על האכיפה (והמרחק בינה לבין החוק).

הרבה פעמים אני נפגש עם אנשים שעושים דברים חדשניים במיוחד; חלק מהדברים האלו מאתגרים את החוק בכל מיני כיוונים, כולל לחצות את הקווים. אחת הבעיות היא, שכשאני מסביר לאותם אנשים שמה שהם עושים הוא קצת בצד הלא נכון של החוק, אני מקבל תשובה בנוסח "חברות א', ב', ג' וד' עושות את זה, והן מונפקות בבורסה מכובדת וגייסו השקעה מקרן מכובדת, אז איך יכול להיות שה לא חוקי?".

התשובה שלי, בדרך כלל, היא שהעובדה שמשהו לא חוקי לא מבטיח שתהיה אכיפה של החוק; ליתר דיוק: ברוב המקרים בהם אדם עובר על החוק לא רק שהוא לא יתפס אלא גם לא תהיה חקירה משטרתית בנושא או חקירה של הרגולטור הנכון. המקרה של "קרן אור" הוא בדיוק כזה, וכדאי לקרוא את טור הדעה של ליטל איסטמטי בנושא. הסיפור כאן פשוט מאוד: חברה מכובדת מפרסמת בכלי תקשורת פרסומת מכובדת שבה היא מבטיחה לציבור תשואה על השקעה. הן ההבטחה לתשואה והן דרך ההתאגדות והביטוח נוגדותח את הוראות חוק ניירות ערך, אבל לאף אחד לא איכפת.

הסיבה שלאף אחד לא איכפת היא בדרך כלל שהרשות עצמה (לאו דווקא רשות ניירות ערך, אלא כל רשות) לא מתעניינת דווקא בפעולות האלו עד שהן מתפוצצות. הרבה יותר משתלם ותקשורתי לחקור רצח או דליפה של מרשם האוכלוסין מאשר לחקור מדוע חברות מכובדות שמספקות שירות לציבור שומרות מידע רגיש על הלקוחות על מטעפות שנשלחות להם בדואר, והרבה יותר משתלם להודיע שגוף חקירה מסוים יחקור פרשה שכבר מופיעה בתקשורת מאשר לחקור את מי שמשתף פעולה עם אחד האתרים הגדולים בישראל ועובר על כללי האתיקה.

בישראל יש הרבה יותר מדי אנשים שעוברים על החוק בגאווה, בצורה מובהקת, ולא טורחים אפילו להסתיר את זה. הם מחזיקים עסקים מרשימים, מייצרים עבודות מאותה עבירה על החוק, ובסופו של דבר גורמים לחוסר כבוד לספר החוקים (ואני לא מדבר על נוכלות מכוונת, אלא על אנשים שפשוט לא מקיימים את החוק כיוון שהוא מפריע להתכנות העסקית שלהם).

בעצם, אין אף גורם בישראל שמפקח על קיום החוק עד שמשהו רע נגרם.

וזה מה שמדאיג כאן.

One thought on “על האכיפה (והמרחק בינה לבין החוק).

  1. אני מסכים, האכיפה של החוק היא סלקטיבית ותלוי מי עובר על החוק.
    נניח שהעתקת יצירה מוגנת אפשרת לגולשים להוריד אותה מהמחשב שלך וקוראים לך סתם, טננבאום, אז תאלץ לפצות את בעלי הזכויות ב670 אלף דולר.
    אבל אם העתקת יצירה מוגנת והצגת אותה לגולשים שלך ללא תשלום וקוראים לך Google, בית המשפט לא יתערב וסולל את הדרך של מנוע החיפוש לשכפול מאסיבי של כל התוכן באינטרנט.

Comments are closed.