מגה-מגה אפלאוד, על חוסר היעילות במלחמה נגד משתפי קבצים.

תמיר כהן כתב השבוע על שיחתו עם עו"ד ערן פרזנטי, המייצג מספר בעלי זכויות יוצרים. פרזנטי הביע את חששו כי בעקבות סגירת אתר MegaUpload יווצר אתר חדש, וכדבריו "אין לי ספק שתוך זמן קצר ייוולד המגה-מגה אפלואד". וובכן, פרזנטי ככל הנראה צודק. אם יש מסקנה אחת שלומדים מהיסטוריית שיתופי הקבצים היא שלא משנה מה, כאשר סוגרים שירות שיתוף אחד, שירות אחר קם ולוקח את הבכורה. זה החל כאשר שירות נאפסטר נסגר בתחילת שנות ה2000, מה שהוביל לביזור יתר באמצעות פרוטוקול eMule, אשר בתורו חווה התקפות משפטיות על שרתים, רק שהטבע המבוזר לא הרשה להם להסגר לחלוטין (ואף בארץ יצאו נגד האתרים שסיפקו קישורי eMule, תוך רמיזה שירדפו גולשים).

ירידת קרנו של פרוטוקול eMule הביאה בעיקר לעליה בשימוש בBittorrent, פרוטוקול מבוזר שמאפשר שרידות גבוהה בעיקר כיוון שאין לו מרכז שליטה אחד, ולא דרוש שרת מרכזי לניהולו. אלא, שלמרות הפופולריות העולמית לה זוכה הפרוטוקול, דומה שבמקביל עלו אתרי "שיתוף", המאפשרים אחסון של קבצים בצורה זמינה להורדה. אתרי MegaUpload וחבריהם עבדו כך: כל אחד יכול לשתף קובץ, והאתר עצמו אדיש לזהות הקובץ. על מנת לזכות בחסינות מתביעות זכויות יוצרים, הסתמכו האתרים על ההגנה בסעיף 512 לחוק זכויות היוצרים האמריקאי ועעל פסיקות כגון UMG v. Veoh. ככלל, כל עוד הורידו האתרים כל קובץ אשר התקבלה תלונה לגביו, הוחזקו כחסינים (גם בארץ פסק בית המשפט הלכה דומה בת"א 567-08-09 א.ל.י.ס. אגודה להגנת יצירות סינמטוגרפיות (1993) בע"מ ואח' נ' רוטר.נט בע"מ ואח').

אלא, שנפילתו של אתר MegaUpload תסמן רק את עלייתם של אתרי שיתוף קבצים מסוג אחר, כאלה שיכולים לעמוד בפני הFBI ושאר ארגונים שמעוניינים להפילם; כבר היום לא יהיה זה קשה לאמץ את הטוב מפרוטוקולי שיתוף הקבצים לתוך שירותי שיתוף אינטרנטיים, ולספק לגולשים את הטוב משני העולמות. באמצעות לא יותר מכמה שעות תכנות ניתן יהיה לייצר פרוטוקול שיעביר את אתר MegaUpload למערכת מבוזרת, בה כל גולש תורם כמה גיגהבייטים מהכונן הקשיח שלו וחלק מחיבור האינטרנט שלו, אך מחזיק את המידע בצורה מוצפנת. חברת LaCie הצרפתית, בלי ידיעתה, מספקת כבר שירות כזה תחת השם Wuala.

אם התקנתי את Wuala על המחשב שלי, והחלטתי לשתף קובץ, אני מקבל קישור ציבורי שאני יכול לשלוח לחברים. במקביל, הקובץ מאוחסן על מחשביהם של משתמשי Wuala אחרים כדי לגבות אותו, וזאת מבלי שלמשתמשים יש גישה לקובץ.

עכשיו, בניגוד למערכות כמו MegaUpload, לחברת LaCie אפילו אין את הידיעה או היכולת להסיר את הקבצים שלי, כיוון שהם מוצפנים ומוגנים מקריאה שלה. הדרך היחידה בה הם יכולים להסיר את הקבצים שלי היא ככל הנראה לסגור את השירות.

כלומר, אם מספיק אנשים יעברו להשתמש בשירות כזה, מבוזר, מוצפן ומוגן, שלא משתמש באחסון מרכזי, תקום לארגוני זכויות היוצרים בעיה: אם עד עכשיו היו להם אויבים עם פנים, עם שם, עם יכולת להתבע, הם יעברו לעולם שבו אין כאלה, עולם בו כל מה שהם יוכלו לעשות זה לשבת ולראות את הקבצים שלהם משותפים מרחוק.

הפתרון תמיד אינו לנסות להוריד את אותם אתרים או להלחם בשיתוף. שיתוף הוא תכונה אנושית שכולנו מכירים; הפתרון הוא לייצר מודלים עסקיים אחרים. גולשים מוכנים לשלם כסף על תכנים איכותיים וזמינים בצורה מהירה; פרויקטים כמו iTunes הוכיחו את זה, וזו גם התוצאה של מחקר שערכתי יחד עם דר' נמרוד קוזלובסקי ואחרים לפני כשנתיים (Kozlovski, Klinger, Davidi, Yarkoni, "Fair Use in Israel", inside: A2K for Consumers: Reports of Campaigns and Reports 2008-2010).

עצוב לגלות שמה שיגרם כתוצאה מנסיון של ארגוני זכויות יוצרים להגן על זכויותיהם הוא פגיעה יותר חמורה. במקום לשתף פעולה עם הזרם, במקום לתת לטכנולוגיה להתקדם, הם בוחרים להמשיך להלחם מלחמה אבודה.

[פורסם במקור ב'הארץ']

8 thoughts on “מגה-מגה אפלאוד, על חוסר היעילות במלחמה נגד משתפי קבצים.

  1. עובדתית – ל MegaUpload היה נפח תעבורה הגדול ביותר בתחום איחסון\שיתוף קבצים ברשת.

    מה שקרה וקורה מסגירת האתר ומספר מתחרים שלו ששינו דרך הוא: עומס עצום על שאר המתחרים הפעילים שלא מתמודדים וקורסים, ובעקבות זאת גם עלייה עצומה בכמות seeders/leechers בטראקרים, על הדרך כל שירותי ה Newsgroup החלו בשיווק אגרסיבי יותר

  2. אבל למה הם כאלה בלתי נסבלים??

    אם היה לי דרך לראות סדרה בודדת בתשלום סביר ובאיכות טובה הייתי משלם, בשמחה. אין לי התנגדות לשלם עבור מוצר, הייתי שמח לוותר על הטרחה שבלחפש כל פעם מחדש אתר מתאים עם תוכנית באיכות מספיקה וכתוביות סבירות אם צריך.

    אבל כמובן שאין לי שום אופציה כזו, זה או להוריד או שאתה לא יכול לראות.
    כמובן שהרעיון של לשלם 250 שח ליס/הוט ולקבל ערמות של זבל וזמנים שלהם זה לא אופציה.

  3. מסתמן שרוב הסרברים של מגה אפלוד מוכנים לחזור לעבודה (מלבד השרתים בהולנד וארה"ב -שהם השרתים העיקריים). לו יוכלו להפעיל את השרתים מחדש, כמובן שזו שאלה של חתימה על צ'ק מאוד מפנק, מילויוני קבצים יחזרו להיות פעילים שוב תחת אותו הלינק. אכן יקומו שירותים חלופיים אחרים רק שכרגע רבים מבעלי אתרי הורדות / שרתים מארחים (לא יודעת את הטרמינולוגיה הנכונה) תחת חקירה מלחיצה של ה FBI ונסגרים או מדלטים מאסות של קבצים. המשמעות היא שמרבית הלינקים שניתן למצוא היום ברשת נפחו נשמתם. לינקים שגילם מעל שבוע, מתו.
    לדוגמא – FILESERVE – סוגר ולא מוכר יותר פרימיום
    FILEJUNGLE – דילט קבצים, שרתיו בארה"ב נעולים.
    UPLOADSTATION – נעול בארה"ב ותחת חקירת FBI
    VIDEOBB – נסגר יתאדה בקרוב.
    UPLOADED – מוחרם בארה"ב וה FBI מחפש את הבעלים שנעלמו
    FILEPOST – מדלט את כל החומר
    VIDEOZ – נסגר וננעל בארצות עם קשרים לארה"ב
    MEDIAFIRE – נקרא להעיד במהלך 90 הימים הקרובים ויפתח את קרביו ל FBI
    (יש לצפות כי ידלט את כל הקבצים המענינים ויסגור)
    FILESONIC – כל הלינקים לקבצים של יוזרים מתו- שינו את התנהלותם בלי לידע את המשתמשים.
    גם אתרי ה ONLINE STEREAMING תחת חקירה והחלו לסגור
    נתון נוסף הוא ש MEGAUPLOAD מתכוונת לשנות את המודל העיסקי שלה בחודשים הקרובים – האומנים יתוגמלו כספית בגין ההורדות של יצירותיהם ויקבלו 90% מסה"כ שהמורידים ישלמו בגין ההורדה (חשבונות פרימיום יוספו פרסמות)
    הביג ברודר דוחף את SOPA ו PIPA בכל הכח ומסרס לנו את הסרט.
    רע רע רע. הורסים לי את ה WWW שכל כך אהבתי. הצילו.
    כיצה ה FBI מפחיד את כולם? מאמר שווה קריאה: http://torrentfreak.com/meganomics-the-future-of-follow-the-money-copyright-enforcement-120124/
    למה ככה למה???
    ואסיים עם הקליפ החמוד הזה:
    http://youtu.be/lki9CVQtKTc
    Perfect-Beat

  4. מה זה מגה-מגה אפלואד???
    בשביל מה המציאו את המילים ג'יגה, טרה, פטה וכן הלאה?
    אני בעד ג'יגה אפלואד. אחרי שיורידו אותו יהיה טרה אפלואד וכן הלאה

Comments are closed.