הארנק לאן?

בואו נדבר רגע על הארנק שלכם. כן, על חתיכת העור (בדרך כלל) שנמצאת אצל הגברים בין הישבן לכסא ואצל הנשים עמוק בתיק. פתחו לרגע את הארנק וספרו לי מה יש לכם שם: בערך עשרה כרטיסים מגנטיים: שניים או שלושה כרטיסי אשראי, כרטיסים לקופת החולים, כרטיסי מועדון לקוחות שלעולם לא תשתמשו בהם, כרטיסי הטבה אחרים שצריך להשתמש בהם ושוכחים; אחרי זה יש לכם ניירת, והרבה: קבלות ששמרתם מהאוטובוס, כרטיסי ניקוב של "קפה ומאפה" משני בתי הקפה ליד העבודה, כרטיסי ביקור של אנשים שצריך לחזור אליהם, ועוד שטויות; יש גם שטרות, צ'קים שצריך עוד להפקיד ומטבעות. כל הסיפור שוקל בטח 300 גרם, נכון?
Ankur's Fat Wallet
photo: cc-by-nc-nd Mike Ying

עכשיו, תפישת הארנק לא השתנתה הרבה במאה השנים האחרונות. אבל אני מבטיח לכם שבשנתיים-שלוש הקרובות היא תשתנה. נתחיל בהיבט הטכנולוגי. דווקא השינוי כאן יתחיל על ידי הקטנה של מספר הכרטיסים שיש לכם בארנק. לצורך כך, תכירו את Google Wallet (אבל יהיו הרבה מתחרים בטח בעתיד): דרך חכמה לאגד את כל כרטיסי המועדון שלכם לצורך כרטיס אחר לנאמנות שיחסוך מכם את רוב כרטיסי הפלסטיק שיש לכם בכיס. גוגל מעבירה את כרטיסי הפלסטיק האלו לטלפון, שנמצא בכל מקרה עליכם. אבל זו רק ההתחלה; שירותים אחרים כמו Coin וLink מציעים משהו אחר: כרטיס חכם שיודע לזייף את עצמו כאילו הוא היה כל כרטיסי המועדון שלכם, וגם כרטיס האשראי. כלומר, במקום להסחב עם עשרה כרטיסים בארנק, יהיה בארנק רק כרטיס אחד.

יחד עם הקטנת מספר הכרטיסים, בואו נדבר על איך הארנק שלכם נראה: כיצד אפשר להפטר מחלק ניכר מהזבל שנמצא בו? אז חברות שמשווקות ארנקים דקים יותר, כמו Bellroy, מציעות מדריכים להקטנת נפח הארנק. השינוי התפישתי, לפיו ארנק צריך להחזיק פחות בגלל הטכנולוגיה שהשתנתה (כרטיס אחד ומספר שטרות) יכול עוד להעלם עם העלמות הכסף המזומן בקרוב. אבל, הטכנולוגיה עוזרת לנו בעוד דברים, בשאלה מהו תפקיד הארנק. הארנק הוא אמצעי האחסון הנייד שלנו. עכשיו, אנחנו מסתובבים עם הארנק בכיס, והוא מכיל את ההכרח המינימאלי, כי אנחנו נושאים עוד מספר התקנים: שעון יד, מחזיק מפתחות וטלפון סלולרי. עכשיו, אם הטכנולוגיה היתה יכולה רק לאגד את הכל למכשיר אחד, מה היה קורה?

וובכן, אם תסתכלו באתרי מימון ההמון Indiegogo וKickstarter תוכלו לראות שהקונספט של ארנק, כפי שאנחנו מכירים, כבר חלף מהעולם. נתחיל במאפיינים: מסתבר שלא מעט ארנקים מעוצבים היום כדקים יותר באתרים. לדוגמא, The Articulate Wallet הוא ארנק באמת אופנתי ודק, עם תכונות מעניינות כמו חסימת קריאת RFID (כך שישנה פרטיות מוגברת). אבל הוא עדיין נראה כמו הארנק המסורתי שיש לרוב הגברים בכיס:

אבל בואו נסתכל על כמה דברים אחרים: הראשון הוא הHD Wallet: מדובר על קונספט מעניין מאוד; שתי לוחיות מתכת מחוברות בגומיה שמאפשרות הגנה מקריאת RFID, אגוד של כל הכרטיסים בצורה מאובטחת וקטנה, והכי חשוב: זה לא נראה יותר כמו ארנק. הHD Wallet שונה כי הוא משנה את כללי המשחק: לא עוד תא עור מקופל וחריצים לכרטיסי אשראי.

מי שעוד משנה את כללי המשחק הם ארנקים אחרים שמבוססים על הקטנת הנפח. ארנק הYubi, לדוגמא, הוא מספר רצועות מחוברות בינהן שמאפשרות אחסון ושליפה מהירה של כרטיסים ושטרות. ארנק אחר, בשם SLIMplistic, מזכיר את הארנקים הקודמים, אבל מאפשר שליפה מהירה של הכרטיסים. קונספט אחר הוא ארנק עץ בשם Union שמאפשר אחסון של מטבעות, מפתחות וכרטיסים בצורה כמוסה.

אבל מה שמעניין הוא לאן האופנה תלך; כשם שב2005, לפני הופעת הסמארטפונים לא ידענו לאן הטכנולוגיה תקח אותנו. גם כאן, השאלה היא האם האופנה השמרנית של "ארנק לגברים מתקפל ולנשים הוא ארוך ומגושם" תשאר או שיתרחש שינוי לא רק מגדרי, אלא תפישתי של מה צריך להיות בארנק: האם הטכנולוגיה תאפשר לנו לצמצם את הארנק שלנו לכרטיס אחד ומוצר שיחזיק אותו, כמו הWallum שיאפשר אחסנה, או שנפטר מהמוצר הזה לתמיד, כמו שעון היד.

5 thoughts on “הארנק לאן?

  1. הארנק העתידי לא יהיה דק יותר. יהיו עוד ועוד כרטיסי פלסטיק בארנק, החל מתעודת זהות חכמה, והמשך בכרטיס "רב קו", כרטיס מועדון, כרטיס אשראי, כרטיס עובד, כרטיסי מכונת צילום, רישיון נהיגה ועוד.

    טכנולוגיות משנות ה 90 שניסו לעשות אותו דבר, פשטו את הרגל. למשל מונדקס, שניסתה לעשות מהפכה עם ארנק אלקטרוני על כרטיס פלסטיק (דמוי כרטיס אשראי) ונכשלה.

    כרטיסים מגנטיים כבר יהיו פאסה. זאת טכנולוגיה מיושנת ולא מאובטחת. המעבר היום הוא דווקא לכרטיסים חכמים, כרטיסי צ'יפ, כאשר לכל מועדון או חברה יש אפליקציה משלה: EMV לכרטיסי אשראי, CALYPSO לכרטיסיות בתחבורה ציבורית (למשל: רב קו), כרטיסי CNS כמו למשל "נט המשפט", ועוד.

    כרגע אני לא רואה באופק איחוד של כרטיסים חכמים לכרטיס אחד, וזאת מטעמי אבטחת מידע ומטעמי זכויות יוצרים ואפילו מטעמים של חקיקה קיימת או חקיקה עתידית.

  2. היתרון מבחינתי של ריבוי כרטיסי אשראי הוא האופציה לשלוף אחד מהם מהארנק ולצאת רק איתם מהבית (ואז אם אני משאיר אותו בתיק של חדר הכושר במקרה, יש לי כרטיס כגיבוי בארנק/תיק אחר).

    צמצום המזומן שאני מייחל שיקרה, לא יקרה בקרוב מאחר ויש כמה גורמים שמסתמכים עליו כמו כל מי שמקבל כסף בשחור, העולם התחתון וסתם אבא שרוצה לתת לילד שלו דמי כיס וכרגע אין לזה פיתרון טכנולוגי יאות.

    לדעתי צריכה להיות סמכות בנקאית ממשלתית שמקצה debit card ללא עלות (אין סיבה שתעודת הזהות לא תהיה גם כרטיס אשראי) וללא עמלות, זה יהיה הצעד הראשון לצמצום השימוש במזומן וללא תלות בעמלות הדרקוניות של חברות האשראי.

  3. רק אותי מטריד הקטע של כרטיס חכם שיודע לזייף כרטיסים אחרים ושאתה נותן לו את הפרטים שלהם?זה נשמע כמו אחלה פתח למגיפה של זיוף כרטיסי אשראי.

    מעבר לזה כל החלק של "ארנק אלקטרוני" בפלאפון, כמו הGoogle Wallet, כברירת מחדל נראה לי בעייתי: ארנק פשוט אפשר לקנות היום בפחות מ50 ש"ח(אני די בטוח שאפשר למצוא ב20), פלאפון שמתאים לכזה "ארנק" עולה כמה מאות שקלים – זה סף כניסה די משמעותי. וזה לפני שהוספתי שפלאפון יותר מועד לשכחה ואובדן מאחר שהוא פריט יותר מוציאים מהכיס(נניח כדי לדבר בו), מה שמוסיף לסיכון.

  4. כסף (מטבעות ושטרות) וארנק נולדו כשלא היו אמצעים טכנולוגיים כפי שיש היום.
    כל מה שצריך היום זה אמצעי זיהוי דיגיטלי כמו הצ'יפ שבתעודת הזהות החכמה. יום יבוא וצ'יפ כזה יוכל להיות בטלפון, בשעון, במשקפיים, בתכשיט או אף תחת העור.
    ואז לא יהיה צריך כסף, כרטיסי אשראי, תעודת זהות, רשיון נהיגה או תעודת נכה

  5. סיקור מקיף, ומעורר מחשבה. סביר שלעניין המגדר המגמה בהחלט תשתנה והמאפיינים המסורתיים ייטשטשו. אני מתשמש מזה כשנה בארנק של Daycraft שמציע גם הוא תפיסה שונה לארנק. http://daycraft.co/en/96-the-moneywrap

Comments are closed.