"בלי פרסומות" לא אומר שלא עוקבים אחרייך: מחשבות על תכנית המנויים של מטא

מטא (פייסבוק) הודיעה שהיא תאפשר לתושבי האיחוד האירופי (ושוויץ) לקבל גרסא ללא פרסומות של הטרשת החברתית שלה פייסבוק, ואינסטגרם. לפי הדיווח, כדי לעמוד בחוקי האיחוד האירופי, ההצעה של תכנית חינמית המכילה פרסומות, לצד תכנית בתשלום ללא פרסומות תהווה הסכמה מספקת כדי לעמוד בחוקים האירופיים, כולל ה-Digital Markets Act.

הבחירה היא ברורה: שלם סכום קטן עבור גרסא ללא פרסומות, או ספק לנו את היכולת לייצר הכנסות על סמך המידע האישי שלך. אבל, בקריאה של דו"חות, זה נראה מוזר. ההכנסה של פייסבוק למשתמש באיחוד האירופי  היתה בערך 15 דולרים לכל משתמש. אז לגבות עשרה יורו זה מוערך בחסר. הבעיה, כמובן, ש"ללא פרסומות" זה לא "ללא מעקב".

 

למה אני מתכוון? בואו נסתכל על ההצהרה העמומה של מטא: "In November, we will be offering people who use Facebook or Instagram and reside in these regions the choice to continue using these personalised services for free with ads, or subscribe to stop seeing ads. While people are subscribed, their information will not be used for ads".

זה לא אומר שהם לא אוספים מידע, ובהעדר אמירה ספציפית כזו (כמו עדכון של ה-Privacy Policy) אנחנו יכולים להניח שמטא תמשיך לאסוף את המידע. זה אומר שברגע שתפסיק לשלם להם, המידע יהיה חופשי לתפיסה על ידי מפרסמים. זה גם אומר שפעילות המעקב בתוך מטא, כמו בפייסבוק ואינסטגרם,  עדיין יעבדו למטרות פנימיות.  כלומר, נכון: פייסבוק לא תראה מודעות.

 

אבל… הם ישתמשו במידע שלך לצורך שיפור השירותים, פיתוח של האינג'ייג'מנט שלכם, ופיתוח של השירותים. אתה לא תקבל רשת מבוססת פרטיות,  אלא זה פשוט יהיה אותו דבר כמו שהיית משלם להם כדי להציג עבור עצמך פרסומות. מעקב, כמוב, הוא החלק בשירותי מטא שאנחנו מפחדים ממנו, כמו המעורבות הרוסית בבחירות 2016 בארצות הברית וכמו דליפת המידע המאסיבית ב-2018.

 

תזכורת: מטא מחזיקה טלפיים בכל עמוד שמריץ פיקסל של קמיין של פייסבוק, מציג צילום מתוך אינסטגרם או רק אפשר להם לעקוב. היא מריצה תוכנות על הטלפון הנייד שאוסף מיקום ועוד מידע. הם יודעים מי האנשים שהייתם עמם בקשר דרך WhatsApp ויודעים מי העסקים שיצרתם איתם קשר בתכנית העסקית של WhatsApp. זו מפלצת מידע. כלומר, גם אם המידע לא ישמש "להציג" מודעות, זה לא אומר שלא ישתמשו בו אחרת זה גם לא אומר שזה אחר כך לא יפרץ או יזרק. לפייסבוק יש היסטוריה נוראית של שימוש במידע, ומספיק לצפות בקישור הזה כדי להבין.

 

אני הייתי משלם בשמחה על שירות שלא עוקב אחרי. רשת חברתית מוצפנת, פרטית שלא משתמשת במידע שלי כנגדי. זה שירות נהדר. אבל, כפי שזה נראה עכשיו, השירות של פייסבוק הוא "אנחנו נמשיך לעקוב אחרייך, פשוט תשלם לנו לא להציג מודעות".

2 thoughts on “"בלי פרסומות" לא אומר שלא עוקבים אחרייך: מחשבות על תכנית המנויים של מטא

  1. די כבר עם "המעורבות הרוסית בבחירות", כבר מזמן הוכח שזו הייתה קנוניה של הדמוקרטים והילרי. תתעדכן.

  2. "לקבל גרסא ללא פרסומות של הטרשת החברתית שלה פייסבוק, ואינסטגרם",טרשת חברתית נפוצה ? פרוידיאני ?

Comments are closed.