מדורת השבט | המסיון באור יהודה

0.

"אחים בָּעֲיֶרת שרפה,
עיירתנו בוערה כולה,
בה רוחות שחורות יסערו,
להבות חורבן יבערו,
עקבותיה לא נשארו,
היא עולה באש,
ואתם חובקים ידיים

בלי הושיט עזרה
בלי כבות את אש הלהב
אש העירה." (מרדכי גבירטיג, העיירה בוערת)

1.
סגן ראש עיריית אור-יהודה, עוזי אהרון, החליט לצאת במסע לשריפת עותקים מהברית החדשה עקב פעילות מסיונרית בעירו; עירו בוערת כולה בלהבה של בוז לקהל המסיונרים שלדבריו פושים בעיירה ומנסים להמיר את דתם של תושביה. כמובן, שכשחבר מפלגת ש"ס, זה מתנגד לכל פעילות מסיונרית, כל עוד היא לא להחזרה בתשובה. (ולדי דבוייריס, מוסיף, נמרוד שיין). בקצרה, אהרון אסף את ספרי הברית החדשה שחולקו על ידי מסיונרים וארגן שריפה המונית של עותקים מהספר (באתר NRG הוא לא מכחיש שארגן את השריפה, אך לאתר עניין מרכזי הוא מסר כי השריפה היתה על  ידי "דתיים מקומיים").

2.
האם יש פסול בפעילות מסיונרית? כלומר הטפה בכלל לשינוי אמונתו הדתית של אחר (מבלי שיש מתן פרס כלשהו בצדה) אמורה להיות בתחום הלגיטימי של השיח; כמובן שמרגע שהחלטת כי אל מסוים הוא האל הנכון, אין כל סיבה שעובדיו של אל אחר (שכלל אינו קיים) יטיפו וינסו לפגוע במאבקך. שוב, מרגע שתאסר פעילות מסיונרית לדתות שאינן יהדות בלבד הוא אינו נייטרלי יותר ואינו לגיטימי (בין אם בחוק ובין אם כנורמה).
Img CC-BY-NC-ND Mark Bridge
3.
בכלל, האם יש הבדל בין המרה של "סוג דת" (יהודית לנוצרית, לדוגמא) לבין חיזוק שמירת כללי הדת (החזרה בתשובה). כלומר, בעוד שחוק העונשין קובע ענישה בנוגע להמרת דת (סעיף 174א) כאשר זו מבוצעת כנגד תשלום, השאלה האמיתית היא מה קורה עם מי ש"מתחזק"? בימינו אנו, לא רק "סוג" הדת חשוב, אלא גם ה"כמות" שלה.

4.
אם יש "שוק חופשי" של דתות, אזי התחרות אמורה להיות הרבה יותר מלגיטימית. אולם ראוי שהיועץ המשפטי לממשלה יורה על פתיחה בחקירה על "פגיעה ברגשות דת" מצד עו"ד עוזי אהרון על מעשיו כנגד תרבות שלמה.

5.
איפה אתה היית כשבאור-יהודה שרפו ספרים? איפה אתה תהיה כשישרפו את המחזירים בתשובה?

18 thoughts on “מדורת השבט | המסיון באור יהודה

  1. מבלי לדון כלל בהיבטים המשפטיים שאיני בקיא בהם.

    אם אני מבין נכון, אתה אומר שצריך להיות שוויון בפני החוק, ואותו יחס צריך להיות לכל דת שהיא. מסיבה זו שריפת ספרי הנוצרים הינה פגיעה בדת, ומעבר להיותה עבירה על החוק, הינה פגיעה בחופש.

    אני לא חש כמוך. אני רואה הבדל ברור מאוד בין יהודים שמנסים להציג את הדת היהודית בפני יהודים, ובין נוצרים המנסים להמיר את דתם של יהודים.
    הדת היהודית אינה מנסה להשפיע על בני דתות אחרות להצטרף לקהל מאמיניה. היא כן מתנגדת להמרה של יהודים לדתות אחרות.
    הדת הנוצרית, באופן ספציפי, נתפסת כעבודה זרה. עבודה זרה היא אחת משלושת העבירות שנאמר עליהן "יהרג ובל יעבור". אני בפירוש מוכן שיהרגו אותי ולא אעבוד עבודה זרה. אני מניח שאינך רואה את הדברים כך.

    אינני רוצה להתייחס לשריפת הספרים עצמה, אולם אני יכול להבין את הרקע לה.

    אני חושב שההשוואה בין שריפת ספרי נוצרים לשריפת בני אדם יהודים אינה ראויה.

  2. ישי,
    שכח לרגע מההיבטים המשפטיים. אני אומר שכל נסיון לשכנע אדם לשנות את מנהגיו הדתיים הוא פסול, בין אם זה להפוך אותך לחילוני או אותי לדתי באמצעות שכנעוע אלים.

    אני מבין את הסלידה שלך מעבודה זרה (כמו שיש לשאר בני הדת מעבודות זרות אחרות) ולכן אני לא מניח שאתה תמיר את דתך. מצד שני, אם מישהו אחר ממיר את דתו מיהדות, הוא אכן מוסר כי הוא אינו מוכן לקבל את האיסור "יהרג ובל יעבור על עבודה זרה" (ואני רוצה להאמין שאף אחד לא ירצח אנשים כי הם המירו את דתם).

    אני חושב שראוי לתת את הכבוד הנחוץ לבני דתות אחרות כיוון שגם אם הם טועים, הם ילמדו את הכל בעולם הבא (או שהם יוכיחו לנו שטעינו).

    הטענה שלי היא שהחזרה בתשובה לא שונה מהמרת דת. אתה ממיר את עוצמת הדת של מישהו; זו פעולה שזהה לעבודה זרה (אם היא מרחיקה את האדם מהאל) או של מסיונריות.

  3. סליחה רבה מאוד, ישי, אבל שמת את האצבע על הנקודה בלי לשים לב:
    "יהודים שמנסים להציג את הדת היהודית בפני יהודים"

    כאדם חילוני חופשי, המרחק האידיאולוגי שלי מהדת היהודית זהה למרחק מהדת הנוצרית. אין לי שום עניין שינסו להציג בפני אף אחת מהן, בטח לא בגישה הפשטנית והמביכה של המחזירים בתשובה.

    אודה לך אם לא תנסה לקבוע עבורי איזו דת יותר "נכונה" לי. אודה עוד יותר לך, ולשאר שלוחי המצווה, אם לא תנסו לקבוע לבת שלי לאיזו דת היא שייכת.

    ומזעזע אותי שאתה מבין את הרקע לשריפת הספרים, אבל על זה באמת אין מילים.

  4. יהונתן,

    מספר שאלות משפטיות (ולא אתיות) אם תסכים לענות:
    1. האם באמת המסיונרים (או המחזירים בתשובה) עוברים על החוק? אני מעולם לא קיבלתי "כסף, שווה כסף או טובת הנאה חומרית" ממחזירים בתשובה (אלא אם אתה מחשיב את הסידור הקטנטן שלפעמים מנסים לדחוף לי לידיים).
    2. האם זו עבירה על החוק לשרוף ספרים (ספרים בכלל וספרים של דת בפרט) או האם פעולה זו יכולה להחשב "בתחום הלגיטימי של השיח"?
    3. היכן מוגדר מה היא דת? (האם סיינטולוגיה היא דת? האם צמחונות היא דת?)

  5. ניר,
    כעקרון המסיונרים לא עוברים על החוק כל עוד הם לא מציעים טובות הנאה; כלומר אם מציעים לך דירה או כלה עבור חזרה בתשובה, מדובר בטובת הנאה חומרית (כמובן שחיי נצח הם לא).

    העבירה על החוק היא "פגיעה ברגשות דת" ולא שריפת הספרים. זו עבירה מיותרת ונדחת בספר החוקים.

    לא מוגדר בחוק מה היא דת. אבל אני מניח שצריך להיות אחת מהדתות ה"רשומות" בארץ. זו שאלה מצוינת שדורשת לא מעט.

  6. מרמיט,

    אני מבין שאינך רואה אהבדל בין יהודי לנוצרי, או בין היהדות לנצרות. אני מצטער על כך, אבל כנראה שלא יכול לשנות את זה.

    אני חושש שהסקת מדברי שאני מנסה לקבוע עבורך משהו, למרות שלא זכור לי שניסיתי לקבוע משהו עבור מישהו. בסך הכל הצגתי את עמדתי.

    כנראה שאתה חושב שאם אני דתי אז אני "ושאר שלוחי המצווה מנסים לקבוע לבת שלך לאיזה דת היא שייכת". אני מבין מהיכן מגיעה התפיסה השגויה הזו, אבל אני לא מוכן לקחת את זה על הגב שלי. אני מניח שאתה (והבת שלך) יהודים, אבל זו לא אשמתי…

  7. אצלי האסוציאציה בוערת (pun intended) וכואבת, ולא יעזרו הפלפולים: כשבני העם אשר שרפו את ספריו, ואחר כך את גופות בניו (וההשוואה בעיני שרירה וראויה – שריפת סוכני התרבות של העם – הספרים, כמקדימה לשריפת העם ותרבותו – האנשים ומכשירה אותה), מתחילים לשרוף בעצמם ספרים של אחרים, איך נהיה אור לגויים?

  8. ישי,
    זאת לא הזירה לדיון מיהו יהודי. ואני רוצה להתנצל על ההשתלחות הטוקבקיסטית-משהו בתגובה הקודמת.

    העמדה שלך, למיטב הבנתי, היא שיש הבדל של שמיים וארץ בין מיסיונריות יהודית (בקרב "יהודים") שהיא דבר רצוי, לבין מיסיונריות נוצרית שהיא "ייהרג ובל יעבור". אז רציתי רק להמחיש לך שמאיפה שאני עומד זה נראה די אותו דבר.

    ושריפת כתבי-קודש חוצה לדעתי את הגבול בין הבעת מחאה לגיטימית להסתה אלימה.

  9. "שכח לרגע מההיבטים המשפטיים. אני אומר שכל נסיון לשכנע אדם לשנות את מנהגיו הדתיים הוא פסול, בין אם זה להפוך אותך לחילוני או אותי לדתי באמצעות שכנעוע אלים."

    למה?
    מנקודת מבט של חילוני מוחלט למה שזה יהיה פסול? במה שונה מיסיונר מאיש מכירות שמנסה לשכנע אותי שחברת הסלולר שלו יותר טובה/זולה/מתקדמת מהחברה הנוכחית?

    חברות מסחריות מעניקות מתנות ללקוחות על מנת לשכנע אותם לעבור אליהן ובעקבות זה יש להם רווח כספי מובהק.
    לארגון דתי לעומת זאת אסור להמיר את דתו של אדם באמצעות מתנה למרות שאין לאותו ארגון שום רווח כספי (אני מתעלם כרגע מכתות נצלניות).

    למה שלא יהיה שוק פתוח? שכל דת תוכל לעשות לעצמה נפשות?

  10. אריאל,
    לשכנע אדם לעזוב את אמונותיו (בהפרדה מוחלטת מהעדפותיו) באמצעות הבטחת טובות הנאה חומריות היא נסיון להתערב בדרך בה הוא תופש טוב ורע בעולם ודווקא במקרה הזה הסלידה של ישי ממסיונריות ברורה: הוא מחזיק באמונה כלשהיא והוא אינו מעוניין שינסו לשכנע אותו כי האמונה פסולה.

    האם אפשר לקבל "קנה אל אחד וקבל אל שני בחצי המחיר" או "ימי שני בבתי הכנסת מניחים תפילין בחסות שטראוס"? אני בספק. הרעיון של אמונה (או העדר אמונה) בדת הוא משהו שאדם מגיע אליו כי הוא מבין את המשמעות של אותה דת והעומד מאחוריה. לא ממירים דת בכזו קלות, זו החלטה קשה מאוד שאדם צריך לנטוש את כל מערכת הערכים שעמדה מאחוריו, כנ"ל לגבי [חזרה בתשובה\יציאה בשאלה], על מנת שאדם יחליט לא לקיים מצוות מסוימות או כן לקיימן הוא צריך לעבור שינויים רבים. אני לא הייתי רוצה לאפשר לגופים אינטרסנטים לשדל באמצעות טובות הנאה במקרה הזה.

    ערןב,
    אנחנו שמן למדורת הגויים.

    ישי ומרמיט,
    אני מקווה שאתם יודעים שכאן מתנהלת תרבות דיון, כלומר: בלי העלבות אישיות (אלא אם מעליבים אותי, ואז זה בסדר) ותוך כבוד לאמונות של האחר. כלומר, אני מבין את המקום בו ישי עומד, ומתוך ההבנה כי לא הייתי רוצה שינסו לשדל אותי להתנצר (גם אם אני חילוני) בדיוק כמו שיניחו לי מכל הויאגרות האלו במייל (כי עדיין אין לי בעיות אונות).

    העניין הוא, שבאותה מידה שישי לא היה רוצה שיתערבו לו בשאלת "איזו דת" הוא צריך להאמין בה, הוא גם לא צריך שיכנסו לחייו הפרטיים וישכנעו אותו להאמין "יותר" בדת מסוימת (לדוגמא, להתנתק מהאינטרנט המשוקץ הזה) או להאמין "פחות". כל אדם עושה את הבחירות שלו בחיים.

  11. [זו רק אני שחוששת קצת לפעמים מהיום שבו המחזירים בתשובה ישרפו את כולנו?]

  12. בתגובה לדבריו של ישי.
    קודם כול את החוקים לא מחוקקים עבור אלו שכולם אוהבים ודואגים להם את החוקים מחוקקים עבור אלו שלולא החוק לא הייתה להם הגנה. במקרה שלנו אין ספק שהיהודים המשיחיים אינם סובלים מעודף ריטינג בחברה הישראלית מש כמו שסבינו וסבותינו לא סבלו מעודף כזה בורשה שלפני 60 שנה (השואה) אבל כמו שיש לגנות את מה שעשו שם יש לגנות את מה שעושים פה כדי לגנות תופעה חייבים להחליט על איזה קריטריון אחיד לדוגמא לא תוכל לבוא אל הגרמנים בהאשמה שהרגו יהודים אם לפי תפיסתך נוצרי אינו ראוי לחיות ומי שהורד אותו מקיים מצוות עשה. כי אז אתם עומדים בגזירה שווה וכך הלאה והלאה אי אפשר להחזיק במוסר כפול צד כזה לבני דתנו וצד אחר כלפי האחרים.
    ב) כדי להפסיק לגנות ולנסות להבין החברה שמחלקים את ספרי הברית החדשה לא עושים זאת מכוונה מרושעת להרוס את העם היהודי. אלה מתוך כוונה להחזיר אותם לדרך הנכונה אם יש לך מה להשיב להם (מה להשיב זה לא לזרוק אבן ולצפות שיחדלו אלה תשובה שתסכור את פיותיהם ) במידה ותצליח אז הרווחת אנשים שתקרב אל תפיסותיך ובמידה ולא תצליח למדת מהם מה הדברים שמונעים מהם לקבל את תפיסתך (יתכן גם שאתה נמצא באיזו חשכה תן לזה סיכוי מסוים)
    ג) המציאות היום שאנחנו עם ישראל כבר לא עדר כבשים בשליטתהאורתודוקסיה אני לא צריך אותך ואת חברייך שיגנו עלי מאמונות אחרות למעשה אני סבור שאתה וחבריך זה החוצץ שמונע מבעדנולהגיע אל האמת. תחשוב זה נשמע נורא שאומרים לבן אדם מותר לך לחשוב מה שאתה רוצה לחפש היכן שתרצה אבל רק לא באזור הזה והזה מה היית אומר ה לא היה מעלה אצלך חשש שאולי האמת דווקא שם מסתתרת? ככה אתם לגבי הברית החדשה אינכם אוסרים על יהודי שום עבודת אלילים ויש לכם הסכמה שבשתיקה עם כול מה שהולך בארץ הזו (הרבה סוגי אלילות ומהסוגים הגרועים מכול) והנה כשמדובר בברית החדשה אתם מזדעקים גוועלט אוי ואבוי מנסים לשנות יהודים למשהוא אחר. האם זה לא גרוטסקי?

  13. ליונתןֿ,

    האם יהודי שהחליט להאמין בישו,כלומר נהיה "יהודי משיחי"ובכל זאת שומר על זהותו היהודית(חגים,ברית מילה,חתונה יהודית) עדיין נחשב ליהודי? או האם יש סיכוי שאזרחותו הישראלית תלקח ממנו?

Comments are closed.