לטאטא מתחת לשטיח אתרי הימורים : על הצעת החוק של יריב לוין

בימי כסטודנט התגוררתי עם שותף; שנינו, איך לומר זאת, לא היינו אלופי העולם בנקיון. לעיתים, כאשר היו נופלים פירורים על הרצפה בסלון היינו מרימים את השטיח, מטאטאים את הפירורים מתחת לשטיח, וזהו: לתקופה של שבועיים-שלושה, עד שהנמלים היו מגיעות, הכל היה בסדר ולא היה לכלוך. אם הסידור הזה נשמע לכם הגיוני, כדאי שלא תמשיכו לקרוא את הטור לגבי הצעת החוק החדשה של יריב לוין.

הצעת חוק הגבלת שימוש במקום לשם מניעת ביצוע עבירות (תיקון – הגבלת גישה לאתר אינטרנט ותיקונים שונים), התשע"ג–2013 היא בסופו של דבר מחזור של תזכיר חוק שהוגש על ידי משרד המשפטים לפני כחצי שנה וככל הנראה נזנח. מטרת החוק, בסופו של דבר, היא לעקוף פסיקה מפורשת של בית המשפט העליון (עעם 3872/12 מפקד מחוז תל אביב במשטרת ישראל נ' איגוד האינטרנט) שפסקה כי למשטרה אין סמכות להורות על חסימת אתרי הימורים.

ואם בית המשפט העליון פסק, הרי שחבר הכנסת לוין יכול לשנות ולקבוע אחרת: לא רק הימורים, אלא קצין משטרה מוסמך יוכל (על פי חוק הגבלת שימוש במקום לשם מניעת ביצוע עבירות) להגביל גישה לאתרי אינטרנט שחשודים בזנות, סרסרות או הימורים. עכשיו, לוין בוחר להשתמש בסמכות ללא כל ביקורת של בית משפט: קודם כל לסגור את האתר, אם יש חשד לביצוע העבירה, ואחר כך לתת לבעלי האתר (אם הם בכלל נמצאים) לבוא ולהתווכח. לוין לא חושב על משתמשי האתר או על שימושים לגיטימיים אחרים שיכולים להתבצע באתר.

מהם אותם שימושים לגיטימיים? לדוגמא, אם יש באתר הימורים חלק של "שחק בחינם" וחלק של "שחק בתשלום", הרי שאין מחלוקת כי החלק של "שחק בחינם" מוגן על ידי חופש העיסוק וחופש הביטוי (השופטת מיכל רובינשטיין אפילו מסבירה זאת בעתמ 45606-10-10 איגוד האינטרנט הישראלי נ' שחר איילון). אבל לשיטת לוין? צריך לחסום הכל: הצעת החוק של לוין מסבירה כי "צו לפי סעיף זה יכול שיינתן גם אם באתר מתקיימת פעילות חוקית ובלבד שביצוע העבירה איננו חלק שולי מהפעילות הכוללת של האתר".

עכשיו, האם המשמעות של צווים כאלה שיפסקו ההימורים באינטרנט? בספק רב. חסימת אתרים יעילה בערך כמו חוק נגד גשם, כפי שהראנו כבר. בעולם שבו משתמשים בשרתי VPN כדי לגלוש לארצות הברית ולראות סדרות טלויזיה, אין כל מניעה להשתמש באותם שרתים כדי לגשת לאתרי הימורים, זנות או פורנוגרפיה. היעילות של צווי חסימה מוטלת בספק וגם החוקתיות שלהם. הצווים לחסימת אתרים משולים להעברת הפירורים מתחת לשטיח: בלי עבודה של משטרה שתצא נגד אתרי ההימורים, תעצור את המפעילים שלהם ותביא אותם לדין, כל חסימה היא רק נסיון לשים אצבע בסכר בלי פעולת מניעה או אכיפה.

עכשיו מי כן יהנה מאותה חסימה? מרכזי הכח: כמו שראינו כבר בבריטניה, צנזורה שנועדה לשם הגנה על ילדים חוסמת אתרים לגיטימיים וכך קרה גם באוסטרליה. אנחנו בטוחים שגם בישראל, אם יתנו לידי חבריו של יריב לוין את הכח, זה יראה ככה.

[פורסם במקור ב'אנשים ומחשבים' בגרסא ערוכה]

One thought on “לטאטא מתחת לשטיח אתרי הימורים : על הצעת החוק של יריב לוין

  1. הצעת חוק מטרידה ביותר. פגיעה חמורה בנייטרליות הרשת. אני בטוח שבהמשך זה עוד יתוקן ויכלול גם אתרים שפוגעים בשם הטוב ותביעות לשון הרע.
    מעניין מה יאיר לפיד חושב על זה :\
    http://www.lapidomator.com/posts/LXjK

Comments are closed.