ככה, במרכז תל-אביב.

אז קמתם בבוקר ופתאום גיליתם שהתחילו לבנות כור גרעיני ליד הבית שלכם; ככה, במרכז תל-אביב, שמו גדר גדולה מאלומיניום ועליה שלט "כאן יוקם הכור הגרעיני ברח' החשמונאים". עבודות בינוי החלו ועשרות פועלים פקדו את המקום מדי יום. ואתם? אתם בכלל לא ידעתם שיש תב"ע על כור גרעיני, לא שמעתם על חקיקה שמרשה לכורים גרעיניים לקום, ולא הזהירו אתכם שיקום כור גרעיני, ככה, במרכז תל-אביב.

"הכור יהיה מאובטח ולעולם לא ידלוף", הבטיח שר התשתיות. לדבריו, הושקעו מאמצים רבים באבטחת הכור, כך שגם אם, במקרה התיאורטי מאוד, תהיה דליפה קטנה כמו שהיתה בצ'רנוביל, בישראל תהיה אפשרות לעצור אותה. "הבאנו את טובי המומחים בעולם כדי להגן על הכור", הוסיף הממונה על אנרגיה אטומית במשרד התשתיות, אחרי שנאמר לו כי לא ראוי לבנות כור גרעיני, ככה, במרכז תל-אביב.

כשהחלו להתאגד קבוצות תושבים, ככה, במרכז תל-אביב, להפגין נגד הכור יצא חבר הכנסת, שאז היה שר התשתיות, והבטיח לנו שאין לנו מה לדאוג, זו הכל הפחדה של הארגונים הירוקים והכור לעולם לא יגרום לנזק. חוץ מזה, הוא אמר, "כבר סגרנו את המכרז על בניית הכור עם חברת א.א.א. הנדסה ובניין, ואם הכור לא יבנה, אנחנו נצטרך לשלם להם". כשהוא בא לועדת התכנון והבניה, שבה ישב ראש העיר שנבחר לאחר שקיבל את תמיכת מפלגתו, נאמר לו שאי אפשר, ככה, במרכז תל-אביב, להקים כור גרעיני: צריך חקיקה, צריך דיון ציבורי, צריך לשמוע את כולם.

"הבל הבלים", אמר חבר הכנסת, וניהל את הדיונים בעצמו. ככה, במרכז תל-אביב, המשיך הפרויקט הראוותני לקום מבלי שאיש יכל להתנגד לו. חבר הכנסת העביר את החקיקה המזורזת, תוך שהוא מעביר את הדיונים מהועדה לאנרגיה אטומית לועדה לאיכות הסביבה שעמד בראשה באותה העת.

חודש ימים ישבה הועדה ללא מדוכה, ישבה ודנה בכל ההסדרים: בסידורי בטחון במקרה של דליפה, בהרשאות של מדענים לגשת לכור ובשליטה של רשות החשמל בחשמל שייוצר מהכור. טובי המומחים הגיעו ואמרו שכור גרעיני, ככה, במרכז תל-אביב, לא אמור לקום. אפשר להקים אותו במקומות אחרים ובצורה אחרת, אבל ככה, במרכז תל-אביב, לא יכול לקום.

לאחר חודש ימים גיבש חבר הכנסת הצעת חוק דחופה, וביום האחרון לפני הפגרה בא להעלותה לועדה: "כור אטומי יוקם, ככה, במרכז תל-אביב".

ואף אחד לא שאל, אף אחד לא תהה, מדוע בכלל נדרש לו כור גרעיני, ככה, במרכז תל-אביב. האם הכור הגרעיני הוא הפתרון לבעיית החשמל? האם אין דרך טובה יותר לספק חשמל למזגניה של תל-אביב מוכת הלחות? האם בכלל צריך כור גרעיני, או שעוד תחנה סולארית, פחמית או על גז טבעי היא הפתרון?

לפני שאנו שואלים האם הכור הגרעיני מאובטח, אולי נשאל מדוע צריך אותו.

39 thoughts on “ככה, במרכז תל-אביב.

  1. באמת מעולה.

    (בפיסקה האחרונה עברת פעמיים ל"כור גרעינית". זה בשביל שהטרנס לא יתלוננו שלא היה להם ייצוג בפוסט, נכון?)

  2. אלגנטי וקולע, אכן.
    עם זאת, למען ההגינות — המכרז על המאגר לא סגור. רק על התעודות – ועל התעודות אני חושב שההתנגדות הרבה פחות עזה.
    לא יודע איך הייתי מתאים את זה למטאפורה, אבל זה נראה לי קצת מסולף, כי הטיעון "המכרז כבר סגור אם נבטל נצטרך לשלם" הוא הרי טיעון מטומטם מאין כמותו, ויש מספיק דברים מטומטמים שלא חייבים להוסיף להם גם דברים שהם לא עשו.

  3. אנלוגיה מעולה ועבודת קישור משובחת.

    כדאי לתקן את הביטוי "כור גרעינית" שמופיע כמה פעמים לקראת הסוף.

  4. כמה דברים.

    1. אני לא מכיר את התוכניות של הכור הספציפי (גם אני שומע על זה פעם ראשונה כאן), אבל יש היום טכנולוגיות שמאפשרות הפעלה עם 0% סיכוי לבעיות מהסוג של צ'רנוביל או TMI. לא 0.0001% אלא ממש 0% מכיוון שדרך הפעולה של הכור לא מאפשר מצב כזה.

    2. קיימת באמת פרופגנדה ירוקה זולה שמלכלכת על כורים גרעיניים, והיא דבר מכוער ובזוי מכיוון שזה בגידה במטרה הרשמית של התנועות הירוקות – הווה אומר מלחמה בזיהומים השונים; תחנה גרעינית נקיה אלפי מונים מכל תחנה גזית\פחמית נקייה ככל שתהיה, ולא פולטת שום פחמן דו-חמצני לאוויר. רצוי וצריך להתעלם מהאזהרות בעלמא (מה יהיה אם ידלוף…) ולבדוק את העובדות באופן עצמאי.

    3. והעובדות הן שתחנה גרעינית מהסוג שהזכרתי לעיל הינה האופציה הזולה ביותר, הנקייה ביותר והבטוחה ביותר היום לייצר אנרגיה. אנחנו צריכים לא אחת אלא כמה וכמה תחנות כאלה באופן בהול אם אנחנו רוצים לשרוד את הקיץ הבא, כי צריך אנרגיה להתפיל מים. אין משבר מים – יש משבר אנרגיה.

    4. אני גם לא חושב שרחוב החשמונאים זה מקום טוב, אבל יש חלקה שעומדת זנוחה כבר המון זמן מעבר לכביש – אתה יודע, איפה שפעם היה התיאטרון הלאומי…

  5. יוני,
    המדינה כרכה את התעודות עם המאגר. לדברי שטרית, לפחות בדיונים בועדה, אין כוונה להוציא לפועל תעודות זהות חכמות בלי מאגר. ניסינו כמה פעמים לשנות את דעתו, אך הוא היה מקובע.

    כה אמר מאיר שטרית:

    יכולתי לעשות לעצמי חיים קלים ולומר שבעצם למה לי מאגר, אני רוצה לעשות כותרות, אני אפיק תעודות זהות וכבר חתמתי חוזה כבר. היה מכרז, היו דיונים, בג"צים, נגמר העניין, חתמנו חוזה עם חברת HP להפקת תעודות הזהות. אני למרות זאת החלטתי – אפשר להפיק – תעודות בלי מאגר מיידית כמעט – כן ללכת להקמת מאגר עם העיכובים בעניין ושזה לא יהיה בקדנציה שלי וזאת מכיוון שאני חושב שהדבר הזה הוא חיוני ונכון, אחרי שבדקנו את כל ההיבטים. זה חיוני ונכון. הדבר שהיה חשוב לי היה לבדוק האמנם ניתן להגן על המאגר הזה ברמה כזאת שהסיכוי לפגוע בו הוא קלוש ביותר, ואני אומר לך שננקטו כל האמצעים ברמה כזאת שהסיכוי לפגוע במאגר כזה הוא קלוש ביותר.

    אי אפשר לומר אף פעם NEVER SAY NEVER אבל ננקטו כל הדברים האפשריים. הרי לפי הגישה הזאת שאי אפשר להגן על המאגר, כל המאגרים במדינה – אי אפשר להגן עליהם, לא על המאגר של המוסד ולא של השב"כ ולא ועדות אחרות, לא משרד ראש-הממשלה ולא מקומות אחרים. אי אפשר להגן על שום דבר לפי הגישה הזאת.

    עם כל הכבוד, אני לא מקבל את הגישה הפטליסטית הזאת שאי אפשר להגן על המאגר. אני לא מקבל אותה. עובדה שיש מאגרים רבים מוגנים שאיש לא מצליח לפרוץ אליהם בארץ הזאת בהרבה מאוד תחומים רגישים ותאמין לי שהם יותר רגישים מאשר טביעות האצבעות של אזרחים.

    לכן אני חושב שנקטנו בכל האיזונים המתאימים ודנתי בכל דבר שעלה. אני מבין שיש לכם דעות אחרות וזה לגיטימי. זכותכם לחלוק עלי. אתם יכולים לחשוב שמאגר זאת טעות, אבל אני חושב שאתם טועים וכי למאגר יש חשיבות גדולה מאוד בהקמתו. חלק ממטרות החוק הוא הקמת המאגר כי אחרת הייתי הולך בקלות, עושה בלי מאגר ונגמר העניין. או לחילופין, אמרתי לכם גם דרך אחרת, יכולתי לומר שאין חובה. מי שרוצה, שייתן טביעות אצבעות ויקבל דרכון, ומי שלא רוצה, שלא יעשה. אני אומר לך ש-99 אחוזים מהאנשים היו עושים."(פרטיכל הועדה מיום 21.07.2009)

  6. כמו בנמשל, כך גם במשל – יש אנשים שחושבים שכור קטן באמצע תל-אביב שווה את הסיכונים; ויש כאלה שחושבים שאולי יהיה יותר טוב אם הוא דווקא כן ידלוף.

  7. א. יש משהו במה ש-mux אומר. בכל זאת, הטכנולוגיה הגרעינית של שנות ה-80 היא לא הטכנולוגיה הגרעינית של היום. אבל לא ברור לי אם הוא רציני או לא, אם הוא בא לנטרל מכוחו את הדימוי של יהונתן או לא…

    ב. יהונתן, ברור לי ששטרית נעול על מאגר, לא על עובדה זו אני חולק, בטח לא עם התשובה הכל כך לא קוהרנטית של הבנאדם. אבל אני שואל – האם המכרז, החוזה עם HP לתעודות החכמות, כולל בתוכו מאגר?

  8. יוני,
    ברור שהטכנולוגיה שונה. אבל השאלה היא, האם אתה מוכן לכור גרעיני ליד הבית שלך, גם אם מבטיחים לך שהוא בחיים לא ידלוף.

    לגבי האם המכרז כולל מאגר: לא, הוא לא כולל, אבל כנראה שיש למחוקק תכניות אחרות על להרחיב את המכרז או להוציא עוד מכרז שיקח עוד עשור.

  9. לא, ברור שלא. אבל אני מוכן לשמוע עוד פרטים. אין כזה דבר 0%, אבל יש דרכים לצמצם את הנזק הפוטנציאלי, אם אנחנו מבינים עם מה אנחנו מתעסקים. אבל זה יותר מתאים לפורום דיונים על טכ' גרעינית.

  10. יוני,
    למה צריך טכנולוגיה גרעינית? יש מומחים בממשלה שחושבים שצריך את זה, ויש החלטה ויש מכרז.

    יכולתי לעשות לעצמי חיים קלים ולומר שבעצם למה לי כור גרעיני, אני רוצה לעשות כותרות, אני אפיק אנרגיה זולה וכבר חתמתי חוזה כבר. היה מכרז, היו דיונים, בג"צים, נגמר העניין, חתמנו חוזה עם חברת א.א.א. להפקת אנרגיה סולארית. אני למרות זאת החלטתי – אפשר להפיק – אנרגיה בלי כור גרעיני מיידית כמעט – כן ללכת להקמת הכור עם העיכובים בעניין ושזה לא יהיה בקדנציה שלי וזאת מכיוון שאני חושב שהדבר הזה הוא חיוני ונכון, אחרי שבדקנו את כל ההיבטים. זה חיוני ונכון. הדבר שהיה חשוב לי היה לבדוק האמנם ניתן להגן על הכור הזה ברמה כזאת שהסיכוי לפגוע בו הוא קלוש ביותר, ואני אומר לך שננקטו כל האמצעים ברמה כזאת שהסיכוי לפגוע בכור כזה הוא קלוש ביותר.

  11. מצויין (גם אם לא טורחים לפתוח את כל הקישורים, ומסתפקים בידיעה שיפוטית על עניינים שמעניינים את הבלוג הזה). עכשיו צריך רק לכתוב סיפור על תושבי צ'רנוביל שקמו בוקר אחד וגילו שמקימים להם, ככה סתם, באמצע רחוב גורקי, מאגר ביומטרי.

  12. יהונתן,
    צחקתי, אבל רק בקשר ל-4. כל השאר אני רציני לחלוטין. לב תל-אביב זה לא מקום לתחנת כוח משום סוג, אבל ישראל זקוקה לאנרגיה גרעינית בדחיפות, ואני שמח שהנושא סוף סוף תופס תאוצה. כמי שגר באשדוד הרבה שנים אני מברך על התזוזה ומקווה שיום אחד יסגרו את כל התחנות הפחמיות ולא יפתחו אותן יותר. הגיע הזמן שישראל תצטרף למאה ה-21.

    בעייה אחת של תחנות גרעיניות זו בעיית ה-NIMBY (לא בחצר ביתי!). אף אחד לא רוצה שזה יהיה לידו. תושבי ערים כמו אשדוד או חדרה, חיפה וכו' סובלים מהזיהום של התחנות הפחמיות (שדרך אגב פולטות הרבה יותר זיהום רדיואקטיבי מכל תחנה גרעינית מודרנית), אבל אפילו הם לא ירצו לשים __כור_גרעיני__ עם כל הקונוטציות ליד הבית שלהם, ומכיוון שכל מקום הוא חצרו האחורית של מישהו נמנעת מכולנו גישה לאנרגיה זולה נקייה ובטיחותית. תעשה טובה, אל תיתן לטיעון הזה עוד במות, אתה עושה בכך לכולנו אי-צדק גדול.

    כמה לינקים:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pebble_bed_reactor
    http://en.wikipedia.org/wiki/Passive_nuclear_safety

    נ.ב. כמובן שצריך לדאוג שהתכנון הביצוע והפיקוח על התחנות יעשו כראוי וכו' וכו', זה נושא לדיון נפרד.

  13. מוקס,
    מסכים איתך שישראל זקוקה לאנרגיה גרעינית, היא לא זקוקה לה במרכז תל-אביב אבל. היא זקוקה לדיון על נושא האנרגיה, והיא צריכה לדבר על מה יהיה המצב שלה ב2050, לא להחליט "גרעיני" וזהו.

    אני מסכים איתך שאנרגיה גרעינית היא חלופה לא רעה, אני פשוט לא יודע אם אין חלופות יותר זולות ויותר טובות. אם יהיו, אז למה לא לעבוד איתן?

  14. הסיבות למה צריך בכלל כור גרעיני נמצאות בנספח הסודי. יש לובי חזק שדוחף אותו.
    לובי של לחשנים חזקים.

  15. קודם כל אני שמח שאנו מסכימים שישראל זקוקה לאנרגיה גרעינית, ושאין לה מקום בלב המטרופולין הגדול של ישראל. אני מניח שאני פשוט שם יותר חשיבות על אספקת אנרגיה ואפשרות להתפלת מים מהר מאשר על הסיכוי הקלוש שתקלה בתחנה תעלה בחיי אדם (אגב, כמה אנשים הורגת תחנה פחמית במהלך חייה? כמה אנשים ימותו אם לא נתפיל מים ובשנים שיבואו לא יהיה מספיק מים לכולם? וזה בסיכויים של קרוב ל-100%, לא 0.0001%).

    בהתחשב באקלים הישראלי, שתי החלופות הנקיות שאני רואה הן גרעיני וסולרי (אין מספיק מים להידרו-, מספיק שטח ומים לביו- וכו'). כשאתה משווה ביניהן יש לגרעינית יתרון במחיר, וגם שזו טכנולוגיה בת חמישים שנה, שנוסתה ושוכללה והגיעה למצב של קומודיטיזציה (יש לזה מילה בעברית?). סולרי עדיין חדש, יקר ואסטרטגיות מסוימות (שימוש בתאי-שמש) עדיין די מזהמות (בנקודת הייצור), אפילו ביחס למתקן גרעיני.

    עוד יתרון גדול של כוח גרעיני על פני החלופות הירוקות האחרות (חוץ מביואנרגיה, שלדעתי מבחינת זיהום האוויר, בניגוד ל-CO2, סובל מאותה בעיה כמו פחם או גז) היא היכולת לתת כוח baseline – אספקת כוח קבועה שלא משתנה לפי שעות היממה או מצב הרוח. בתחום הזה פשוט אין חלופות ירוקות נורמליות לכוח גרעיני.

    ועוד הערה קטנה, הזמן עתיד במשפט האחרון קצת צורם לי, מכיוון שהצורך בהתפלה כל כך דחוף שלחכות למשהו יותר טוב שאולי יבוא זו אסטרטגיה מסוכנת.

  16. ברור שתחנה פחמית הורגת אנשים, כמו גם תאונות דרכים וכדומה.

    אבל שוב, אנחנו לא מדברים על אנרגיה גרעינית.

  17. חחח, אני מסובב ולא יכול כבר להבדיל מתי אתם מדברים באנולוגיות ומתי בצורה ישירה…
    ישי,
    ההודעה הלפני אחרונה שלך, היא על כור אמיתי או על החוק הביומטרי?

  18. MUX, אז תחליף "כור גרעיני" ב "אתר פסולת גרעינית". כשמבטיחים לך שהחומרים המסוכנים כמובן שלא ידלפו למי תהום (למרות שזה קרה כבר בבריטניה) ושבכל מדינה קוברים את הפסולת הגרעינית במרכזי הערים (למרות שזה שקר גס) וכשתנסה להציע אתר מרוחק יותר יצעקו עליך שבגללך הכינרת מתיבשת ולכן אתה אנרכיסט שבטח לא קרא את החוק.

  19. המשל מעולה, אבל
    א. הטיעון 'צריך לבנות, אבל לא במרכז ת"א' לא נשמע כל כך טוב, כשאתה גר במקום שבו בונים את כל הדברים שלא רוצים במרכז תל אביב (אתר פסולת רעילה, אתר אשפה ארצי, בסיסי הדרכה צהליים, וכן, גם תוכניות לכור גרעיני)

    ב. אתה מפספס את הפואנטה של המשל – הרי חלק גדול מעבודת השכנוע נגד הביומטרי היא שדליפה היא דבר כל כך נורא. בכור גרעיני, שכנעת את כולם כבר בד'.

  20. נדב,
    לגבי א', מבחינתי אין הבדל בין להקים את הכור בבית שלי או בבית שלך, זה אותו הדבר. אבל השאלה האם להקים כור במרכז של אזור מיושב תמיד נשמעת יותר מעניינת: למה הממשלה בכלל החליטה על זה.

  21. ואני תוהה מה יעיר את העדר אם לא פוסטים נפלאים כאלה… כל הכבוד יהונתן, לך ולכל האנשים הגלויים שנרתמו למען המאבק כנגד המפלצת הביומטרית מגיע לכם את כל השבחים! כי לא לכולנו יש את האומץ לוותר על פרטיותנו ולצאת למלחמה כנגד גוף או אישיות פוליטית ממשלתית, שלא לדבר על תאגידים ובעלי הון שבכלל יכולים לסתום לנו את הפה ולכפות עלינו ועל כל המדינה את מה שהם רואים לכנון!
    איך אמרו בערוץ הראשון בשידור הסרט "שיטת השקשוקה" ? כנראה שאין מנוס מלחשוב שגופי התקשורת ואפילו הממשלות מנוהלות ע"י אילי הון ואנשים בעלי אג'נדה מעוותת כזו או אחרת, מה שמוכיח שוב ושוב שתאוריות הקשר של כל ה"מוזרים" שאהבנו לשנוא מתגשמות כל פעם מחדש בצורה מחרידה.. אבל כנראה שאין מה לעשות מלבד לגרימת התעוררות רחבה יותר בעדר העולמי!
    בהצלחה לנו במאבק הצודק הזה!

Comments are closed.