בידור ואמנות

אני מאמין שאת מה שאני הולך לכתוב עכשיו צריך לעבד ולטחון לא מעט. אבל זו ההתחלה. זה התחיל בשיחה שהיתה הערב עם דנה, בת-לוויתו של יואב בדירתם בירושלים. השאלה היתה בעצם מה ההבדל בין בידור לבין אמנות, והאם יש כל הבדל או מטרה. אז זו דעתי הלא כל כך מלומדת, אך לעומת זאת יכולה להיות נכונה.

הבידור כשמו כן הוא, הוא נועד להעביר את זמנו של הפרט המנוכר ולגרום לו לשכוח מיומו המטריד וממצוקותיו האישיות. היא נועדה לעצב הומו-נוביס שיהיה בעל שיח אחיד כמו יתר רעיו ההומונוביסים. הבידור הינו הבוז של בעלי ההון כלפי ההמונים. על ידי מתן בידור אחיד הם יכולים להקנות ערכי "תרבות" להמון ולגרום לו לצרוך עוד ועוד. יתר על כך, גם התרבות שדורשת מהפרט לצרוך אותה – בכסף, כשכל מטרתה היא לשכנע את הפרט בנחיצותם של בעלי ההון, גורמת לכך שכל רווחתו של הפרט תתאפס עת שהוא נאלץ לשלם עבור ה"בידור" שהוא רוכש מבעלי ההון. בעלי ההון גם מהווים מסננת עבור הפרט, בצורה שהם אלו שבוחרים מה יהיה הבידור ומה לא.

לעומת הבידור, האמנות היא אוניברסאלית. היא אינה מסוננת ואינה נלעסת. לאמנות יש מסר מובהק שניתן להבינו ומטרתה היא הפוכה מהבידור. בעוד שמטרת הבידור הוא לשעבד את הפרט, האמנות מעוניינת לשחררו לחפשי. האמנות רוצה ליתן לפרט מחשבה ולאפיין אותו לחוד מהאחרים.

הבעיה מתחילה כשהאמנות הופכת לפופולארית מדי ותרבות ההמונים ממשיכה אחרי כן.

מכאן אני קצת תקוע, אבל זה לבינתיים.

One thought on “בידור ואמנות

Comments are closed.