לפרז את משטרת ישראל מנשק

בחודשים האחרונים נשמעת יותר ויותר ביקורת על אחזקת כלי יריה בידי מאבטחים, בין היתר בגלל פרויקט "האקדח על שולחן המטבח". השימוש בנשק קטלני, בסופו של דבר, מכיל בדרך כלל יותר נזק מתועלת ברוב המקרים: מאבטחים בקניון או במשרדי ממשלה אינם זקוקים לנשק קטלני, והראיה לכך (בדרך כלל) היא המשטרה הבריטית אשר רוב שוטריה אינם חמושים אלא באלה. הסיבות לאי-החימוש של המשטרה הבריטית הן היסטוריות: כלומר, המדינה מכירה בפחד הלגיטימי של האזרחים משימוש לרעה בכח. לכן, שוטרים אינם מחזיקים נשק שיכול להרוג.

התחושה, שככל הנראה אינה מגובה במספרים, היא כי שוטרים שאינם חמושים יטו להיות אלימים פחות. כלומר, ברור שבריטניה, בה לשוטרים אין נשק, אינה נעדרת אלימות משטרתית. אולם, השאלה היא האם שוטר שאינו מחזיק נשק יטה להיות פחות אלים מהשוטר שכן מחזיק. נקודת המוצא שלי, היא כי שוטר שיודע כי בכל רגע נתון יש לו את היד העליונה מול מפגין (לדוגמא), על ידי שימוש בנשק, יוכל להכנס לסכסוך אלים בחפץ, ויטה להשתמש באלימות.

אולם, בהעדר מידע, נקודת המוצא שלי היא השערה בלבד, שצריכה הוכחה. לצורך העניין, בשבוע האחרון, בעקבות מקרה קיצוני של שימוש בנשק שאינו קטלני (טייזר) על ידי שוטרים כנגד מי ששהה שלא כחוק באיזור מסוים, החליטה המשטרה לחדול מלהשתמש בטייזר בצורה זמנית. זו לא פעם ראשונה שמוטחת ביקורת כנגד המשטרה על השימוש בנשק זה, כאשר לפני כשנה השתמשו שוטרים בנשק כנגד נופשים במימדיון.

היתרון העיקרי של הטייזר הוא היותו נשק לא קטלני: כלומר, השימוש בו כואב, גורם לנזקים זמניים ורק לעיתים למוות (כ500 מקרים בעשור בארצות הברית). אולם, נהלי הפתיחה ב'אש' הטייזר ככל הנראה היו קלים מדי: בהתחשב בכך שהנשק אינו קטלני, הרי שהסיבות לשימוש בו הינן רחבות יותר מאשר מקרים בהם יש סכנה לחיי השוטר. על פי חוות הדעת המשפטית של המשטרה, הרי שניתן להשתמש בטייזר בכל מקום בו לשוטר יש סמכות להפעלת כח על פי דין, לרבות לצורך ביצוע מעצר. כלומר, אם בעבר היו מוסמכים השוטרים להשתמש באגרופיהם בצורה מידתית, הרי שכעת הם יכולים להשתמש בכח הטייזר, שהוא בסופו של דבר שוקר חשמלי.

ההכנסה של נשק שאינו-קטלני במיוחד (כגון הטייזר) יצרה מצב הפוך: בו הנשק הלא-קטלני אינו תחליף לנשק הקטלני אלא מקבל תוספות שימוש. כלומר, כמו האלה הבריטית שמשמשת לאלימות משטרית ולא רק להגנה עצמית של השוטר.

אולי הפתרון הנכון הוא לפרז את שוטרי ישראל מנשק בכלל ולהשיב להם את האלות. במצב כזה, רוב הסיכויים שאלימות משטרתית תפחת מהסיבה הפשוטה ששוטר ללא נשק לא ירגיש עליונות על האזרח שהוא אמור לשרת.

[פורסם במקור בעבודה שחורה]

3 thoughts on “לפרז את משטרת ישראל מנשק

  1. אני מתייחס למשפט האחרון שלך "…אלימות משטרתית תפחת…."
    קשה להסביר למי שלא אחז בכוח העצום שנותן מעמד של שוטר את התחושה. זה לא הנשק שעושה את השוטר ל"חזק", זו התעודה. אתה מסתובב בכיס עם תעודה שיכולה בקלות לשלול חרות של אדם, שבשימוש חכם בה יכולה לגרום לאדם נזק שטייזר לא יגרום גם בעוד 10 שנים….
    הנשק הוא רק תוספת קטנה, לא הרבה מעבר למה שהוא אצל אזרח שנושא נשק כחוק

  2. יהונתן,
    נראה לי שזו פעם ראשונה שאני קורא פוסט שלך וחושב שכתבת שטויות (לא כולל בלוגים אחרים שלך).
    העליונות של השוטר נובעת מעצם היותו שוטר, ופעמים רבות גם מזה שיש לו תגבורת יחסית זמינה. הרי לא חסרים מקרים של אזרחים שהואשמו בתקיפת שוטר ובגרימת חבלות לאגרופו באמצעות אפם.
    כדאי מאוד לשנות את הגדרות השימוש בטייזר, וזה יהיה רעיון לא רע לצייד כל טייזר (או כל שוטר) במצלמה, כפי ששמעתי שכבר נעשה בכמה מקומות בעולם (אין לי אימות לכך), אך בדומה לכדורי גומי, הטיזר מפחית מקרי הרג, וקשה לי מאוד להאמין שהוא מגביר אלימות לא מוצדקת. "רק" עושה אותה יותר כואבת.

Comments are closed.