מה כבר יעשו עם מה שיודעים עליי? על GetTaxi ומדיניות הפרטיות.

0.
אני לא משתמש באפליקציה של GetTaxi. לעזאזל, אני לא משתמש בחלק ניכר מהאפליקציות שחברים שלי כן מסיבות ברורות. אני נכנסתי באיחור לWhatsApp בגלל היכרות עם הבעייתיות במכשיר, אני נמנע בצורה עקבית מלשדרג את אפליקציית פייסבוק בטלפון הסלולרי שלי מאז אפריל 2013, עת פייסבוק הפכה מאפליקצייה חברתית למשהו שמשתלט לך על המכשיר (היתרון הוא שבגלל שאני עוד מחזיק את הגרסא הענתיקה אני לא צריך להתקין גם אפליקציה נפרדת למסנג'ר) ואני לא עושה לייקים לעמודים שלכם או לכתבות שאני קורא. הסיבה לכל זה? וובכן, מה לעשות, אני יודע מה עושים עם המידע שלי ואיך הוא מוגן. הסיבה הראשונה שאני יודע את זה היא שאני קורא את מדיניות הפרטיות. אבל, מדיניות הפרטיות רק אומרת "מה עושים במידע שלך"; לעומת זאת, להבין איך הטכנולוגיה עובדת ואיך המידע נשמר אומר שאתה יכול גם להבין מה אפשר לעשות במידע שלך ברגע של זעם.

1.
לכן, גם מי שהיה קורא את מדיניות הפרטיות של GetTaxi לא היה יכול להאמין לדבר הבא. למי שלא מכיר, גט-טקסי היא אפליקציה להזמנת מוניות ששינתה את שוק המוניות בישראל ואת הדרך שבה הן נותנות שירות. האפליקציה מאפשרת לכל אחד להזמין מונית בלי לדבר עם הסדרן בצורה הבאה: (1) המשתמש פותח את האפליקציה; (2) האפליקציה מזהה את המיקום של המשתמש, והמשתמש מזין את היעד; (3) האפליקציה מזמינה את המונית הקרובה ביותר; (4) המונית מגיעה ונוסעת; (5) הצלחה כבירה). זה כל כך פשוט, שאף אחד לא טורח לחשוב על הדברים הבאים.

2.
לדוגמא, אני עורך דין. ככזה, יש לי לקוחות שאני צריך לשמור על המידע שלהם בסוד. אם, לצורך העניין, אני נוסע במונית של GetTaxi לאחד הלקוחות שלי, הרי שבשרתיה של של GetTaxi נשמרים הן המקום שיצאתי ממנו, הן היעד, והן שעת החזרה שלי. עכשיו, כל עוד לאף אחד אין גישה למידע הזה, אז אין שום בעיה. כלומר, המידע של הלקוח שלי, שנדרש לעורך דין ביום מסוים ושעה מסוימת, אינו בהכרח בעייתי אם הוא רק נגיש לאנשי GetTaxi. אפילו מדיניות הפרטיות שלהם אומרת את זה: הם מבטיחים שהמידע ישמש למטרות הבאות (בקצרה, לא המלא): (1) להבטיח את תקינות האפליקציה; (2) לספק לך את השירותים שהזמנת; (3) לקיים את ההתחייבויות החוזיות; (4) להשתתף בשירותים האינטראקטיביים; (5) לשפר את השירות. גט טקסי גם עשויה להרשות לכל מיני צדדים שלישיים (מפרסמים) לקבל את הפרטים אם אלו שירותים שרלוונטיים.

בחלק במדיניות הפרטיות שמדבר על "למי עוד יש גישה למידע" גט טקסי מבטיחה שהיא תשתמש במידע בתוך קבוצת GetTaxi ותעביר מידע למפרסמים אלא אם הודעת אחרת.

3.
אלא מה, שGetTaxi כבר הוכיחה, במקרה אחד, כי היא משתפת את המידע עם אחרים. לבקשת רשות המסים, GetTaxi העבירה מידע על הנסיעות וההכנסות של הנהגים (שהם גם משתמשים באפליקציה, לצורך העניין). כאן אמנם היתה מטרה מבורכת ורצויה: תשלום מס אמת, אבל עדיין מדובר על משהו מדאיג. הדאגה התגברה כשGetTaxi החליטה לצאת למלחמה נגד המתחרה שלה.

4.
בכתבה של עומר כביר מכלכליסט מצוטט "בכיר בGetTaxi" על המתחרה החדשה בשוק, Uber (שמספקת שירות דומה). כביר מסביר כי נהגי GetTaxi מקבלים פניות מUber לעבור לעבוד עם המתחרים וכי "ל"כלכליסט" הוצגו דו"חות נסיעה שמהם עולה שעובדי הסניף המקומי של אובר ביצעו בשבועות האחרונים מאות נסיעות באמצעות גט טקסי. עובדים אלו כוללים את מנהל הפעילות בישראל, נמרוד ברנע ואת מנהלת הקהילות בישראל, בר ירמק". בעצם, מה שכביר אומר הוא שמישהו בGetTaxi לקח את המידע הפרטי של שני משתמשים, בשם נמרוד ברנע ובר ירמק והעביר אותם לידי כלכליסט כדי שאלה יראו את היקף הנסיעות.
בכיר בGetTaxi

5.
אם זו לא היתה הפרה של מדיניות הפרטיות, מה שהיה מדאיג כאן הוא שמישהו, שיש לו גישה למידע, בחר למעול באמונה של GetTaxi וגם באמון המשתמשים ולתת לעיתונאי גישה למידע הזה לצורך התנגחות בין שתי יריבות עסקיות. זה כמובן אומר שמישהו, איפשהוא בGetTaxi יכול לראות מתי האקסית שלו עולה על מונית ולאן, ויכול לדעת מתי היא לבד בדרום תל-אביב. אם הייתי קונספירטיבי במיוחד, הייתי יכול לומר גם שמשרד עורכי דין X, שיהיה לקוח של GetTaxi יוכל לדעת מתי עורכי הדין של משרד Y, שעומד מולם בתיק, מגיעים להפגש עם הלקוח.

6.

כל הדברים האלו קורים כי בGetTaxi נשמר מידע. היה ניתן לעשות זאת גם ללא שמירת אותו המידע; אפשר לספק את השירות הזה בדרך אחרת, ואפשר לספק את השירות בלי לשמור מידע. יש דרכים לעשות זאת בצורה יעילה שכאן לא המקום לדון בהן. מה גרם לGetTaxi להכנס לכזו פאניקה שהיא תפקיר את המשתמשים שלהם? לא ברור. אבל מה שברור: את המידע שלי אני לא אחלוק איתם בשלב זה.

14 thoughts on “מה כבר יעשו עם מה שיודעים עליי? על GetTaxi ומדיניות הפרטיות.

  1. חי בסרט. זה שנת 2014. לכל חברה טכנולוגית הכי קטנה, ובטח לגדולה כמו גט טקסי יש גישה לפרטים אישיים, אחרת הן לא יכלו לספק את השירותים שמספקים. מן הסתם שהחברה תעשה בהן שימוש אם מתחרים מנסים לחתור תחתיה. יצירת קונספירציות על כלום. למה פייסבוק וטוויטר לא ישלפו בשניה מחט בערימת שחט על המשתמש הראשון שיפגע בה?!

  2. גט טקסי שומרת את המידע ויכולה לעשות איתו דברים. אבל גם אובר, טקסי טו גו, אפליקציית המוניות של ישראכארט ומי יודע מי עוד. גם לתחנת המוניות הרגילה יש יומן נסיעות, ולא ידוע לי שתחנות המוניות מתהדרות במדיניות פרטיות רצינית. לנהג המונית יש מדיניות פרטיות כלשהי? מי מבטיח לך שאיזה חוקר פרטי משלב את פעילותו בנהיגת מונית? כל מה שכתבת נכון, אבל למעט הדוגמאות הספציפיות שנתת לגבי המאבק של גט טקסי מול אובר על גבי הכלכלונים, כל הבעיות האלה תקפות לגבי כל ספק מוניות ספיישל לדעתי.
    גם אם אתה רוצה לשמור על פרטיותך ברכבך הפרטי זה קשה, כי נתוניך לגבי נסיעתך נשמרים בכביש 6, חניונים ממוכנים, מצלמות מהירות ועוד. מהי מדיניות הפרטיות של גופים אלה?
    הכי דיסקרטי זה לנסוע על אופניים עם מסכת סקי, כנראה.

  3. אם הם משחקים מלוכלך עם הגדולים, איך הם יתייחסו למשתמשים הקטנים?!!
    אין אמון!!

  4. אגב, אם היו רוצים לשמור על הפרטיות של הנוסע, היה אפשר לעשות hash למקומות הנסיעה, שהיה מזהה חד ערכית את מקום האיסוף והנסיעה אבל לא חושף את המיקום המדוייק, ואם רוצים לשמור על עמימות אז לעשות hash על מקטע גיאוגרפי גדול יחסית (למשל רחוב או שכונה ולא כתובת ספציפית), אבל אז זה היה כנראה מסבך את החיים של מי שאחראי ליישב מחלוקות בין נהגים לנוסעים.

  5. מתי פעם אחרונה הורדת אפליקציה לנייד?

    לכל אפליקציה הכי פשוט יש מאות הרשאות לכל דבר בנייד, בלי קשר לגבי פירסום הנתונים..? זה תחרות אני בטוחה שאת פרטי הנסיעה הם לא פירסמו בשום מקום, זה כמו שאובר פירסמו בארה"ב איזה סלבס נוסעים איתם, או פרסומים אחרים.

    אם כבר הטעות היא של נציגי אובר, משחק יותר מלוכלך לא יכול להיות, אותה הטעות פעמיים.

  6. איזה שטויות אתה מדבר?! איזה פרטים הועברו?? שבוצעו נסיעות??

  7. לא ברור אם אלה טרולים או לא, אך בתגובות יש הפגנה של כל טיעוני הבורות האפשריים בתחום הפרטיות

  8. פוסט מאוד מעניין. נראה שבאמת ירדו לעומק יותר מדי ונכנסו למקומות שהם אולי חוקיים אבל מאוד מאוד מאוד מסריחים לטעמי. גט טקסי הודו בכתבה שהם בולשים אחר אנשים ספציפים.

    האם ניסית לקבל מהם תגובה?

  9. נחמד מאד, אבל אתה, כעורך דין – משתמש בשירותי gmail
    איך אתה מצדיק את זה?
    איך תנאי השימוש – שמאפשרי לגוגל לסרוק ולתעד את ההתכתבויות שלך ושל לקוחותיך, מתחברים לחובת הסודיות?

  10. בישראל אף אחד לא מתייחס למדיניות פרטיות ולאף אחד לא אכפת. ההורים שלי מדברים עם הבנקאי שלהם כשהם רוצים לדעת מה המצב בחשבון שלי, המידע הרפואי נגיש לכל עובד קופת חולים, ועיתון הארץ מוכרים את הסטוריית הגלישה שלי עם הת"ז למפרסמים לפי תנאי השימוש. מי שיש לו שכל וראה מה ההרשאות של האפליקציה מבקשות, כבר הסיר אותה.

  11. נראה לי שהמקרה הזה שייך יותר לקטגוריה של בינה עסקית מאשר לפגיעה בפרטיות.
    1. ממוצע ביטולי נסיעה הינו X ללקוח ביום
    2. הופה, יש לנו 2 לקוחות שמבטלים 20X נסיעות, בוא נבדוק למה הם לא מרוצים
    3. הפתעה, אלה המתחרים שמשתמשים בטקטיקות מלוכלכות בכל מקום

    http://money.cnn.com/2014/08/11/technology/uber-fake-ride-requests-lyft/

    http://money.cnn.com/2014/01/24/technology/social/uber-gett/

Comments are closed.