האם Guitar Heronoid בסכנה? בעקבות פסק הדין בנושא Glider

[כמו בכל יום שבת שבו אני כותב, פוסט תיאורטי במיוחד] האם אמצעים טכנולוגיים שנועדו להקל על החיים המציאותיים יכולים להיות לא חוקיים? כאשר אנו מדברים על הטכנולוגיה כעל ידו הארוכה של האדם, אנו חושבים על נול האריגה הישן שהחליף את התופרות בבריטניה והביא למרד על ידי נד לוד, אנו חושבים על כסאות גלגלים שאפשרו לנכים להתנייד ואנו חושבים על המחשב שהחליף את מכונת הכתיבה וייעל את התהליך.

אבל פעמים נדירות אנו חושבים על תוכנה כעל אמצעי טכנולוגי ועל מהו בעצם ההבדל בין תוכנה לבין אדם. המקרה של Glider שנדון השבוע בבית המשפט המחוזי באריזונה הוא דוגמא נהדרת לעניין זה. (CV-06-2555-PHX-DGC MDY Industries LLC v. Blizzard Entertainment Inc) (ויה Envy Gaming).

Glider היא תוכנה שמאפשרת לשחקני המשחק הפופולרי World of Warcraft להמשיך לשחק כאשר הם לא ליד המחשב. התוכנה, בזמן שהשחקן אינו ליד המחשב, מבצעת פעולות שגרתיות עבור השחקן שמאפשרות לו לזכות בניקוד וכסף במשחק שאותו הוא גם יכול להמיר אחר כך לכסף אמיתי. הפעולה עצמה נקראת Gold Farming (כריית זהב) והיא מבוצעת לעיתים בבתי יזע בהם עשרות שחקנים סינים יושבים לשחק במשחק על מנת למכור אחר כך את הזהב למרבה במחיר.

תוכנת Glider, תאמינו או לא, מחסלת את העבדות הסינית ומאפשרת לשחקנים להקים בית יזע וירטואלי, בו המחשב עובד עבורו.

חברת Blizzard לא חיבבה ממש את קיומה של התוכנה, והתחילה לנקוט באמצעים טכנולוגיים על מנת לחסום אותה. לאחר שזו לא הצליחה לחסום ברמה הטכנולוגית את המערכת של Glider, בליזארד איימה בהליכים משפטיים*, MDY נלחצה והגישה את התביעה קודם באריזונה וBlizzard ביקשה צו שגם יאסור על הפיכתה של Glider לתוכנה בקוד פתוח, מה שהיה יכול לגרום לכך שלא יהיה ניתן לעצור את המשך פיתוח התוכנה.

* כך לפי שפת בית המשפט, למרות שמבחינתי אין "איום" בהליכים משפטיים, אלא התראה עליהם. איום הוא הבטחה לבצע פעולה לא חוקית ואלימה.
IMG CC-BY-SA-NC Kevan Emmott

בית המשפט דן ארוכות בשאלה האם המנגנון של Glider עוקף את מנגנוני ההגנה של World of Warcraft, כיוון שאם כן, אזי הוא מפר את הוראות הDMCA האוסרות על פריצת מנגנוני הגנה. לאחר בחינה מדוקדקת, בית המשפט מבהיר כי חלק ממנגנוני ההגנה של המשחק, ובמיוחד מנגנון Warden, נעקפים על ידי Glider, ולכן ישנה התערבות לא הוגנת במנגנוני ההגנה. בית המשפט מזכה את בליזארד בצו מניעה שיאסור את הפצת התוכנה.

[ההחלטה עצמה, בכל הנוגע לDMCA, היא חשובה מאוד וראויה לקריאה מעמיקה, במיוחד למפתחי תוכנה שרוצים ללמוד מה מותר ומה אסור בפיתוח תוכנות שמתממשקות עם תוכנות אחרות ללא הסכמתן.]

אולם, השאלה המאוד תיאורטית היתה ונשארת: מה היה קורה אם במקום לפתח תוכנה, Glider היו בונים רכיב חומרה שמתחבר לUSB ומעביר את פקודות המקלדת הדרושות עקב צפיה מהמסך? בעצם סיני-מכאני [על משקל הטורקי המכאני] שיכול לבצע את הפעולות; האם זו היתה הפרה של הוראות הDMCA? כיוון שהתוכנות לא מתערבות אחת בשניה, אלא אחת קוראת את הפלט ומפעילה ממשק ברמה האנושית, קשה לראות איך בית משפט היה מחליט שמערכת כזו, שבסך הכל מחליפה את השחקן האנושי ונותנת לרובוט לשחק במכשיר, מפרה את הוראות החוק.

בפסק דין בנושא דומה (07-1480-cv(L) Cartoon Network v. Cablevision) אך שונה לגמרי, בית המשפט הכיר בהיות הטכנולוגיה זרועה הארוכה של האדם. באותו מקרה, הכשיר בית המשפט את היות מכשיר הRS-DVR חוקי: אותו מכשיר שומר על שרת רחוק את ההקלטות של אדם מהטלוויזיה ומאפשר לו צפיה מאוחר יותר. בית המשפט הכיר ביכולת של אדם להשתמש בטכנולוגיה כזרועו הארוכה ופסק כי:

"In the case of a VCR, it seems clear–and we know of no case holding otherwise–that the operator of the VCR, the person who actually presses the button to make the recording, supplies the necessary element of volition, not the person who manufactures, maintains, or, if distinct from the operator, owns the machine.  We do not believe that an RS-DVR customer is sufficiently distinguishable from a VCR user to impose liability as a direct infringer on a different party for copies that are made automatically upon that customer’s command."

ואם אותה תוכנה בסך הכל "מקליטה" סט של פעולות או מקצרת תהליכים, האם ראוי שהיא אכן תהיה בלתי חוקית? דמיינו פסק דין שהיה אוסר על הGarageGeeks להפעיל את הGuitar Heronoid, אותו רובוט שהם בנו על מנת לשחק עבורם במשחק Guitar Hero, משחק שפותח על ידי Activision, חברה שאוחדה עם Blizzard שמנהלת את World of Warcraft.

אכן, יהיה זה אירוני לראות הבדל כלשהוא בין הרובוט המגניב לגמרי לבין תוכנה שעוזרת לשחקן מסוים לקבל רווח כספי כלשהוא. אם למישהו צריכה להיות בעיה עם Glider, הוא כנראה כורה זהב סיני קטן שמועסק בסדנת יזע ועומד לאבד את פרנסתו.

לקריאה נוספת:
החיים השניים של זכויות היוצרים.
הקופסא היא הכל.

2 thoughts on “האם Guitar Heronoid בסכנה? בעקבות פסק הדין בנושא Glider

  1. מעניין מאוד! בעיקר היישום של בית המשפט את ה-DMCA. כנראה שאין גבול לזרוע הארוכה של החוק המשונה הזה.

  2. הסכם השימוש של WoW די מפורט וכולל בתוכו (לא מעט) סעיפים האוסרים לפחות על העברת החשבון לחוות יזע סינית (או לכל אחד אחר). הם די הקפידו לנסח אותו (בפירוט ודוגמאות) כך שאסור למשתמשים לעשות שום דבר ש"יפגע בחווית המשחק" – של עצמם או של אחרים.
    יכול להיות ש Glider גם נכנס להגדרות של ההסכם, ואז ה DMCA הוא לא המכשול המשפטי היחיד.

    מצד שני, אני מניח שבליזארד היו תוקפים גם בחזית הזאת אם זה היה רלוונטי, אז אולי אני טועה.

Comments are closed.