פודקאסט מספר 3 Podcast number 3

הפודקאסט: תורידו, תשמעו, תחוו דעה ותתשתתפו בהליך הדמוקרטי

אחרי שהפקתי לח"כ ברונפמן השבוע פודקאסט, התיישבתי עם א ב דן להקליט פודקאסט על התעשייה ועל המוזיקה החפשית. הרעיון בפודקאסט הוא חופש ביטוי מצד אחד, ומצד שני מתן אפשרות להציג מוזיקה לאנשים שלא היו מודעים אליה תמיד, ולכן לא תמיד צריך ללכת על המיינסטרים. במשך מחצית השעה ניסיתי לשכנע את א ב דן שהגיע הזמן לשנות את פני המוזיקה. הוא לא הסכים.

רשימת השמעה:
1. סגול 59 – איך לעשות כסף בתעשיה, מתוך פולארויד
2. דן תורן – לא נשארה לבד – מתוך כפתור לא גמור
3. א ב דן – הגיטרה (חי באולפן)

ברקע

4. Nick Chapman – Take Me Now! – מתוך – Wakka Wakka Chikka Chikka – Porn Music for the Masses

הפודקאסט מושק תחת רשיון Creative Commons

לינק

??אז מה זה בכלל פודקאסט

הייתי מפנה לערך בויקיפדיה העברית אבל הוא קצת צולע. (נכון ליום הכתיבה), או שהייתי מפנה למדריך של למהנט, אבל הם גם לא הצליחו להסביר מה זה פודקאסט ולמה כדאי שתשמעו אותו. הם גם לא טרחו להבהיר מה עושים עם המוזיקה שם. זו בעצם הסיבה שברכה גולשת התחננה מהחברים להקליט משהו, ואם היו לה טראקבקים אולי היא היתה יכולה לדעת על הפודקאסט הזה. הרעיון מאחורי פודקאסט הוא רחב בהרבה.

ראשית, בשביל להבין מה זה פודקאסט צריך להבין שמדובר בקובץ קול שניתן לשמוע בכל אחד מנגני המדיה, ולא רק בנגנים הניידים. כלומר, כל אחד יכול לשמור את הקובץ ולשמוע אותו במחשב או בדרך. אפשר גם לצרוב אותם על דיסקים ולשמוע בנגני דיסקים רגילים לחלוטין. אני לא אכנס להיסטוריה של הפודקאסטים, אבל אני אסביר את השימוש הפרקטי.

פודקאסט הוא בעצם שידור לכל דבר, ניתן לקבל עדכונים על שידורים חדשים באמצעות טכנולוגית RSS, זוהי טכנולוגיה שמאפשרת לכל אחד לקרוא כתבות או לקבל עדכונים מאתרים מבלי לטעון אותם בדפדפן שלו (בשביל זה יש כפתור בצד של המסך בצבע כתום, ראיתם, תשתמשו…). באמצעות הטכנולוגיה הפשוטה הזו, שמוטמעת בתוך דפדפן פיירפוקס, אבל קיימת במגוון תוכנות אחרות, ניתן לראות שינויים בדף ולקרוא את החדשות האהובות עלייך מבלי לקבל פרסומות מעיקות לפני הטעינה.

ממציאי הפודקאסט משתמשים בטכנולוגיה זו על מנת לדעת מתי אתרים מתעדכנים ופיתחו טכנולוגיה שמאפשרת להוריד את השידורים ישירות למחשב ו\או לנגן הדיגיטלי כל שתמיד תתעדכן בשידור האחרון. פונקציה זו מובנית כבר בתוך נגן הוינאמפ החדש ומאפשרת לעשות "מנוי" לשידורים מסוימים.

לעניין הזכויות הדיגיטליות, רוב הפודקאסטים מושקים תחת קריאטיב קומונס, שזה אומר שניתן להוריד אותם, ניתן לשמוע אותם וניתן ואף מומלץ לחלוק אותם עם חברים, כל עוד לא עושים שימוש מסחרי בהם. אחת המטרות של הפודקאסטים הוא להביא מוזיקה עצמאית חדשה למאזינים. כך עושים לדוגמא בAssosication of Music Podcasting שמאגד עשרות פודקאסטים שונים מכל הסגנונות. יש לאיגוד גם ספריה שלמה של מוזיקה שמותר ורצוי להשמיע בפודקאסט והיא ממוינת לפי ז'אנרים. כל אחד יכול להוסיף את המוזיקה שלו. אם היתה לי היכולת להקליט בצורה יותר סדירה, אולי הייתי שוקל להצטרף, בינתיים אני לא.

יש לא מעט דרכים להקליט פודקאסט, אבל הפשוטה היא באמצעות תוכנת הקוד הפתוח audacity שמאפשרת להרים אולפן ביתי ולייצא לפורמט MP3 בתוך שניות. יש גם תוכנות מקצועיות, אבל אלו עולות כסף ואין להן יתרון מובהק על תוכנות קוד פתוח, במיוחד שהתכנה החפשית קטנה ויעילה. חוץ מתוכנת עריכה צריך גם מיקרופון ולוודא שאין זכויות יוצרים על המוזיקה שמקליטים. את כל הסיפור צריך להעלות לאתר עם קישור, ובדרך כלל מומלץ לתת גם רשימת השמעה עם לינקים להורדה ישירה לשירים.

אני מקווה שעזרתי, ואם יש עוד שאלות, אנא פנו אליי.

3 thoughts on “פודקאסט מספר 3 Podcast number 3

  1. Yes, i have a question? should it be only music or can it include talkshows? or shouldnt i make a laugh of myself?

  2. It can include talk shows. some of them do; most of the talk shows are informative. I'm subscribed to some news-related podcasts. It's ok to ask.

Comments are closed.