שמרו, והפיצו לחברים שרוצים להתנדב למאגר: כל המידע במקום אחד.

בחודשים הקרובים, ככל הנראה, כשתגשו למשרד הפנים, יבקש מכם בצורה יפה ומנומסת הפקיד לתת את טביעות האצבע שלכם ולחייך יפה למצלמה כדי לקבל תעודות חכמות. לצורך כך הפיקה רשות האוכלוסין וההגירה עלון שכותרתו “מתקדמים לתיעוד חכם: שותפים למהלך לאומי”. אלא, שיש כמה דברים ששוכחים לומר לכם בחוברת, שכל מטרתה להציג איזה נפלא יהיה אם המדינה תחזיק עליכם מידע שיוכל, בסופו של דבר, להסתובב באינטרנט ביחד עם שאר המידע שהמדינה כבר אספה עליכם.

אני יודע שלשבת ולענות לטענות של משרד הפנים מקבע אותנו לשיח שהם הציגו, ולכן אני רוצה קודם להציג את הגירסה שלנו: כדי לנהל תיעוד חכם לא צריך מאגר ביומטרי; את זה לא אני אמרתי, אלא מבקר המדינה אמר פעם אחר פעם, כשכתב בדוחות שלו, ביחד עם דיווח על דליפת מרשם האוכלוסין, כי אין צורך להצמיד את התעודות החכמות עם מאגר ביומטרי. השימוש היחיד למאגר ביומטרי הוא להעביר למשטרה, לשב”כ ולרשויות אחרות את המידע האישי ביותר שלכם, כדי שהם ישתמשו בו ביד חופשית.

אז בואו נתחיל לפרוש את שקרי משרד הפנים, ראשון ראשון ואחרון אחרון.

“מדינת ישראל תחל להנפיק תעודות זהות ודרכונים חכמים מדגמים חדשים ועמידים בפני זיוף”. ובכן, כן. תעודות הזהות הנוכחיות במצב כל כך רע, שאפילו כרטיס הסטודנט או כרטיס הספריה שלכם קשה יותר לזיוף. אבל, שני דברים קטנים: הראשון הוא שאת תעודות הזהות החכמות באותו הסגנון כבר זייפו לפני מספר שנים. קבוצת האקרים בשם THC זייפה את הדרכון הביומטרי של אלביס פרסלי ועברה איתו במעבר גבול. אז כן, כבר בכותרת משקרים לכם. כן, התעודות יהיו קשות יותר לזיוף, אבל הבעיה השניה היא בעצם בכך שאכן, התעודות קשות לזיוף, אבל מה שלא קשה לזייף היא הביומטריה שלכם. עו”ד אפי פוקס הצליח כבר לזייף את טביעת האצבע של עצמו ולעבוד על מאגר ביומטרי אחר, של לשכת התעסוקה. אז כן: מרגע שטביעת האצבע שלכם מזהה אתכם, אז אין על מה לדבר: קל לזייף טביעת אצבע, קשה לזייף תעודה.

נמשיך עם השקרים; “מדי שנה אובדים ונגנבים למעלה מ-130,000 תעודות זהות ולמעלה מ-22,000 מסמכי נסיעה”. אכן, יש ספקות לגבי המספרים האלה והם משקפים גם תעודות שהושחתו, או שסתם התיישנו, וגם לא ממש משקפות את מספר התעודות הגנובות, אבל מה ששוכחים לומר הוא שגם בלי המאגר הביומטרי אפשר לטפל בתעודות הגנובות והאבודות (זוכרים: קשה לזייף את התעודות, אז אם הן אבדו הן חתיכת פלסטיק לא שימושית).

הפסקה השניה היא שממשלת ישראל עוסקת מזה שנים בנסיון להחלפת תעודות הזהות ומסמכי הנסיעה. וזה נכון; מבקר המדינה כבר התריע כי המדינה גוררת את תהליך ההנפקה הרבה מעבר לצורך. ואתם יודעים מה הסיבה לכך? ובכן, התעקשותו של משרד הפנים להקים מאגר ביומטרי ולא רק להנפיק תעודות חכמות. באחד הדיונים בכנסת אמר מאיר שטרית, שהיה פעם שר הפנים, כי “יכולתי לעשות לעצמי חיים קלים ולומר למה לי מאגר… יכולתי לעשות לעצמי חיים קלים ולומר שבעצם למה לי מאגר, אני רוצה לעשות כותרות, אני אפיק תעודות זהות… אני למרות זאת החלטתי – אפשר להפיק תעודות בלי מאגר מיידית כמעט – כן ללכת להקמת מאגר עם העיכובים”. כלומר, מדוע מדינת ישראל מעכבת? כי היא רוצה להחזיק את הפרטים שלכם במאגר מרכזי. אמרו מעתה: המדינה הפקירה אותנו לאורך שנים כדי להביא אותנו למצב כזה, ורק כדי שעכשיו יכריחו אותנו לתת את טביעת האצבע.

אז מה באמת יתרונות התיעוד החכם? ובכן, היתרון העיקרי הוא בתעודות החכמות ולא במאגר הביומטרי. אכן, באמצעות תעודות חכמות אפשר לבצע לא מעט פעולות מול משרדי הממשלה. אלא, שביחד עם היתרון הזה מגיעה הסכנה הבלתי נמנעת של המאגר. המאגר הוא פגיעה ממשית בפרטיות. אכן, אתם מכירים מאגר שלא דלף? כבר היום מרשם האוכלוסין שלנו מסתובב באינטרנט, אבל לא רק זה: תחשבו רגע על השירות הצבאי. אתם זוכרים כמה היה קל ללכת לחבר בבקו”ם כדי לדעת מה הקב”א והדפ”ר של כל אחד? עכשיו יהיה קל באותה המידה לגורמי פשיעה ללכת ולקבל את טביעות האצבע שלכם.

אז במה שונות התעודות החכמות מהתעודות הקיימות? כן. התעודות יותר בטוחות. אבל כמו שאמרנו, גם הן לא בטוחות לגמרי מזיוף. היתרון העיקרי שלהן הוא בכך שאם אבדה תעודה, אפשר לבטל אותה מרחוק. העניין הוא אבל, שלא צריך מאגר ביומטרי בשביל זה, והמדינה דוחפת לכם את המאגר בכח.

כיצד אפשר לקבל תעודה חכמה? בשביל לקבל תעודה חכמה תצטרכו לנדב למדינה את המידע הביומטרי שלכם. בחודשים הקרובים פקידי משרד הפנים הולכים להפעיל עליכם לא מעט לחץ, ולהתעקש שתתנו את המידע. אתם צריכים לזכור שלאותו פקיד יש אינטרס שתתנו את המידע. מידע שהמדינה מחזיקה לא ימחק ככל הנראה לעולם, וכמה שיותר אנשים יתנו את טביעת האצבע שלהם, כך יפחת הסיכוי שהמדינה תתפכח ותגיד “אנחנו יכולים גם לתת תעודות חכמות בלי מאגר ביומטרי” ולתת לכם להנות מבטחון רב יותר גם בלי לשמור את טביעות האצבע שלכם.

מה יעשה במידע הביומטרי? המידע ישמר במאגר שתהיה גישה אליו, בסופו של דבר, לכמה עשרות אלפי עובדי מדינה ועובדי קבלן. אז מה הסיכוי שהמידע הזה לא יסתובב באינטרנט? אפס. אבל את זה לא אני אומר, אומר את זה משה בסול, מי שהיה ראש יחידת אבטחת מידע במשרד ראש הממשלה. גם בסקר אובייקטיבי שביצע מכון “מאגר מוחות” התגלה ששני שליש מהציבור מאמינים ששהמאגר ידלוף לגורמי פשיעה. אז למה כן לתת?

מה המאגר הביומטרי ומה תפקידו? גם כאן משקר משרד הפנים, שאומר שהדרך היחידה למנוע מזייפנים וגורמי טרור לנסות לגנוב את זהותך היא מאגר. ההיפך: יותר קל לזייפנים לגנוב את הזהות אם היא מאוחסנת במאגר (זוכרים: יש את מרשם האוכלוסין באינטרנט). רשימה ארוכה של מומחים באו והציעו למשרד הפנים לשמוע דרכים אחרות, אבל זה לא הסכים. ככה, בצורה פשוטה, מפקירים אתכם.

כיצד יאובטח המאגר? גם כאן מעיפים עלינו שקרים יפים. אכן, המידע במאגר יוגדר “סודי ביותר”, אז מה? המידע במרשם האוכלוסין הוא לא סודי? מעבר לזה, אתם יודעים מה עוד היא המטרה של ההגדרה כסודי? המאגר הביומטרי לא כפוף לחוק חופש המידע. כלומר, אנחנו כציבור לא נדע אפילו אם המידע שלנו דלף ומה עובדים מושחתים עשו איתו. מעבר לזה, אם לאף אחד לא תהיה גישה למאגר, אז איך בדיוק ישתמשו בו כדי לזהות אנשים? השקר הדק של “לאף אחד אין גישה” לא עומד מול מאגר שיצטרך לטפל בעשרות אלפי בקשות כל יום.

ואז משרד הפנים כותב “מה קורה בעולם”. שום דבר ממה שכתוב שם לא ממש נכון: באף מדינה בעולם לא מכריחים את כל האזרחים לתת גם את טביעת האצבע וגם את צילום הפנים. הסיבה לכך? זה פשוט לא נחוץ. אין אף מדינה דמוקרטית שצריכה מאגר ביומטרי של אזרחים, אלא רק של פושעים. בעולם אכן מנפיקים תעודות זהות חכמות, כמו שהיה יכול להיות בישראל לפני עשור אם לא היו מתעקשים להגניב לנו את המאגר הביומטרי.

להפצת מאמר זה בפורמט של עלון הקליקו כאן והורידו גירסת פידיאף. טקסט: יהונתן קלינגר. גרפיקה: הגר צימרמן ביקובסקי. הפקה: עידו קינן.

[פורסם במקור בחדר 404]

7 thoughts on “שמרו, והפיצו לחברים שרוצים להתנדב למאגר: כל המידע במקום אחד.

  1. למדינה כבר מזמן יש את תביעות האצבע של (כמעט) כל אזרחיה

    ביום שהתגייסנו לצה"ל נלקחו מכל אחד ואחת מאיתנו תביעות אצבעות וצילומי שיניים, ששמורים במאגר.

    בנוסף, כל אזרח שרצה לעשות לעצמו חיים קלים ונרשם למעבר הביומטרי בנתב"ג "הפקיד" את טביעות האצבעות שלו.

  2. טביעות האצבע שניתנות לצבא נשמרו על דף בארכיון פיזי – או לפחות כך זה היה כשהתגייסתי לפני עשר שנים. ההבדל בין זה לבין מאגר ממוחשב עצום.

    המעבר הביומטרי בנתב"ג לא רלוונטי כי הפרטים (צורת היד ולא טביעות אצבע) מקודדים לכרטיס בלבד ולא נשמרים בשום מקום אחר. וגם אם הם כן היו – וזה אם גדול מאוד – זה היה מאגר התנדבותי בלבד.

  3. האם יש בעיה בהפצת מסמך שעליו סמל המדינה וסמל רשות האוכלוסין, אך שאינו מטעמם?

  4. האם ניתן לתבוע את המדינה על הפצת מידע שקרי (העלון האמור), ולבקש מבית המשפט לחייב אותם להפיץ את העלון עם התיקונים?

  5. 3 הערות:
    1) שמתי לב שניסית לתת לטיעון הזה נופך המוני, אבל בדוגמאות של מאגרים שדלפו לרשת נתת רק דוגמא אחת שחזרת עליה כל הזמן. המאגר של משרד הפנים.
    המאגר הזה דלף לציבור בפוקס, רק כי היה איזה טכנאי אידיאליסט. אני מניח שמאגרים שדלפו בסוף מגיעים לידיים מצומצמות מאוד ולא לציבור הרחב.

    2) שאלה. מבחינת זיוף זהות, מה בעצם הנזק בדליפה של הפרטים שלי?
    נכון, אי אפשר לשנות אותם, אז מה?
    האם דליפה שלהם תגרום כך שיהיה יותר קל לזייף זהות? לי נדמה שלא. מקסימום, הפרט הביומטרי לא יעזור בכלום וזיוף זהות תיעשה באותה רמת קושי.

    3) לדור-
    ממה שידוע לי (שמעתי מצד שלישי), המאגר בצבא עכשיו ממוחשב.

  6. הרפובליקה של צילה (דרום אמריקה ואכן דמוקרטיה) . מנהל מאגר כזה שהוא חובה על פי חוק. לקוחים בו טביעות אצבע של כל אצבעות בשני הידיים + צילום של תווי הפנים.

    ככה יש מדינות בעלום (לפחות אחת) שמנהלות כבר מאגרים דומים.

    מה שכן המאגר הצילני מעלום לא צץ לו באינטרנט ^^.

  7. המאגר של משרד הפנים ממש לא דלף בפוקס.
    לפניו דלף עוד מאגר ישן יותר של משרד הפנים, ולפניו עוד אחד.
    כלומר דלפו במהלך 2000-2008 שלושה מאגרים שונים, (כאשר כל אחד מעודכן לשנה שבה הוא הודלף) של משרד הפנים.

    למה שגם המאגר הזה לא ידלוף?

Comments are closed.