אז כמה שווה ההתנצלות של לדור?

משהו מאוד מדאיג קיים בסוג מסוים של תביעות לשון הרע או איומים בהן: המקרה בו אדם א' עשה מעשה פסול, שראוי להוקאה וביקורת, וכאשר אדם ב' מבקר אותו, גם עם טעויות מסוימות או שגיאות, נדרש לפצותו בכסף או אפילו להתנצל. הבעיה היא כמובן ההרתעה: לא הזהירות בלשון והרצון לדייק, אלא הפחד. הפחד שמעתה, כל אחד יוכל להשתיק אותך. זה בדיוק הנושא של שני פרסומים השבוע בתקשורת: הראשון הוא איומו של מפקד מחוז תל-אביב במשטרה, ניצב אהרון אקסול, כי אם ערוץ 10 לא ישלם לו 100,000 ש"ח, הוא יתבע אותו בגין פרסום ידיעה בה אקסול נראה חונה בתחנת אוטובוס בניגוד לחוק לכאורה. השני סבוך יותר, והוא התנצלותו של פרקליט המדינה, משה לדור, על הדברים החריפים שאמר כנגד הנאשם אהוד אולמרט.

אבל דווקא במקרה של לדור יש נקודת אור קטנה. כזכור, לדור נתבע על ידי אולמרט בשלל עילות (כתב התביעה המלא); לדור נתבע על מספר ביטויים בכתב התביעה (אני לא מתייחס לשאר העוולות, כי הן פחות רלוונטיות): (1) טענה כי הלוואה שקיבל אולמרט מאיש עסקים בשם ג'ו אלמליח היא בעייתית (סעיפים 83-94 לכתב התביעה); (2) טענה כי המקרה שערורייתי (סעיפים 95-100) בצורה שאינה משקפת את כתבי האישום נגד אולמרט; (3) טענה כי ההלוואה לא הוחזרה (סעיפים 101-108).

כעת, הבה נבחן את מכתב ההתנצלות של לדור (אשר נלקח מהכתבה בYnet, היא המקום היחיד בו מצאתי סריקה):

כמו שאפשר לראות לדור מצר על דבר אחד: דיווח שגוי על כך שההלוואה לא הוחזרה. לדבריו, הדיווח הזה אכן היה שגוי. מה שלדור לא עושה בהתנצלות כאן הוא חשוב מאוד: הוא לא מתנצל על דברים חמורים מאוד שנאמרו נגד אולמרט בכתב התביעה ובגינם תובע אולמרט: האמירה ש "זה סיפור שערורייתי בצורה בלתי רגילה. הטענה היא שאלמליח נתן לאולמרט ב-93' 75,000 דולר כהלוואה. בשנה ההיא, בסכום הזה, אפשר היה לקנות דירה בשכונת קרית יובל. אני מהחברים שלי עוד לא קיבלתי ופל במתנה בחיים, אוקיי? ועד היום ההלוואה הזאת לא הוחזרה. אני לא מכיר הלוואות כאלה" (מכאן).

כלומר, מבין שני משפטים קשים מאוד דבר אחד הוסכם כלשון הרע ונמשך: אי החזרת ההלוואה. לדור לא חזר בו מהאמירה כי הלוואה שאלמליח נתן לאולמרט בגובה של 75,000 דולר (לתקופה של 17 שנה) היא עניין שערורייתי כאשר אולמרט מכהן כנבחר ציבור.

אבל מה שמדאיג כאן הוא שפרטי ההסדר המלאים לא פורסמו; אולמרט בימים אלה נמצא בשורה של דיונים משפטיים פליליים כנגדו אשר מי יודע מה היתה ההשפעה של האיום בתביעה כנגד פרקליטות המדינה כנגדו? מי יודע כיצד אותה פרקליטות, שמפחד של חשיפה אישית של פרקליט המדינה לתשלום כסף מכיסו התפשרה עם אולמרט, תתנהג כעת? מי יודע אם לא נסגרו עניינים כאן מאחורי הגב, או אם כעת ישתמשו בהתנצלות של לדור כנגד הפרקליטות באחד התיקים: זה מה שמדאיג אותי כשאני קורא את ההסדר.

מדוע אולמרט השקיע כל כך הרבה מכספו כדי לקבל התנצלות דמיקולו על פרט לוואי אחד מתוך שורה של דברי לשון הרע (שהעדר ההתנצלות עליהם אולי אומרת שהם אמת)?

זו הבעיה גם עם המקרה של אקסול: ערוץ 10 יודעים שאם הם לא יתגמשו בכיוון שלו הם יחטפו. הם יחטפו כי בפעם הבאה שתהיה פרשיה ערוץ 10 לא יקבלו סיקור אוהד, לא יקבלו דוברות ולא יקבלו בלעדיות או ראשוניות. הם יודעים גם שכאן בדיוק הבעיה: כשמישהו מחזיק את כל הכח במקום אחד, הוא יכול לשלוט בך.