על אינטימיות וסקס ברשת [לקראת כנס אשנב בשבוע הבא]

0.
ביום ה' הקרוב ביום ג' הבא (טעות שלי) תערוך עמותת אשנב כנס בנושא אינטימיות ברשת בבית IBM בפתח-תקווה. במסגרת הכנס, הרצאת הפתיחה שלי תהיה אודות אינטימיות ומיניות ברשת; כאן תוכלו למצוא תקציר. מטרת ההרצאה היא לסקור את היכולת של בני אדם לנהל מערכות יחסים, להכיר, להתאהב ולייצר קשרים באמצעות מתווך שמונע קשר ישיר. בעוד שכל הכנס יתמקד בהיבטים פרקטיים, השפעות ורצונות, אני רוצה לדון בסוגיה תיאורטית יותר: האם יש אינטימיות ברשת?

1. הגדרת האינטימיות, היחסים והנורמה החברתית.
הגדרת האינטימיות היא בעייתית. מילון מרים-וובסטר מגדיר אינטימיות כמשהו בעל טבע אישי או פרטי, ומתארך את המילה עוד מ1641. לעומתו, ההגדרה בויקיפדיה ממצה יותר ומבהירה כי מערכת יחסים אינטימית היא מערכת בינאישית שמאופיינת על ידי תלות הדדית, אינטראקציות חוזרות, קשר רגשי וסיפוק צרכים. בלי קשר למאפיינים המיניים, האינטימיות נולדת בשלבים הדורשים גילויים עצמיים, שמלווים בקבלה, חיבה והבנה, אשר מסייעת לצדדים לקבל הערכה עצמית והרגשת שייכות (Eliot R. Smith & Diane M. Mackie, Social Psychology: Third Edition, pp. 411, וראו גם). האינטימיות עצמה היתה מושא ללא מעט דיונים חברתיים ותרבותיים, הגם שהיא בעצמה מייצרת מחלוקת.

2. הרשת כאמצעי תקשורת בין בני אדם.
האינטרנט שינתה את הדרכים בה בני אדם מתקשרים זה עם זה. החל משינויים בפורמאליות הכתיבה וביטול הטרחה ברשמיות בהתכתבויות עד כדי ההבנה כי התכתבויות קצרות יותר מייעלות את תהליך השיח (וראו עוד). הרשת, החל מחיתוליה, נבנתה על קישורים הדדים בין בני אדם; מערכות Gopher נועדו לבזר הרכשה של ידע, ומערכות כמו IRC נועדו לקדם שיחות של בני אדם. האופי החתרני של הרשת, מתחילת ימיה, היה כזה שבו בני אדם התקשרו בצורה אנונימית ולא מזוהה. כרמל ויסמן אף מציינת כי חלק מהאבלוציה הטבעית של הרשת, של פיתוח המסרים המיידיים התרחשה בעקבות רצון לקיים מערכת אינטימית. יתר על כן, מחירי שירותי הבזק בישראל עד תחילת שנות ה2000 היו גבוהים במיוחד בשעות היום, מה שגרם לכך שחלק ניכר מהחיבור לרשת יבוצע בשעות הלילה, על ידי אנשים אשר מטבעם כמהים להתקשרויות מסגנון מסוים.

3. אינטימיות ללא מגע, שובה של התקופה הרומנטית.
במובן כזה או אחר, האינטימיות שנוצרה ברשת הזכירה אינטימיות של התקופה הרומנטית; המגבלות הטכנולוגיות שהיו קיימות בתחילת הרשת (בעיקר רוחב הפס) גרמו לכך שרוב התקשורת תהיה על בסיס טקסט, ושתמונות שהועברו היו באיכות ירודה, אם בכלל. הקשרים שנוצרו היו על בסיס כתיבה, והיו דומים (יותר מכל) למכתבי האהבה בתקופה הרומנטית; הקשר שנוצר היה כזה בו שני צדי התקשורת לא ידעו דבר אודות השני, לא זיהו אחד את השני ולא היו יכולים להיות בטוחים בזיהויו. על בסיס אותן הנחות חסרות נגרמו נזקים כמו הרצח של אופיר רחום שבוצע בעקבות היכרות ואינטימיות פיקטיבית או פיתוי קטינים למפגשים בעלי אופי מיני עם בגירים תוך התחזות לקטין לפעמים. העדר היכולת לקבל זיהוי ודאי יצרה אינטימיות של סודות, אבל גם איפשרה לחשוף מידע שלא היה נחשף בביטוי מזוהה.

4. ביטויים אינטימיים מול מכונות, מחשבים ומול מסמלים.

קחו את הציור הבא, לכולם ברור מה הוא מייצג, אבל הוא לא באמת מחליף את הדבר האמיתי. כעת, צריך לזכור שהטכנולוגיה גם התחילה ככזו. בעוד שקל מאוד לתאר בצורה גראפית משהו על ידי טקסט, מאוד קשה לעשות זאת בצורה כל כך מדויקת שתתפס באותה צורה על ידי כל אחד מהקוראים. לכן, הגרפיקה הממוחשבת הראשונה אולי היתה יותר מכל מסמן לפי שיטתו של פרדינן דה סוסיר. כלומר, הגראפיקה שמוצגת כאן היא הרבה יותר מכל משהו שמעורר אצלנו את ההרגשות שקשורים למסומן. לא מדובר בשפתיים של אישה קיימת, או בדמות אמיתית. די במסמל, לעיתים, כדי לייצר אינטימיות המסמל הוא סימולציה, הרבה פעמים, ולאו דווקא מה שיוצר את האינטימיות; קל מאוד להחליף אינטימיות ומיניות, אבל לצורך העניין אני לא רוצה לעשות זאת אלא להשאר בהגדרה של אינטימיות. מסמלים שנותנים אינטימיות יכולים להיות תמונה של הצדדים שנמצאים בשיח אינטרנטי, או אפילו אוואטרים שיאפשרו להצמיד דמות ופנים לבן השיח. דוגמאות אחרותשל מסמלים או סימולטורים של אינטימיות באים בעולמות וירטואלים כמו Second Life שם הסימולציה של האינטימיות גדלה, עד כדי שהיא כמעט מממשת אינטימיות.
Image cc-by Bludgeoner86

5. מתי נחצה מסך הסימולציה?
שיח ברשת מדבר על סימולציה של אינטימיות, הקשר הוא לא בינאישי ובעל תלות-הדדית אלא בין-דמותי. ואסביר. הסימולציה של האינטימיות יכולה להווצר עם מי שאינו בן אנוש ועם מי שהוא לא בן אנוש אחד; לדוגמא, דוד אבידן בספרו "הפסיכיאטר האלקטרוני שלי" מנסה לייצר אינטימיות עם מכונה: תוכנת מחשב שנועדה להיות פסיכיאטר באמצעות צ'ט; האם אז ניתן לומר שיש אינטימיות ותלות הדדית או שהתלות נפסקת בעת כיבוי המחשב? דוגמא אחרת היא כאשר את היישות באחד מצידי השיחה מנהל יותר מאדם אחר: פונקציונר, לדוגמא, שמפעיל פרופיל פיקטיבי בפייסבוק. לצורך העניין, תיבת המייל שאתם רואים כאן היא אמיתית לגמרי, חלק מהאנשים מנהלים מערכת יחסים לכאורה אינטימית עם אותה דמות, צופים בתמונותיה ואף מפנטזים עליה לא אחת (כנראה), אלא שאין להם מושג שהתמונות נרכשו כדין מבנק תמונות, ואת הדמות מנהלים מספר אנשים לצורך מחקרים ופעולות אחרות ברשת. אז האם יכולה להיות כאן אינטימיות או שיש כאן רק סימולציה של אינטימיות? לשיטתי, כל עוד לא נחצה המימד הוירטואלי, מדובר רק בסימולציה.

6.
הסימולציה של האינטימיות, אם כן, יכולה להיות מופנית מאדם לאדם אחד, מאדם לקבוצת אנשים או מאדם למכונה (ולהפך). בני אדם משתמשים בטכנולוגיה על מנת לסמלץ אינטימיות (כפי שנראה בהמשך הכנס, בהרצאתו של זיו קיטרו), בין היתר על ידי שימוש בכלים טכנולוגים, אבל לא רק באמצעות הרשת. לדוגמא, כל אחד יכול לרכוש באינטרנט כלי בשם Flesh Light, אשר מסמלץ אבר מין נשי. ברור שהוא לא מסמלץ אבר מין נשי ספציפי, אבל הוא מאפשר סימולציה כלשהיא על ידי טכנולוגיה. כך גם כאשר אדם צופה בדמויות שאינן אנושיות. הוא מייצר מגע מיני באמצעים טכנולוגיים אשר מחליף או מדמה אינטימיות.

7.
אבל האם סימולציה של אינטימיות היא אינטימיות אמיתית? מצד אחד, ברור שחיפוש של אינטימיות על ידי בני אדם כאשר הם נמצאים בזוגיות הוא משהו פסול, ואף נוסח מדרג של אמצעי תקשורת שמעריכה כמה בגידה וירטואלית היא בגידה. אלא שהבגידה הוירטואלית דורשת קיומה של אינטימיות אמיתית; ללא האינטימיות האמיתית, מה שנותר בבגידה הוירטואלית היא סימולציה של בגידה, או בעצם בשפה היותר נכונה: פנטזיה. ניתן לראות שהוירטואליה, כל עוד לא הוגשמה, מהווה בסך הכל הרחבה של הפנטזיה האנושית. לכן, נוצרת בעיה שלא קל לענות עליה, והיא מה ההבדל בין אינטימיות ממשית, סימולציה (שמתרחשת עם אדם נוסף) ופנטזיה?

8.
המרחב הוירטואלי יצר שלל בעיות בלתי ניתנות להסברה למערכות היחסים; בין היתר, הוא שינה את הדרך בה בני אדם מגדירים מערכות יחסים, הוא איפשר ליותר בני אדם להביע את עצמם בדרכים חדשות, אבל המכשלה החדשה של הטכנולוגיה תהיה להגדיר את גבולות הממשי, המוחשי והיכולת לתפוס מערכות יחסים. האם ניתן לתפוש אינטימיות בין אדם למחשב או שמדובר רק בפיקציה שאנו נוטים להאניש? אני סבור שהמצב הוא מצב קשה ובעייתי; נח לבני האדם לתפוש את היחסים הוירטואליים כאינטמיים במיוחד כי קשה לבני אדם להכיר בבינה מלאכותית. לצורך כך, אולי, יש לקיים מבחן טורינג לאינטימיות.

9.
דמיינו את המצב הבא: שני אנשים יושבים מאחורי מחיצת זכוכית; כל אחד מהם אינו יודע דבר לגבי השני, והמטרה היא לבחון האם באמת נוצרת אינטימיות. לצורך כך, יבחנו המאפיינים של מערכת בינאישי, תלות הדדית, אינטראקציות חוזרות, קשר רגשי וסיפוק צרכים. די שאחד התנאים לא יתקיים על מנת שיקבע כי אין אינטימיות; לצורך כך, המשתתפים יכלאו בתאים חשוכים, כאשר הדרך לתקשר היא באמצעות החלפת פתקים אחד עם השני, בדפוס (על מנת שלא יהיה ניתן לזהות את מין הדובר) והמטרה תהיה לבחון האם נוצרת אינטימיות. לכאורה, אם מערכת ממוחשבת תוכל לזייף תלות הדדית וסיפוק צרכים, הרי שחלה הצלחה.

10.
אבל מה המשמעות של מצב כזה על האינטמיות? האם זה אומר שכעת האדם התעלה על עצמו? ככל הנראה הדרך היחידה שבה אנו נגלה משהו כזה דורשת שינוי של האנושיות.

3 thoughts on “על אינטימיות וסקס ברשת [לקראת כנס אשנב בשבוע הבא]

  1. אני באופן אישי עושה היום הכל דרך המחשב ולכן מאוד מובן לי שאפשר ליצור אינטימיות ברשת. יש אתרי הכרויות רבים שמבוססים על זה שהחלק הראשוני בקשר בין אנשים ייתבצע רק באמצעות הרשת ואנשים חווים תחושות של "אהבה וירטואלית" לכל דבר. אני מאמינה גדולה בוירטואליה. זה עובד ומרגיש כל כל טבעי ואמיתי. יש בלונים באוויר וברשת. כך צריך להיות השיר…
    פוסט מצוין.

Comments are closed.