כשהמספרים משתנים: מדוע צריך להשקיע בתאימות.

בחודשים האחרונים פרסם TheMarker מספר כתבות על מגזר טכנולוגיות המידע בישראל; האח החורג של ההיי-טק; לפי הכתבות, המגזר שמספק שירותי מחשוב, אירוח, תשתית וכדומה, לוקה בחוסר חדשנות, קבעון וחוסר רצון לעבור לשירותים מתקדמים יותר. חלק מכך, לפחות על פי כתבות אחרות, נובע מכך שישראל היא מדינה שמתנגדת, בבסיסה, לקוד פתוח. בזמן שישראל מייצאת את הטכנולוגיות המתקדמות ביותר, הארגונים הישראלים משתמשים בטכנולוגיות שהיו מיושנות כבר לפני עשור; כך, לדוגמא, חלק ניכר מהאתרים הישראלים כלל אינם מותאמים לצפיה במכשירים ניידים (שלא לדבר על ביצוע פעולות), ואתרי הממשלה, בעניין של עקרון, אינם מותאמים לעבודה עם מכשירים ניידים, מערכות הפעלה שהן לא Windows או אנשים עם מוגבלויות.

ב2007, לפני שש שנים, כאשר נערך דיון על כך בכנסת, המספרים היו אחרים; מספר המשתמשים שלא עבדו עם מערכות הפעלה של חלונות היו אפסיים, והגלישה ממכשירים ניידים כמעט ולא היתה רלוונטית. היום, ב2013, חלקים משמעותיים מהשימוש באתרי אינטרנט מבוצע באמצעות טלפונים סלולריים (ב2010 היו 2.5 מיליון גולשים בסלולרי). כיום, כאשר מיליוני מכשירים סלולריים בשנה נמכרים, והם בפועל המכשיר העיקרי של רוב האנשים, יש להתחיל בקצת חשיבה מחדש.

במקביל לעליה של השימושים במערכות קוד פתוח כמו מערכת ההפעלה Android שיושבת על החלק הארי של הטלפונים הסלולריים, מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט, Windows 8, לא ממש תופסת תאוצה; כך שישנם שני תהליכים במקביל בעולם (שיבלטו יותר בקרוב): מעבר יותר גדול לטכנולוגיות קוד פתוח והפסקת שימוש בשירותים מיקוסופטיים. כיום, שיעור החדירה של אינטרנט אקספלורר, הדפדפן של מיקרוסופט, עומד על באיזור ה50% בישראל, מה שאומר שאתר שמותאם רק לטכנולוגיות מיקרוסופטיות, לא מספק שירות ל50% מהאוכלוסיה.

ומדוע כל ההקדמה הארוכה הזו דרושה? כי לאחרונה מדינת ישראל חתמה על (עוד) הסכם שיתוף פעולה ארוך טווח עם חברת Microsoft; אני אתחיל בלומר דבר אחד: לא מפריע לי שחברת Microsoft תרוויח כסף, וכדאי שהיא תרוויח כסף. הבעיה שלי היא עם הממשלה כאן. בארבע השנים  האחרונות, הרבה בעידוד השר (לשעבר) מיכאל איתן, פיתחה הממשלה (או תמכה ב) כמויות עצומות של תוכנות בקוד פתוח ששוחררו לציבור. תוכנות שניתנו בחינם, לציבור, לשימוש, ואפשרו לשוק העסקי ולמגזר הלא-ממשלתי להנות מעבודת הממשלה.

התרומה הזו, של פרויקטים שנבעו משקיפות ופתיחות, הם בדיוק מה שצריך כדי להוציא את מדינת ישראל מהקבעון בתעשיות המסורתיות יותר, של טכנולוגיות מידע, ולקדם אותה לכיוון של שימוש במשאבים משותפים, בהם מפתחים את התוכנה פעם אחת ואז כולם נהנים ממנה. המודל הקנייני, בו הממשלה משלמת על רכישת רשיון לתוכנה, ולא פיתוח של תוכנה עבור הציבור, צריך לחלוף מן העולם למעט מקרים חריגים במיוחד.

וזו הבעיה:  במדינת ישראל, שבה משקיעים עשרות מיליוני שקלים בתחזוקה של אתרי אינטרנט ממשלתיים, עדיין אי אפשר לשלם ביטוח לאומי באמצעות אתר סלולרי או באמצעות מחשב שאינו מפעיל את מערכת ההפעלה Windows; כל עוד המגזר הממשלתי לא יעבור לפתיחות, לא יעבוד לפי תקנים, לא יפעל בצורה שונה, השוק האחר לא יזוז איתו.

[בהערת אגב, אני יודע שאפשר לפתח על בסיס טכנולוגיות של Microsoft גם אתרים שעומדים בתקנים, ואפילו אפשר לעשות זאת בקלות; לכן, אין לי בעיה עם שימוש בטכנולוגיה הזו מבחינה עקרונית. הבעיה שלי היא העצלנות של הממשלה כאן, שלא מוכנה לעבוד כדי להתאים את המערכת].

וכאן הבעיה: רוצים לדעת למה המגזר כל כך מיושן? כל כך לא חדשני? הסיבה היא פשוטה: המגזר הזה עסוק בלעשות כל הזמן את אותן פעולות, במקום לקחת את מה שאחרים עשו ולהעתיק.

10 thoughts on “כשהמספרים משתנים: מדוע צריך להשקיע בתאימות.

  1. תאימות מובייל? הא! אנחנו מדברים על אתרים שעדיין לא עובדים טוב בפיירפוקס ובכרום, למרות שמשתמשים בהם הרבה יותר גולשים מאשר באקספלורר.

    בדיוק היום, כששילמתי מע"מ, ראיתי הודעה מגוחכת על שבאקספלורר 9 צריך לבחור במצב תאימות, ושהם עובדים על התאמה ל-10. אף מילה על כרום ופיירפוקס. בחלק של תשלום מקדמות מס הכנסה כתוב:

    מומלץ לגלוש באתר בדפדפן מסוג IE גרסה 5.5 ומעלה וברזולוציה 800×600.

    שנות ה-90 התקשרו וביקשו את הדפדפן שלהן חזרה. נטסקייפ נוויגייטור מוסר ד"ש.

  2. הסיבה היחידה שיש לי אקספלורר 7 עדין מותכן על המחשב, זה כדי לשלם תשלומים ממשלתיים. אז כן, לא לשדרג אקספלורר – תשאירו על 7 (אולי גם 8). ולא לכו לשלם בדואר ישראל.
    והייתי מוסיף על כך שגם הרידירקט לעמוד כרטיסי האשראי, מכל שרות תשלום הוא שונה, אפילו אם מדובר באותו נותן שרות ממשלתי (לדוגמא רשות המיסים). החל מהעיצוב וכלה בדרישה או אי דרישה לשלוש ספרות בגב הכרטיס.
    אימות קפצ'ה בכניסה לשרות התשלומים של ביטוח לאומי – למה?

  3. הבעיה היא לא רק באתרים ממשלתיים אלא גם באתרים של גופים סמי ממשלתיים כמו חברת החשדמל ובזק. גם אצלם הקבעון ל-IE הוא כמעט מוחלט. אני כבר ממזמן משתמש במידת התאימות של אתר האינטרנט לכרום להערכת מידת החדשנות של הארגון/מוסד.

  4. מה שמצחיק הוא שIE10 תומך בתאימות לאחור עד IE7 ככה שחלק גדול מהאתרים המשללתים בכלל לא עובד בחלנות ויסטה ומעלה. בקרוב נהיה חייבים להתקין מכונה וירטואלית עם חלנות אקס פי כדי לגלוש לרשות המסים.

  5. גילוי מטופש מהיום הזכיר לי את הפוסט הזה.
    הילדה קיבלה שיעורי בית באתר של הוצאת מטח, רוב האתר עובד רק עם דפדפנים מודרנים, מדי פעם ישנם שיעורים שאינם עובדים ואז אני נאלץ לפתוח אספלורר 7 על מנת שתוכל לעשות שיעורי בית. תוך כדי שאני מקבל הודעות שגיעה שהמערכת רק תומכת בדפדנים מודרנים.

    לך תסביר לילדה בת 7 מה ההבדל בין הדפדפנים.

  6. מלים בסלע.
    האם יש יוזמות חקיקה שיחייבו שימוש בתקנים פתוחים במשרדי הממשלה?

  7. לא אתפלא אם מתישהו יתגלה שמיקרוסופט דואגת "לשמן" גורמים רלוונטים בתפקידי מפתח בשביל לשמור על הסטטוס קוו הזה. אחרת היא בסכנה, לפחות בשוק המקומי. השימון יכול לבוא בכל מיני אפשרויות, תוך כדי ולאחר סיום התפקיד שלהם בצומת החשוב (למיקרוסופט).
    אם אתרי הממשלה היו מחייבים "רק" דפדפן תואם תקן ומסמכים ב- ODF או PDF איפה שאפשר, ואם בנוסף משרד החינוך היה מפסיק לשטוף את המוח לילדים ולמורים במיקרוסופטית זה היה נותן BOOST רציני לכל טכנולוגיות הקוד הפתוח הרבה פחות היו רצים לקנות וינדוס ואופיס.

  8. so stupid bashing Microsoft. What is the connection between buying windows server and SQL licences and the compatibility of the sites?

    The problem is that no one cares about paying to much money for big web projects with too little quality ,functionality and standard compatibility.

  9. "אני אתחיל בלומר דבר אחד: לא מפריע לי שחברת Microsoft תרוויח כסף, וכדאי שהיא תרוויח כסף"
    הייתי מרגיש אותו דבר, אולי, אם הם היו משלמים טיפה יותר מיסים.
    אותו הנ"ל, אגב, גם לגבי גוגל.

Comments are closed.