שירן חובל, בת 16.5 ועדי עובדה שלבושה בבגדים מינימאליים. וכך, כאשר יש אייטם חדשותי נוקב (באמת, הפעם) על התקנת מצלמות סתר בשירותי בית ספר, הסקר המצורף מכיל את התשובה "למה רק אצל הבנים? בשם השיוויון – מצלמה גם בשירותי הבנות".

2.
אבל הקשר בין שמרנות לרכילות לא בא סתם. הבטחתי לדבר על רן שריג ודנה ספקטור, לא? אז בתחילת שבוע שעבר הוחלט כי הטיפול במריחואנה רפואית יפוקח על ידי הרשות למלחמה בסמים; ההחלטה לכשעצמה, אירונית ומיותרת, קובעת כי הרשות שנועדה להלחם בסמים (לא לטפל במכורים, אלא להלחם בסמים) תהיה מי שתפקח על השימוש בסם לצרכים רפואיים; מכאן ועד ליום בו יוחלט כי הרשות תפקח על השימוש באקמולי לא רחוק. הסיבה לכך נוגעת לתפיסות שמרניות מאוד בנוגע למריחואנה, שמכלילות אותה כסם מסוכן למרות שישנם סמים מסוכנים ממנה שהינם חוקיים. היחס כנגד המריחואנה נובע מתפיסות שמרניות בנוגע לאופי צריכת הסמים,

3.
בד בבד, החליטה המשטרה במסע מתוקשר היטב לעצור את רן שריג שלכאורה השתמש במריחואנה רפואית בזמן שנהג, אחרי שארבו לו מחוץ למקום עבודתו, צילמו את התפיסה ועשו ככל שיכלו כדי להשפילו. המסע המתוקשר, פרי המחוז של ניצב שחר איילון נועד לעשות דבר אחד בלבד: להרתיע את הציבור מפני רן שריג, המפורסם שהעיז להשתמש במריחואנה רפואית ולדבר על כך. המשטרה רצתה לבצע, יותר מכל, דה-לגיטימציה לשריג ולהחזיר את הציבור לשיח השמרני, לשיח בו אדם שמשתמש בסמים הוא עבריין ומקומו במעצר.

4.
כמובן שבאותו היום המשטרה יכלה להשקיע את הכסף שלי ושלכם בפעולות חשובות יותר נגד עבריינים מסוכנים יותר לחברה; אבל היא בחרה לעצור את שריג.

5.
גם המשטרה הבינה שהדרך שלה להרתיע את הציבור באה עם רייטינג, שדיים וכותרות בעיתונות. אני כבר רואה את הכותרת הבאה: "יחידת עוז עצרה את פאמלה אנדרסון על כך שעבדה עבור "רוקדים עם כוכבים ללא אשרת עבודה בתוקף". אכן, הדרך הנכונה לשמור על הציבור רגוע ולקדם עמדות שמרניות נובע מהדואליות של מציצנות ועמדות קיצוניות.

8 thoughts on “ציצים טובים לשמרנות.

  1. לדעתי במקום שמוקדש לרכילות מראש כמו בלינק המצורף יש מקום לבדיחות דעת ומציצנות. הרי זו המהות של רכילות. בשאר הדברים אני די מסכים איתך.
    יש בעיה ידועה בלנסח מסר מורכב ולא פשטני בתקשורת בימינו ולכן יש מעין דיכוטומיה בין להיות הכי צהוב וסליזי או הכי שמרן.
    כמו בהרבה מקרים הקיצוניים משני הצדדים קרובים בעצם אחד לשני ממה שהיו רוצים לחשוב.

  2. "לינק מצורף"- הידיעה שלינקקת אליה בפוסט על שירן חובל.
    * קצת חבל שהלינקים לא נפתחים בחלונית חדשה בעצמם.

  3. אני דוקא מוכן להודות שאני מתעניין בשדיים של בר רפאלי ולא רק בהם.
    זה לא שאלה של להודות או לא להודות. רוב מי ש"יודה" יחפש תירוץ שאינו הסיבה האימיתית, ואת *הסיבה האמיתית* אפשר למצוא למשל ב"בנדום קול המסיבות" של דני בן ישראל שיצא הרבה הרבה לפני שבר רפאלי היתה עובר או אולי אפילו ביצית בוסר:


    לא צריך ללוות אותה הביתה
    או לעסוק בגילוי אהבה
    ועוד כל מיני חנטרישים כאלה
    אפשר פשוט לסובב את הגב בשקט
    ולהרדם

    http://www.youtube.com/watch?v=M4eEsZbiEKo

  4. מה? אין לה אשרת עבודה? אז ישר לתחנת הסגר בחיפה! שיגיעו דחוף וטרינר מומחה בחולבות ונציג משרד הבריאות לבדוק את הוספת הסיליקון לחלב!

  5. בנוגע לרן שריג – ההחלטה לעצור אותו בעבודה היא די מחליאה, אבל מה לעשות שתנאי הרשיון שלו אוסרים עליו לעשן תוך כדי נהיגה – ודי בצדק, עם כל כמה שמריחואנה פוגעת בנהיגה פחות מאלכוהול, היא עדיין פוגעת בנהיגה יותר מנהיגה שלא תחת ההשפעה. בנוסף, הבנאדם לא רק עישן תוך כדי נהיגה, הוא גם גילגל תוך כדי, שזה עוד יותר מסוכן מלהתעסק בסלולרי תוך כדי נהיגה. היו צריכים לזמן אותו בדיסקרטיות, אבל על החקירה עצמה ושלילת הרשיון אין לו בשיט מה להתלונן, וכשבנאדם משתין מהמקפצה על החוק, לא בתיאוריה אלא במעשה, הוא יכול לצפות שיטפלו בו מהמקפצה. רן שריג אידיוט גמור.

Comments are closed.