פרטיות ברשתות חברתיות : הבעיה האנושית

לכאורה, GroupTweet היה אמור להיות השירות המושלם שיוכל להפוך את Twitter, המיקרויישום הגואה בבלוגוספרה, למשהו שהוא יותר ממנו. טוויטר, עד כה, היה מיקרו-רשת חברתית \ מיקרובלוג. טוויטר אפשר לכל אחד לפתוח עמוד בו הוא יכול לכתוב עד 140 תווים ולהעביר את המסר שלו לאומה. מנגד, כל אחד בחר אחרי מי 'לעקוב' וידע מי 'עוקב' אחריו, כך שבפועל נוצרה מיקרורשתחברתית. GroupTweet בא לתת בטוויטר את מה שפרולוג היה אמור להביא לוורדפרס, בלוג קבוצתי קצר שמעביר הודעות לכל חבריו והחוצה.

כיצד עשו זאת? על מנת להשתמש בשירות היה עלייך לפתוח חשבון טוויטר חדש ולהזין את פרטיו בשירות. לאחר מכן, (בגדול) כל הודעה שהיתה נשלחת לחשבון היתה מפורסמת בתור פרסום שלך בטוויטר, בלוג קבוצתי מלא.

אולם, בוקר שמשי אחד בתל-אביב שיבש הכל. אורלי יקואל, בלוגרית מובילה שבוחנת טכנולוגיות חדשות, גילתה כי כל ההודעות האישיות שלה פורסמו בטוויטר; הסיבה? יקואל בחנה את השירות על הטוויטר האישי שלה במקום לפתוח טוויטר חדש וקבוצתי.

הסיבה האמיתית שהדבר כל כך בעייתי הוא ארכיטקטורת הWeb 2.0 שרואה טכנולוגיות רשת בתור אפליקציות. אף אחד מאיתנו לא היה ממהר כל כך להתקין תוכנה על המחשב שלו בלי לקרוא עליה, לדעת מה היא עושה ועוד, אבל בעידן הWeb 2.0, כשניתן להתקין אפליקציה בקליק אחד, נראה לנו טבעי להתקין הכל קודם כדי להתנסות (בלי לדעת מה האפליקציה עושה בדיוק); אנחנו לא שואלים את עצמנו האם האתר אסף עלינו פרטים רבים מדי, מי עומד מאחוריו ומה הוא עושה בכלל.

לדוגמא, כמות האפליקציות המיותרות בפייסבוק שבזכותן הרשת קמה, מתאפשרות רק כי הארכיטקטורה של פייסבוק כלפי צדדים שלישיים מאפשרת משיכה של מידע פרטי והעדר הרשמה מצד הלקוח. במצב כזה, שכל כך קל להתקין אפליקציות, ברור שיהיו בעיות פרטיות: גם באפליקציה עם הרצון הטוב ביותר, פייסבוק עדיין מעביר את המידע הפרטי לאפליקציה וזו יכולה לעשות בה שימוש עוד לפני שהמשתמש הבין מה היא יודעת עליו.

כך שגם כשחברי כנסת מצטרפים למאבקים או מתקינים אפליקציות, כל החברים שלהם יודעים את זה. הפרטיות שלנו, בעצם, מוגבלת למה שאנחנו שומרים בראש ולא מוציאים החוצה.

<אשר עידן>Web 2.0 היא תפיסה דיאלקטית מאוד חשובה: היא מאפשרת לכל אחד להתעסק בשיח הדמוקרטי ולצור את התכנים שלו באינטרנט; היא גם, כמו כל טכנולוגיה, מסוכנת כשלא משתמשים בה בזהירות. כמו שכל מסור, כל מכשיר חשמלי וכל מערכת סטריאו ראויים להוראות הפעלה, כך גם אפליקציות צריכות, גם אם הכפתורים שלהן גדולים, פשוטים ונוצצים.</אשר עידן>

5 thoughts on “פרטיות ברשתות חברתיות : הבעיה האנושית

  1. יופי של פוסט. וחוץ מזה, אני בעד להפוך את אשר עידן (משהו אומר לי שאם אני אשתמש בסוגריים משולשים זה יעלים לי את הטקסט) לתג הטמל רשמי.

  2. לקרוא מה עושה אפליקציית או שירות API שמתממשק לשירות שחשוב לך גם אם זה עולה לך בעוד 10 דקות

  3. "אף אחד מאיתנו לא היה ממהר כל כך להתקין תוכנה על המחשב שלו בלי לקרוא עליה, לדעת מה היא עושה ועוד"?

    נסה לחשוב על זה מחדש. יש את ה-Next Happy גם בדסקטופ. כמה אנשים אתה מכיר שתקועים עכשיו עם איזה טולבר שאפילו בהליך כירורגי אי אפשר להסיר וישאר איתם עד המוות? אני מכיר לפחות ארבעה, ושניים מהם הם לא באינטרנט מהיום.

    במקביל, מכרה שלחה לי מייל בהסטריה שרשת חברתית מסוימת פרצה לה לחשבון ורוצה שאעשה על זה כתבה היסטרית ואכנס להם באמ-אמא. למה היא חשבה כך? כי כל החברים שלה קיבלו מייל כביכול ממנה המזמין אותם להצטרף לרשת החברתית.

    נרשמתי גם אני בג'ימייל שפתחתי במיוחד, והראתי לה שלב-אחרי-שלב שהיא הכניסה את השם והסיסמה של הג'ימייל שלה באופן מודע, ושהיא גם אחר כך לחצה "אישור" כשבעמוד של הרשת החברתית היה כתוב שכל האנשים שמסומנים ב-V יקבלו הודעה המזמינה אותם להיות חברים שלה וחברים בכלל באותה רשת.

    זה לא עניין אותה והיא שלחה כל מיני אנשים לאיים על מפעילי הרשת והמשיכה להתעקש ש"פרצו לה" לחשבון.

    אני מסכים עם הסיכום של הפוסט, ועם הפולו-אפ שגל עשה עליו, בגדול, ואני אומר את זה חזור ואמור – אם אתם לא רוצים שידעו עליכם משהו – אל תפרסמו אותו ברשת.

Comments are closed.