« פקק תנועה - בדיחת חנונים - לא מצחיק. | Main | מה כולם מחפשים? »

April 13, 2006

החופש לחלות

תמצאו את זה בבלוג החדש (מוביל לדף חיפוש)
במסצ'וסטס החוק חוק ביטוח בריאות חובה אתמול, חוק המחייב את תושבי המדינה לרכוש ביטוח בריאות או שאלו יחוייבו בקנסות. רק כדי להבהיר, בארצות הברית אין ביטוח בריאות ממלכתי וכל שירותי הבריאות הם פרטיים. ביטוח הבריאות הינו יקר יחסית, ולא משולם על ידי מקומות העבודה לבעלי משכורות נמוכות, ורכישת ביטוח בעלות של כ-200$ לחודש (כך לפי הכתבה) מכסה את הדרישות המינימאליות של החוק.

החוק מצד אחד נועד להעצים את האזרחים: הוא נותן לכל אזרח את החירות לבחור ולדאוג לגורלו, ואומר לו - אתה אחראי, אתה תבטח את עצמך (במקום: אתה אחראי, תדאג לעצמך), וקובע סטנדרט של אחריות לבריאות. מצד שני, החוק כמעט ולא עוזר לאזרחים המוחלשים לדאוג לעצמם. קו העוני באותה מדינה מוגדר בכ10,000 דולר לשנה, קצת פחות מ900 דולר לחודש, וכשמשפחה מרוויחה סכום כזה, האם באמת ניתן לצפות ממנה להוציא מעל ל20% מהכנסותיה על ביטוח בריאות?

הביקורת הקפיטליסטית על ההחלטה נראתה לי מצחיקה בתחילה, אבל טרחתי לקרוא אותה מתוך כבוד למבקרים ומתוך נסיון לדלות מה יש לקפיטליסטים נגד החוק. הקפיטליסטים מלינים על כך שמדובר בחוק שמונע מאדם את הבחירה החופשית בנוגע להתנהגותו, וכן מביא ביקורת על כך שאדם שמרוויח מספיק כדי לרכוש ביטוח מעדיף להוציא את כספו על דברים אחרים (נניח מגורים ומזון), ועל כך שהמדינה מממנת את העניים ומעודדת אותם להשאר כאלו.

דווקא כעת, כשהעולם מבין כי הקפיטליזם כשל והוא מביא לשינויים חברתיים לאט לאט, החוק הזה נראה כמו לעג לרש. פרודי ניצח בבחירות באיטליה והראה את המיאוס החברתי מהמדיניות הקפיטליסטית שהוליכה את איטליה לעוני, בצרפת מחאה סוציאליסטית הביאה לשינוי חוקי התעסוקה ולשינוי מעמד הצעירים, בפרו מועמד השמאל ניצח ויביא לשינוי חברתי ובישראל העבודה אכן הצליחה להכניס לשיח המדיני את הנושא החברתי. העולם מבין שהגיע הזמן לאחריות חברתית, אחריות על תוצאות הקפיטל.

הקפיטליזם בכל העולם מראה כעת את פרצופו, כשהוא מוכן לסבול מדיניות אנטי-דמוקרטית בסין רק כדי לקבל נעליים זולות יותר, כשהוא מוכן לקבל שמרכז שירות הלקוחות של ספק האינטרנט באנגליה קורס כי יש מהומות אזרחיות בהודו. זה הניכור האמיתי, חוסר התודעה למוצר וקבלתו כמוצר נטו. בשביל לקיים מסחר הוגן לא צריך להסיר מכסים, צריך לדאוג שלא יתקיים סחר עם מדינות ותאגידים שמעסיקות בתנאי רעב, ואז ניתן יהיה להבטיח תחרות חופשית - תחרות שבה כולם מתחילים מנקודה שווה.

בעידן של גלובאליזציה צריך לזכור שלא רק הסחר צריך להיות גלובאלי אלא גם שכר המינימום והתנאים הסוציאליים.

נכתב על ידי jk ביום\שעה April 13, 2006 01:41 PM

Trackback Pings

ניתן לשלוח טראבק כאן

Comments