סטטוס: קו. [על הרפורמה בתחבורה הציבורית וקצת פוליטיקה]

הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן הביאה נושא שעד כה היה נחשב אפור למדי למרכז הדיון ולפתיחה מחדש של נושאי סטטוט-קוו. בין היתר, שאלת הנגישות של אוכלוסיות מסוימות לתחבורה והפיכת חופש התנועה לזכות התנועה. כך למשל, די במקביל לרפורמה, עלתה ההצבעה על הצעת החוק לתחבורה ציבורית בשבת, אשר נדחתה ברוב קולות והתעקשות של הקואליציה לשמור על הסטטוס-קוו. אלא, שאותו סטטוס-קוו נשבר על ידי ביטול נסיעות בשבת אחר-הצהרים, ובכלל דומה שהציבור שכח לרגע את מטרת התחבורה הציבורית.

לרגע, היה נדמה כאילו התחבורה הציבורית היא מושג סוציאלי; אלא, שתשובת מטה שלי יחימוביץ' השבוע לשאלה מדוע לא תמכה בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת תמוהה לגמרי. מטה יחימוביץ' טוען כי אחת הסיבות להתנגדותה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת היא "ראוי שיום השבת יהיה יום מנוחה גם עבור נהגי האוטובוס, וקצת הפוגה משאון האוטובוסים, תחמוצות החנקן והחלקיקים המזהמים שהם פולטים ממילא לא תזיק".

הבה נפרק את התשובה: קודם כל, בתיאוריה לגמרי, ניתן היה להפעיל את התחבורה הציבורית בשבתות על מי שאינו יהודי ולאפשר לו יום חופשה אחר שאינו שבת. כך, בצורה כזו, תשמר המטרה הסוציאלית של יום מנוחה שבועי. אותו פתרון מיושם על ידי גורם אחר, שאינו משרת תפקיד סוציאלי וציבורי, והוא תחנות הדלק. אם, לדוגמא, היתה מועלית הצעת חוק לסגירת תחנות דלק בשבת, האם ח"כ יחימוביץ' היתה תומכת בה?

שנית, התשובה של "קצת הפוגה משאון האוטובוסים" תמוהה עוד יותר: דמיינו שהיתה תחבורה ציבורית יעילה בשבת; האם אז דווקא לא ראוי לדבר על זיהום האוויר של הרכב הפרטי? דווקא העדרה של תחבורה ציבורית בשבת גורמת למשפחות להשתמש ברכב פרטי, אשר מזהם לא פחות, דורש עובדים נוספים בחניונים בשבת ומעמיס פקקי תנועה (אם תסתכלו על חוף הים בשבת, לדוגמא). כעת, האם הטענה עדיין הגיונית?

כלומר, האם מטה יחימוביץ' חשב היטב? תחבורה ציבורית יכולה לשרת מטרות סוציאליות אם תנתן בשבת, היא יכולה להביא להקטנת פערים חברתיים ולספק דווקא תרבות בילוי איכותית. אם הדאגה של יחימוביץ' היא לעובדי התחבורה הציבורית ולזיהום האוויר, שתחשוב דווקא לכיוון ההפוך: על כל נהג אוטובוס שהיא מביאה לעבוד בשבת, יש פחות עובדים בחניונים, בפיקוח העירוני, בתחנות הדלק ועוד.

[פורסם במקור בעבודה שחורה]

6 thoughts on “סטטוס: קו. [על הרפורמה בתחבורה הציבורית וקצת פוליטיקה]

  1. שלום רב, . כל הרפורמה היא אפליית מגזרים חלשים במקום שיפור מצבם…הגיע הזמן שמישהו יקרא לילד בשמו וימשיג את הרפורמה במינוחים של אפליה. הרפורמה פוגעת במגזרים החלשים ביותר בין נוסעי האוטובוסים שהם כשלעצמם מגזר חלש. ויוצרת סבסוד צולב של נוסעי הנסיעות העירוניות שהם המגזר החלש ביותר(תלמידים, קשישים ,נכים, אמה…ות לילדים צעירים, סטודנטים,חולים) ומגזרים אלו צריכים לסבסד את נוסעי הנסיעות הבינעירוניות. אנו, נוסעי נסיעות עירוניות גם נפגעים מהרפורמה ברמת השירות(אני לא קשישה ובכל זאת אעדיף אוטובוס אחד כדי להגיע למחוז חפצי וודאי ובוודאי נכונים הם הדברים כאשר מדובר בקשישים מוגבלים ואמהות לילדים צעירים . ) וכמובן אנו משלמים יותר, על פחות.
    א)הרפורמה בתחבורה הציבורית פוגעת במגזרים חלשים – נוסעי האוטובוסים אך גם בין נוסעי האוטובוסים שהם מגזר חלש כשלעצמו, יש נפגעים יותר על פי הרפורמה , מבנה התחבורה הציבורית יהיה מבנה של רשת, כך שפעמים רבות אוטובוסים לא ייכנסו לשכונות וציבור הנוסעים ייאלץ להחליף מספר אוטובוסים כדי להגיע למחוז חפצם. אפשר ורעיון זה יחסוך סיבובים ויקצר את הנסיעה במספר דקות.(אני בספק…להמתין לאוטובוס..לנסוע….ללכת לתחנה אחרת…להמתין…לנסוע…במדינה שבה לא תמיד האוטובוסים מגיעים בזמן) אולם, אף אם נניח כי יש קיצור מסוים, רפורמה זו תפגע בקשישים, מוגבלים ואמהות לילדים צעירים שיאלצו לנדוד בין אוטובוסים בקושי רב. בנוסף, נראה שרוב האנשים יעדיפו לנסוע עוד כמה דקות ולהגיע בשלווה למחוז חפצם מאשר להחליף אוטובוסים.
    ב)הרפורמה באוטובוסים פוגעת בסטודנטים ראו ביטול קו 27 המגיע לאוניברסיטה (לעת עתה המזימה להתנכל עוד לסטודנטים ולבטל את קו 45 סוכלה). קוים אלו עוברים גם דרך תחנת רכבת אוניברסיטה, כך סטודנטים שנסעו ברכבת ולקחו אוטובוס מן התחנה לא יוכלו להשתמש בו. כמו כן, עקב ביטול קו ו64 ייפגעו גם סטודנטים בבר אילן שיאלצו לסבול את מסלול החתחתים החדש של קו 61 החדש או לנסוע בקו 70 המפוצץ ממילא בסטודנטים וחיילים. תושבי רמת גן נפגעים משינוי מסלול קו 61 שמנתק שכונות רבות מאזור הסנטר בתל אביב.
    כמו כן, חולים בתל השומר,מטופלי דיאליזה ועוד נפגעים קשות מביטול קו 64 וקווים נוספים שנכנסים לבית החולים . הרפורמה מנתקת שכונות שלמות מתחבורה ציבורית –ביטול קו 30 שפוגע בתלמידי תיכון בליך.. .פגיעה קשה בתושבי רמת גן – ביטול קו 20 וניתוק המתגוררים ליד קניון איילון מתל אביב…
    בתל אביב, שינוי מסלול קו 9(שלא יעבור עוד בארלוזורוב) פוגע בתלמידי מרכז תל אביב המבקשים להגיע לבית אריאלה ולבתי ספר שונים , ושינו מסלול קו 26 פוגע במבקשים להגיע לשדרות רוטשילד(שם יש תיכון בר אילן)
    ג)הרפורמה יוצרת מצב של סבסוד צולב אנשים שנסעו נסיעות מקומיות בלבד ישלמו על כל נסיעה הרבה יותר 6.40 ועל חופשי חודשי 227 ₪ במקום 200 ₪. בתמורה אזור הנסיעה יורחב והם יוכלו לנסוע גם לפתח תקווה למשל בחופשי החודשי הסטנדרטי. התוצאה – סבסוד צולב של נסיעות בין עירוניות על חשבון נסיעות עירוניות. אנשים שלא נוסעים נסיעות בין עירוניות וקנו בעבר חופשי חודשי לאזור המצומצם של ביתם יפסידו בגדול. שהרי, בשביל זה יש אזורים, אם היו מרבים לצאת מאזור מגוריהם , היו קונים חופשי חודשי מרחבי. בדיוק עבור זה הייתה החלוקה המסורתית לאזורים. אולם, משרד התחבורה החליט כי עליהם לסבסד את נוסעי הנסיעות הבין עירוניות ומכריח אתם לשלם 27 שקל יותר על כרטיס חופשי חודשי, על אף שלרוב הם נוסעים במסלול קבוע ולא מרבים לנסוע מחוץ לאזור זה. סבסוד צולב זה, פוגע למשל בנשים אמהות לילדים צעירים ובפרט אמהות חד הוריות , שלרוב אינן עובדות רחוק מאוד ממקום מגוריהן כדי שיוכלו לחזור בזמן לקחת את ילדיהם מן המעון והגן. עתה, אמהות אלו יאלצו לשלם יותר על פחות.הרפורמה מפלה את המגזרים החלשים ביותר – נוסעי הנסיעות העירוניות – ומי נוסע נסיעות עירוניות? אנשים שמרוויחים פחות, המגזרים החלשים ביותר. תלמידים , קשישים , חולים , סטודנטים ואמהות לילדים צעירים. אנו, נאלץ לשלם יותר על פחות.
    יש שיטענו שעליית מחיר ב27 שקלים בחודש אינה גבוהה מידי וישלימו עם כך, אך זו רק ההתחלה. ביטול האזורים המסורתיים ומניעת האפשרות לקנות חופשי חודשי אדום למשל כיום , רק תביא ללגיטימציה לעליית מחיר נוספת באיצטלה של שיפור טווח הנסיעה. אולם , נוסעי נסיעות עירוניות לרוב נוסעים במסלולים קבועים אינם מנצלים טווח זה ושל כך רבים מהם קנו בעבר חופשי חודשי אזורי.
    טוב יעשה משרד התחבורה אם יבטל את הרפורמה לאלתר ויחדל מלהפוך את האזרח הקטן למרמס די לאפליית נוסעי הנסיעות העירוניות – מקומיות ולרמיסתם ברגל גסה…

  2. נוסעת,
    אני באמת חושב שהתגובה שלך היא ספאם. היא לא לעניין הפוסט.

    אנא אל תגיבי כאן יותר.

  3. להאשים את שלי יחימוביץ בחשיבה? הגזמת. אם היא היתה חושבת אז מאותן סיבות היא היתה דורשת את ביטול התחבורה הציבורית בשבת בחיפה, ואוסרת על הפעלת מוניות בכלל ומוניות שירות בפרט.

  4. עוד אכזבה מבית שלי יחימוביץ'. אמנות האפשרי להסיט את הנאמנות מהציבור הרחב למפלגות הכפיה הדתית.
    למה להצביע למפלגת העבודה אם אפשר ישירות לאמסלם?

  5. אין טעם לחפש שביבי היגיון מאחורי אמירת המטה של יחימוביץ' – זהו סתם בליל של מילים שנועד כדי לנער מעצמה את העובדה שההצבעה נעשתה משיקולים פוליטיים גרידא, על מנת לשמור על הקשר עם המפלגות הדתיות.
    אין שום סיבה שלא תפעל תחבורה ציבורית בשבת, מה גם שניתן להפעילה על ידי הציבור הלא יהודי – ובכך גם לפתור את בעיית אחוז התעסוקה הנמוך במגזרים מסוימים.

  6. מזכיר לכולכם שלי לא הייתה בצבעה הזו ולא הצביעה (כולכם מגיבים כאילו היא הצביעה בעד) היא לא עשתה כולם בעניין לא בעד לא נגד לא נמנע בטענה שהייתה עסוקה בדברים חשובים יותר.

    מסכים לכל הדעות שהניסוח של חברי המטה שלה היה שוגי ופוגע בעיקר בשלי….

Comments are closed.