כמו עוף החול, גם שועל האש צריך ללכת.

הרבה דובר בשבוע האחרון על המוות המהיר של פיירפוקס. גל מור, שליו בן-ארי ואפי פוקס כתבו טור מופתי על בעיותיו של Firefox. אותו דפדפן שיצא בשנת 2004 ושאני עובד עם גרסאות כאלה או אחרות שלו עוד מאז ימי נטסקייפ העליזים בשנות התשעים, כנראה הגיע אל מותו המהיר. אכן, פיירפוקס אינו מת כמו אינטרנט אקספלורר: אקספלורר הוא דפדפן שגורר אחריו טכנולוגיה קניינית ולא פתוח לקהילה שתשפר אותו, התוספים לאקספלורר מוגבלים יחסית, ואין לו קהילה ענפה. אלא שפיירפוקס אינו מסוגל יותר לעמוד בעומס: הוא פשוט הפך להיות איטי.

החיפוש שלי החל בערך עם המעבר שלי לנטבוק בפברואר השנה. קניתי מחשב Aspire One של Acer עם 1.5GB זכרון ומעבד N270 במהירות 1.60GHz, יחד עם דיסק SSD בנפח 8GB. המחשב עצמו אינו חזק, אך אמור לספק את כל הדרישות שלי. הוא מחזיק יישומים כבדים כמו OpenOffice ומריץ מספר תוכנות שלא הייתי מאמין שירוצו עליו. אלא מה? כאשר אני פותח את Firefox ואת Gmail, אני לא מסוגל לעשות כלום על המחשב: המעבד נטחן והמחשב מתחם.

בהתחלה חשבתי שאולי מדובר בבעיה של הפצת הלינוקס שעבדתי עמה, Xubuntu, שהיא אמנם הפצה קלה יותר, אך אינה מושלמת, ולכן אחרי מספר חודשים עברתי לגרסא 9.04 של אובונטו; לאחר שהבנתי שגרסאת האובונטו כלל אינה הסוגיה, ניסיתי להתקין את Swiftfox. דפדפן Swiftfox מותאם אישית למעבד המחשב וללינוקס ולכן הוא עובד טוב יותר, דורש פחות זכרון ועובד, בסך הכל. למרות שיפורים קטנים, הדפדפן עדיין סבל ממחלות: לקח לו זמן רב מדי לעלות, הוא היה איטי בהפעלה וסבל גם מבעיה נוספת: מעבר בין טאבים לקח מעל לשניה. אותה בעיה מפריעה לי במהלך העבודה השגרתי, ודי בה כדי לחפש חלופה.

לכן, בתחילת השבוע ניסיתי להפעיל את Chromium, גרסאת הקוד-הפתוח של Chrome מבית Google. אלא שכרום הציק לי: הוא מכיל מאפיינים מזהים, הוא לא מאפשר ניהול של עוגיות והוא לא מאפשר לך לחסום פרסומות. לכן, כדי לחסום פרסומות התקנתי Privoxy: שרת פרוקסי בקוד פתוח שאמור לרוץ על המחשב ולטפל בבעיית הפרסומות והרושעות (חשוב לי יותר לחסום שירותי מעקב כמו imrworldwide וatdmt מאשר את הפרסומות). אולם, כרום סבל ממחלות אחרות: הוא לא כוס התה שלי, הוא מערכת סגורה, למרות היותו דפדפן בקוד פתוח.

כך הגעתי לMidori. מידורי, על שם הצבע הירוק ביפנית (כמו המשקה) הוא דפדפן בקוד פתוח מבוסס WebKit (כמו Chromium וSafari) אבל הוא קל מהם. ההרגשה של עבודה עם מידורי זהה לעבודה עם פיירפוקס בימים הישנים; אלא שיש עמו מספר בעיות: הוא גם נטול חוסם פרסומות ותוספים, וגם על מנת לעבוד עמו אני צריך את Privoxy.

החסרון העיקרי של לא לעבוד עם Firefox הוא חוסר היכולת לחסום פרסומות מיד ובצורה אקטיבית, כמו גם התוספים. פיירפוקס, יותר מכל, הוא תוכנה קהילתית. התוספים העשירים שלו, החל מGreasemonkey ודרך Adblock עוזרים לי מדי יום לשפר את הפרודקטיביות. אלא שללא Twitterfox אני צריך למצוא חלופה אחרת לטוויטר. על כמעט כל שאר הדברים אני אעדיף לוותר על מנת לקבל את המהירות המרשימה של Midori.

ניתן לראות את צריכת המשאבים המדהימה של שאר הדפדפנים, כאשר במצב המדובר פתוחים בכל דפדפן שני טאבים: Gmail וטוויטר. פיירפוקס וכרומיום זוללים זכרון, ומידורי עומד בנח על כחצי.

Midori, לפחות להרגשתי, אם לא רק באמצעות Peacemaker Browser Benchmark, הוא דפדפן מהיר יותר*. על אף שהוא מבוסס על אותו מנוע של Chrome, הוא לא מחזיק את הפרטים המזהים עלייך, ונוטה להרגיש יותר נח. היכולת לבחור שעוגיות, לדוגמא, ימחקו בסוף כל יום מוסיפה לא מעט להרגשה הכללית.

*למעט מכרום, אשר מגיע לתוצאות דומות מאוד אליו, אך ההבדל דווקא בעניינים החשובים כמו עיבוד מידע, שעובד לטובת Midori.

מבחינת בדיקות,ניתן לראות את המהירות היחסית של דפדפני WebKit בכלל: Arora, דפדפן נוסף בקוד פתוח, עדיין התעלה על שלוש הגרסאות של פיירפוקס שנבדקו (3.5.1 היא Swiftfox, 3.0 וכן Shiretoko – שם הקוד לגרסא 3.5) שזכו לציונים מבישים על מערכת ההפעלה. בעצם, ברור שגם בגרסא הטובה ביותר שנבדקה (Swiftfox) פיירפוקס עדיין מקרטע. העיכובים, חוסר היכולת לעמוד במשימות JavaScript והכאב במעבר בין טאבים פשוט לא שווה את זה.

ההשוואה בין מספר דפדפנים היתה די ברורה, על שיפור לא משמעותי בביצועים לא משלמים בפרטיות:

החסרון העיקרי היה בעבודה מול Gmail. כיוון שGmail הוא אפליקציה ספציפית מאוד, האתר לא מוכן לעבוד בגרסא המודרנית עם הדפדפן, ויש צורך להגיד לMidori להזדהות כSafari או דפדפן אחר כדי שהאתר יעבוד. גם אז, אגב, עדיין לא הצלחתי לגרום לצ'אט לעבוד.

עוד פונקציה מעצבנת היא שכדי להגיע לשורת הכתובת יש ללחוץ Ctrl+L ולא Alt+D שאני רגיל אליה. הטעות הזו עולה לי כל פעם בשניה. ובסך הכל שניה ועוד שניה עולה כל פעם בזמן.

פיירפוקס הוא לא פרה קדושה; מדובר בעוד תוכנה ולא בדת. כשם שלינוקס הוא פתרון טכנולוגי, שאם ימצא יותר טוב ממנו אני אשתמש בו, כך גם פיירפוקס. הפחד והרתיעה שלי מChromium כנראה היו מבוססים פחות אם גוגל לא היו תאגיד ענק שדורס פרטיות לעיתים, אך מאותה סיבה שאני לעולם לא אעבוד עם אקספלורר, גם לו כרום היה עוקף את מידורי בצורה משמעותית יותר, הייתי נמנע מלהשתמש בו.

31 thoughts on “כמו עוף החול, גם שועל האש צריך ללכת.

  1. אני מכירה היטב את בעיית הזיכרון של פיירפוקס, אבל לדעתי יש לה קשר הדוק לג'ימייל וספציפית לצ'ט של ג'ימייל, ויכול מאוד להיות שגם אליהם צריך לבוא בטענות. במחשבים איטיים פתרתי את זה בקלות – הג'ימייל על K-Meleon וכל השאר בפיירפוקס.

    גם אני לא חושבת שיש תוכנה שהיא פרה קדושה. לכל דבר יש תחליף, ובדרך כלל כמה תחליפים. אבל בינתיים אין תחליף ראוי לתחנת העבודה שהוא פיירפוקס, ותכל'ס הוא רחוק מלהיות הדפדפן הבעייתי שמציגים אותו בטרנד האופנתי האחרון של פוקס-באשינג. למעשה, הוא הדפדפן הטוב, הנוח והמשובח ביותר שבו השתמשתי אי פעם, וזה כולל את נטסקייפ נוויגייטור 3 :P

  2. רויטל,
    הוא דפדפן נהדר. יש לו בעיה אחת: איטיות. וכן, ג'ימייל משפיע, אבל אני לא יכול לעבוד עם דפדפן אחד למייל ואחד לשאר הדברים. גם K-Meleon וגם כל האחרים עדיין לא עוזרים לי. אני צריך כח ויכולת Customisation. לצערי, אין את זה לאף דפדפן מלבד פיירפוקס.

  3. דווקא ההפרדה בין המייל לשאר הדברים נראתה לי טבעית. הרי עבודה על מייל בווב היא דבר חדש יחסית. אני עוד זוכרת שהשתמשתי בתוכנות כמו פגסוס ו-The Bat, ויש עוד הרבה אומללים שמשתמשים באאוטלוק גם בימינו. לא מושלם, אבל גם סוג של פיתרון.

    בכלל, יש תוכנה שאתה יכול להגיד עליה שהיא מושלמת? או שהיא משרתת את הצרכים שלך באופן מלא ומוחלט?

  4. לא, אין תוכנה מושלמת. אבל פיירפוקס היתה קרובה לכך, וגם Pidgin אלא שאני מעדיף שהדפדפן שלי יעבוד כדי שכשאני אלחץ על לינק אני לא אצטרך להעביר אותו לדפדפן אחר.

    אגב, גם אם הייתי משתמש בFirefox רק לצורך העניין של "הכל חוץ מג'ימייל", הוא עדיין היה מקרטע. זה מעצבן.

  5. כן, הוא מקרטע. וזה מתבטא בדברים הכי מעצבנים, כמו תמונה או קול שנתקעים בלי שום סיבה ב-YouTube, ג'ימייל שלא עולה… וכשאני מפעיל את Greasemonkey, אפשר לשכוח מגלישה חלקה.

    אבל אז אני, כמשתמש מקינטוש (וזה, מראש, שווה ערך לקטיעת גפיים בישראל של 2009), צריך לשאול את עצמי מה האלטרנטיבה? לספארי יש עוד יותר בעיות תאימות עם אתרים ישראליים מאשר לפיירפוקס, ואינטרנט אקספלורר הוא לא אופציה.

    אני מוכרח לומר שאני מחכה לגרסת המק של "כרום", ובינתיים ממשיך לסבול.

  6. ולדי,
    אני חושב שיש עוד חלופות, ופיירפוקס הוא לא בהכרח האופציה הטובה ביותר. הוא היה האופציה הטובה ביותר עד לא מזמן, אבל הוא איבד את היתרון התחרותי שלו.

  7. Ctrl-L מפריע לך? אפשר לשנות את המצב.

    חיפוש מהיר העלה את: http://kb.mozillazine.org/Keyconfig_extension
    לא בדקתי בעצמי.

    דרך אגב, ניסית את firefox ללא תוספים (לדוגמה: בפרופיל נפרד או כמשתמש נפרד) כדי לנסות לבדוק האם הבעיה מגיעה מהקוד של אחד התוספים? (אם כן – אפשר לבדוק איזה).

    ניסית גם לבטל פלאש לחלוטין?

  8. יהונתן,
    הכל תלוי בכמות התוספים שיש לך, גירסא שאתה משתמש. כתבתי על זה פוסט בדיוק הרגע ואתה מוזמן לקרוא אותו כאן

  9. אין לי אלא להסכים עם הפוסט המצויין של חץ, אבל יש דבר אחד שמציק לי ושלא הוזכר בשני הפוסטים שלכם והוא שפיירפוקס בלינוקס נחות משמעותית (מבחינת ביצועים) מפיירפוקס בחלונות וזה חבל ):

  10. למרות שבחלק גדול מהתופעות שעליהן אתם מדברים לא נתקלתי אני מסכים חלקית איתך ועם מה שכתבו ב"חורים ברשת", פיירפוקס הפך לבעייתי.

    אבל דבר אחד מפריע לי: כולכם אנשי טכנולוגיה, קהילה וקוד פתוח, ציפיתי במקום תלונות פאסיביות וחיפוש בלתי נלאה אחרי אלטרנטיבה לקרוא על איזו יוזמה חדשה בגישת הקוד הפתוח – זה מקולקל? הקוד הוא שלנו, בואו נתקן!

    פיירפוקס הוא דפדפן פתוח, דפדפן קהילתי – אתה יודע טוב כמוני שיש מספיק דרכים לעזור לתקן את פיירפוקס.

    יש לך בעיות? תגיש דיווח באגים. אתה לא יודע איך? אתה מכיר מספיק אנשים שכן יודעים.
    דיווחי באגים זה לא בשבילך? כתוב בפורומים של MozDev, עקוב אחרי מפתחים כמו @dalmaer או @jeresig בטוויטר ותטריד אותם בתלונות ושאלות, וכו' וכו'.

    תלונות זה לאקספלורר, אקטיביזם זה לפיירפוקס.

  11. והעיקר אתה הסתכלת בי בזעזוע לפני חודש ומשהו כשישבנו לעבוד בטצה ואני פתחתי כרום ולא פיירפוקס.

    כרום, על כל חסרונותיו ופרסומותיו, הופך יותר ויותר לשמש כדפדפן העיקרי שלי, כשפיירפוקס משמש בעיקר לדיבוג (עם כל זה שפיירבאג הוא כנראה האשם העיקרי בזחילה שלו).

  12. חץ ואילן,
    לא, זה לא התוספים, זה פיירפוקס. הגרסא שלו פשוט איטית יותר. לוקח לו זמן לעבור בין טאב לטאב והוא כבד בגלילה. אני לא יכול לעבוד איתו על הנטבוק שלי (על הנייד הראשי אני כן, ואני לא אחליף).

    תום,
    דיברתי היום עם אנשי מוזילה ישראל, הראתי להם את המחלות, אמרו לי שזו הבעיה על לינוקס ושאני אוריד בינארים שלהם. הורדתי את הבינארים ולא קרה כלום.

    אלירם,
    לא בדקתי תוכנות קנייניות.

    שרון,
    כרומיום ולא כרום. כרום מעיק יותר והוא מעביר הרבה יותר נתונים אישיים לגוגל, כרומיום כנראה פחות.

  13. אפיפאני?
    יש לו חוסם פרסומות והוא מהיר הרבה יותר מהשועל.
    אני משתמש בו בעיקר למשימות זריזות ודלות טאבים (כמו גישה לאתרים מתוך קורא רסס) אבל גם כשעבדתי איתו ב"כבדות" הוא נראה היה לי מהיר בהרבה מהשועל.
    אשמח את תנסה אותו ותכניס לטבלאות לעיל שאראה אם מדובר בתחושה סובייקטיבית או לא :-/

  14. הבעייה היא שכיום, לרוב האנשים יש מחשב שיכול לעמוד בדרישות כוח העיבוד של הגרסה החדשה של פיירפוקס ולכן רוב האנשים לא מתלוננים. אנשים כמוני, למשל, משווים את פיירפוקס לאינטרנט אקפלורר ולא לדפדפנים קיקיוניים שצצים חדשות לבקרים.

    לי אישית לא מפריעה סוגיית הפרטיות והייתי עובר לכרום בשמחה אם הוא לא היה לוקה בתסמונות ילדות של גרסת בטא, והיה תומך ב-100% מהאתרים שפיירפוקס תומך בהם במקום בכ-30%.

  15. הערה קצרצרה לגבי מדידת צריכת הזכרון של כרום ו/או כרומיום: סכימת צריכת הזכרון של כל התהליכים היא שגויה, משום שהתהליכים חולקים ביניהם זכרון. ראו גם: http://blog.chromium.org/2008/09/google-chrome-memory-usage-good-and-bad.html

    בנוסף, שכחת את רמת האבטחה של כרום. ללא תחרות; הדפדפן היחיד שלא נפרץ מעולם.

  16. יש האומרים שפיירפוקס רץ מהר יותר בחלונות. אפילו היה פוסט איפשהו שעורר סערה שפיירפוקס רץ בלינוקס יותר מהר עם wine. ייתכן והתוצאות האלה נובעות כי מוזילה לא משקיעים בסביבה הלונוקסאית.

  17. שועל האש רץ לאט יותר על סביבת לינוקס, זה ידוע ולא מהיום. כשאני על לינוקס אני משתמש ב-konqueror וכשאני על ווידנוז אני משתמש בכרום. אבל אין תחליף לשועל האש מבחינת הכלים שהוא מספק לפיתוח רשת. 

  18. משתמשת בכרום עכשיו, ולא מצליחה לחשוב על יותר מחמש מילים לתאר חוויית השימוש בו, או בכל דפדפן אחר.
    איך הצלחת לעשות זאת, אני לא מבינה

  19. אצלי מידורי קורס כל הזמן אבל בניגוד אליו הגרסה ללינוקס של Iron עדין ב"פיתוח"

  20. 1)שים לב שכרום מתחלק לכמה יישומים.
    יש לך שם:
    chromium browser – 48
    chromium browser – 29
    chromium browser – 12
    ופעם שלישית 6 מגה.
    סך הכל 95 מגה.
    פספסתי משהו?

    2)ממזמן היינו צריכים לדרוש ממוזילה: מנהל משאבים שיגיד לנו בכמה משאבים משתמש כל תוסף. יכול להיות שהתוספות מוסיפות עומס, אבל מצד שני אנחנו לא נשתמש בפיירפוקס בלי תוספות – זה כל העניין הרי. אז לפחות שיתנו לנו כלים לדעת ולהשוות ביצועי תוספים, וזה יתן תמריץ נוסף למפתחי התוספים לעבוד על פיתרונות קלים יותר.

    3)אני חייב לציין, אצלי פיירפוקס החדש רץ מצויין. יכול להיות שזה בגלל שזה מחשב חדש.

  21. לא בגלל יראת הקודש שיש לי לשועל… הוא כרגע המתחרה הטוב ביותר לקבוצה הגדולה ביותר של האוכלוסיה ,גם אני חובה איטיות על מחשב xp דל זכרון (500mb)
    ביחוד תוך שמיוש בגימייל(אולי הבעיה שם???) אבל דרשתי (וקיבלתי) מהדפדפן הזה יותר מאשר קיבלתי בכל דפדפן אחר ..
    עשרות (לעתים מעל 100!) טאבים במקביל, אני משתמש לא מעט בתוספים שונים ולרוב זה עובד טוב.

    במחשבים חזקים אני משתמש בכרום או דפדפן למטרות גימייל כי ההפרדה חיונית ביחוד בתהליכי דיבאגין למניהן..
    ואני גם מסכים עם תום, יש בעיה .. צלול לקוד ותתקן אותה.. זה היתרון בקוד פתוח.
    לתקן צריך דרך הוד לא דרך אנשי מוזילה ישראל.. זה לא הפוקוס שלהם.

Comments are closed.