הזכות לזרועות דובים

0.
אירועי סוף השבוע עוררו לא מעט לחץ: נדיר שבמקום כל כך הומה אדם, כאשר זוג הולך יחדיו, הם יאוימו באמצעות חפץ קהה ויאנסו. הפשיעה הגואה, האלימות ברחוב, הכל יחדיו מעלה שאלה: האם לשאת נשק או לאו. כלומר, נשק (ואקדח אישי, לדוגמא) גורם לך להרגיש בטוח יותר, הוא נותן לך את ההרגשה שאין אדם שיעמוד נגדך, הוא מגדיל את הבטחון האישי שלך, והוא מסוכן, בעיקר. התחושה האמביולנטית שיש לי כנגד נשק אישי בדיוק הבעיה האמיתית.

1.
כלומר,אם נצא מנקודת הנחה שרק אנשים הגונים נושאים נשק, אין לנו כל צורך בנשק. מנגד, אם ההנחה שלנו היא שעידוד של החזקת נשק על ידי אוכלוסיות מסוימות גם יכולה להביא ליותר רצח בתוך המשפחה, או לגניבתו ושוד באמצעותו, אז אף אחד לא צריך נשק. לדוגמא, מחקר שנערך לפני מספר שנים מצא כי 47% ממקרי הרצח בתוך המשפחה מבוצעים על ידי מאבטחים או אנשי בטחון עם נגישות גבוהה לנשק. ואכן, הקרבה לנשק מסכנת מאוד: יותר זמינות אומרת גם שיש יותר סיכוי שהנשק יגנב, ישמש לרעה במקרה של תקיפה או ילחץ.

2.
אבל נשק הוא בטחון; הוא מאפשר ניטרול של תוקפים. אם, לדוגמא, לנאנסת ביום שישי היה אקדח, המשטרה היתה צריכה רק לטפל בשאלה האם הירי שלה היתה הגנה עצמית או ירי בכוונה תחילה (שהיא שאלה לגיטימית), וחוסכת לא מעט (בהתחשב בכך שלדעתי אם אכן היה זה אנס אכזר כמו שמתואר בתקשורת, עונש מוות יעשה לו חסד). אלא,שהעברת הזכות המשפטית להוצאה להורג מידי המדינה יכולה לייצר בעיה.

3.
יש גם פתרון ביניים, והוא הגברת השימוש בנשק לא קטלני. גז מדמיע הוא פתרון לא טוב במיוחד, כיוון שהוא יכול לפעול כנגד המותקף\מותקפת לא מעט, אבל שימוש בנשק לא-קטלני יכול להיות איזון ראוי בין ההגנה על החירות האישית הדרושה במיוחד בימים כאלה (לאור אזלת ידה של המשטרה) ושל מניעת שימוש לרעה בנשק. כמובן, שלצד השימוש בנשק צריכות לבוא חובות, כמו דיווח על כל שימוש, הדרכה והרשאה, אבל לאפשר לכל אחד, או אחת, רכישה והכשרה של שימוש בנשק לא קטלני.

4.
נשק לא קטלני לא חייב להיות טייזר (שכנראה יש לו לא מעט סכנות רפואיות\בריאותיות), אלא יכול להיות גם אקדחי גז מדמיע או אפילו פיתוח אחר, שיוכל לעזור.

5.
כמובן שהפתרון הטוב, שמשום מה לא ננקט, ויכול לעזור לבטחון האישי, הוא להגדיל את כוחות השיטור. אם כרגע יש דיון על השאלה מה יעשו עם תוספת החיילים שיובאו כתוצאה מגיוס החרדים, הפתרון הוא פשוט: כולם יופנו לשיטור; כמו שיש חובה לשירות צבאי, אפשר גם להטיל חובה על שירות משטרתי, של שוטרי מקוף וסיור. מבחינת הבטחון האישי, כולנו נרוויח; מבחינת הספין? לא בטוח שזה יעזור למי שרוצה להבחר.

[פורסם במקור בעבודה שחורה]

[כשחושבים על זה, זרועות דובים (bear arms) הם פתרון לא רע כנגד מי שירצה לתקוף אותך מינית]

2 thoughts on “הזכות לזרועות דובים

Comments are closed.