על המחיר הגבוה של החניה בחינם לאופניים

חברת מועצת העיר בתל-אביב שרון מלכי כותבת על תופעה חדשה-ישנה: פקחי עיריית תל-אביב, לכאורה, מדביקים אזהרה כתובה על אופניים ולאחר מספר שעות פורצים את האופניים ומפנים אותן, וזאת לטענת העירייה מכח חוק העזר העירוני של שמירת הסדר והניקיון התש"ם- 1980, מותר לה לפרק אופניים אשר מהוות מפגע. כמי שרוכב על אופניים ככלי הרכב העיקרי שלו, ונוטה לחנות את אופניו לא אחת בשטחי הציבור, התופעה מאוד מדאיגה אותי; אבל, מבחינת ניתוח תיאורטי, היא העלתה אצלי שאלה אחרת.

יואב לרמן כותב לא מעט על המחיר הגבוה של החניה בחינם לרכב פרטי; בסיס הטיעון שלו הוא כזה: "העירייה שולחת את תושביה למסעי חיפוש ארוכים בעקבות האוצר הממתין להם – חנייה חינם. בדרך הם מעלים את זיהום האוויר, מגבירים את כמות הפקקים ונעשים מתוסכלים כמו עכברים במבוך". העקרון הוא שחניה בחינם היא מתן של משאב ציבורי לקבוצה של אזרחים בעלי-יכולת, שמונע שימוש יעיל בתחבורה ציבורית ויוצר הקצאה לא שוויונית של משאבים. עכשיו, כאשר מדובר על חניה בחינם (או חניה בכלל) לרכב פרטי, ברור [לנו] שההקצאה היא בעייתית, ברור שהדבר יוצר עלויות על החברה שאיננו יכולים להתמודד איתה, ושמי שרוצה לנסוע ברכב פרטי זו בעיה שלו וצריך לשלם על החניה בדיוק כשם שהוא צריך לשלם על דלק ועל הרכב.

עכשיו, עולה השאלה מדוע לא ליישם את אותה הנחיה על חניית אופניים? אכן, אופניים מהווים אמצעי זול ונוח להתנייד במרחב האורבני שיש לתמרץ, בדיוק כמו תחבורה ציבורית. אבל, לא אחת אופניים מהווים מפגע בחנייתם: בדיוק photowalk-TLV
cc-by Flavio
כלומר, כבר היום יש מחסור בחניות אופניים; רחוב אבן-גבירול, לדוגמא, מוצף באופניים, שחלק ניכר מהם כנראה ננטשו או נעזבו. האם ניתן יהיה לקחת את אותם אופניים, כחלק מהתועלת הציבורית (ורק מדובר על אופניים שלא זזו ממקומם לפחות חודשיים) ולהפוך אותם לחלק ממערך ההסעה בחינם או לתת אותם לילדים במצוקה? האם זו דרך להחצין את העלות של חניית אופניים?

חניית רכבים פרטיים היא משחק סכום אפס. היא כזו כיוון שיש מספר מוגבל של חניות ומספר לא ממש מוגבל של רכבים. האם חניית האופניים הגיעה גם היא למספר הקריטי הזה? כלומר, יש גבול לחניות אופניים על המדרכה בתל-אביב. אם כל מאות אלפי היוממים שיגיעו לתל-אביב יעשו זאת על אופניים, אכן תהיה בעיה. מצד שני, כל אלה יכולים גם לרכוש אופניים מתקפלים ולחנות מתחת לשולחן העבודה.

מה הערך עבורכם לחניית אופניים? אני, לדוגמא, הייתי מוכן לשלם עבור החניה לא יותר מאשר המחיר של נסיעה באוטובוס (החלופה). מצד שני, יש כמה בעיות בחיוב בתשלום עבור החניה: הראשונה מבינן היא כיצד נותנים קנס או דו"ח למי שחונה שלא כחוק.

25 thoughts on “על המחיר הגבוה של החניה בחינם לאופניים

  1. יש כמה הבדלים בין מכונית לאופניים, לפחות בשלב זה. ראשית, אני בספק אם כמות האופניים בעיר הגיעה למסה הקריטית שהופכת להיות בעייתית באמת. שנית, אופניים תופסים מקום קטן בהרבה משל מכונית (השווה בין מכונית שחונה על המדרכה וחוסמת אותה כמעט לחלוטין, לבין זוג אופניים, אפילו שניים שלושה, שאלא אם הוצבו בצורה ממש אנוכית, לא מפריעים להליכה אלא רק מצמצמים במעט את שטח המדרכה). ושלישית, וזו אולי הנקודה המשמעותית ביותר בעיני – לנו כחברה יש אינטרס שכמה שיותר אנשים יאמצו רכיבה דו-גלגלית-לא-מנועית כאפשרות ניידות עיקרית. נראה לי שאם נוסיף על החסמים הקיימים גם תשלום על חניה, ייצא שכרנו בהפסדנו.

    וכל זה לא סותר את העובדה שאם אופניים נמצאים חודש-חודשיים בלי שמישהו נוגע בהם, לגיטימי (ורצוי) לגרור אותם מהמרחב הציבורי.

  2. עפרונית,
    בדיוק בגלל זה השאלה היא תיאורטית; אני לא חושב שהיא צריכה להגיע עכשיו, אבל דמייני שהכל יהיה מלא, שהעיר תהיה מלאה באופניים שחונים על כל מדרכה, קשורים לכל ספסל וחונים בחדרי מדרגות, בדיוק באותה בהמיות שרכבים פרטיים נוטים לחנות. על המצב הזה אני מדבר.

  3. אני חשוב שלגיטימי לדרוש שהחניית אופניים תעשה בצורה תרבותית ולא בכל מקום. אבל חובה על העירייה להקצות מקום חניה לאופניים באותו רחוב בו היא רוצה להפעיל את חוק הפינוי.
    אני לא חושב שראוי לדרוש תשלום על חניית אופניים ואם כן – לא יותר מתשלום סמלי של 3-4 שקל לפעם – לצורך תחזוקה.
    אבל אופניים שהוחנו כך שהן מפריעות לפעילות התקינה של הרחוב – יש לגרור אפילו בלי אזהרה. ממש כמו מכונית. מי שלא מתחשב – לא יתחשבו בו.

  4. אסף,
    עכשיו השאלה שלי: מדוע לדרוש מהעירייה להקצות מקומות חניה לאופניים אבל לא לרכב פרטי? זו שאלה קשה כי אין לי את התשובה לה, אבל ברור לי שצריך להקצות לאופניים.

  5. דובי,
    לקחת אופניים של מי שחונה שלא כחוק שקולה לגרירת רכב עבור כל עבירת תנועה. זה לא ממש נראה לי מידתי.

  6. ועכשיו לשאלה בתגובה האחרונה שלך, יהונתן – העירייה לא מקצה מקומות חניה למכוניות? מה זה כל הכחול-לבנים האלו בכל מקום? והחניונים העירוניים?

  7. כחול לבן אינו אומר חניה בחינם, אלא חניה בחינם לקבוצה סגורה בלבד (במקרה זה תושבים). חניונים עירוניים, לפחות בתל-אביב, הינם בתשלום (הגם שמוזל) ועולים לעירייה לא מעט. כך גם, אגב, התקנת חניות לאופניים.

  8. כי יש לעירייה ולעם אינטרס להעביר אנשים לאופניים. מבחינת עומסי תנועה, חניה, זיהום אוויר, בריאות, ספורט והכל. אז יש עניין להעדיף אופניים על רכב ממונע.

  9. נסה את המאמרים בקישורים הבאים, יש בהם חומר למחשבה:

    "נתיבי אופניים כתחליף לחניות בשולי רחובות"
    http://transportationet.com/2011/04/20/bike_lanes_substitute_parking/

    "תווי חניה – ניטרליות ציבורית, צדק חלוקתי ואוטונומיה"
    http://transportationet.com/2011/04/18/parking_tags_distributive_justice/

    "תו חניה וזכות חניה לתושב"
    http://transportationet.com/2011/04/17/right_for_municipal_parking/

  10. אסף,
    אני לא בטוח שאתה צודק. לפי ההגיון שלך, לעירייה כמו מודיעין, לדוגמא, יש אינטרס שהתושבים בה יסעו לעבודה ועד שמשרד התחבורה ידאג לתחבורה ציבורית, היא צריכה לדאוג לאינטרס של הרכב הפרטי.

    אני מחפש רציונאל יותר טוב.

  11. לא, לעיריית מודיעין יש אינטרס להקים מערך תחבורה ציבורית נורמלי. תחנת רכבת במרכז העיר ואוטובוסים ממנה ואליה מכל קצוות העיר כולל ממכבים, רעות וחשמונאים שמסביב. הרציונל אומר לעודד כמה שיותר שימוש בתחבורה ציבורית ואופניים ולעודד אי שימוש ברכבים. בדיוק כמו המגמה שהולכת וגדלה בירושלים (שאני מאמין שתוך 5 שנים תתייצב ותהיה יעילה) בהגדלת קווי האוטובוס, בניית נת"צ שדרוג מערך הרכבת הקלה והנגשתה לציבור תוך סנכרון עם מערך האוטובוסים. כבר היום רב מרכז ירושלים חסום למכוניות ונגיש רק לתחבורה ציבורית.
    בהולנד לקח להם 20 שנה להתרגל. לנו זה ייקח פחות. בעיקר אם מחירי הדלק ימשיכו להאמיר.

  12. לדעתי (אני חייב להודות שלא השקעתי מחשבה בנושא עד עכשיו) לתת דו"ח או קנס למי שחונה בצורה לא תקינה עם אופניים זה מצב בעייתי.
    מה תעשה עם ילד בן שמונה שנוסע עם האופניים לבית ספר ?

    איך תזהה את האשם ? אם תזהה לפי אופניים תצטרך להתחיל לתייג אופניים לבעלים, מה שיוביל בצורך לעלות את הקושי לבצע גניבת אופניים*.
    מצד שני לנסות לזהות לפי נהג זאת גישה בעייתית אפילו יותר.

    *אם נניח שחלק מהאנשים יבחרו להתנייד בעזרת כלים בלתי ממונעים אחרים שגם הם דורשים חניה זה נהיה עוד יותר מורכב.

  13. יוחאי,
    זו אחת הסיבות שאי אפשר לתת קנסות לאופניים, זה בערך כמו לתת קנס למישהו שהולך ברחוב לאט מדי.

    אגב, סימון אופניים ייצור בעיות אחרות, שלא רק קשורות לפרטיות אלא גם לעלות הרכישה: אם אני יודע שאחרי שקניתי אופניים אני צריך לעבור יום במשרד הרישוי\ם אז אני לא בטוח שאקנה אלא אעדיף לשכור או לנסוע ברכב פרטי.

  14. מה עם עידוד\חיוב מוקדי משיכה להקים חניוני אופניים מסודרים ?

  15. יהונתן, אי אפשר לתת קנס למי שהולך לאט מדי, אבל אפשר לתת, ונותנים, קנס להולך רגל שחוצה את הכביש באור אדום או שלא במעבר חציה.

    יוחאי, בהנחה שכולנו מסכימים שנכון לעכשיו האינטרס שלנו הוא לעודד אנשים להשתמש יותר באופניים (בניגוד לאינטרס לצמצם את השימוש ברכב פרטי), נראה לי שהמחיר של אופניים שחונים בצורה לא מאורגנת הוא קטן יחסית בהשוואה לתועלת. אם אנשים יצטרכו להחנות גם את האופניים בחניון מסודר ומשם להמשיך ברגל ליעד שלהם, היתרון באופניים לעומת מכונית מצטמצם. ושוב – בהחלט ייתכן שאם השימוש באופניים יוטמע בצורה טובה והרכיבה בהם תהיה חלק אינטרגלי מהחיים בעיר, יהיה מקום לחשוב על זה שוב. לדעתי אנחנו עדיין מאד רחוקים משם.

  16. עפרונית,
    דמייני את העניין הבא (הלא כל כך מופרך): בכניסה למסעדה דורשים ממך לחלוץ נעליים (או לפשוט מעיל, נניח) מצד אחד, ומצד שני מחייבים בדמי שמירת חפצים של חמישה שקלים.

    האם ה'קנס' אז לגיטימי? זו בדיוק הבעיה: אנו נוטים להעריך שאנחנו באים 'עירומים' (ללא תקורה) כאשר אנחנו הולכים ברגל, אבל תמיד מישהו יכול לאתר תקורה כלשהיא על העירום הזה.

  17. יכול להיות, וזו ממש השערה פרועה, אבל יכול להיות שכל כך להוטים לקדם את התל-אופן שהחליטו להתחיל להציק לבעלי אופניים פרטיות?

  18. לא מוכנה לשלם מחיר נסיעה באוטובוס על חניה.
    לא מוכנה לסוע ולהזיע בקיץ או להירטב בגשם מבלי שזה יהווה חסכון כספי.
    הרבה פעמים אני בוחרת באופניים גם כי זה בריא אבל הרבה כי זה חינם. אין לי בעיה לשלם שקול או שניים אך בוודאי לא מחיר נסיעה באוטובוס!

  19. העלמה עפרונית, לדעתי רצוי לעודד נסיעה באופניים והחרמת אופניים זה דבר שלא צריך להתרחש.
    דיברתי על המצב שלהבנתי יונתן מעלה בפוסט שבו העיר כבר מוצפת באופניים, מצב שבו לא צריך עוד לעודד אנשים לעבור לנסיעה באופניים כי אם צריך להתמודד עם הבעיות שזה יוצר ולשאלה שלו על איך קונסים.

  20. לגבי מתן קנסות וזיהוי בעלי אופניים – בקולחוז שבו נולדתי, קיים חוק עזר עירוני המחייב רישוי לאופניים והצמדת מספר הרשיון על האופניים.
    חפשו בגוגל: חוק עזר לקרית ביאליק (רשיונות לאופניים), תשי"ג1953

  21. אם כל מאות אלפי היוממים יגיעו על אופניים, הם יוכלו לחנות על הכבישים הריקים.

Comments are closed.