חוק ההתיישנות של גוגל – מה יש לך, גברת לוינסקי?

במנוע החיפוש של גוגל, החיפוש אחר "סקנדל מין נשיא" מראה כי ככל הנראה משה קצב ניצח את קלינטון בגוגל. כל אזכור של קלינטון נדחק לאמצע העמוד, בתוך עמוד אפור בדראדג' ריפורט, אותו עמוד שחשף ב1998 את פרשת המין של הנשיא האמריקאי. האינטרנט זוכר את העכשיו וההיום ולא את האתמול (או מה שהתרחש אך לפני פחות מעשור). אבל הפרשיה של משה קצב תהיה יותר מסתם עוד סאטירה באתר The Onion, או התבדחות בקרמלין, הבעיה הרצינית בהעמדתו של משה קצב לדין היא מצב החברה הישראלית כיום.

נכון לעכשיו האזרח מספר אחד במדינה עוד חף מפשע, נקי מכל אשמה עד שיכריע אחרת בית משפט. אבל מה יהיה בעוד עשר שנים, כאשר סיפורו של קצב ירד אי שם לעמוד ה50 בגוגל? נניח וקצב יזוכה, כמו רבים אחרים לפניו, האם מנועי החיפוש ידעו לתעדף את העמודים שמספרים את הסיפור האמיתי שקרה ולא את התחקירים המקדמיים (והרי ברור שזיכויו של קצב, או אפילו החלטת היועץ המשפטי לממשלה שלא להגיש כתב אישום, לא יקבלו כותרות לאורך חצי שנה על בסיס שבועי ולינקים נדיבים מבלוגים ואתרי חדשות).

היום, כשמחפשים את ביל קלינטון בגוגל, בעמוד השני יש אזכור לתהליך ההדחה, אבל שערורית לוינסקי מופיעה רק בעמוד החמישי לתוצאות החיפוש. כלומר, לא רק העולם, אלא גם גוגל שכח. נכון, נבירה בעמודים הפנימיים כמו קורות החיים של קלינטון בויקיפדיה מראות אזכורים לפרשת לוינסקי, אבל אין מדובר במשהו שרואים על פניו, אלא צריך לנבור לעומק באמת.

בעוד עשור כל הפרשה הזו תהיה מאחורינו, ואנו נחשוב על כמה תמימים היינו. כמובן, אנחנו נזכור וגם ספרי ההיסטוריה ככל הנראה יזכרו (אני עוד תוהה איך אפשר לכתוב ספר היסטוריה על התקופה הנוכחית כשהכל חשוף וניתן להגעה בלחיצת כפתור).

ובעניין אחר לאותו עניין, דומה שמדינת ישראל היום נמצאת בחקירה מתמדת של אותה "כנופיית שלטון החוק". הדבר לא יכול שלא להזכיר את ההלשנות ההדדיות בברית המועצות הקומוניסטית. האם אנו כולנו פתאום חשודים? ואולי, אם כולנו חוטאים (ולא רק נבחרי הציבור) ראוי לבחון את שינוי החוק (לא בעניין ההטרדות המיניות, חס וחלילה). האם המדינה יכולה לסבול מצב בו כל נבחריה נחקרים, כל עובדי הציבור שלה מואשמים בפלילים ואזרחים אינם מסוגלים לפנות לריבון בבקשה לעזרה, כיוון שהריבון עצמו מאבד את זכויותיו לטובת הכנסת?

ראו גם:
יחמוק בלי בושה, יוסי גורביץ

Technorati Tags: , , , , , , , ,

One thought on “חוק ההתיישנות של גוגל – מה יש לך, גברת לוינסקי?

  1. אולי זה לא רק בגלל "חוק ההתיישנות".

    גוגל היה קיים רק כשנה בתקופת פרשת לוינסקי, והרשת היתה כמובן הרבה פחות נפוצה.

    יחסיות זה כנראה משהו שגוגל לא לוקח בחשבון, וזו התוצאה.

Comments are closed.