שלושה חודשים עם הטבעת של Ultrahuman. האם אני מוכן נפשית להיות עבד של הטכנולוגיה?

התחלתי לכתוב את הפוסט הזה כשקיבלתי את הטבעת, עדכנתי אותו כמה פעמים. אבל אתמול יצא הפרק בפודקאסט החדש של יובל, סערה מושלמת, עם סינק קצר שלי על החוויה, אז אמרתי "יאללה, בואו נסגור". לכו להאזין לפודקאסט של יובל קודם כל.

אני מאמץ יחסית מוקדם של טכנולוגיות חכמות. היה לי את השעון החכם של Pebble עוד מהדור הראשון, והפסקתי להשתמש בו כשהרגשתי משועבד לטכנולוגיה ועבד של ההתראות. מאותה סיבה, בין היתר, העפתי את WhatsApp מהטלפון שלי. אני לא יכול לחיות עם ההתראות הבלתי פוסקות שמונעות ממני להתרכז. אבל, כבר למעלה מעשור אני עם מכשיר שמודד את הצעדים שלי. התחלתי עם הJawbone Up, ובשנים האחרונות אני עם הGarmin Vivosmart.

אני מודד לא מעט מהמדדים בחיים שלי. החל מהמשקל שלי, דופק בשינה, כמה צעדים אני צועד כל יום, וגם כמה ישנתי. ה-Garmin היה מדויק בצורה לא רעה לרוב הדברים. להבדיל משעונים חכמים שמציקים עם התראות, ומצד שני צריכים להטען כל היום, הוא היה חלופה טובה. הוא נתן מידע מספיק טוב לרוב הדברים. אבל, הוא קצת גדול. מדובר על "צמיד" חכם. ובתור צמיד, הוא פחות גדול משעון אבל עדיין שמים לב אליו.

לכן, שמתי עין כבר זמן מה על הטבעות החכמות. מאוד קסמה לי הטכנולוגיה של טבעת ה-Oura, ביחד עם ההילה המקצועית ותהילת הסלבס מסביב לטבעת, הטכנולוגיה פשוט מדהימה שם. כמות המחקרים הרפואיים שאני רואה שמבוססים על המידע מהחיישנים של הטבעת והעובדה שהטבעת מאפשרת לקבל תובנות כאלה עצמאית, זה ממש קסם.

המזל רצה, ובאתי לרכוש אחת, אבל Oura תייגו אותי כנוכל. אולי זו היתה הסיבה שניסיתי להזמין לכתובת של מוביל-משלוחים בארצות הברית (כי הם לא שולחים לישראל), אולי זו העובדה שכרטיס האשראי שלי ישראלי, ואולי זו סיבה אחרת לגמרי. לא יודע למה, אחרי לא מעט נסיונות, עם לא מעט אפשרויות, כולל לנסות לשלם ב-PayPal, הם פשוט לא הסכימו לקבל את הכסף שלי.

מנגד, חברה שממש הסכימה לקבל את הכסף שלי היא Ultrahuman. היא חברה צעירה יחסית בשוק, לא "ותיקה" כמו Oura בת השבע. היא צומחת בצורה לא הגיונית. הם גייסו לאחרונה עוד 35 מיליון דולר, הצוות שלהם נמצא בהודו ודובאי, והם… איך נאמר זאת, מעניינים. המטרה המוצהרת של הטבעת היא לעזור לך לישון טוב יותר. על כך סובב כל היום שלך. וזה גם מה שמאוד מלחיץ כאן.

הדבר הראשון שעשיתי, מה לעשות, זה לקרוא את מדיניות הפרטיות שלהם. מסמך קריא, ברור (אבל ארוך) ומדויק. הרגשתי הרבה יותר בטוח. אחרי זה, הבנתי שהם רציניים. הם שלחו לי ערכת מדידה מיד ב-DHL, הגיעה תוך חמישה ימים. אחרי יום עם ערכת המדידה הזמנתי, והטבעת הגיעה תוך חמישה ימים נוספים.

אני מתחיל לכתוב את הפוסט כרגע, כשהטבעת עליי כבר יומיים, אבל הוא יכתב במהלך תקופה פה ושם. אפבלש כשהכל מוכן וכשתהיה לי דעה מגובשת.

אמ;לק: אם אתם קוראים את הפוסט ולא חושבים "אני צריך טבעת כזו", אתם צודקים. אתם כנראה לא "צריכים" טבעת כזו. מה שכן, אתם צריכים את מה שהטבעת הזו מסמלת, וזה חשוב לא פחות.

קודם כל, הטבעת אומרת "אני עשיר".

לא עשיר בכסף. לא, אין לי למבורגיני. יש לי משהו שאדם עם למבורגיני בחיים לא ישיג, וזה זמן. הטבעת הזו היא, מבחינתי, יותר מהכל, סמל סטטוס שאומר "הזמן שלי חשוב יותר מאשר כל דבר אחר, ויש לי זמן להשקיע בעצמי". כלומר, אתם, פשוטי העם, שצריכים לעשות דברים לא יכולים להתפנות לעניין חשוב כמו לקום בכל שעה ולעשות חמש דקות של מתיחות או ללכת להליכה באמצע היום של שעה כדי לנקות את הראש. אתם, האיכרים, לא יכולים להרשות לעצמכם להפסיק לשתות קפה בשעה שלוש וארבעים ושתיים דקות אחרי הצהרים או לחכות עם האספרסו הראשון עד שעה תשע ארבעים ושלוש. אני, שיש לי מנהל אישי ששומר על הבריאות שלי, כן.

העושר הזה נובע מכך שהמערכת מאלצת אותך להכניס שינויים בחיים עם תיקוף, לפחות קוואזי, מדעי, על השינוי הזה. קמת בבוקר? צא לעשר דקות כדי לקבל אור ולהשפיע על הcircadian rhythm שלך ככה שמחזורי השינה שלך יסתדרו. בא לך את הקפה הראשון? חכה טיפה, רמת הadenosine שלך צריכה לרדת אחרי השינה ולהתייצב כדי שהצריכה של הקפאין תהיה אופטימלית. הגיעה השעה שמונה בערב? אם תאכל עכשיו זה יעכב את היכולת שלך לישון. תחכה טיפה.

יש מדע מאחורי זה! אז למה שלא תשנה את ההתנהגות שלך.

ובכן, במקום להחזיק דודה מעצבנת שיושבת מעל הכתף ואומרת לך לשבת ישר ולעמוד זקוף, אתה מקבל טבעת עם נוטיפיקציות ששולטות לך בחיים (וזה טוב, תאמינו לי).

הדבר השני הוא שיש לי מידע עקבי על השינה וצעדים לתקן את זה.

נכון, אם אתם כבר מחזיקים שעון חכם של אפל או צמיד כושר, יש לכם מידע. הוא ברוב המקרים טוב מאוד, אולי אפילו טוב יותר מהמידע שלי. אבל לטבעת יש מטרה אחת: לבצע לכם אופטימיזציה של השינה. כלומר, להכין את כל היום כדי שתהיה לכם אנרגיה מספקת, ולדאוג שכשאתם הולכים לישון תצליחו להרדם.

מי שמכיר אותי אישית יודע שהבעיה העיקרית שלי תמיד היתה מחסור בשעות שינה ומחסור באיכות. הייתי שותה קפאין מהרגע הראשון שקמתי כדי לתפקד, ואז לא מצליח לישון כל הלילה. היו לי לילות שהייתי שוכב במיטה, עם עיניים עצומות, פשוט לחכות לבוקר.

אני חייב לומר שבשלושת החודשים האחרונים זה לא קרה. זה לא קרה כי הקשבתי להמלצות של האפליקציה. היא לא רק אומרת לך מה הניקוד, כמה זמן היית במיטה, מה לא היה תקין, אלא גם איך לתקן את זה. בצילום המסך כאן אפשר לראות את אתמול:

אכן, מר קלינגר, העובדה שנשנשת אתמול טילון בטיול הלילה עם הכלבה הביא לכך שהגוף שלך עבד יותר קשה לעכל ועקב כך הדופק שלך במנוחה ירד בשלב מאוחר של השינה וזה השפיע על הכל. העובדה שיש לי הסברים על מה קרה לי היא מדהימה ולא משהו שראיתי בשום אפליקציית כושר אחרת.

האם זה עובד? לעזאזל כן. אני לא נענש, אבל אני כן לומד.

הדבר השלישי הוא שרואים שיפור.

כן, אני לא קונה מכשיר מעקב ב-2,000 שקלים (כולל מע"מ ומשלוח) רק כדי להשאר אותו דבר. אחד הדברים שראיתי זה לא רק שיפור בתחושה הכללית (שיכול להיות מיוחס לאפקט פלצבו: אני מרצה את עצמי על ההשקעה) אלא גם נתונים אובייקטיביים באפליקציה השניה. אני עדיין עם הצמיד של Garmin ומשווה נתונים. לדוגמא, הצעדים של Garmin, לפחות עבורי, מדויקים יותר. הטבעת מדדה 5,000 צעדים על הליכה של כמעט שבעה קילומטר, ברור שהיא טועה. אבל מה שאני רואה זה שיפור בדופק במנוחה. נכון, במקרה שלי לא משהו מדהים. ירדתי מ-48 במנוחה ל-45 במנוחה. זה לא זניח בכלל, וכל שיפור כזה מבורך.

ראיתי גם שיפור בדופק שלי בזמן כושר. בגלל שהצמיד לא היה רגיש מספיק, התעלמתי מהדופק והייתי עושה הליכות ולא שם לב שהדופק שלי לא עולה על 120. כלומר, לא ממש עושה ספורט אלא רק סופר צעדים. מד הדופק של הטבעת יותר מדויק, והוא אפשר לי לתכנן את השיפוע והספורט כדי להגיע למצב שבו אני עושה הליכות עם דופק בין 130 ל-180. מה שהייתי צריך לעשות.

הדבר האחרון הוא התמיכה.

תמיכה ושירות זה מה שהורג או  עושה מוצר. במקרה שלנו, תסתכלו על זה: כתבתי פוסט ברדיט עם שאלה על הגדרת ה-heart rate zones, ומה קרה? המנכ"ל מגיב, אומר שהוא כרגע שם לב לבאג, מתקן את זה ועולה תוך יומיים.

כשהיו לי שאלות, או כשהיתה לי תקלה בטבעת? מיד טיפלו. מה זה מיד טיפלו? הנציגים היו יותר מהירים ממני בלמצוא פתרון שהוא לא "תכבה ותדליק מחדש". הם גם נתנו תמיכה, וכמובן, הכל מיד. זה לא משהו שאני רגיל אליו בתור ישראלי. אם יש סיבה לקנות את המוצר זה רק כדי לתמוך.

אז נכון.

נכון, אני שילמתי מחיר פרמיום. יש היום "טבעות חכמות" שאפשר למצוא ב-50 דולר בעלי אקספרס. לא יודע איך הן לפרטיות שלכם. לטבעת שלי גם אין את כל ההילה של זאתי עם הנרות בריח של הפות שלה, או קהל רב של ידוענים. מה שיש זו חברה שראיתי בשלושה חודשים איך היא בועטת בתחרות, ומשחררת מחקר קליני על מדי הגלוקוז שהיא משתמשת בהם, מוציאה עדכונים כמעט יומיים לאפליקציה ונותנת לי תמיכה.

האם אתם צריכים כזה? לא. האם אתם רוצים? ברור. אתם רוצים את מה שהטבעת הזו מסמלת. את העובדה שאת הקפה שלכם תתחילו לשתות שעתיים אחרי שתקומו, את זה שתקחו הפסקת צהרים של שעה לצאת להליכה במקום לאכול ג'אנק מול המחשב. את העובדה שתעמעמו את האורות בבית החל משעה שש בערב, ואת זה שלא תשכבו שש שעות עם עיניים פקוחות במיטה ותשאלו את עצמכם איך זה קרה לכם.

5 thoughts on “שלושה חודשים עם הטבעת של Ultrahuman. האם אני מוכן נפשית להיות עבד של הטכנולוגיה?

  1. חוץ מזה שכמובן לא אקנה כזאת ולא אשתעבד לטבעת (ראית מה עשיתי פה?), במשך הקריאה תהיתי איך היא מתמודדת עם אנשים שלוקחים ריטלינים.

  2. מה הטבעת של אורה יודעת לעשות שזו לא? (וגם ויס ורסה)

  3. @חנן,
    להערכתי זה מתמודד כמו כל תרופה. אין הבדל.

    @דורון,
    בגדול? בUltrahuman יש תוכן וסיפורים לפני השינה. הם עוזרים לך להרדם יותר טוב. כשהתחלתי את המסע, האפליקציה היתה בעיקר מלוטשת פחות מהמתחרים.

  4. זה מעניין טכנית אבל באופן אישי אני נמצא אי שם באמצע.
    לא מוכן להיות עבד של שום טכנולוגיה אבל מבין ומבצע התאמות לחיים במציאות המטורפת שלנו.
    זכור מה הבטיחו לכולנו לאורך שנות חיינו "הטכנולוגיה תביא יותר פנאי"
    האומנם?
    איפה הוא?

  5. יהונתן בין השתיים איזה היית קונה היום לו אין מגבלות בילינג ומשלוח?
    גם לי חשוב ניטור שינה וטיפים לשיפור שם.

Comments are closed.