משחק המספרים של בנימין נתניהו וגלעד שליט

0.
מהרגע הראשון היה ברור שעסקת גלעד שליט היא משחק של מספרים. אכן, אני לא רוצה לבוא בביקורת משמאל או מימין על העסקה לשחרורו של גלעד שליט תמורת כאלף מחבלים אלא לשאול מדוע המפתח הוא תמיד משחק של מספרים.

1.
אם נסתכל על עסקאות גדולות קודמות, כמו עסקת ג'יבריל, העסקה לשחרור גופותיהם של אהוד גולדווסר ואלדד רגב, ופרשת אלחנן טננבוים, נלמד שכולן היו משחקים של מספרים: כמה כמה? כלומר, מה המפתח של אסירים פלשתינאיים\לבנונים תמורת גופה או חייל ישראלי. במקרה הזה, מבחינה מספרית, הרי שישראל הפסידה לגמרי.

2.
אבל ישראל היתה יכולה לגרום לעסקה לצאת ממשחק המספרים. במקום לשחק ב"כמה אסירים תמורת שבוי" היתה יכולה ישראל לשחק במשחק המדיני: ישראל היתה יכולה לדבר עם חמאס על הדרישות האמיתיות שלו: מדינה פלשתינאית, ויתורים מדיניים או אפילו הסרת הסגר על עזה. ברור שתוצאה כזו תספק את בוחרי חמאס ותושבי עזה יותר מכל שחרור של אסיר פרטני, ותהיה הצלחה במישור הארוך.

3.
את שחרור האסירים תמיד אפשר, אחר כך, לסגור כמחווה. אבל, כל עוד השיח הוא רק על החלפת מספרים, הרי שלעולם לא תתגבש התוצאה האמיתית והיא הפסקת הלחימה. אולי, על ידי כניסה למשחק המספרים, השיג בנימין נתניהו את מה שרצה: הצלחה תקשורתית קלה בעת קשה ולא שלום אמיתי.

[פורסם במקור בעבודה שחורה]

4 thoughts on “משחק המספרים של בנימין נתניהו וגלעד שליט

  1. כלל חשוב בגישור הוא שהמפתח לחלוקה של העוגה במקרה של קונפליקט הוא – הגדלת העוגה. כשיש חתיכה נוספת שאפשר לדון עליה פתאום נוצרת גמישות רבה מכל הצדדים.

  2. שטויות. חמאס לא יכיר בישראל כמדינה יהודית וישראל לא יכולה לעבוד עם זה. את הדרישה למדינה הם כבר קיבלו והסגר על עזה הוא ממניעים בטחוניים קריטיים ולא כקלף במו"מ. מספרים הם הדרך ה"ישירה" היחידה.

    אבל כמובן שוטי שמאל פוסט ציוניים לא יכולים להבין את זה.

  3. יהונתן,
    אתה מתעלם ממספר דברים לגבי החמאס:
    1. החמאס הוא ארגון ממומן ע"י אירן. אין כסף ונשק מאירן, אין חמאס. אירן לא מחפשת שום שלום עם ישראל, אלא להשמיד את ה"ישות הציונית".
    2. קרא כל ראיון עם אנשי החמאס ותראה שהמקסימום שהם מוכנים זה "שקט של 50 שנה" תמורת קבלת שטחי 67. לא שלום, לא שיתוף פעולה, ולא ירידה מהדרישות שלהם למדינה פלסטינית ערבית במקום ישראל.
    3. כמו שכתבתי כאן בעבר: הסגר הוא חוקי לחלוטין ולישראל יש את הזכות המלאה לסגור את הגבול שלה מפני גוף עוין, שטח שאין לישראל רצון לקשר אליו. אפילו הדו"ח על המשט מטעם האו"ם הראה זאת.

    אז חמאס לא מעוניין לקחת את המו"מ על גלעד שליט ולהרחיב אותו לנושאים אחרים והם ציינו זאת בעצמם.

  4. אכן לא היה צריך לשחק במספרים אלא לשים צוות תותחנים ולהורות להם לירות לאן שבא להם פעם בשעה עד שגלעד חוזר

Comments are closed.