על מדיניות הפרטיות האחודה של גוגל מזווית של SEO

לא מעט נכתב על שינוי מדיניות הפרטיות של גוגל שאמור להתבצע בשבועות הקרובים (למסמך המלא) ועל השלכות שעשויות להיות לו על פרטיות; אלא, שקריאה זהירה של מדיניות הפרטיות מראה לנו עוד כמה דברים. שרון קליין מSEO College ביקשה שאתן התייחסות קצרה אם אוריינטציה לקידום אתרים, ולדעתי זו הזדמנות טובה לדבר רק על הרובד הזה במדיניות.

בכלליות, אני מציע שתקראו קודם את הפוסט שלי על כיצד לקרוא מדיניות פרטיות ותראו את העבודה הטובה שגוגל השקיעו במדיניות, ועמלו קשה על להפוך אותה לברורה יותר. הבעיה היא, כמובן, שגוגל בעצם יצרו מדיניות אחודה לכל שירותיהם כשהאחידות היא לא רק למדיניות אלא ככל הנראה גם למאגרים עצמם, למרות שהטקסט שמצביע על כך קצת עמום, או כדבריהם "We may combine personal information from one service with information, including personal information, from other Google services – for example to make it easier to share things with people you know".

אז מה הנתונים החשובים שעשויים לקום כאן, ובכן: בראש ובראשונה גוגל עשויים לשלב את נתוני Google Analytics, שירות המעקב והסטטיסטיקה של גוגל יחד עם נתוני החיפוש עצמם: כלומר, להבין את הטראפיק של האתר כדי להשפיע על המיקום בתוצאות החיפוש של גוגל, ולא רק לאפשר לבעל האתר לדעת מהן מילות החיפוש על פיהן הגיעו לאתרו.

עוד חשיבות היא הכנסת שירותי המיקום למדיניות הפרטיות; שוק החיפוש בטלפונים הניידים, בו גוגל שולטת ביד רמה גם כן מחזיק פוטנציאל עסקי לא מבוטל ובהתחשב בכך שאותו חיפוש מעביר גם נתוני מיקום לעיתים, הרי שניתן יהיה לדבר לא רק על אוופטימיזציה של החיפוש, אלא של המיקום; כבר היום גוגל משתמשת במיקום של המכשיר הסלולרי כדי להשפיע על תוצאות החיפוש ועשוי להיות מצב שכעת, לא רק שלאה תהיה השפעה על החיפוש מהמובייל אלא גם במקרים אחרים.

שוב, מדובר על פוטנציאל בלבד כנגזרת של המסמך המשפטי, אבל לגוגל כעת יש את הסמכות המלאה לשמור את מסלול ההליכה שלכם כל יום או את הנסיעות מהבית לעבודה, כך שלכשתחפשו מסעדה, תוצאות החיפוש יוכלו להיות מוטות המיקום בעבר (ולאו דווקא המיקום בהווה).

עוד כיוון, הרבה יותר מוצהר של גוגל, הוא הופעה של תוצאות חיפוש מבוססי רשת חברתית, על כל הבעיות המבוססות על כך.

אלא, שהבעייתיות הקיימת במדיניות הפרטיות החדשה היא העדר הבחירה האמיתית לסרב לה. מי שלא יהיה מוכן לחסום לגמרי את שירותי גוגל, להפסיק להשתמש בהם או רק לחסום את אפשרויות המעקב הטמונות בשירותי גוגל הולך לוותר על חלק ניכר מפרטיותו. הבעיה הנוספת היא בכך שכעת לא רק שתוצאות החיפוש יהיו מתאימות יותר, והפרסומות גם כן, אלא שאותו מידע ואותן תוצאות ידרשו ממי שרוצה להופיע באינדקס של גוגל להיות הרבה יותר ידידותי לגוגל.

הרי, אם עד עכשיו הטענה הרווחת היתה ששימוש בשירותי גוגל לא משפיע על דירוג האתר הרי שכעת יעמוד יתרון אינהרנטי למי שישלב את הכלים של גוגל באתרו: בראש ובראשונה הכלים החברתיים: אם יותר מהחברים שלך ישתפו תוצאות חיפוש מאתר X, הרי האתר יופיע יותר בתוצאות החפיוש שלך, לכן בעלי אתרים צריכים לאפשר את כפתור ה"פלוס אחד". כך גם עם הגדרות מיקום: ככל שהתעבורה לאתר שלך תהיה פחות אנקדוטלית ומשכונות או איזורים מסוימים, כך תוצאות החיפוש גם עשויות להשפיע.

הבעיה היא שהמאגרים של גוגל סודיים וחסויים (ואולי טוב שכך) ועולם הקידום מלא בספקולנטים; למזלם של גוגל, יש להם עורכי דין שניסחו את המדיניות בצורה כל כך עמומה שמונעת מאיתנו להבין מה בדיוק ישפיע ואיך הדבר עשוי להתרחש.

One thought on “על מדיניות הפרטיות האחודה של גוגל מזווית של SEO

  1. לא מספיק שגוגל הפכה למונופול בתחומי החיפוש והפרסום המקוון, היא מנצלת עד תום את המונופוליזם הזה: "אם לא טוב לכם – אל תשתמשו". החברה הזו כבר מזמן לא מקיימת את do no evil.

Comments are closed.