בין גנוזיס לגנוסייד

0.
בישראל שנת 2009 המונח 'חופש ביטוי' לא מכיל לא חופש ולא ביטוי; אם לשפוט לפי הגזענות הגואה, כל מה שהיה צריך הוא מבצע צבאי כדי להראות כמה אנו מדינה מסוכנת וקרובים למשטר של גרמניה הנאצית. נכון, בגרמניה הנאצית לא היה אינטרנט כך שצעירים לא היו יכולים להצטרף בקלות לקבוצות בשם "להשמיד את יהודי גרמניה ואת היהודים בכלל" או "התנועה לסילוק העובדים היהודים מתחנת הדלק בברלין" ואולי אפילו "עד מתי היהודים מסתובבים עם בנות גרמניות ואנחנו שותקים?". אכן, תמונות קשות לגולשי פייסבוק. יש שיאמרו שזה ימין סהרורי, או שהדבר חוסה תחת חופש הביטוי, אבל בעוד עשור, כשיכתבו ספרי ההיסטוריה על כיצד הפכה ישראל לדיקטטורה חיננית, המקרים האלו יתועדו.

1.
אבל לא רק המקרים האלו, אלא גם סתימת הפיות של המחאה משמאל. בין אם מדובר בבועז טופורובסקי שקורא להחרים את המחאה משמאל או משטרת ישראל שמונעת את המחאה בטענה שהיא חושש לגורל המפגינים שיפגעו מההמון שמתנגד להם (בצורה דומה לטענתו של איתמר בן גביר נגד מצעד הגאווה). אבל זו לא רק תפיסת המשטרה ותפיסתם של קומץ קיצונים כטופורובסקי, גם חלק ניכר מהציבור שהשתתף בסקר באתר mynet אינו מסכים עם זכות המחאה של השמאל:

2.
הטענה הלא נכונה שיוצאת לי אינסטינקטיבית היא שלתושבי מדינת ישראל מגיע השלטון הלא דמוקרטי הזה, מגיעה להם הקריסה הממשיכה בזכויות האדם ובחופש הביטוי, כרסום מערכות השלטון והרס הדמוקרטיה. לחשוב כך יהיה להכנע; אבל לא לחשוב כך אומר בעצם שאני בדיוק כמו המנסים להחזיר בתשובה: מנסה לשכנע את הלא משוכנעים לגנוזיס כלשהוא. אני בכל מקרה אפסיד במשחק אם אנסה לשכנע אותם שהם טועים ושצריך כאן דמוקרטיה כיוון שהם לא מעוניינים בכזו; תושבי ישראל מעוניינים בדיקטטורה נאורה והם מוכנים ללכת עם העניין הזה עד הסוף המר.

3.
האם בכלל אפשר להפגין "למען צה"ל"? צה"ל הוא יד מידיה של המדינה וככזה הוא כפוף לממשלה. אולם הצבא נתפס כגוף ביצועי ולא פוליטי. אי אפשר לכפות על הצבא מדיניות ואי אפשר 'להפגין' בעדו. הצבא צריך לבצע מהלכים גם אם הם לא פופולריים, כל עוד הם ניתנים לו בצורה מוסמכת על ידי רשויות החוק.

4.
הדעה שלי עולה לי בחיים ובשלווה. כבר כל אחד מחברי הטובים הספיק לבקר אותי, לקרוא לי 'אומו', ללכלך לי את האינטרנט ולהציף אותי בהזמנות לתמוך ב'הסברה' הישראלית למען המלחמה. כשאני מסביר שאני מתנגד למלחמה אני מיד מותקף, איך אני יכול? הדעה שלי נתפסת כלא לגיטימית ואני מיד מוקצה. אז הנה, אני מגנה את הירי על שדרות לא פחות מכל אחד מכם ואני לא חושב שפעולה צבאית תעזור. אם זו לא הבעת דעה לגיטימית, אז אתם מוזמנים להציע חוקים שימנעו ממני לחשוב ככה.

5.
ושבוע עבר, הקסאמים עוד לא הפסיקו וכבר יש לנו הרוגים בצד שלנו; עוד מישהו חושב שהמלחמה הזו לא מיותרת?

73 thoughts on “בין גנוזיס לגנוסייד

  1. המלחמה הזו (ואני מתכוון לזו שמתחוללת פה שנים ולא לפעולה של הזמן האחרון) לא תפתר בקרבות ובהפצצות.
    ישראל הוקמה לא כי יהודים נלחמו בבריטים ובצעו פעולות טרור ולא נעלמנו כשהבריטים פגעו בנו. זה קרה לאחר תהליך מאוד ארוך שבסופו של דבר הכירו בנו. לא היינו מקבלים שום דבר אחר, אי אפשר לצפות מאף אחד לנהוג אחרת.

    כמו תמיד הבעיה של ישראל היא פעולה צבאית ללא שום גיבוי מדיני, שום תהליך מסוגר, שום מפת דרכים ממוקדת. אם אנחנו רוצים לחיות בשלום עם השכנים שלנו אנחנו צריכים למצוא… כן אני משער שמוטיבציה זו מילה טובה. תמריץ אולי מילה טובה יותר – לתת תמריץ לרוב האוכלוסיה השכנה עד שיהיה ברור מאוד שלצאת לקרב, לפיגוע או להפגנה אפילו לא שווה את הנוחות שיש להם.

    כל עוד אין להם מה להפסיד כי הם חיים בתת תנאים (לא רלוונטי עכשיו שזה בגלל מנהיגים שלהם, אנחנו צריכים להראות להם שזו הסיבה ולא להפציץ בלי הכרה) אז תמיכה בארגוני טרור שמבטיחים לסלק את "האויב" נראית כמו אופציה לגיטימית.

  2. אלעד-וו.
    כשכתבתי את התגובה ידעתי שיהיו מי שיפספסו את הנקודה. חשבתי שמשפטים כמו "אל תתן לעובדה שאנחנו במלחמה עם הגופים האלו כבר 50 שנה ושום דבר לא השתנה באמת לבלבל אותך." יבהירו שלא יכול להיות שאני בעד מלחמה (כי אנחנו נלחמים בהם ושום דבר לא השתנה עד היום… אז מה הטעם).
    הטעות שלי. לכן כשראיתי שאף אחד לא קרא את הדברים אלא קרא את המשפט הראשון ועבר הלאה כתבתי הודעה נוספת להבהיר את זה.

  3. רק מברוק על הקטע בהארץ.
    נהית מומלץ, רק אל תהיה מופלץ.
    יפה לכולנו.

  4. יהונתן , יש מצב שאתה מתרגם את הכתבה ? אני מועניין לרשום כמה כתבות בנושא –
    רק שהתחלתי לכתוב באנגלית (קולקלת אבל עדיין ) לאחר שמקרים מחול שלא דוברים עיברית (והאמת גם כמה אנשים מהמרכז שאני מכיר ) הפגינו בורות מדהימה בנושא המלחמה (למשל כמו העובדה שגראד הינה התפתחות של קטיושה ומכילה בין 4-20 ק"ג חומר נפץ , שממ"ד לא יעזור בפגיעה ישרה ועוד … )

  5. יהונתן,
    נכון הדבר שלא קראתי את הקוראן בשפת המקור ואני נאלץ להסתמך על פרשנים, אבל לטענתם יש ציווי דתי בקוראן להמיר או להרוג את הכופרים (ואגב, מצבם של היהודים מבחינה הלכתית מוסלמית דווקא טוב יותר ממצבם ההלכתי התיאורטי של עמים אחרים).
    ונכון שגם בתנ"ך יש פסוקים כמו "שפוך חמתך על הגויים" אבל זו משאלה מהאלוהים ולא ציווי לבני האדם ובטח לא בעלת אלמנטים מסיונרים/רצחניים.

    אבל זו לא היתה הבעיה שלי אלמלא המצב בשטח. הצידוק לפעולות הטרור בעולם של המוסלמים הקיצוניים נגד הבודהיסטים הנוצרים וגם היהודים הוא הלכתי. מדינה שנשלטת לחלוטין בידי פסקי הלכה קיצוניים ומפעילה את אנשיה כדי להוציא לפועל פסקי הלכה כאלו (על ידי אספקת טילים ארוכי טווח לחיזבאללה, למשל) מדאיגה אותי.
    אתה אולי יכול להביא פסקי הלכה יהודיים שמנסים למנוע התבוללות בדרכם או להלחם על מושגים כמו צניעות וכו', אבל גם בזכות הרעיון המבריק של דחיה בשאט נפש של מסיונריות ביהדות (ברובה השפוי), אין ביהדות קריאה דתית לתוקפנות כלפי עמים אחרים מחוץ להגנה עצמית.

    כמו בהשוואה המרגיזה שעשית לשואה, גם פה מאד קל לזרוק "אנחנו רעים בדיוק כמוהם". אני לא מסכים עם הקביעה הזו.
    ביום שייחתם הסכם שלום אמיתי אני אשמח לאכול פלאפל בעזה ולצחוק עם תושביה. כל עוד שנאתם בוערת אני בעד פעולות נגדם. זה בדיוק ההבדל בין גזענות לבין עימות מזויין.

  6. ומהו בדיוק הטיפול הכירורגי? ובמה הוא יהיה שונה ממה שנעשה ב8 שנים האחרונות שיגרום לו להביא אותנו לגן העדן?

    הדיבורים שלך על מוטיבציה הם סוג של התנשאות על החמאס. החמאס אומר שהמוטיבציה שלו היא לכבוש את ישראל, אז למה אתה לא מאמין לו ומחפש בשבילו כל מיני מוטיבציות אחרות?

  7. הקוראן כמו הברית החדשה תורגמו לעברית ואפשר לקנות אותם בארץ – אני לא יודע איפה בדיוק כי לא חיפשתי אבל ראיתי עותקים מתורגמים.
    פרשנות למסמכים גם עושים לתנ"ך ואנשים יכולים להשתמש בחצאי פסוקים ולהתעלם ממה שהם רוצים כדי להראות שאלוהים תומך בטענה שלהם.

    לגבי התנ"ך – אלוהים לא ציווה אותנו להרוג אפילו את הבקר באיזו מלחמה מסויימת? הפלשתים או עם אחר – אני לא בקיא בתנ"ך.
    אנחנו גם מצווים לסקול אנשים.

    לגבי היהדות – אנשים מגנים הומוסקסואלים וחלקם גם מגנים ערבים בגלל שזאת הארץ שלנו כדברם, וחלקם מתייחסים לחילונים ולגויים בשאט נפש. הם אולי לא מרביצים לאנשים אבל הם שמחים לקרוא לזה תועבה ולעודד השמת תפילין ולדחוף את הדת לכל מקום (מיסיונריות).
    בגשר המיתרים ילדות היו צריכות לכסות את עצמן שמא החרדים יתחרמנו, ובכנסת הוציאו את הנשים מהמקהלה שמא איש דתי אחד לא יתחרמן.

    בשם הדת או המסורת אנחנו מצדיקים את המקום הנחות של הנשים בישראל ובעולם המוסלמי. בני אדם הם בני אדם בלי קשר לדת. מי שרוצה להיות נחמד יכול למצוא דברים שאומרים לו להיות נחמד בספרי דת, ומי שרוצה להרוג ימצא שם את מה שהוא רוצה.

    הספרים האלו נכתבו על ידי בני אדם וכוללים עריכה והוצאת חלקים שלמים, והוספות, וסתירות. אם תרצה למצוא שם פסוק נגד גלידה כנראה תמצא פסוק כזה.

  8. ג'י קיי יקר
    תרגמתי את מאמרך לבקשת הקהל (לידיעת בוריס, מעלי).

    הרגש חופשי על הטקסט,
    חזק ואמץ

  9. In between gnosis and genocide
    0. In Israel of 2009, the term "freedom of expression" does not contain either freedom or expression. Judging thru the escalating racism, all needed was an army operation in order to show what kind of dangerous country it is and how close we are to the German Nazi regime. True, the internet was not invented back in Nazi Germany, so youngsters could not easily join groups with names such as "exterminate the German Jews and all Jews in general" or "the movement for the expulsions of Jews from petrol stations in Berlin" or maybe even "how long will we be silenced while Jews hang around with our German girls?" Hard reality indeed for the Facebook surfers. Some say it is the moonstruck extreme right, or that it is protected under the freedom of expression laws, however, a decade from now, when the history books will be written on how Israel has turned to be a graceful dictatorship, those cases will be documented.
    1. However, it is not only those cases which will be documented, but also the gagging of the left wing protest. Either if it's Boaz Toporovski who calls for the excommunication of the left wing protest or the Israeli Police which prevents the protests on the ground of its worries for the sake of their safety from the opposing crowd (much like Itamar Gvir's argument against the pride parade). However, this is not only the claim of the Police or the lunatic few like Toporovski, but also the majority of the Israeli public which participated in the mynet poll, does not agree with the protest rights of the left.

    Akko: a fifth column or a legitimate protest?
    Is the Israeli Arab protest in time of war legitimate or not?
    • In a democratic country every citizen has the right to express their opinion: 31.58%
    • At a time when the IDF's soldiers are risking their life, the Arab protest is a subversion and a damage to the country: 68.42%
    2. Instinctively, the untrue argument that comes to mind is that the citizens of the State of Israel deserve the undemocratic rule; they deserve the steady collapse in human rights and freedom of expression, the deterioration of the governmental systems and the destruction of the democracy. To think this way will be to surrender, but not to think that way means that I am exactly as those evangelists: try to convince the unconvinced of some kind of a gnosis. It is a lost game if I will to try to convince them that they are wrong and we need a democracy here, because they are not interested in one, the Israeli citizens are interested in an inlighted dictatorship and they are willing to go with that all the way to the bitter end.
    3. Is it possible at all to protest "for the IDF"? The IDF is an arm of the State and as such is subordinate to the government. However, the army is seen as an executive body rather than a political one. It is impossible to force a policy on the army and therefore impossible to "protest for it". The army needs to make maneuvers even if they are not popular, as long as they are given in an ordained manner by the law institutions.
    4. My opinion has cost me my quality of life and my tranquility. Every one of my best friends has already criticized me, called me a faggot, pollutes my internet and flooded me with invites to support the Israeli propaganda for the war. As I explain that I am against the war, I am attacked immidiatly. How can I? My view is seen as not legitimate and I am an outcast, on the spot. So there you have it, I denounce the shooting on Shderoth no less then each one of you and I don’t think that an army operation will help. If that is not a legitimate expression of an opinion, you are invited to suggest laws that will prevent me to think this way.
    5. And a week has gone and the quasams has not stopped yet, and we already have death on our side. Does anybody still think that this war is unnecessary?

  10. *qassam ולא quasam
    *Sderot ולא Shderoth
    " I am attacked immidiatly"
    צריך להיות:
    I am attacked immediately
    enlightened במקום inlighted

    through במקום thru, אבל בכל מקרה הניסוח קצת בעייתי.

    "True, the internet was not invented back in Nazi Germany" – יותר מתאים לדעתי True, the internet did not exist back in Nazi Germany

    לגבי petrol stations – נראה לי שזה באנגלית בריטית, ובאנגלית ארה"ב לאו דווקא יבינו ועדיף להשתמש ב gas stations אז צריך למצוא מונח משותף או להשתמש בשני המונחים כשאחד בסוגריים.

    "how long will we be silenced while Jews hang around with our German girls?"
    צריך להיות
    "how long will we be silent while Jews hang around with our German girls?".

    – הייתה חסרה נקודה כדי שה H לא תהיה באמצע משפט.

    "or the lunatic few like"
    עדיף fanatic או extremist.

  11. אכן חבל,
    לינק לבלוג האנגלי בבקשה,

    תודה לפולי על העריכה, היה בזריזות

  12. יש פה המון תגובות וסליחה מראש שלא היו לי הסבלנות או הזמן לקרוא את כולם.
    גילוי נאות: נטיית הלב שלי היא לתמיכה בלחימה, אולם אתמול מצאתי עצמי בסיטואציה מוזרה באחד הברים של ת"א כשמימיני הפגנה של הימין ומשמאלי הפגנה של השמאל וכל האנשים שבבר נרגשים ומתלהמים כאחד.
    התפתח ויכוח ביני לבין מישהו שיצאתי איתו בעבר על הזכות של השמאל להפגין. אני טענתי שבמדינה דמוקרטית יש לכל אחד זכות חוקית להפגין ואילו הוא טען שאמנם יש להם זכות חוקית אבל אין להם זכות מוסרית. הטענה שלי בחזרה היתה שזהו המוסר שלהם ויש להם זכות להביע את זה, אך כל ניסיונותי להעביר את הנקודה שלי – שזה לא משנה מה אני או הוא חושבים, לכל אחד יש זכות להביע את דעתו ולמחות כנגד פעולות שאינן מתיישבות עם דעה זו, נכשלו. לבסוף הוא פטר אותי במשפט 'עזבי עזבי, את ממש מדליקה אותי כשאת מתווכחת'. *אנחה כבדה*.

  13. poly, כפי שאמרתי. פחות מעניין אותי הכתוב וההיסטוריה לא קופאת על שמריה.
    סקילה קיימת באיסלאם ולא ביהדות. הוצאות להורג של הומוסקסואלים יש באיסלאם, לא ביהדות ואלימות דתית (רצח על כבוד המשפחה) גם היא רלוונטית בעיקר לאיסלאם.

    לפני שתביא דוגמאות לאלימות שמבצעים יהודים אני אזכיר לך שאני לא מדבר על פורעי חוק אלא על מדיניות שנתמכת על ידי השלטונות. אף פושע שכזה לא נכנס לכלא.

    כמו שכתבה Lizibee, לכל אחד מותר להביע את דעתו, גם אם היא נגד הומוסקסואלים, נשים, דוסים או חילונים. הבעיה היא כשזה גולש לאלימות גסה בוטה ומכוערת בחסות הדת והמדינה.

    לא היתה אלימות כזו מצד היהודים בגרמניה של סוף שנות השלושים. אפילו לא רמז לזה. לכן ההשוואה שביצע יהונתן בפוסט הזה מקוממת אותי (ומותר לי להתקומם גם בלי שזה יתפרש כנסיון השתקה, נכון?) ולכן המאמץ לעשות הקבלה (שלבטח תפורש בצורה לא נכונה ואנטי ישראלית) בין מדינת ישראל לנאצים מרגיז אותי.

    גם התרגום לאנגלית מבלי לתת לפחות את הפרספקטיבה (שאין ללא מעט קוראים באנגלית) לגבי השוני העצום שבסיטואציה לדעתי אינו מוסיף כבוד. אז היום שנאה לבני העם שנלחם בנו היא נאציזם, מחר הפקח שרשם לי רפורט הוא נאצי ומחרתיים ההוא שכותב בבלוג שלו נגד ישראל הוא… נחש מה?

    הנאצים עמלו שנים רבות על מעמדם. שנים של מלחמות בלתי פוסקות, תכנון ויצור פסי שינוע למליוני אנשים ממחנות עבודה למשרפות. ייעול שליפת דברי הערך מהמושמדים – משיני זהב ועד סתם שיער יפה. השקיעו בניסויים על תאומים והכל. ועכשיו כל אידיוט עם חשבון פייסבוק שפותח קבוצה נחשב נאצי? בזיון.
    ובזכות התרגום לאנגלית, אותם ישראלים שחייליהם סבלו מרעב בזמן מלחמת לבנון כדי לא להחשד בספק של ביזה, גם אם זה מים מינרלים ולחם, גם הם עכשיו פסע מנאצים.
    "all we needed was a military operation in order to show how Israel’s state is close to Nazi Germany in 1938."

    (כן, אני יודע שב38 עוד לא היתה מלחמה)

Comments are closed.