לקראת מחשוב מערכת בתי המשפט?

בעוד שבתי המשפט מתכוננים למהפכת המידע שתגיע אליהם באיחור ניכר של 25 שנים, יש כמה דברים בולטים שצריך להזכיר למעצבי המערכת בבתי המשפט, בכדי שהצדק אכן יהיה נגיש לכל. שהרי צדק צריך גם להעשות, ולא רק להראות.

ראשית, חוק חתימה אלקטרונית – החוק, שלכאורה היה אמור להקטין את הניירת מראש, ואף ללא מחשוב בתי המשפט (ובמיוחד לאור התיקון בתקנות סדר הדין האזרחי לאחרונה) היה מאפשר הגשת מסמכים חתומים אלקטרונית, לוקה בחסר בכל הנוגע ליישומו. ראשית, בכדי לרכוש חתימה דיגיטלית יש להצטייד בסכום לא מבוטל של כ-380 ש"ח, ולפנות לאחד משני הספקים המורשים (בלבד) בארץ יחד עם שתי תעודות מזהות. כמו כן, המוכנות להנפקת תעודות חתימה דיגיטליות מצד לשכת עורכי הדין ובתי המשפט אינן קיימות עדיין כלל.

בשביל ליישם את חוק חתימה אלקטרונית כל שצריך בבית המשפט (ורק לשלב הראשוני) הוא כתובת דואר אלקטרוני שתקבל את המסמכים המאובטחים. בכדי לעבור לתיקים ממוחשבים יש להכניס ללשכת כל שופט סורק רציף, ולעבור לתיקים אלקטרוניים – דבר שיחסוך מיליוני שקלים לקופה הציבורית, במיוחד אם מחשיבים את העלויות הגבוהות של צילומים בבית המשפט לקופה הציבורית והפרטית.

שנית, העבודה בבתי המשפט מבוצעת על תוכנות קנייניות, שאף לאחר מכרז עולות מיליוני שקלים לקופה הציבורית. האם קלדנית אכן צריכה לעבוד עם חבילת מיקרוסופט אופיס שעולה לאחר הנחת כמות כ- 250 ש"ח? האם היא צריכה שתהיה מותקנת מערכת קניינית של מיקרוסופט בעלות נוספת של כ- 400 ש"ח?

מעבר לתוכנות קוד פתוח יחסוך לקופה הציבורית מיליונים, וידאג להתאמתם לסטנדרטים מקובלים (כפי שאסביר בהמשך). כמו כן, מעבר למערכת פתוחה תאפשר לפתח מערכת הפעלה ייעודית לבית המשפט שתכיל אך ורק את צרכי עובדיו, ללא כל תוכנות מיותרות וללא כל אפשרות לגרימת נזק בטעות או בזדון על ידי עובדים.

שלישית, מערכות המחשב של בתי המשפט כלל לא צריכות לעבוד על מחשבים, אלא על מסופים זולים – מסוף זול מתחבר בטרמינל לשרת חזק שמריץ את כל התוכנות, כך נחסכות בעיות חומרה ואין כל בעיה לשדרג את המערכת בלחיצת כפתור. חסכון כלכלי זה יכול להביא גם ליעילות תפעולית גבוהה יותר וגם להגברת הזמינות, שכן כל עובד של מערכת בתי המשפט יוכל לעבוד מכל מקום בעולם.

רביעית, בכדי להגביר את הנגישות יש להתאים את אתר בתי המשפט לתקנים מקובלים של נגישות. פרט להתאמה לדפדפנים סטנדרטיים ולא רק לדפדפן אינטרנט אקספלורר, יש לדאוג לכך שהאתר יוצג בקידוד יוניקוד, שהקבצים יהיו זמינים בפורמט פתוח של אופן אופיס ובאקרובט. אין כל הצדקה לכלוא את ציבור עורכי הדין (והנתבעים והתובעים) תחת מערכות קנייניות שעולות מאות ואולי גם אלפי שקלים.

חמישית, בכדי לפתוח את בתי המשפט לניהול יעיל ואלקטרוני, יש לאפשר לא רק הגשת כתבי בי-דין באמצעים אלקטרוניים, אלא גם לאפשר התממשקות עם תוכנות משרדיות של ציבור עורכי הדין. להוציא התראות מראש לכל עורך דין בנוגע לדיונים או הגשות קרבות בכדי לחסוך מבוכות שלעיתים קורות, לקבל מידע ברגע שהוא מוגש ולעיין בתיק בית המשפט ללא כל הגעה לבית המשפט. שעות ההתרוצצות של סטז'רים שתחסכנה תזכרנה לעד אצל עורכי הדין.

בנוסף לכל אלו, מומלץ כי מערכת המחשוב החדשה של בתי המשפט תוכל גם להוות מאגר משפטי פתוח וחופשי לציבור, בכדי לחסוך עלויות עצומות למשרדי עורכי דין (ולפרטים) אשר רוכשים את התוכנות המשפטיות במיטב כספם כשאין כל צורך בכך – באם תהיה קיימת מערכת אחזור אמיתית שתאפשר חיפוש בתיקים ואף את אפשרות תהsheperd שקיימת בדין האמריקאי. רק לאחר שכל המלצות אלו תיושמנה, ניתן יהיה לדבר על מערכת אלקטרונית בבתי המשפט, עד אז – הכל עלה תאנה.