"איני הקורא": מדוע לעזאזל הסכמתם לתנאי השימוש?

כנראה שהשקר הנפוץ ביותר שלנו, אחרי "איני הנהג" הוא "קראתי והסכמתי לתנאי השימוש"; אבל, מאורעות היום האחרון כנראה הסבירו לנו מדוע כה חשוב כן לקרוא את תנאי השימוש, גם אם אתם לא מסכימים להם. הסיפור הוא פשוט: שני חיילים יצאו לדרך, חישבו מסלול ועברו דרך מחנה הפליטים קלנדיה כיוון שזה מה שוייז הורה להם לעשות; במהלך ביקורם במחנה הפליטים הם היו קרבנות לינץ' וחייהם ניצלו, אך הרכב הושמד.

גוגל, הבעלים של וייז והשליטה האלמותית בגלקסיה, פטורה כמובן מאחריות. סעיף "הגבלת אחריות וחבות" בתנאי השימוש של וייז קובע כי  "וייז מספקת את השירות והתוכן על בסיס "כמו-שהוא" ו"כפי שהוא זמין". הם [השירותים והתוכן – י.ק] לא יכולים להיות מותאמים לצרכיו של כל אחד ואחד. אנו מסירים כל הצהרה ואחריות, מפורשת או משתמעת, בנוגע לשירות [ …] וייז [ורשימה ארוכה של אנשים – י.ק] לא תהיה אחראית לכל נזק ישיר, עקיף, אגבי, או תוצאתי, או לכל נזק אחר והפסד (לרבות אבדן רווחים ואבדן מידע), הוצאות, ותשלומים [מכל סיבה שהיא]".

על הסעיף הזה כולנו חתמנו והסכמנו לו; לא רק בוייז. אני אישית כתבתי את הסעיף הזה בכל אחד מתנאי השימוש שכתבתי בשנים בהם אני עורך דין; אני לא מכיר תקנון שבו אין את הסעיף הזה; הסעיף הזה סטנדרטי וסביר לגמרי כאשר אנחנו מקבלים מוצר בחינם: מה שבחינם לא מיועד לבוא עם אחריות (אבל אם זה היה תלוי בעורכי דין, גם גבינה צהובה היתה באה עם הסכם שימוש).

אבל, השאלה שמעניינת כאן היא מתי הסעיף הזה יהפוך להיות בלתי סביר? האם הוא בלתי סביר כשהתוכנה עולה כסף (לא, גם ההסכמים של מיקרוסופט מכילים סעיף כזה לתוכנות בתשלום), האם הסעיף יהיה בלתי סביר כשמדובר בתוכנת ניווט לרכב (כנראה גם לא), האם זה יהיה בלתי סביר כשמדובר על ציוד רפואי? ובכן, כנראה שכן.

עכשיו, אני לא אומר שתפסיקו להסכים להסכמים האלה, אלא רק שכדאי מאוד שתתחילו לקרוא אותם, כי בפעם הבאה שתגמרו בקלנדיה ויציתו לכם את הרכב, לא תוכלו להגיד שוייז אחראית.

כל זה היה נכון ויפה, כמובן, עד שוייז החליטה לחרוג ממנהגה, ולהגיב לשאלה של עודד ירון ב"הארץ". התגובה של וייז היתה "ב-Waze הבהירו כי החיילים שהיו מעורבים בתקרית בקלנדיה, כיבו את ברירת המחדל המיועדת למנוע ניתוב דרך אזורים מסוכנים ובנוסף סטו מהמסלול המוצע"; כלומר, מישהו בוייז, בדיוק כמו "גט-טקסי" לפניה: כשיש משבר יחסי ציבור, אזי אשר להדליף מידע על משתמשים שלנו. כשוייז מדליפה לתקשורת על העדפות האפליקציה של שני חיילים, אף אחד לא מבטיח לכם שהיא לא תדליף את המיקום שלהם ביום שאחרי; עידו קינן כתב על זה פוסט יפה.

[פורסם בגרסא ערוכה ומהוקצעת אצל עידו קינן בחדר 404]

3 thoughts on “"איני הקורא": מדוע לעזאזל הסכמתם לתנאי השימוש?

  1. בהנחה שווייז הפרה את תנאי הרישיון כשחשפה את הפרטים האישיים של המשתמשים. האם המשתמשים יוכלו לתבוע את וויז על אחריות לטעות הניווט? כלומר, האם בית המשפט יכול לפסול את ההסכם כי וויז הפרה אותו מצדה?

Comments are closed.