February 28, 2007

טוב, נו.
חייבים להתייחס לזה גם כן, לא? אבל אני שואל איפה היו ח"כים כמו זהבה גלאון ורן כהן להגן עליי היום?


יום רביעי, 28 פברואר
2007.



לכבוד:

חבר הכנסת אביגדור יצחקי, חבר הכנסת אליהו גבאי, חבר הכנסת גלעד ארדן, חבר הכנסת יעקב מרגי, חברת הכנסת לימור לבנת, חבר הכנסת נסים זאב, חבר הכנסת שלמה בניזרי, חבר הכנסת אברהם מיכאלי, חבר הכנסת אמנון כהן, חבר הכנסת דוד אזולאי, חבר הכנסת יצחק גלנטי, חבר הכנסת מגלי והבה, חברת הכנסת סופה לנדבר,  חבר הכנסת אופיר פז-פינס, חבר הכנסת בנימין נתניהו,  חבר הכנסת יצחק וקנין, חבר הכנסת משה גפני,  חברת הכנסת קולט אביטל, חבר הכנסת אורי יהודה אוריאל, חבר הכנסת גדעון סער, חבר הכנסת יובל שטייניץ, חבר הכנסת יצחק לוי,  חבר הכנסת משה כחלון, חבר הכנסת רוברט אילטוב.


מכובדיי,


אני כותב לכם מכתב זה במסגרת יוזמת "עבודה שחורה" לקשר מתמיד בין הבוחרים לחברי הכנסת, ולאחר שהצבעתם בעד הצעת החוק של אמנון כהן ממפלגת ש"ס הקוראת לחסימת אתרי אינטרנט בעלי תכנים אלימים, פורנוגרפים או גזעניים מפני גישה של קטינים.


למרות שמטרת החוק המוצע היא מבורכת, אני חושש שהאמצעים שהוא מציע אינם מידתיים כלל ופוגעים בזכויות אדם, בחופש הביטוי, בחופש העיסוק ובתחרות החופשית. ח"כ כהן מציע לחייב את ספקיות האינטרנט בהתקנת אמצעי זיהוי ביומטריים על מנת לזהות את המשתמשים הבוגרים.התקנת אמצעי זיהוי ביומרטיים בפועל תגרום לניהול מאגר מידע דיגיטלי של נתוני טביעות אצבע על ידי חברות פרטיות, השומרים את פרטי האזרחים. סמוך ובטוח אני כי לא כך היתה כוונתכם כשהצבעתם על החוק האמור. כמו כן, מאגר המידע המדובר חשוף לפריצות ולהשחתה, וקיומו עשוי לפגוע בבני אדם בצורה גדולה מהתועלת. במקביל, פוגע כהן בחופש העיסוק של אתרים מסוימים שעשויים להחסם כיון שהם נחשדים בהפצת מידע "אסור" וכן לפגוע בחופש העיסוק של ספקיות האינטרנט כיוון שאלו יאלצו להוציא עלויות בלתי פרופורציונאליות על מנת לסנן את כל התוכן.


במקביל להתקנת אמצעי זיהוי ביומטריים, הטלת אחריות על ספקיות האינטרנט לחסימת תכנים היא בלתי אפשרית. כאשר ישנם מיליוני אתרי אינטרנט חדשים בכל יום לא ניתן להנהיג מדיניות בה כל האתרים יהיו סגורים עד אשר ספקית האינטרנט תאשר אותם, ובפועל תווצר צנזורה על אמצעי דמוקרטי כמו האינטרנט.בנוסף, ניהול של רשימות של אתרים אסורים תהיה אמצעי בלתי יעיל בטווח הארוך, שכן לא ניתן להתחקות אחר כל אתרי התועבה, האלימות והגזענות. לכן, העונש הבלתי מידתי שמוצע בחוק של השעיית רשיון הספקית אינו רק הרתעה עצומה, אלא גם ענישה בלתי מוצדקת.


במקביל, חסימת אתרים אלו פוגעת במחקר החופשי האקדמי, בזכות לחיפוש אחר מידע, ובזכות של מבוגרים לצפות בתכנים למבוגרים בלבד. אודה לכם אם תקראו את מאמרי בנושא: "אכיפה או עקיפה של חוק" בכדי להבין כי הדרך הנכונה להתמודד עם בעיה זו היא באמצעות חינוך ולא חוק, במיוחד בנושאי פורנוגרפיה.


אני קורא לכם לחשוב פעמיים בטרם תצביעו עבור חוק זה בקריאות המתקדמות וכן בכדי שתסייעו לאזרחי מדינת ישראל על ידי כך שתעשו כמיטב יכולתכם למנוע את כניסת חוק זה לספר החוקים של מדינת ישראל.


אשמח לעמוד לשירותכם על מנת לסייע בחקיקה אלטרנטיבית ופוגענית פחות, כמו גם בהסדרה אחרת של הנושא, שתביא להקטנת חשיפת הקטינים למידע אלים ופוגע.


מכתב זה, כמו גם תשובתיכם, יפורסמו באתר "עבודה שחורה", כמו גם באתרי האישי,  בכדי להציג לציבור הבוחרים מיהם נבחריהם ומהם הסיבות להצבעתם.


עו"ד יהונתן י. קלינגר


Technorati Tags: , ,

אם חוק איסור לשון הרע קובע את זה:

13. לא ישמש עילה למשפט פלילי או אזרחי -
...
(5) פירסום על ידי שופט, חבר של בית דין דתי, בורר, או אדם אחר בעל סמכות שיפוטית או מעין-שיפוטית על פי דין, שנעשה תוך כדי דיון בפניהם או בהחלטתם, או פירסום על ידי בעל דין, בא כוחו של בעל דין ועד, שנעשה תוך כדי דיון כאמור;
(6) פירסום על ידי חבר ועדת חקירה, כמשמעותה בסעיף 22 לחוק-יסוד: הכנסת או בפקודת ועדות חקירה, שנעשה תוך כדי דיון בפני הועדה, או בדין וחשבון שלה, או פירסום על ידי אדם שענינו משמש נושא לחקירת הועדה, בא כוחו של אדם כזה או עד, שנעשה תוך כדי דיון כאמור;
(7) דין וחשבון נכון והוגן על מה שנאמר או אירע כאמור בפסקאות (5) או (6) בישיבה פומבית, ובלבד שהפירסום לא נאסר לפי סעיף 21;

איך בדיוק יורם לוי תובע את ורדי זיילר?

לקריאה נוספת:
אז מה אם א' עבדה בזנות? - על תביעת לשון הרע של פסבדונים

אז למה לאף אחד לא אכפת מדר' אסתרינה טרטמן, שכבר הצליחה לפברק תואר ראשון, תואר שני, נכות, לטעון שהיא מעדיפה שערבים יסעו מתחת לכביש ולעבוד על כולנו? טענה מעניינת יכולה להיות שבאמת לאף אחד לא אכפת מי שר התיירות, או שהעובדה שטרטמן שיקרה לא משפיעה על היכולת שלה להיות שרה טובה אלא רק תפיסתה. טענה אחרת יכולה לבוא ממקום אחר לגמרי, דווקא לטעון כי התנהגותה הפסולה של טרטמן אינה הבעיה כאן, אלא היכולת של הציבור לעכל את ההתנהגות.

כולנו זוכרים את הפוסט המופתי של הופמן שאגר את השחיתויות במגזר הציבורי בישראל (ונגנב, כמנהג הישראלים, למייל שרשרת). עכשיו, ניתן להשתמש דווקא בתחום הניתוח הכלכלי של המשפט ובתחום המשפט והנורמות החברתיות, על מנת להסביר זאת. שני התחומים נוגדים אחד את השני. הראשון מעודד תפיסה קפיטליסטית קיצונית וטוען כי כל התנהגות מבוססת על היות בני האדם פרטים רציונאליים והשני מעודד את הרעיון בו כל בני האדם חיים בחברה אחת, וההתנהגות של בני האדם מושפעת על ידי החברה.

מאמר מעניין, שטרם פורסם, של אלון קלמנט ואלון הראל (הלינק פעיל רק לתלמידי הבינתחומי) - The Economics of Stigma: Why more detection of crime may result in less stigmatization מאחד בין שתי הגישות בסינתזה מוזרה קמעה (את הביקורת שלי העברתי לאלון אישית). המאמר מסביר, בין היתר, דווקא בצורה אחרת מדוע אין טרטמן מתפטרת מיד, פורשת מהחיים הציבוריים ועוברת לחיות על קצבת הנכות (הנדיבה) שלה.

המאמר, בקצרה, טוען כי ישנן עלויות של סטיגמה עבור כל אשמה, כך שאותה סטיגמה מורידה את התועלת הפוטנציאלית משכירת אותו פרט שקיבל את הסטיגמה. אותה הפחתה בעלות, כאשר מדובר בשוק בו המחירים קבועים (וככל הנראה הנחה זו אינה נכונה) מביאה למצב שבעלי הסטיגמה אינם מסוגלים להשיג תעסוקה בתחומם. אולם, ישנם צרכנים שאדישים לסטיגמה, אך לא ישכרו את אלו שנושאים את אותה הסטיגמה כיוון שהעלות החברתית של העסקת בעל סטיגמה מטילה סטיגמה בעצמה.

גם כאן ישנה בעיה - לא כל מי שעובר על הנורמה (או החוק) נתפס, ולכן מי שאדיש לסטיגמה יכול להעסיק את מי שלא עומד בסטנדרטים החברתיים אם זה לא נתפס, וקהל המועסקים שלו גבוה יותר. עם זאת, ישנן עבירות אשר כאשר מגדילים את האכיפה עליהן הסטיגמה אכן עולה, עד נקודה מסוימת, ומנקודה מסוימת הסטיגמה יורדת עד כדי כמעט ביטול, מה שמפחית את עלות הסטיגמה. כעת, כשעוברים את אותה נקודה, הנורמה הפסולה והסטיגמה מתבטלות, מה שמביא לכך שההתנהגות הופכת לנורמטיבית.

(זה המאמר המסובך בצורה הפשטנית ביותר שניתן, כמעט כמו שייקספיר ב73 שניות)

טרטמן אינה המושחתת היחידה, היא אפילו לא המושחתת העשירית או החמישים. טרטמן נגועה באותה סטיגמה כמו כל חברי הכנסת האחרים.

הסטיגמה מעשיה של טרטמן אינה שונה בהרבה מאשר הסטיגה על עבירות תנועה. עבירות תנועה נחשבות עבירות לא סטיגמטיות כיוון שכולם עוברים אותם, במיוחד העבירה של מהירות מופרזת. לכן, אף אחד לא בודק הרשעות תעבורה בטרם מעסיק הוא אדם, למרות שלאותן עבירות יש את אותה החומרה כמו עבירות פליליות מסוימות ועשויות לגרום לאותו הנזק. עם זאת, כאשר נעסיק נהג נבדוק את הרשעות התנועה שלו.

טרטמן היא כמו נהג שנהג במהירות מופרזת. היא עשתה משהו מינורי שכולנו עושים מדי יום, אבל היא נתפסה. אלמלא כל חברי הכנסת היו כבר תחת חקירה כלשהיא והיו עוברים תחת אותה מסננת ציבורית, סביר להניח שהפרשה היתה מזעזעת את המערכת. אולם, צריך לבחון שני דברים:

הראשון הוא כיצד עד כה, למרות שטרטמן חברת כנסת כבר כשנה, אף אחד לא טרח לבדוק את הרקע שלה, שלא היה קשה לגלות ביומיים האחרונים, והשני הוא כמה חברי כנסת עוד מזייפים את תאריהם וכישוריהם.

אני לא בטוח שמעשיה של טרטמן הם פליליים, לצערנו בישראל אין עוד עבירה של "שקר". כמו כן, אף אחד לא יכול לומר שהוא הצביע ל"ישראל ביתנו" רק כיוון שטרטמן היא בעלת תואר שני. אם נמצא אחד כזה, הרי שיש לנו עבירה ש לקבלת דבר במרמה. אני מאמין שהעובדה שכל כך הרבה שחיתויות נחשפו כבר גורמים לכך שטרטמן לא תוענש במלוא החומרה בצורה הפוליטית, ואפילו תקודם עוד בעתיד.

February 26, 2007

אני אוהב את הגשם. אני אוהב ללכת בגשם, להרגיש אותו נוטף ופוגע בראשי. אני לא יכול לדמיין מזג אוויר פחות מושלם. כמו שמיכה של מים שמכסה את תל-אביב, הגשם מנקה, הגשם נחוץ. בלי גשם אין חיים, ובלי גשם אין משמעות לאותם חיים. הריח של הגשם, הצבעים על הכביש ובאוויר, הרעש הייחודי של אותו הטפטוף. הגשם הוא הדרך היחידה להנות מהחיים בתל-אביב.

אם יש דרך יותר טובה להנות מכוסית ויסקי, אז שתבוא עכשיו.

הגשם מרגיע את בני האדם, הם לא מסוגלים לעשות את אותן פעולות שכל כך מאפיינות את המזג החם הישראלי. מלחמות, כך אומרת סי, נוהלו פעם רק בקיץ. בחורף לא היה אפשר להלחם. היום? מי יצא לרחוב לבזוז, לשדוד, לגנוב, להרוס כשיורד גשם?

אולי זו השביתה, ואולי רחובות תל-אביב סתם ריקים היום, אבל יש לי הרגשה שדברים טובים בדרך לכאן.

כך אומרת חברת הכנסת סופה לנדבר כשנשאלת אם עמדותיו של אביגדור ליברמן גזעניות:

"במה הן גזעניות? לומר על איווט שהוא גזען זה לא נכון. זה סתם להדביק למישהו סטיגמה. זה כמו שאמרו שהעולות הן זונות. גם על ח"כ אסתרינה טרטמן התנפלו כשהיא דיברה נגד צירופו של ראלב מג'אדלה לממשלה. היא טענה, בצדק, שלא ייתכן שבפריימריס קונים את הקולות של הערבים ושהמינוי הזה הוא ציני"
סתם סטיגמות:
"לשפוט ח"כים ערבים כמו בנירנברג"
"למה אי אפשר להזיז ערבים?"
"הח"כים הערבים הם שליחי האויב"
"הבעיה הפלסטינית היא בשבילנו הזדמנות להצמיד (אליה) את בעיית ערביי ישראל"

עוד סתם סטיגמות:
"אנחנו צריכים להבריח ולבער את הנגע מקרבנו"
"הערבים יסעו מתחת לכביש ולא יפריעו לתנועת היהודים"


Technorati Tags: , ,

February 25, 2007

כנראה שהטכנופובים הגדולים ביותר הם דווקא אלו שמשתמשים בטכנולוגיות חדשות, אחרת קשה להסביר את ההתנגדות העזה של אותם "Early Adapters" ואנשי טכנולוגיה לאימוץ של אותן טכנולוגיות בטענה שיש בהן כשלים. לכן, כשקראתי את הכתבה בynet אמש על כך שאסטוניה תהיה המדינה הראשונה לערוך בחירות לאומיות דרך הרשת חשכו עיני. גם אם נתעלם מהכתבה הלא מחמיאה בWired על כך שמכונות ההצבעה האלקטרוניות בארצות הברית גרמו לא מעט נזק לדמוקרטיה והיו כתובות בצורה רעה וניתנת לפריצה בקלות, וגם מהטענות שיש לEFF כנגד הצבעות אלקטרוניות, אנו צריכים לשאול את עצמנו "מה החלופה הלא טכנולוגית?"

עיקר הנזקים מההצבעות האלקטרוניות נובעות, הן בכתבה של Wired והן בטענות של הEFF משני נדבכים: הראשון הוא קשרי הון-שלטון ואף מעורבות של חלק מהמועמדים בחברות שמייצרות את מכונות ההצבעה והשני הוא אי פתיחת הקוד של מכונות ההצבעה כך שלא ניתן לחשוף אותן לביקורת. אולם, נניח ששתי בעיות אלו היו נפתרות בעניינים טכניים, עדיין לא מדובר בהצבעה באמצעות הרשת אלא בהצבעה אלקטרונית.

הצבעה באמצעות הרשת היא מסוכנת כיוון שלא ניתן להבטיח אותנטיקציה אמיתית באמצעים ממוחשבים; למדינה אין (עדיין) מאגר ביומטרי עם כל פרטי המידע של האזרחים (וטוב שכך), וגם אם היה, ניתן היה לזייף את אותם פרטים באמצעים טכנולוגיים פשוטים, עקיפה של מערכת אותנטיקציה שדורשות תעודות חכמות היא אפשרית למדי, במיוחד אם במחשב המדובר שולט האקר שמעוניין להוכיח שיש אותנטיקציה בצורה פיקטיבית, הרי כל האותנטיקציה היא רק דפדפן ששולח מידע לצד השני.

אבל האם אותם האקרים גרועים מאשר אלו שמתחזים בקלפיות? האם אחוז הטעויות יהיה שונה? אני לא בטוח שאחוז השגיאות  יהיה שונה, אולם אני משוכנע שאותו אחוז יהיה הרבה יותר תקשורתי; לעומת זיופים ספורדיים שמעטים עולים עליהם, כאן יש הסתברות גבוהה יותר שאחד ההאקרים יראה למה הוא עשה "דווקא" ופרץ את המערכת, כמו שהם נוטים לעשות. במקביל, בני אדם לא נוטים לסמוך על מכונות.

האמינות הקטנה של בני האדם (הן בספירת קולות פיזית והן באי זיופים) מפוצה באמצעות ועדת בחירות מרכזית, שהיא ועדה שבה יש נציגים מכלל הפלגים הפוליטיים ובכמות מאסיבית. ההנחה היא שגם אם ועדה אחת באיזור בחירה אחד (של כ-1,500 אנשים) תהיה נגועה, עדיין לא תוכל להתפשט אותה מגפה של זיופים על ידי הועדה, בניגוד לתוכנת מחשב, שאם תהיה נגועה תשנה את השלכות הבחירות ובפועל תשפיע על הדמוקרטיה.

לכן בני האדם מעדיפים לא לבטוח במכונה גם במחיר של עלות גבוהה יותר לבחירות ואי דיוקים מינוריים בספירות. החלופה האחרת היא חלופה זולה בהרבה (לטווח הארוך) ומדויקת בהרבה (בהנחה שהמכונות יהיו פתוחות קוד). כבר גרסתי בעבר שללא פתיחת הקוד של מנגנונים שמקבלים החלטות במקום בני אדם אין טעם בלהסתמך על מכונות, כיוון שאלו לא ניתנות לבדיקה על ידי הציבור ולא ניתנות לבחינה אמיתית בניגוד לעדים בני תמותה שיכולים לעמוד על דוכן העדים.

לכן, הטכנופובים הגדולים ביותר הם אלו שמכירים בכוחה של הטכנולוגיה, משתמשים בה ומעדיפים לא להשתמש בה במקרים מסוימים, כיוון שהנזק הפוטנציאלי אינו ניתן אפילו לכימות. הרעיון של בחירות אלקטרוניות, של אימות זהות וירטואלית, של RFID, של זיהוי יחידני על ידי כתובת IP ושל שימוש במצלמות בכבישים, כולם יעילים מאוד לחברה; אבל הנזק הפוטנציאלי קיים עקב הטבע האנושי - שגיאות.

אותו אדם שתכנת הוא הגורם לנזק. אדם יכול לעשות טעויות, לאותן טעויות יש מחיר ויש השלכות. המכונה לא עושה טעויות, היא סומכת על האדם שלא יעשה טעויות כשהוא מתכנת אותה. הדרך היחידה להבטיח שאכן המכונה לא תטעה (או שאם היא תטעה ניתן יהיה לפצות על הנזק) היא באמצות שימוש בתוכנות קוד פתוח.

לכשתבוא הבינה המלאכותית האיכותית היא תאלץ ליתן דין וחשבון; באותם המקרים ניתן יהיה להשתמש במכונות כיוון שניתן יהיה להעמידן אחר כך לדוכן העדים, ועם קצת מזל הן גם לא ישקרו.


Technorati Tags: , , , , ,

February 21, 2007

היום נערך בכנסת דיון בועדת המדע והטכנולוגיה בנושא נגישות אתרי הממשלה לדפדפנים חלופיים. יהונתן קלינגר שואל רק שאלה אחת - עם כל הדיון ועם כל הרצון הטוב, איפה היתה מיקרוסופט היום בדיון?

את נוכחות חברי הכנסת בדיון שנערך היום בנושא נגישות אתרי אינטרנט ניתן היה לספור על אצבע אחת, וגם זה בקושי. כמות ההבנה של חבר הכנסת אלכס מילר בנושא ניתן היה לסכם, לפני הדיון, אולי בשורה אחת. אולי יש לו בן שגולש בפיירפוקס, אולי הוא פעם שמע את המילה 'לינוקס', ואולי הוא ראה את האג'נדה של הדיון יום קודם וטרח לבדוק בוואלה!חיפוש על הנושא.

דווקא נציגי הבירוקרטיה בממשלה (להוציא בועז דולב) היו מאוד תומכי מעבר לתקני W3C, בעיקר כיוון שהם מבינים את הבעיות הרגולטוריות והמשפטיות (כמו שאמר לי בועז דולב (בהומור): "אם אתה רואה משרד שלא עומד בתקנים, תתבע אותם. אתה טוען שמיקרוסופט היא מונופול ויש כאן עבירה על חוק ההגבלים העסקיים, אז לך תתבע") אבל העניין הוא משמעותי בקרב שאר הרגולטורים, הם היו בעד המעבר לתקנים.


(cc) nialkennedy
קול אחד היה חסר לי בדיון, קולו של ביל גייטס, שבדרך כלל נשמע במישרין או בעקיפין דרך הבירוקרטים או נציגיה של מיקרוסופט. הפעם, מיקרוסופט אולי עשתה שלא בשכל לדעתי ולא הביאה נציג לאינטרסים שלה. האם העדר הנציג היה מקרי, מכוון או כיוון שהיא ידעה שהיא לא יכולה לתת מענה כאן? מיקרוסופט מרוויחה לא מעט ממדינת ישראל ומההצמדות למונופול חלונות-אופיס-אקספלורר, ואותו מונופול מנציח את הבעיות שקיימות בחברה, העוני והעלות הגבוהה של רשיונות, כיוון שאם היתה תחרות אמיתית בתחום, המחירים בהחלט היו יורדים.
אולם, לא לשמוע את מיקרוסופט היום היה קשה. אותה חברה שלאחרונה הפכה את עורה (לטובה) והתחילה להראות שניתן ליישם רצון טוב אם רק רוצים, וניתן לעבוד למען החברה, לא היתה היום בועדה. כמו אות מתה, כמו מילה חסרה, בלי רצון להשמע ובלי אינטרס בכלל בנגישות האתרים? למיקרוסופט, יותר מכל, יש את האינטרס לשמר את המצב הקיים, טענות כמו "יקר מדי להתאים לתקן" או "אנשים בכל מקרה לא משתמשים בקוד הפתוח הזה" או "כל הקוד הפתוח הזה פוגע בפרנסה של מתכנתים" לא נשמעו בכלל.

העברת האתרים לנגישים לכל הדפדפנים תפגע, בהחלטת כנסת אחת, בהכנסות עצומות של מיקרוסופט (בין אם בצדק או שלא בצדק) ולכן תמוה מדוע לא הוזמנו (או לא באו) נציגיה. אני דווקא מאמין שנציגי מיקרוסופט היו תורמים לדיון, בתור אלו שפִתחו את רוב המערכות שעליהן עובדים האתרים הממשלתיים, הם היו יכולים לספק לנו אומדן כלשהו לגבי עלות המעבר לתקנים. האם התחמקותם של נציגי מיקרוסופט נועדו כדי להותיר את נציגי הממשל באותה עלטה של חוסר מודעות?

האם הפיכת האתרים לנגישים לכל הדפדפנים תפגע במיקרוסופט או תעשה לה רק טוב? יכול להיות שדווקא טוב יקרה כאן, בהתחשב בכך שהתחרותו טובה לכולם, גם למיקרוסופט.

Technorati Tags: , , , , , ,

February 20, 2007

אם חייזר היה נוחת על כדור הארץ או אם איזה אדם היה יוצא מהקפאה ממושכת אתמול, אז ככל הנראה המקום הנכון שהם היו צריכים להיות בו כדי להבין מה זה ה"אינטר-נט" הזה היה במתחם Avenue בקריית שדה התעופה, בכנס השנתי של איגוד האינטרנט הישראלי.

הכנס של איגוד האינטרנט הישראלי נערך אתמול זאת הפעם האחד-עשר, הפעם הראשונה שבאתי לכינוס זה, וככל הנראה אולי מעט התאכזבתי, ואולי סתם הייתי עייף עם ג'ט לאג. בכל מקרה, הבטחתי לגל מור 750 מילים, ואני לא יודע אם אני אעמוד בזה. אז הנה, אם מי שחשב שמה שכתבתי בNRG על הכנס היה סתמי, כמה המילים שלי, ודווקא על פאנל הטוקבקים שנערך.

ליאור הנר, אהוד קינן ואנוכי מטקבקיםהפנאל כלל כמה אנשים מוערכים מאוד מבחינתי. כשנושא הפאנל היה "דמוקרטיה או הטרדה" ציפיתי שדבורית שרגל תנהל הרצאה של מילה אחת, כיוון שדעתה הובהרה לי בלא מעט שיחות אישיות (וגם באינטרנט), אבל העניין היה אחר. המידע שהוצג היה כל כך ברור למי שבכלל מתעניין בתחום או קורא עיתונים לפחות פעם בחודש. הרעיון של סינון טוקבקים היה בכותרות לאורך כל השנה האחרונה וכל מחקר שפורסם היה מאוד ברור, כך שלהיות לא מופתע היה אחד האנדרסטייטמנטים של השנה.

אותה בעייתיות היתה גם עם הפאנל על משחקים מקוונים, שבו ציפיתי ממש לשמוע את מאיה הופנר מדברת על החיים בתור עובדת בסקנד-לייף, אבל כשהיא עשתה את הטעות והתחילה לענות לשאלות בהקהל שררה בי מבוכה רבה. אחד ה"טוקבקיסטים" שאל אותה משהו על קוד פתוח כשהיא הסבירה שגם את העיצובים שלה מעתיקים לפעמים בעולם השני. היא ענתה לו שנכון, "האנשים של הקוד הפתוח גונבים את התוכנות שלהם באימיול" (או משהו כזה) וטעתה כשחשבה שקוד פתוח משמעו תוכנה פיראטית (שכן אם זה ניתן בחינם, אז ככל הנראה מדובר בהפקר או גניבה).

על ההרצאה של אשר עידן שנערכה במקביל ניתן לקרוא אצל יובל דרור, וכשיובל הסביר לי על הRSS 2.0 שלו בארוחת הצהרים, לא יכלתי שלא לצחוק. דווקא הכנס של הפרטיות בהנחיית חיים רביה היה אמור להיות מרתק, להביא שני רגולטורים ודר' לדבר על נושא כל כך חשוב ורציני כמו פרטיות לא היה יכול להיות טעות. מצד שני, סקירה של דו"ח שפורסם כבר והקראתו הצליחה להתיש אותי כך שלא נשארתי לשמוע את כלל ההרצאות.

הבעיה שהיתה לאורך כל הכנס היתה שלא הצליחו לעניין אותי לפחות, ואני לא יודע אם גם את יתר בעלי המקצוע. ארוחת הצהרים עם שאר הגיקים היתה הסיבה להיות בכנס. בעצם, המפגש החברתי היה עיקר הכנס (וזאת אמר גם עמי בן בסט) אבל רציתי לבוא ולהחכים, לא לבוא לשמוע דברים שאני מכיר. אולי הבעיה שלי היא שההרצאות מבחינתי היו צריכות לחדש, כמו שאני ניסיתי לעשות כשהעברתי את ההרצאה על זכויות האדם ברשת, אבל גם אז ההרצאה שלי היתה משעממת למי שהבין טיפה בפרטיות.

אז אולי המסקנה צריכה להיות שאותו פאנל, כמו כל פאנל, צריך להיות מלווה בפרסום מגזין איגוד האינטרנט עם הטקסטים הרלוונטיים להרצאות, כמו פרסום מאמרים אחרי כנס. אולי בצורה כזו ניתן יהיה להבטיח משהו יותר איכותי?

בעצם, אם עד היום היו תהיות לגבי מה עושים עם כסף האיגוד (ואפילו הקימו אתר), לי יש תשובה. עם הכסף עושים דברים טובים. אני מאמין שפעילות האיגוד לקידום הקוד הפתוח וההסדרה העצמית של הרשת היא מבורכת (למרות שיש לי בעיה עם כך שהאיגוד יסדיר עצמית, אבל זה עדיף על המחוקק) היא פעילות מאוד חשובה, חשובה דיו כדי שבעלי האתרים בישראל ישלמו פרמיה (או מס כלשהו?) עבור הפעילות.

אני שמח שיש את הכנס כדי להביא את המודעות לגבי הנושאים האלו לתודעה הציבורית, ואני חושב שלכנס צריך להביא אנשים שאינם מבינים באינטרנט אבל משפיעים עליו לא פחות. לדוגמא, אם היו 120 חברי כנסת אתמול בכנס, אני משוכנע שהצעות חוק טפשיות שנוגעות לאינטרנט היו נעלמות. המחוקק, אנשי המנהל הציבורי ואנשי הרשויות המקומיות צריכות את הכנס הרבה יותר מאשר עוד 20 כתבי טכנולוגיה שישבו על שולחן וידברו על סבתא שלי, לא?

החשיבות של מחשבים, ואינטרנט בכלל, כאמצעי לקידום ניוד חברתי היא הכרחית בעידן הWiFi 2.0 + Web 3.0 + Mobile 4.0 + RSS 2.0, לא?

Technorati Tags: , ,

February 19, 2007

יצירת המופת של ז'אן פול סארטר, "אינטימיות" (לחצו כאן לרכישה), מגוללת חמישה סיפורים מופלאים של יציאה לחירות, על סוף שהוא התחלה. אותם חמישה סיפורים, שטופי זימה ומלאי דם, כאב והומוסקסואליות, היו חריגים בשנים בהן נכתבו ופורסמו. עם זאת, כפי שמציין מנחם ברינקר באחרית הדבר למהדורה העברית לספר, דווקא מרכוז האדם ווהבסיס לאקזיסטנציאליזם הוא זה שמדהים בסיפורים.

הסיפור "ילדותו של מנהיג" מגולל את האבולוציה של האדם דרך שלביו של פרויד. לוסין הצעיר מתחיל להבין את העריוֹת, מתבגר ומגלה את המיניות, הסמים, ההתאבדות והאלימות, רק כדי לחוות חוויה הומוסקסואלית עם מבוגר אשר הוא מעריץ. בהמשך הוא (כמעט) כופה עצמו על אשה, ועושה הכל כדי להתקבל לחברה כמאצ'ו ודומיננטי.

כניגש אליו חברו ומבקש ממנו לחתום על קונטרס בגנות היהודים לוסין עוד לא היה אדם פוליטי. אולם, ככשמע "זכותך לומר את דעתך חטף בלוסין מין דחף נועז ולא מוסבר, הוא חתף" מאותו הרגע לוסין נהיה הקיצוני שבאנטישמים עד אשר הגיע, לבסוף, לבר בו נפקחו עיניו והוא הבין כי "הוא בעל זכויות ולכן הוא קיים".

ומדוע פסקאות הקדמה אלו נחוצות כלל? שכן, מבלי משים לב ומבלי לתרץ זאת, סארטר כתב את הביוגרפיה של מדינת ישראל המודרנית. אותה מדינה שנולדה בחטא וגדלה עם חלומות על אמה: ארצות הברית, שניתה להוכיח את גבריותה למרות היותה בתולה, עת שכבשה שטחין והחזיקה אומה שלמה תחת כיבוש, שהסתירה לאורך השנים יחסים עם מדינות שוחרות מלחמה. ישראל היא לוסין.

אם לוסין אנטישמי, אם כך, מה לו ולמדינת היהודונים הזו?

פרק האנטישמיות של לוסין זהה לקסנופוביה הקיימת בישראל כיום, אך זו לא הבעיה. וגם לא הנקודה האמיתית.

ישראל החלה לעבור תהליך שיהור בחודשים האחרונים. הרשעות של אזרחים שעד כה היו "מעל לחוק", בני-אל החלו לקבל צלחם אנושי: משה קראדי, דן חלוץ, חיים רמון, עופר גלזר, עמרי שרון, ג'קי מצא, כולם הולכים לביתם ומפסקים לשרת את המדינה. ישראל מתנקה משחיתות יות מאי פעם, ישראל יוצאת, כמו לוסין, לחופשי. ההבנה כי למדינה עצמה זכויות, כמו גם לאזרחיה, וכי המדינה אינה הפקר היא התחלה חדשה. סוף עידן הנפילים אמנם, אבל תחילתו של עידן חדש, שחר של דמוקרטיה.

ישראל, כמו חייו שטופי הזימה של לוסין, הפנימה את האקזיסטנציאליזם. ישראל מחתה, ואולי הגיעה העת לשנות יותר מכך. מה שאנחנו כאזרחים צריכים לעשות הוא להיות אזרחים: להצביע, למחות, לכתוב לחברי הכנסת שלנו, לעקוב אחרי הצעות חוק, לבוא ולעשות מדינה יותר טובה.

תתחילו מלחייך לאנשים, אחר כך תעזרו בשכונה - תדאגו לקרובים אליכם, משם זה כבר יתגלגל.

אגב, ובהערת אגב לחלוטיין: אולי הגיע הזמן להוציא את הסמכות מהמשטרה ולהעביר אותה לעיריות, פחות ריכוזיות, פחות שחיתות.

לקריאה נוספת
חיים רמון והפרטת המשטרה
Venus in Furs


Technorati Tags: , , ,

February 18, 2007

אחרי הפוסט של אתמול התחלתי לחשוב ברצינות על הרעיון של להעלות דף כזה, שבחורות יוכלו לבוא ולהתרשם שאני בסך הכל בחור די חביב ואולי גם כזה שאפשר להשתקע איתו. הרי, בתור רווק תל-אביבי מבוקש, אני חייב להיות באמת "מבוקש", לא? ואולי אני צריך להפסיק לרצות להיות לא רווק. לכן, המפלט האחרון בהודעה לעיתונות הבאה:

אז הנה האתר: לעשות את סבתא מאושרת.

הודעה לעיתונות: קונספט חדשני להיכרות באינטרנט!!!1
--------
קבוצת קלינגר, ממקימי אתרים משובחים כמו האיילון דוּד וSaveThePlant.Com משיקה הבוקר אתר אינטרנט חדש, חדשני וייחודי בתחומו ברוח אתרי הווב 2.0. אתר MakeGrandmaHappy.Com הוא אתר ייחודי; האתר מאפשר ליהונתן קלינגר, רווק תל-אביבי מבוקש, לרתום את כוחה של האינטרנט על מנת למנף את שיווקו כרווק כשיר לנישואין וריצוי מערכות החיברות של משפחת קלינגר.

האתר מדגיש את הפן האישי בווב 2.0 ומאפשר לבְּנְוֹת ישראל להפגש פנים אל פנים עם יהונתן קלינגר ואף, אם ירצה השם, להגיע למערכות יחסים אמיתיות באמצעים בלתי-וירטואליים.

האתר מיועד לעקוף את הבעייתיות הטכנולוגית הקיימת כיום לאוכלוסית הנשים, והנשים היפות בפרט, עם נגישות לאתרי ווב 2.0 שדורשים הרשמה, עדכונים ועוד. הפלטפורמה הטכנולוגית הקיימת באתר MakeGrandmaHappy.Com היא תקשורת באמצעים דיגיטליים פשוטים - על ידי דואר אלקטרוני. בכך, הפשטות שבאתר היא החדשנות שלו.

קבוצת קלינגר מקווה, באמצעות האתר, להגיע למצב בו החברה תונפק בבורסה בתוך 6 חודשים, כמו גם תמצא כלה ליהונתן בתוך שנתיים-שלוש. קבוצת קלינגר היא המשפחה הוירטואלית הראשונה, שמחזיקה 10 בלוגים בסך הכל וסבתא שמשתמשת בלינוקס.

לפרטים נוספים:
נחמה קלינגר, סבתא שמשתמשת בלינוקס (עוד לא יודעת שהאתר עלה, תפתיעו אותה)
יהונתן קלינגר, ככל הנראה בטיסה חזרה מקוסטה-ריקה, אז לא זמין

Technorati Tags: , , ,

February 16, 2007

אני גם רוצה שYnet יפרסמו את סיפור הבדידותהרווקות שלי ויעזרו לי למצוא שידוך הולם. מה צריך לעשות בשביל זה? אולי אני להקים אתר היכרויות שאני אהיה הגבר היחיד בו? נניח, DateThisGeek.Com או JewFinder.com ונקנה מילות חיפוש בגוגל. נקים אתר עם מקדש ואיזור הערצה עצמית, ביקורות אוהדות של חברים ואולי אפילו מכתבי המלצה מחברות לשעבר או משהו.

רוב הכסף בעולם מופנה לשני דברים: לגרום לבני אדם לא להרגיש בודדים, ולתת לבני אדם שנמצאים במערכות יחסים מפלט ממערכת היחסים.

דבורית תשנא אותי על זה שאני אומר את זה, אבל אני לא יודע כבר מה יותר גרוע. אני במתח הקטן בין שניהם, וזה לא משהו שקל מאוד לחיות בו.

28, רווק תל-אביב (לא) מבוקש.

February 14, 2007

אריאל אטיאס, שר עם מודעות צרכנית שהצליח לחולל לא מעט שינויים מאז שנכנס למשרדו, עושה שירות דֹב לציבור כאשר הוא מצהיר אמש שהוא רוצה לחסום את האתרים הפורנוגרפיים ברשת (שימו לב לבקשה המעניינת של סנ"צ אבי אביב, שמבקש גם לרשום גולשים באינטרנט אלחוטי ציבורי).


מורן, לא אריאל, אטיאס
(cc-nc-by) screenweek
NRG כבר כתבו כי מבחינתו של אטיאס האינטרנט הוא לא יותר משער כניסה לילדים לעולם הפורנוגרפיה, וכי הוא עצמו לא מחזיק מחשב בביתו. כבר כתבתי במאי על הסכנה בכך שאטיאס ינהל את האינטרנט, אבל אז לא חשבתי על לחייב את הספקיות לצנזר כברירת מחדל. תמר כבר כתבה בזמנו על הסכנות בצינזור מילים ספציפיות, אני חושש שהמצב שמתואר כאן הוא בעייתי.

אני חושב שהדרף הראויה להתמודד עם תכנים פורנוגרפיים באינטרנט היא שונה מעט. הרעיון של חסימת אתרים פשוט אינו יעיל משום שהוא יעקף בקלות על ידי תוכנות כמו TOR או באמצעות פרוקסים קלים. בל נשכח גם שמרבית החומר הפורנוגרפי כלל אינו עובר באתרים אלא באמצעות תוכנות שיתוף הקבצים, בהם קשה יותר (עקב המבנה המבוזר) לחסום העברה של קבצים מסוימים. לכן, כל חוק שידרוש מספקיות את החסימה רק יגביל את חופש העיסוק, חופש הביטוי והזכות לפרטיות.
אפשרות אחרת להגבלת התכנים היא באמצעות "פירוט שיחות" וירטואלי; ספקית האינטרנט תהיה מסוגלת לתת פלט של אתרי אינטרנט שגלשו אליהם, כמו פירוט שיחות של בזק. באותה הצורה הורים יוכלו לבחון, אפוסטפריורי, אם ילדיהם גלשו לאתרים פורנוגרפיים ולטפל ב"בעיה" בצורה הראויה, על ידי שיחה. הילדים, מצד שני, שיודעים כי ישנו פירוט כזה, לא יתלהבו להכנס לאתרים פורנוגרפיים כיוון שתפיסתם תהיה "ודאית" ולכן ימנעו. פתרון זה אינו פותר את בעיית שיתוף הקבצים, אך אני מניח שאם מדובר במחשב משפחתי לא ניתן להשתמש בשירות שיתוף קבצים כלשהוא כיוון שההורים בכל מקרה יהיו מודעים לקבצים על המחשב.

אפשרות זו גם בעייתית כיוון שהיא פוגעת בפרטיות הגולשים, ילד מוכה יפחד להכנס לפורום ילדים מוכים, ילדה שנאנסת על ידי הוריה תפחד להתלונן או לקבל עצות ברשת, והכל כיוון שישנו פיקוח על הגלישה. כמו כן, שימוש בTOR ימנע את האפשרות של ההורים לקבל פלט של אתרי אינטרנט כיוון שההתקשרות מבוצעת בפרוטוקול מאובטח ובאמצעות פרוקסי.

גישה שלישית להגבלת התכנים היא באמצעות קוד. לורנס לסיג הציע בספרו "Code V2" אפשרות של דירוג (Rating) אתרים באמצעות אותנטיקציה. הגישה היא מאוד בעייתית ולסיג עצמו אומר כי "ההשלכה היא שרגולציה שתחפש לחסום בצורה סלקטיבית ילדים במרחב הקיברנטי לא תעבוד, והיא לא תעבוד מסיבות ששונות מהסיבות שהיא לא תעבוד במרחב המציאותי. במרחב המציאותי, ללא ספק, יש מוכרים שרוצים לעבור על החוק או שלא מתומרצים בצורה טיפוסית לציית לו. אולם במרחב הקיברנטי, גם אם המוכר רוצה לציית לחוק, החוק לא יכול להיות מצוית. הארכיטקטורה של המרחב הקיברנטי לא מספקת את הכלים שמאפשרים לעקוב אחר החוק" (תרגום חופשי, י.ק.)

הפתרון המוצע על ידי לסיג הוא שהדפדפן עצמו יוכל לזהות האם המשתמש הוא קטין או לא, על ידי אותנטיקציה של המשתמש במחשב, וכל תוכן שעשוי לפגוע בקטינים יובא בתוך תג HTML שמציין כי התוכן פוגעני. כך, באמצעות קוד, ניתן יהיה לחסום את התוכן בלי להטיל אחריות על בעלי האתרים, על ספקי השירות או על ההורים. אתרים שלא יצייתו לקוד ויכניסו תכנים פוגעניים לא בתוך התגים האלו יעברו על החוק בעצמם, ויהיו חשופים לסנקציות (אזרחיות או פליליות), אולם הפגיעה בחופש העיסוק והביטוי תהיה מזערית.

הפתרון של לסיג בלתי ניתן ליישום לדעתי בעיקר בגלל ההיבטים הבינלאומיים שלו והעדר היכולת לאכיפה בינלאומית ברשת (חרף הפתרון המאוד יצירתי בישראל) ולכן יכול שיהיה מוגבל מאוד. ספק אם חקיקה בנושא, ואף תקינה בינלאומית של W3C תוכל לאפשר אכיפה של התקן; אתרים שירצו להפעיל פורנוגרפיה יוכלו, בדומה לאתרי שיתוף הקבצים, להפעיל את אתריהם משטחי שיפוט בהם החוק לא יחול.

הפתרון שלי הוא ככל הנראה לא מקורי ולא יעיל ב100% אבל הוא זה שמשתמש הן בנורמות חברתיות והן בהסדרים שוקיים בכדי לעקוף את הבעיה הן של הקוד והן של החוק. הפתרון עצמו פועל על ידי מספר גורמים שיחדיו מסוגלים להביא לכך שילדים לא יגלשו לאתרי פורנוגרפיה מצד אחד, ומצד שני לא ימנעו חופש העיסוק והביטוי. הפגיעה היחידה שתתקיים תהיה פגיעה חלקית בפרטיות הגולשים במרחב הפרטי. הפתרון עצמו הוא פתרון של "קוד" במובן הצר של המילה.

על ידי הצבת המחשב במקום בו המסך גלוי לעיני המשפחה וחלוקת השימוש בו ניתן למנוע להערכתי כ90% מצריכת הפורנוגרפיה על ידי קטינים (לגבי האם הדבר רצוי או לאו מבחינה נורמטיבית ניתן להתווכח). הזכות של המשתמש לפרטיות נפגעת חלקית כשברור שהוא לא יעלה עמוד עם תמונות פוגעניות מרצונו החופשי או ישתמש ברשת על מנת להביא עצמו לאביונה. אולם, קריאת טקסטים והתכתבות בפורומים תוכל להתקיים כיוון שאותיות המסך אינן אותיות קידוש לבנה והורה שצופה בטלוויזיה בסלון לא מחויב לקרוא את המסך. אותו הסדר גם יוכל לסייע למנוע תופעות של פדופיליה בחדרי צ'ט כיוון שההורים עצמם יהיו בעצם נוכחים בחדר הצ'ט.

הסדר זה, יחד עם חלוקה של אותו מחשב בין בני המשפחה, מבטיח לפחות שילד לא יגלוש לאתרים פורנוגרפיים ולא יוריד קבצים אלו למחשב כל עוד הוריו צופים. ההסדר לא מבטיח אכיפה מלאה, אבל אין צורך באכיפה מלאה במקרה זה כיוון שהיא לא יעילה.

ומה יקרה כשההורים לא יהיו בבית? האם לילדים ינתן פתאום חופש מוחלט? אני חושש שכן; כשם שאין להורה שום דרך למנוע מהילד להחזיק גליון פלייבוי או בלייזר במגירת הגרבים שלו, לא יהיה ניתן לחסום את הרצון של הילד לגלות את המין בצורה מוחלטת. האם יש דרך יותר יעילה לחסום את הפורנוגרפיה מאשר להטיל סנקציה חברתית עליה? (ושימו לב להשלכות המעניינות של סנקציות חברתיות המובאות כאן)

כמובן שאי אפשר לחייב בחוק הורים להציב את צג המחשב במקום בו הם יכולים לצפות בו, אבל הורים שאינם מעוניינים שילדיהם יחשפו לפורנוגרפיה יכולים לעשות זאת, והורים שיותר מעוניינים בפרטיות של ילדיהם יוכלו לשים את המחשב במקום יותר מוצנע, או אפילו בחדרם כאשר המסך פונה לכיוון הדלת.

ראו גם:
טכנולוגיה עושה בי"ד, 30.09.2004


Technorati Tags: , , , ,

אני לא אוהב לטוס. אחת הסיבות היא ה"יוקרה" שמשדר שדה התעופה והטיסה עצמה, תוך כדי שהכל ממוזער, מזויף ומנוכר. אני עדיין לא מבין מדוע משלמים 1,000 דולר על נסיעה באוטובוס ומדוע הופכים אותה לכל כך עמוסה בבני אדם כך שאי אפשר בכלל לזוז בה, ללא קשר אם מדובר במחלקת עסקים או תיירים. טסתי היום 22 שעות, מעבר אחד במדריד ושלוש נחיתות והמראות, ראיתי שני סרטים וקראתי שני ספרים.

22 שעות הייתי מנותק מהעולם. היתה יכולה לפרוץ מלחמה בישראל ולא הייתי יודע על כך. קרוב אהוב היה יכול להפצע, או למות, ולא הייתי יודע. אבל בחברות התעופה ההצגה חייבת להמשך.

אתמול (שלשום למהדרין) הייתי בבית משפט לתעבורה. אני לא אוהב בתי משפט, לא כי אני לא מאמין במערכת הצדק אלא כי המבנה עצמו משדר (ברוב המקרים) בדיוק ההפך ממה שהוא אמור לשדר (ועל מדוע הייתי שם, בתור עורך דין שלא ממש מתעסק בתחום, יהיה פוסט מפורט יותר בעתיד - עוד 28 ימים ליתר דיוק). בית המשפט לתעבורה בנתניה נראה כמו שבית משפט לא צריך להראות; תובע משטרתי קבוע (או שניים) שעומד מול אותה שופטת יום אחרי יום ומביא תיקים שאמורים להסגר בתוך מספר דקות.

העומס, הלחץ והעובדה שכל יום שומעת השופטת את אותן טענות בדיוק יכולים, לעיתים, לנוון את היכולת לעשות צדק - לא בגלל שמערכת המשפט מטה צדק אלא בגלל שלאזרח אין מראית עין של צדק. לכן, הדיון שהשתתפתי בו היה מעניין למדי, בעיקר בגלל הטענות שלא נשמעו עד לאותה עת בבית משפט לתעבורה.

ההפתעה שהגיעה לשופטת ולתובעת היתה מעניינת. היה מעניין לראות אותם פתאום דרוכים, אמיתיים, מתעניינים בטענה שלא רגילים לשמוע בבית משפט לתעבורה. השופטת ביקשה ממני לנמק את הבקשה, ולאחר שעשיתי זאת היא הבינה את טענתי וקיבלה את הבקשה; אולם, 50 הדקות שהתנהל הדיון היו כמערכה במחזה לחמישה שחקנים: השופטת, התובעת, אנוכי, הקלדנית והנאשם.

לעיתים, אבל רק לעיתים, אותו עניין וחדשנות יכולים להביא לשינוי שלא היה מצופה באטמוספרה משפטית בכלל. יכול להיות שהחלטה אחת של בית משפט לתעבורה, כמשק כנפי פרפר בברזיל, יביאו לסערה מלאה במבנה של המשפט בכלל. יכול להיות גם שלא.

החוק (והדין) הוא כמו שפה, איש לא יודע את מקור סמכותו של החוק, והזכות של החוק לשימוש באלימות היא בעיקר כדי לשמר את הסמכותיות של החוק (וגם להגן על זכויות אזרח). השפה אינה סמכותית בצורה מובנית, אבל היא - כמו החוק, דרושה לקיומה של חברה. השפה, כמו החוק, עומדת באוויר ואין כל דרך לדעת מהיכן שאבה את מקורה. אלמלא אותה שפה לא ניתן היה לתקשר, אבל כיצד התחילו עם השפה? האם היו ימים בהם החשיבה היתה ללא שפה כלל?

שפה היא לא רק שפה. שפה היא קוד; כמו קוד תוכנה שפה יכולה להגביל את האפשרויות. מה שלא ניתן להגדרה אינו קיים בפועל, ומה שלא ניתן לאמירה על ידי אותה שפה, ספק אם יעשה.

שבוע מצפה לי במקום בו לא דוברים את שפתי, ואף לא את שפתי השניה. שבוע בו אפגש עם לא מעט אנשים שראוי שאתקשר איתם בשפה כלשהי. אבל האם יש דרך לשמר את אותה טהירות של השפה גם כאן? אני מקווה שכן.

דווקא ביום בו מתרחש אחד המאורעות המעניינים בבלוגוספרה אני חייב להיות בטיסה 22 שעות ולא לקרוא בשידור חי? (ושכחתי בטח מיליון וחצי לינקים).

February 12, 2007

האם זה אירוני שטופס אישור ההשתתפות בישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בנוגע לתאימות אתרים לדפדפנים לא עולה בפיירפוקס?

קצר ורציני

אם הראיון עם א' לסאנדיי טיימס שבו נכח אבירם זינו כלל לא התקיים, כפי שהכחישה עו"ד כנרת בראשי (הבהרה: בכתבה בNRG בראשי מצוטטת תחת כותרת המשנה "א' מעולם לא נפגשה עם הכתבת") (ואני עוד מחכה ללינק לראיון המלא בסאנדיי טיימס), אז יכול להיות הכל, אפילו Virgin Nativity (או איך שלא אומרים את זה בעברית).

אבל לא רק בראשי (לכאורה) משקרת, גם לבנימין (ביבי) נתניהו יש פתרון מושלם לכל אחת מבעיות המדינה, ולמרות זאתת הוא החליט להקים את החמאס ולהחזיר את הגולן, או לחלופין נזכר שרחבעם (גנדי) זאבי (לא) היה חבר ממשלה בתקופתו. בעצם, מי צריך את האמת כשיש את אמצעי התקשורת, לא?

מדינת השקר הוא מצב טבעי בישראל, מצב ללא גיבורי תרבות וללא תרבות שיהיו לה גיבורים. לפי סקר (אובייקטיבי לכל הדעות) שנערך היום, 30.1% מהציבור רואה את שולמית אלוני כסמל החילוניות. לא פחות חשובים הם ה11.9% שרואים את גבי אשכנזי ככזה. האם אשכנזי חדר לתודעה בתור מנכ"ל משרד בטחון או שמא הוא מסמל את התקווה האחרונה במדינה בה אין על מי לסמוך?

במדינת ישראל אין משמעות להבטחות, אלה ניתנות לחלשים כדי שיופרו מאוחר יותר. הודעה לעיתונות של משרד יחסי ציבור היא לא יותר מאשר המלצה לא לפרסם לפני שעה מסוימת. אבל בכלל, מי הם משרדי הפרסום שיקבעו לעיתונות לא לפרסם משהו, האם להם הזכות לפגוע בחופש העיתונות?

בישראל השקר הוא אמנות; האמנות השתכללה עד כי "שקר כלשהו" הפך לאחד מסממני התרבות של ישראל. פתאום השקרנים לא רוצים להיות שקרנים, אלא אמני בדיות. מסתירים כל אפשרות להצגת השקר בפני הציבור והכל כדי להותירו בעלטה.

בלי אמת אין מדע, את זה אנחנו כבר יודעים. אבל האם דרוש השקר כדי לקיים תרבות בכלל?


Technorati Tags: , , , , , , ,

February 11, 2007


(cc) emdot
זהירות: פוסט ארוך מאוד בלי פואנטה

מאז שחר האנושות המטרה האמיתית של המדע היתה להגיע לחקר האמת, לא בכדי חרטה (ולא חרתה) אוניברסיטת הרווארד על סמלה את המילטה Veritas. יש שיגרסו שמטרת האדם היא לקדם את האנושות, או אפילו להכחיד מתוך האנושות את היחידות שאינן ראויות להמשך, אולם אני ורבים לפני טוענים כי המטרה האמיתית של המדע היא להגיע לאמת המוחלטת. הרעיון הוא שהאמת עצמה מזככת, היא מנקה את הצביעות, את הדעה הקדומה ואת הטעויות, ובאמצעות האמת ניתן להביא לתוצאות יותר חשובות.


כאשר אלברט אינשטיין הגה את תורת היחסות הכללית הוא הקדיש חלק ניכר לנושא מהירות האור. לטענתו ודעתו, האור לא יכול לעבור מהר יותר מאשר 299,792,458 מטרים בשניה. אינשטיין ככל הנראה לא טעה כשחישב מהירות זו, אולם הוא גם לא ידע כי ניתן לטייל במהירות איטית מזו. אותו אינשטיין כנראה היה מופתע למראה מחקרה של לנה האו, פרופ' מהרווארד, שהצליחה להביא את האור למהירות אפסית באמצעות הקפאת גזי סודים ולייזר אל טמפרטורה של שבריר המעלה מעל האפס המוחלט.
באמצעות אותה האמת של אלברט אינשטיין ניתן היה להגיע למדע, היתה הנחה אמיתית שבאמצעות הודאות באמיתות של האמירה ניתן להסתמך עליה בבניית אמיתות חדשות. אותה אמת היא המטרה של האקדמיה ומטרה זו חייבת להיות מקודמת באמצעים מסוימים.

בחודשים האחרונים מתרחש מאבק על עתיד ההשכלה הגבוהה בישראל. המאבק הוא בין היתר של התקשורת מול האוניברסיטאות, אותו מאבק דן לא רק בזכות הקיום של מכוני המחקר אלא גם בצורה בה הם יתוקצבו. השיא נשמע היום כאשר משרד האוצר קבע כי לות"ת, ועדת התכנון והתקצוב של משרד החינוך, יצורף חשב. אותו חשב ישקול שיקולים כלכליים\אוצריים-פוליטיים ולא שיקולי אקדמיה. האבדן הגדול למערכת יהיה אבדן החופש לחפש את האמת.

(cc) psd
וכי למה לחפש את האמת כלל? האקדמיה חיה בבועה, בועה שלא מאפשרת לה להפגע מכל מיני משברים אלא משאירה אותה חיצונית למשק הכלכלי ומאפשרת לחקור אותו. כך לדוגמא ניתן היה לחקור את השפל הכלכלי בשנות ה20 גם לאחר מספר שנים מועט, ניתן לחקור את רצח רבין בלא להשפיע. בעצם, ה"ניסוי המבוקר" שלא משפיע על התוצאה באמצעות המדידה היחיד הוא האקדמיה. מדי פעם האקדמיה משמשת מלבד תימוכין כיתד מוסרי כלשהוא בחיים; אנשי אקדמיה מוצאים מסביבת המחקר ונדרשים לתפקד במציאות בתפקידים פוליטיים (לדוגמא דניאל פרידמן ואבישי ברוורמן ולא בטוח שיצליחו לעשות כן.

הדבר היחיד שבטוח הוא שבאמצעות אותו מנגנון, באמצעות היכולת לחשוף את האמת, האקדמיה מאפשרת לאנושות את הקיום.

(cc) powerbooktrance
האנטיתזה של האקדמיה היא תרבות ההמונים; אותה תרבות של קריאה חפוזה והבנה, מאמרים שמסתירים את דעת הכותב מצד אחד, ומתיימרים להצביע על עובדות מצד שני, טקסטים וקליפים שערוכים בצורה מגמתית. כולם משרתים אמנם את האקדמיה אך פוגעים במטרתה המוצהרת. בניגוד לאקדמאי, למשכיל, למי שמקדיש ומקדש את חייו לנושא מסוים או לתבונה בכלל, לבן התמותה הממוצע אין את הכלים, היכולת והזמן להתמודד עם מידע והוא דורש לו "סוכני חברות"\"שומרי סף" שיביאו לו את הידע. אותם סוכני חברות מהווים בעיה רצינית כיוון שלא רק שהם מוטים, אלא הם גם בעלי אינטרס של שימור סוכנות החברות המקומית אצלהם. לכן, סוכני חברות כאלו עשויים לגרום ללא מעט נזק, ואף אולי להשפיע על האמת המוחלטת.

באמצעות סוכני חברות שונים ניתן להגיע לשתי אמיתות סובייקטיאליסטיות שונות באותה מדינה. אם נקח את דרך סיקור פרשת קצב בעיתונות החרדית והדתית, נוכל לראות שבעוד שבעיתונים ה"חילוניים" הצטיירה פרשה עמוסת מין ושערוריות, בעיתונות החרדית הנשיא נבצר מסיבות מסוימות ועקב חשדות למעשים לא נאותים. לסוכני החברות יש, אולם, רצון לשמר את הטכנולוגיה הקיימת - אותה טכנולוגיה שמאפשרת להם להשאר סוכני חברות, וגם למנוע מחקר אמת שתביא לאמת ברזולוציה פרטנית כל כך שתמנע את הצורך בסוכנים. לכן, כל התפתחות של האינטרנט וטכנולוגיה אינדיבידואית היא בעייתית עבור אותם סוכני חברות.

שלל כותרות צבעוניות בעיתונים מופיעות חדשות לבקרים ומנסות להרחיק את הציבור מהרעה החולה. הצעות חוק מרובות מנסות להרחיק את הצופה מהאינטרנט, ומדוע? האינטרנט מאפשר תקשורת בלתי אמצעית עם האנשים שעושים את החדשות. האינטרנט משולל תווך שמצריך ידע מוקדם בכדי להשתתף בשיח. כך נוצרת תרבות שיח מוּזְנֵת מצד אחד, שמקדמת טוקבקים אלימים, ושיח אקסקלוסיבי ומשכיל בין בני 14, 15 ו34 על הדיאלקטיקה של מרכס. האנונימיות ברשת היא זו שמאפשרת זאת והיא זו שמקדמת את השיח, מבלי להטיל חסמים של גיל - מריטוקרטיה מוחלטת שמבוססת על כישורים ולא קישורים.

ולאליטות לא נח עם מצב זה, כמו שלא נח להם עם מצב בו האליטה הפוליטית מוחלפת.

האקדמיה אינה כזו, כפי שמסביר אביעד קליינברג כשהוא מתאר את חטא הגאווה:

"אני זוכר את השיעור הראשון שללי בסמינריון של עמוס פונקשטיין. זה היה בתחילת שנתי השנייה באונבברסיטה. קיבלתי אישור מיוחד להשתתף בסמינריון מתקדם. פונקשטיין המנו נודע כבעל שכל חריף במיוחד וכמי שאינו מהסס לעלוב בסטודנטים שהוא אינו מעריך. שוב ושוב הזהירו אותי שלא להירשם לסמינריון שלו, בעיקר בשלב כה מוקדם במסלול האקדמי שלי. מובן מאליו שהתעלמתי מן האזהרות. לפגישה הראשונה הגעתי כששרירי מכווצים, גרוני יבש וליבי הולם בחוזקה. פונקשטיין פתח ואחר-כך ניהל שיחה קצרה עם כמה מהסטודנטים. הוא היה כל מה שאמרו עליו. גל של כעס, התרגשות וחרדה הציף אותי - הקוקטייל ההוא של אדרנלין וטסטוסטרון שמקדים בריחה או תקיפה. אני תקפתי. הצבעתי, ובמשך דקות ארוכות הסברתי, במונחים התוקפניים ביותר שהצלחתי לגייס, מדוע כל מה שאמר עד אז הוא טעות גמורה, שטות. הס הושלך בכיתה. קריאת תיגר אלימה כל כךאינה יכולה לעבור בלי תגובה. לפונקשטיין לא חסר ארסנל אינטלקטואלי, אבל גם בלעדיו יכול היה למעוך אותי בקלות בכמה הערות סרקסטיות. אחרי הכל, ישבידי מרצה האמצעים להפעיל סמכות קטלנית גם אם אינו "צודק". השאלה היתה איזה רפלקס הפעלתי בו. התברר שמלבד בריחה ותקיפה ישנה עוד אפשרות. הוא היה משועש. הוא השיב לי באדיפות יוצאת-דופן, ואחרי השיעור ביקש ממני להישאר ולשוחח איתו.
מה הייתי אני עושה במצבו של עמוס פונקשטיין? איני יודע. אולי למזלי, מעולם לא היה לי סטודנט כמוני. מצד שני, אין ספק בכך שלסטודנטים שלי יש בהחלט מרצה כמוני. מה זה אומר?" (אביעד קליינברג, "שבעת החטאים", עמ' 174-5, ידיעות אחרונות,2007)

כמו שקליינברג היה צריך להתנשא מעל מרציו בכדי להתקדם באקדמיה, ולאמץ את כלליה, הוא הבין שגם האקדמיה אינה חפה מסוכני חברות. בכל דור ודור נכתבים עשרות ספרים, שהופכים אט אט לקריאת חובה שמרחיבה את הדרישות האקדמיות של תואר ראשון. לדוגמא, מאז שסיימתי את לימודי המשפט החוקתי, בשנת 2001, נפסקו כ-50 הלכות משמעותיות שהוכנסו לסיליבוס. כל הלכה של בית המשפט היתה ארוכה מכפי קודמתה ואף אילצה את המרצים לקצץ פסקי דין שהיו עד לא מזמן מאושיות שיטת משפטנו. אולם, לא 50 פסקי דין הוצאו מרשימת הקריאה, אם כי 20. אותם 30 שנותרו קוצצו, סוכמו, הוזנו כדי להזין את ההמון שצריך ידע. אולם, כיום לא ניתן לומר שמי שעבר את הקורס מבין כלל את המשפט החוקתי, הוא רק השתמש בסוכני חברות וסוכני מנידע שקיצצו את המאמרים ופסקי הדין, וככל הנראה השמיטו את החלק החשוב - החלק שמתאר את התהליך החשיבתי. זה יפותח אצל הסטודנט כבר על ידי המרצה.
(cc) sjgibbs80
אם כן, אנו רואים כי כיום דרוש יותר כדי להיות על נקודת הסף שמאפשרת חקר של האמת, אנו רואים שישנם יותר מכשולים ויותר משאבים שדרושים בכדי לגלות את האמת. כמו כן, גיל המרצים עולה באקדמיה ומרצים חדשים כמעט שלא נקלטים. מה, אם כן, יהיה עתידו של האמת?

האם הפוסטמודרנה, שהביאה עמה חוליים רבים בחברה כמו הסובלנות לקבוצות איסלמיות קיצוניות וחוסר הכרה בזכות הרוב לשמר את עצמו כרוב, תהיה זו שתאפשר את הזניית המחקר האקדמי והריגת האמת? האמת תמות כיוון שלא ניתן יהיה לחקור אותה ללא אמצעים כלכליים. התלות באמצעים כלכליים כדי להגיע לאמת תגרום לכך שלא יהיה ניתן כלל להגיע אליה. לבעלי העניין כיום אין כל אינטרס לפתח את הטכנולוגיה: הם מרוויחים די והותר כסף כדי לחיות מבלי שהטכנולוגיה תצעד. תחשבו על הנוחות שהיתה לעיתונים ולערוצי הטלוויזיה ללא קיומה של האינטרנט. מחירי הפרסום היו נותרים קבועים, הצופים לא היו מודעים לתחרות, והם היו ממשיכים להתחרות אחד בשני בצורה מינורית, רק כדי להשביע את רצון הרשות להגבלים עסקיים. מה להם ולאינטרנט הזה, שהם נכנסו אליו רק כדי למנוע מצב שבו קבוצות חדשות וחתרניות ישתלטו על המידע?

אז האמת לא משרתת את בעלי העניין והקפיטל. אם כן, את מי היא כן משרתת? האם חסר האמצעים נהנה בצורה שווה מהאמת כמו בעל העניין או שמא הוא נהנה פחות או יותר? במצב טבעי X, בו כל אדם יהיה בעל נגישות זהה לאקדמיה, לאינטרנט ולאמצעי התקשורת, לא יהיה הבדל בין בן עשירים מכפר שמריהו לבן מיעוטים מכפר בדוואי, לשניהם תהיה תקשורת וזרימת מידע זהה. ההבדל יהיה באמצעים שעומדים לרשותם. הן לעני והן לעשיר יהיו לימודים בחינם, אולם כל אחד מהם יאלץ לממן את מחייתו; עלות המחיה במדינה היא פועל יוצא של היכולת של אותה מדינה לספק את צרכי האזרח באמצעים לא כורחניים. כלומר, מדינה עשירה יותר תוכל לספק שכר גבוה יותר לעובדים הזוטרים ביותר מבלי כל בעיה. אותו עובד חברת שמירה יוכל להרוויח, בחברה בה המדע מתקדם, יותר מאשר כמה שהוא מרוויח כעת, וגם הניוד החברתי יגבר.

מצד שני, למדינה (עד גבול מסוים), אין כלל אינטרס לאפשר זאת. נכון, ההכנסות ממסוי יגדלו, כמו גם מעמדה של המדינה. אולם הבירוקרטיה לא תרצה להקטין את עצמה. רשויות הרווחה לא ירצו לפתור את בעיות העוני כיוון שהם יבטלו עשרות תקנים שקשורים לה; כמו כן, מה לעניים האלו ולאמת?

נניח, אבל רק נניח, שמחר בבוקר פרופסור מכובד מאוניברסיטת תל-אביב יצליח לגלות דרך לייצר מזון בלי להטיל עלויות על המערכת, מזון אינסופי על אדמה סופית וללא כח אדם. האם לעני יהיה יותר טוב? אותו עני בפריפריה רק יהיה במצב יותר גרוע. אם קודם הוא עבד בשכר רעב ולא שילם על המזון שגדל בחלקתו, כיום הוא יהיה מנוכר עוד יותר וגם ללא עבודה, הטכנולוגיה תקח את את כבודו האחרון. אז מצבו של העני לא טוב יותר, ומצבו של העשיר נשאר נהדר. העשיר מעוניין, מצד שני, שהעני ימשיך לצרוך, ולכן הוא לא מעוניין בקידמה. והרי לכם, בקליפת אגוז, מדוע אין מחקר שמגיע לאמת בצורה רצינית.

ומה תקוותה של האנושות? האם אותם אליטה, שהם היחידים שיכולים להרשות לעצמם לדעת על אותה אמת, מרגע שמבינים שכך הוא המצב פועלים לשנותה? לא; אותו תל-אביבי שגר בתל-אביב ומנהל כלכלה שמבוססת על בעלי ההון ומכירת אותם מוצרים יודע טוב מאוד על הבעיה, הוא יודע שבהיותו תל-אביבי הוא טפיל על החברה, הוא פועל בשירות אותו עיתון שהוא עובד עבורו, או אפילו אם הוא חס וחלילה עצמאי, ככל הנראה עבודתו תלויה באותו בעל הון, והוא יודע שהמצב בלתי אפשרי - אבל גם בלתי ניתן לשינוי. הוא יודע שהוא חלק מתעשיה שמיועדת למכור מוצרים שאנשים לא רוצים ולא צריכים רק כדי לקדם את עצמם, הוא יודע שהוא טפיל על אותה אוכלוסיה עניה ויצרנית, אותה אוכלוסיה שחושבת שהחיים האמיתיים הם בהוצאת כסף על תרבות, על מסעדות בתל-אביב ועל אמנות במוזיאונים. בשבילם הנסיעה פעם בשבוע לעיר הגדולה היא המפלט מחיי היום יום, והתל-אביבי? מתי בפעם האחרונה הלכתם בשדרות רוטשילד וראיתם אותן ריקות כיוון שאנשים בעבודה?

Technorati Tags: , , , , ,

February 07, 2007

הבוקר נפתח משפטו של רומן זדורוב, הן NRG והן Ynet דיווחו על הידיעה, כשבNRG קיבלה ידיעת הDNA לכשעצמה, שהיתה לא יותר מאשר אנקדוטה בYnet משקל חריף במיוחד. הן Ynet וNRG כותבים כי לא ניתן לעשות שימוש בראיית הDNA: "למרות התוצאות, בפרקליטות טוענים כי יש די ראיות להרשעתו של זדורוב. במשטרה הסבירו את אי-ההתאמה בכך שלשערות שנמצאו בזירה חסר השורש, ובלעדיו בלתי אפשרי להוכיח התאמה.", "השבוע הגיעה התשובה מהמעבדה בארה"ב. גם שם קבעו - כמו המעבדות בארץ - כי לא ניתן לבצע בדיקה וכי אי אפשר להגיע למסקנות חותכות, מאותה סיבה עליה הצביעו בישראל.", אולם, באייטם הנפרד בNRG עולה משהו נוסף. עו"ד דוד שפיגל, סנגורו של דורוב, מצוטט כאומר: "לא נפלתי מהכיסא. כבר כששלחו את הדגימות לארצות הברית הבנתי שאין להם כלום. הרי בארץ יש מעבדה מהמשוכללות בעולם, המנוסה לצערי בזיהוי קורבנות מפיגועים. לפי הבדיקה לא מדובר ברומן, אלא באדם בעל פרופיל שונה לגמרי".

כלומר, מישהו מבין השניים טועה. או שניתן להכחיש לחלוטין את היות השערה של זדורוב או שלא ניתן לזהות את השערה. אף אחת מבין שתי מסקנות אלו אולם, לא חייבת להביא לזיכויו של זדורוב, אלא רק להרשעתו, לצערי.

מחקר שנערך על ידי המכון הלאומי לסטנדרטים וטכנולוגיות (NIST) קבע בצורה חד משמעית כי גם ללא שורש השערה ניתן להגיע לזיהוי, באבחנה שנקראת Supercritical Fluid Etraction Gas Chromotography/Mass Specromery (Tully, Brenner, Levin, "Comparison of Two Techiques for Human Identification from Hair: Mitochondrial DNA Sequencing and Spercritical Fluid Extraction - Gas Chromotography/Mass Spectrometry", Biotechnical Division and Chemistry Devision, NIST, Gaithersburg, Maryland). כמו כן, גם ללא שורש השערה ניתן לקבוע גזע של אדם, גיל ומין (Deedric, "Hairs, Fibers, Crime and Evidence, Forensic Science" Communication, 2000, Vol 2(3) כך שניתן לשלול את היות השערה שערתו של זדורוב ללא כל בעיה.

השאלה היחידה היא האם משטרת ישראל לא מודעת למחקרים האלו ומנסה לא להביא למצב בו יזוכה זדורוב, או שמא יש לה ראיה מספיק חזקה שגם אם השערה היתה מוכחת כשערה שאינה של זדורוב, עדיין היה ניתן להרשיעו (עד ראיה, לדוגמא, יכול להיות משהו חזק).

לקריאה נוספת:
יסוד סביר להניח

February 06, 2007

לעיתים סוגיות פשוטות הן פשוטות מכפי שניתן לתאר, אבל נסיון לפשט אותן רק פוגע בהן.

"השאלה אשר עומדת להכרעה בדיון זה היא האם דוא"ל האגור בשרת מחשב ספק השרות בדרכו לנמען הוא בבחינת "חפץ" אשר ניתן לתפיסה מכוח הוראות פסד"פ או שמא מדובר ב"שיחה" אשר לצורך יירוטה נדרש היתר כדין להאזנת סתר.
...
בחינת מסעה של הודעת הדוא"ל בטווח האלקטרוני ראוי שתיבחן מתוך השקפה כוללת על תהליך תעבורת הדוא"ל מרגע שיגורו מנקודת המוצא ועד להגעתו למחשב היעד, מכאן שתפיסת המסר על מחשב ספק השרות מהווה תפיסה ב"זמן אמת" במהלך תהליך העברה ולפני שהסתיימה ה"תקשורת בין מחשבים", כהגדרת חוק האזנת סתר ל"שיחה"."
כך אמר בית המשפט בהחלטה בעניין פ 40206/05 מדינת ישראל נגד פילוסוף ואחרים (באדיבות הלמו). האבחנה החשובה בין "חפץ" לבין "שיחה" משליכה לא רק על דיני האזנות הסתר, שכבר אתמול חוויתי את דעתי על הרחבתן, אלא על כלל משפט המידע. למרות זאת, דעתי היא שפסק הדין עושה שירות רב לזכויות האזרח אך מבוסס על טעות שבהבנת מהות המסר האלקטרוני - שעשויה להביא להשלכות שליליות בעתיד.

כב' השופט כבוב קובע בהחלטתו כי בעצם דואר אלקטרוני אינו חפץ, אלא חלק משיחה שעוברת בין מחשבים. אותה שיחה לא יכולה להכיל אלא מידע. ההבנה שלו משקפת את יחסי האמון בין הלקוח (מחזיק החשבון) לספק השירות, אבל הוא בעייתי ככל שהדבר נוגע למסרים אלקטרוניים שמשוגרים ונותרים על השרת.

בניגוד לשיחות טלפון, שיחות דואר אלקטרוני נותרות מאוחסנות על השרת, כמו עותקים של מכתבים - אשר בכל צו לחיפוש בבית ניתן למצאם בנקל אם לא הושמדו. עם זאת, השופט כבוב קובע כי גם שיחות אלו נהנות מחסינות ודורשות צו ציתות.

(cc) fabz
קביעה כי "שיחה" לא יכולה להיות "חפץ" עשויה לפגוע במהות הזכויות האלקטרוניות, ואולי בצורה מסוימת, להסכים עם התיאוריה שלי כי נכסים וירטואליים (לרבות מכתבים וירטואליים) אינם נכסים כלל.

השופט המלומד שגה כאשר לא הבין כי הודעת דואר אלקטרוני היא מידע כשאר המידע, וככזה הוא יכול שיהיה מאוחסן בלא מעט מקומות, ואם ניתן לחפש בצו במחשבו של אדם - ואף לחלט חלק מהחומר, אין כל מניעה לחפש בנכס של אדם המוחזק על ידי צד שלילי (כמובן, בכפוף לכללי החיפוש, שיערכו בנוכחות עדים וכדומה). כמובן, שאין סמכות זו חלה על סמכות לחיפוש עתידי, אותה לא ניתן לקבל לא כעת ולא בכל עת אחרת - אלא יש לקבל צו המורה על סמכות לחפש בכל רגע נתון, כיוון שכן מדובר ב"חפץ".
לורנס לסיג מסביר את הרציונאל לצווי החיפוש בצורה הבאה (Lessig, Code Version 2.0, pp. 158). חיפוש לכשעצמו הוא פגיעה בקניינו של אדם - ולכן דרוש צו שיפוטי על מנת ליתן את החסינות לאותו עובד ציבור שמבצע את החיפוש. ללא הצו השיפוטי ההאזנה היתה בלתי חוקית בעקבות התיקון הרביעי לחוקה האמריקאית שקובע כי כל פגיעה בקניינו של אדם היא פגיעה בפרטיותו. אותו תיקון לחוקה לא קבע כי ניתן להשתמש בצו, אלא רק קבע כי צו לא ינתן אלא במקרים מסוימים. באותם מקרים שמתוארים על ידי לסיג הצו השיפוטי נתן חסינות לשוטר אשר חיפש כדי למנוע מצב בו יתבע על השגת גבול או על שימוש באלימות כדי לבצע את תפקידו.

לפי ההסדר הזה החוק נתן לשוטר תמריץ לקבל צו כדי לתת לעצמו חסינות ולהמנע מאחריות. אותה ביקורת שיפוטית, גם, אפשרה את הבחינה של הצו מראש; צו חיפוש אסור שיהיה כללי ואסור שיהיה מסע דיג.

לפי לסיג, דיני האזנות הסתר בכלל התפתחו מדיני החיפוש בשנת 1928 בפסק הדין בנושא Olmstead v. United States, שם השופט ברנדייס (בדעת מיעוט) שואל: "יתכן כי ביום מן הימים יפותחו דרכים על ידי הממשלה שבהן, מבלי לקחת דפים ממגירות סודיות, יווצרו מחדש בבית משפט ובאמצעות כך ניתן יהיה לחשוף כל חבר מושבעים להתרחשויות הפרטיות ביותר בבית. .... [פעילות זו] שמה את החירות של כל אדם בידיו של כל שוטר פעוט" (תרגום חופשי).

מיותר לציין, כי אנחנו כיום נמצאים במצב הזה או קרוב מאוד אליו מבחינה טכנולוגית.

כלומר, ההתפתחות, לפי השופט חאלד כבוב, גדלה היום לדין עצמאי. אם בשנת 1928 שיחה היתה מקרה פרטי של חפץ, כיום - שמונים שנים לאחר מכן, החפץ הפך להיות מקרה פרטי של שיחה.

לקריאה נוספת
Frank H. Easterbrook, The Law of The Horse 1996 U Chi Legal F207 (תודה למיכאל בירנהק)
Technorati Tags: , , , , ,

February 05, 2007

הלמו (משה הלוי) מגולל בכתבה מעניינת את סיפורו של מפלג עבירות מחשב ביחא"ה תוך שהוא מטיח ביקורת על כך שרוב עיסוקו של המפלג הוא בצנזור האינטרנט ומסכם את דבריו ב:"לא בכדי נחשבת יאח"ה כסיירת מטכ"ל של המטה הארצי של משטרת ישראל. אלה שעומדים בראש משטרת ישראל יודעים שאת העבודה השחורה של תפיסת "מתנגדי השלטון באינטרנט" יעשו ביעילות חוקרי מפלג צנזורה."; אבל האם הלמו אכן צודק?
 
כדי לנתח את השאלה יש ראשית להבינה. השאלה היא לא האם מפלג עבירות מחשב עוסק בצנזורה של האינטרנט, ולא האם מפלג עבירות מחשב עושה זאת בצורה יעילה. השאלה האמיתית היא האם מפלג עבירות מחשב לא עוסק בעבירות "מחשב" קלאסיות, ואף לא בסיוע למציאת ידם הוירטואלית של הפושעים מהעולם האמיתי? ראשית אומר כי דעתי היא שהתשובה לשאלה זו היא בחיוב (דהיינו, המפלג כמעט ולא עוסק בכך).

לכן, קריאה בYnet היום שהניבה את הכתבה הבאה סקרנה אותי מאוד. הכתבה מספרת כי הצעת חוק חדשה תאפשר למשטרה לעקוב אחרי חשודים בעבירות באמצעים אלקטרונים, בין היתר על ידי ציתות לדואר האלקטרוני, להודעות הSMS ולמכשירי זימוניות. בעצם, נניתן לסכם זאת במשפט הבא: "במשרד המשפטים חושבים שהמלחמה בפשע המאורגן זהה למלחמה בטרור ורוצים להעניק למשטרה יכולות לעקוב אחרי עבריינים". אבל השאלה המדוברת פסולה מיסודה, עוד מבלי לדון במידתיות החוקתית שלה.

האם משטרת ישראל ראויה לכח הדרקוני של ציתות וחדירה לפרטיות של אדם בכלל? בכדי להראות כי האמצעים יעילים ראשית על משטרת ישראל להביא נתונים כי אותם אמצעי מעקב אלקטרוניים אכן אפשרו להקטנת פיגועי הטרור בישראל, כמו גם לכך שבאמצעות אותו מעקב ניתן להשיג מידע שלא ניתן להשיג באמצעים אחרים (וזאת מבלי להכנס לסוגיית המדיתיות, שתדון רק לאחר שיבחן אם האמצעי בכלל ראוי).

ובכלל, נניח שאותו אמצעי יוכח יעיל במניעת טרור, ולאחר מכן יוכח כיעיל במניעת פשיעה מאורגנת, מה השלב הבא? עקב אותה יעילות לעצירת הפשיעה ישתמשו בכלי הציתות בכדי למנוע עבירות "חמורות" פחות, נניח - יאכנו את הסלולרי של אדם מסוים כדי לבחון האם הוא נוסע במהירות מעל לחוק, ומכאן ועד לחוסר אפשרות פיזי בכלל לעבור על החוק המרחק דק מאוד.

ונניח שהמדרון החלקלק יעצר בנקודה מסוימת, נניח לאחר עבירות הפשיעה המאורגנת; האם זוהי המדינה שמחנכת את האזרח לטוב (סליחה רוגל על כך שאני מאמין שלמדינה יש תפקיד לחנך, אני מצעטר בשנית) או שזוהי המדינה שמחנכת את האזרח לפחד מרשויות השלטון ולנסות להפילן בצורה דמוקרטית פחות או יותר? אולי לא רק הלמו הוא (לא) וינסטון, אלא כולנו.

אזרח טוב במדינה צריך לשאול את עצמו מדוע הממשלה רוצה יותר כח כאשר בפועל היא לא מצליחה להתמודד עם העומס שיש לה כעת. משטרת ישראל לא עומדת בכל מקרה בלחץ ואפילו עיתונאים יכולים לחשוף פשעים בצורה יותר טובה מאשר המשטרה לעיתים.

ישאל השואל מדוע משטרת ישראל צריכה בכלל את סמכויות החיפוש כאשר חמישה-עשר או עשרים השוטרים שלה לא נכנסים כלל לחדרי הצ'ט ומחפשים להם פדופילים לדוג כמו שאהוד קינן ומישל דור עשו לפני שבוע? האם אלו לא עבירות חמורות מספיק בכדי לזעזע, או שמא קודם נטפל בעבירות ה"קלות" לתפיסה שמשפיעות על חיינו כל יום או אולי הסמכות דרושה כדי לשמש את המשטרה לניגוחים הפוליטיים שמשאירים את אותה "כנופיית שלטון החוק" בשלטון (שאני כלל בספק אם כנופיה זו קיימת).

עכשיו, מה תהיה אם כן תוצאת ההסמכה הנ"ל בחוק? לשוטר תהיה יותר סמכות כדי לטייח את עבירותיה, ושוב - אם כיום מפגינים תמימים חשופים לאיום "אם לא תעלה על המדרכה נרביץ לך על תקיפת שוטר או על אי ציות לשוטר" ובכלל, האם המשטרה תמשיך להתנכל לאזרחים כמו הלמו שמעוניינים לחשוף את ערוותה? ככל הנראה.

כדי שלמשטרה באמת גם יהיו שיניים וגם יהיה תיאבון צריך לבדוק שאותה יחידה מתמקדת בעבירות אינטרנט קלאסיות ולא בביטויים אינטרנטים של עבירות קלאסיות. סחיטה באמצעות טלפון אינה פשע אלקטרוני כמו שרצח באמצעות מנוף אינו פשע טכנולוגי.


Technorati Tags: , , , , ,

February 03, 2007

שמונה בבוקר, יום שבת. העובדים הזרים עוד לא קמו אפילו ברחובות של תל אביב. אתה יוצא מהמקלחת ונכנס לבגדים. היום, אתה אומר לעצמך, אני אעבור את זה. אתה קם בבוקר הראשון של גיל 28, בלי אלכוהול ובלי ארוחת בוקר. לנגב, אתה אומר לעצמך, אתה צריך לסוע. משפחה, חברים, אנשים אחרים.

IMG_1132לא חגגת השנה. זה פשוט לא הרגיש נכון לעשות מסיבה כל כך מוקדם אחרי שקרן נפטרה. אבל רצית לעשות משהו... משהו שיחבר את כולם ביחד, שישאר גם אחרי החיים שלך, משהו לנצח כזה. אז הבאת את כולם בארגון רשלני ומחתרתי אל הנגב, כמובן שבאיחורים מאוד אפנתיים. הכל בשביל מה? בשביל לטעת עצים שיהיו שם.

נטיעות זה בסדר, זה לא חגיגה, זו דרך לזכור. החורשה תמיד תהיה שם בשבילה

עצי זית יחזיקו הרבה אחרי בני האדם. ותמונות? תמונות הן לנצח.
דיברתי היום עם יואב. הוא מכין סרט על החיים של קרן. הוא מתכנן להקרין אותו ביום שבת. שאלתי אותו מה אורך הסרט. "כמעט חצי שעה", הוא אמר לי. "דקה לכל שנה?" שאלתי אותו, "זה כמעט כמו פריים ביום" (למרות שבפועל זה חמישה), "היית יכול לצלם כל יום פריים אחד שירכז לך את כל מה שעברת בו?" שאלתי אותו. "אני לא, אבל אני יודע שאם אתה רוצה לעשות את זה, אתה תעשה. אתה מהטיפוסים שמתמידים בשטויות" הוא אמר לי.מאיר רסקין ואמיר עמית

האם זה באמת מה שאני צריך עכשיו? האם זה מה שאני יכול לעשות?


Technorati Tags: , , ,

February 01, 2007

כן, אתם מכירים אותו. זה המשבר שבא בדיוק אחרי משבר גיל ה27 ולפני משבר גיל ה29. זה המשבר שתוקף את כולנו מתישהוא. לי יש עוד יומיים לסבול\להנות ממשבר גיל ה27, אבל כבר עכשיו מתחילים להרוס לי. הכל התחיל בעצם בבוקר, כשליד הICQ שלי התחיל להופיע בלון. ככה זה כשאתה יומיים לפני היומולדת, הוא מודיע לכולם. כל מיני מזלטובים תועים מאנשים שלא באמת מכירים אותי החלו להופיע.

אחרי אלו הגיע תורם של המגששים. אלו שלא באמת מכירים אותך. י', ידידה בערך, התקשרה לאחל לי מזל טוב ליום הולדתי ה26 שנערך בשבוע שעבר. תיקנתי אותה; ואז היא שאלה אותי אם ג'וני, שנולד שבוע לפני, בן 26? הזכרתי לה שאני וג'וני ילידי אותו שנתון. עצוב... ואז תיקנתי אותה ואמרתי לה שיום ההולדת בכלל ביום שבת.

אני לא חושב שאני נתקף בדכאון יום הולדת כל שנה. שנה שעברה הייתי כל כך עסוק עם הבחירות שבכלל שכחתי שזה כמעט קורה, ישבתי בפליים ולא עשיתי כלום. ב2005 הרגשתי קצת רע והעברתי לעצמי סקירה של כל ימי ההולדת שלי. אבל זה אחרת השנה.

28 זה גיל לא צעיר. זה גיל קשה מאוד, שאני לא יכול לחשוב אפילו על להיות בו.

אומרים שאתה מאבד את התמימות שלך ברגע שאתה מתבגר. אומרים גם שאתה צריך להתבגר מתישהוא בחיים. אני מנסה לא לעשות את זה, בעיקר כי זה יהרוס לי את התמימות (שעוד נותרה לי) בחיים. אני גם נהנה מהחיים האלו, אני משתדל לחיות אותם עד הסוף. אבל הבעיה היא שאני לא מצליח.

אני חושב שבשלושת החודשים מאז שדנה עזבה אני לא יצאתי כמו שצריך מהבית, לא נראה לי שזה בגללה. זה בעיקר בגלל הסביבה: בערך חודש מתוך זה באשמת הטנטון, את שאר ימי שישי העדפתי לבלות עם חברים בבית שלי, או בבית שלהם, ולא יצאתי. הבעיה שאם זה ימשיך כך אני לא אצליח להתרבות; וכולנו (בתיאוריה) אמורים להתרבות מתישהוא, אחרת המין האנושי יכחד.

איש יקר אמר היום שאני צריך לשווק את עצמי, למצוא מותג. הוא טען שjk for women זה אחלה מותג, ולהתמקד במותג הזה. לשווק את עצמך יותר טוב.


אני לא חושב שאני משווק את עצמי רע. הבעיה היא שגם אם אני משווק את עצמי, אני עדיין לא מצליח למכור כלום כי אני מחפש לקוחות ספציפיות מאוד. אני חושב, ובלי להטיל יותר מדי רפש, שאחרי שלושת הבחורות האחרונות שהייתי איתן אני לא יכול להרשות לעצמי לרדת מסטנדרטים מסוימים שקבעתי לעצמי. אני יודע שאני יכול להשיג את הטוב ביותר, אז למה להתפשר על כמעט טוב באמת?

למה אני תמיד נוטה לחשוב על זוגיות? האם חונכתי עד כדי כך רע שאני חייב לחשוב על זוגיות כחלק מאושר? אני יודע שזה לא מה שיעשה אותי מאושר. אולי ההפך, אולי זה מה שיאמלל אותי. בינתיים זה מאמלל אותי לפעמים כשאני בלי זה. דויד פרץ אומר שהוא מעולם לא עישן סמים; אני חושב שהבעיה האמיתית של יחסים היא שהם כמו סם - כשיש לך אותו אתה יכול להיות בהיי, אתה יכול להיות מושפל, אבל כשאין לך - אתה תמיד חייב להשיג, לא?