הטרנזיט החולה של תכניות הריאליטי

חשיפה ומוכרות שוות כסף; כל אחד מאיתנו יודע שהעובדה שמישהו צבר לא מעט זמן מסך יכולה להפוך אותו לנכס בעיני מפרסמים ואנשים אחרים שמעוניינים ללכלך לנו את החיים. לכן, המחקר הקצר והמתמצת הזה, עם המסקנה המתבקשת, יכול לסייע למפרסמים ולמתפרסמים לדעת מה השווי האמיתי שלהם.

בקצרה, מטרת הבדיקה באמצעות Google Trends, כלי שנועד לבחון את את מגמת החיפושים אחרי מונחים מסוימים ברשת אבל עדיין אינו מדע מדויק. המטרה של השימוש בכלי נועדה כדי להראות מגמות כלליות. הכלי מצליח לחזות בצורה יחסית מדויקת קשרים רפים בין מונחי חיפוש ואף יכול לנבא תוצאות עתידיות, אולם לא תמיד בצורה מוצלחת במיוחד (למרות שיכול להיות שמדובר בטעויות שניתנות לתקנון על ידי משתמש נכון).

מנגד, תכניות הריאליטי הפכו למפלט שמאפשר לאנשים נטולי כל כשרון, ייחוד או שונות מהאדם הממוצע לקבל זמן מסך תוך שאותו שידור מאפשר העברה של תוכן שיווקי וקידום של אג'נדה ספציפית מאוד. תוכניות ריאליטי לעיתים שימשו כמקפצה לקריירה פוליטית או כדרך לקדם קריירה של איש עסקים אל התהילה והשפעת הנוכחות הטלויזיונית של מועמד לתפקיד ציבורי ככל הנראה אינה מובהקת.

היתרון בשימוש בכלי כמו Google Trends הוא שניתן לקבל צפיה רחבה יותר על סדר הגודל של מושגים (לדוגמא – ההבדלים בין החיפוש אחרי 'השיר שלנו' ל'כוכב נולד') ולהגיע לתוצאות שאמנם אינן חד-משמעיות אבל מובהקות דיו כדי לגזור מסקנה שאינה מדעית אך יכולה לשרת את המפרסמים.

ראשית, כדאי לראות מהו טרנד הריאליטי. טרנד הריאליטי, לפחות בישראל של ינואר 2009, מורכב ממספר סדרות שמשודרות ללא כל תסריט וגובות תשלום רב מהצופה, תוך שהמשתתפים נבחרים מציבור של פונים. בין תכניות הריאליטי: כוכב נולד, בה מנסים את מזלם זמרים מתחילים, לרדת בגדול, בה חבורה של אנשים בעלי עודף משקל מנסים להפטר ממשקלם, נולד לרקוד, בה מנסים את מזלם רקדנים מתחילים, היפה והחנון, בה מתחרים זוגות של אספרגריסטים נטולי כשרון על פופולריות, האח הגדול, בו נכלאת קבוצה בבית בודד ועליה לצבור פופולריות הן בבית והן מהציבור על מנת לא לעוף והישרדות, בה מנסים לשרוד על אי בודד מספר אנשים ללא כל קשר הגיוני בינהם. הפורמאט של רוב התוכניות מיובא מחו"ל ואינו מקורי; למרות שבפועל אין כל פורמאט ואפילו חוקים נוקשים שונו על מנת להתאים לצרכי הסדרות.

אולם, העניין הכלכלי בסדרות הריאליטי, כמובן, הוא כמה כסף ניתן להשיג באמצעות הפופולריות של אחרים: קרי, תהילת העולם שניתנה על ידי הטלויזיה. לצורך כך נבחנו באמצעות גוגל טרנדס כמות החודשים בהם, לאחר גמר שידור תכנית הריאליטי, עדיין היה לאדם נפח תנועה מהותית בחיפושים בגוגל.

המילה הישרדות, לדוגמא, זכתה לנפח חיפושים גדול יותר (לערך בשני סדרי גודל) מאשר גיבוריה. ניתן לראות שדן מנו, מרינה קבישר ונעמה קסרי ירדו לנפח לא משמעותי של תעבורה ביחס לסדרה, כאשר חודשיים-שלושה לאחר גמר הסדרה הם נעלמו כמעט לחלוטין (נעמה קסרי חזרה, משום מה למצבת החיפושים לאחר שקיבלה תכנית אירוח בדצמבר השנה)

כך גם ב"כוכב נולד". עונת 2007 הביאה שלושה 'כוכבים נולדים': בועז מעודה, מארינה מקסימיליאן בלומין ושלומי בראל. מעודה, המנצח בתכנית, זכה בעדנה של 5 חודשים במצבת החיפושים, בעוד שחבריו הנוספים בקושי החזיקו חודשיים לאחר הגמר. כך גם עם חברי כוכב נולד של 2008, כאשר לי בירן היה היחיד מבין הכוכבים הנולדים שזכה כלל ליחס כלשהוא לאחר סוף התכנית [בניכוי המשתנה 'כוכב נולד'  בירן אמנם מובהק יותר, אך עדיין נעלם ממצבת החיפושים חודש לאחר הגמר הגדול]. כך המגמה גם עם כוכב נולד של 2006, בה הכוכבים נולדים לחודש בלבד. החריג, לפחות בתחום של כוכב נולד, היא העונה הראשונה, בה שלושת הפיינליסטים עדיין מחזיקים טראפיק משמעותי בGoogle Trends.

המגמתיות של סדרת ריאליטי מאפשרת גם לחזות, באמצעות הטרנדים של השנה בהשוואה לשנה שעברה, מה יהיו שיאי הריאליטי בתכנית. כך ניתן לראות שכוכב נולד 6 זכתה ל29.6% רייטינג, כוכב נולד 5 זכתה ל31.2% וכוכב נולד 4 זכה ל27.3%. והכל כפי שניתן לראות משתקף בגרפים כאן.

[מצפיה בגרף הזה והשוואה בין הישרדות של שנה שעברה, אגב, אני הייתי אומר שהשנה ככל הנראה אחוזי הצפיה יהיו גבוהים יותר]

מהגרפים ומשאר הנתונים ניתן להסיק מספר מסקנות כלליות לגבי השימוש בידוענים מתוך תכניות ריאליטי: (1) לפליט ריאליטי יש בערך חודשיים של תהילה כל עוד לא מיוצרים אייטמים חדשותיים סביבו (2) תהילת הפליט היא שולית ביחס לתהילה של הסדרה; משתמשים וגולשים לא ילכו לחפש מידע על הפליט אלא יפנו לחפש על הסדרה עצמה וזהות הפליטים אינה חשובה (3) ככל שהזמן משידור הסדרה ועד לתחילת הקמפיין רחוק יותר, אין חשיבות לשימוש בפליט עצמו אלא הדבר רק עשוי לגרום לבוז בקרב הציבור וללעג (4) מחיר הפליט, לעומת זאת, קשור בקשר ישיר למידת החיפושים אחריו בגוגל.

2 thoughts on “הטרנזיט החולה של תכניות הריאליטי

  1. מעניין לראות שכשמוסיפים לגרף האחרון את "האח הגדול" רואים שהאימפקט שלו כפול משאר הדוגמאות.

  2. בחודשיים אפשר ליצור מספיק פרסומות והופעות בכל מיני תוכניות ולהרוויח כסף. גם צריך בעובדה שחלק גדול מתוכניות ה"מציאות" הן גם בגרסה אחרת שהיא אולי המקורית – למשל הישרדות הארה"בית שיש לה הרבה עונות, ושאנשים אולי חיפשו דווקא אותה ולא את הישראלית.

    לפי מה שאני זוכר, קראו להישרדות הישראלית "הישרדות10" או הישרדות 10" בגלל הערוץ וצריך להתחשב גם בזה (וזה אומר גם "הישרדות עשר").

Comments are closed.