כשמשתמשים במאגר מידע שדלף לצרכי פרסום

"משרדי פרסום צריכים לעבוד עם ייעוץ משפטי צמוד" זה משפט שאמרתי לא פעם אחת. כל קמפיין "מגניב", היסטרי, מיוחד, או ייחודי לפעמים גם מאתגר את החוק מהצד הלא נכון. הסיפור הפעם הוא מדהים כיוון שאין סימפטיה לאף אחד בו.

הסיפור מתחיל עם הפריצה לאתר "אשלי מדיסון": אתר היכרויות למי שכבר תפוס. לפני מספר חודשים האקרים פרצו לאתר, שמכיל כ-36 מיליון משתמשים רשומים שמתעניינים בבגידה בבין הזוג שלהם (אני מציע שתקראו את הכתבה של צליל אברהם כדי להכיר טיפה את האתר). ההאקרים איימו כי אם האתר לא יסגר ויפסיק את התנהגותו הסוררת, הם יפרסמו פרטים אישיים של המשתמשים, ולאחר שהאתר סרב, הם עשו כן.

ברשימה יש פרטים פיקנטיים, כמו חבר כנסת שמופיע ברשימה וטוען כי חשבון המייל שלו פוברק. את הטענה הזו ניתן לבדוק בקלות, כי במאגר המידע שדלף (ולמי שיש TOR ניתן להוריד כאן את הקובץ), מופיע האם כתובת המייל עברה אימות או לא, והאם הלקוח שילם או לא.

עכשיו, מפה לשם, בא משרד פרסום והחליט לעשות מעשה יפה.

זה לא סוד שפייסבוק מאפשרים להציג פרסומות על סמך רשימות תפוצה. הכלל הוא פשוט: אם אתה סופרמרקט, ויש לך כתובות מייל של מועדון הלקוחות, אז הגם שהלקוחות לא עשו "לייק" על העמוד העסקי שלך, אתה יכול לטרגט אותם (להציג להם פרסומות על סמך פילוח).

אז מה עשו במשרד הפרסום של חופשות הסקי של אוטופסט? לפי הדיווח במזבלה, אנשי הפרסום השתמשו ברשימת הכתובות שדלפה כדי להציג להם פרסומות לחופשת סקי:

"במשרד הפרסום של ליין ה'אוטופסט' (Ottofest), חופשות סקי ממותגות של מועדון האוטו (otto), החליטו לנצל את הבאזז והמומנטום סביב הפריצה שמסעירה בימים האחרונים את הרשת, ויצרו מודעות פייסבוק ממוקדות ורלוונטיות מתמיד, וזאת מתוך רשימת האימיילים של הישראלים שהופצו מתוך מאגר המידע של 'אשלי מדיסון'. למי שמכיר את מערכת הפרסום של פייסבוק, בין אפשרויות הטרגוט, המערכת גם מאפשרת לעלות רשימת אימיילים ובכך למקד את המודעות לבעלי החשבונות שלהם. "

ottofest_ad_facebook-600x475

אם הדבר אכן נכון, אזי אנשי הפרסום עברו על חוק הגנת הפרטיות בכך שהחזיקו מאגר מידע אסור (מאגר המשתמשים של אשלי מדיסון הוא מידע שפוגע בפרטיות, והאחזקה שלו, כחומר שלא נמסר בהסכמה הוא עבירה פלילית ועוולה אזרחית). אנשי הפרסום גם עברו על החוק כאשר השתמשו במידע שלא למטרה לשמה הוא נמסר, כלומר כשהשתמשו ברשימת הכתובות לצורך פרסום.

אז נכון, הרעיון מצוין, אבל רעיון מצוין אינו מספיק: במקרה שלנו אמנם אין לנו סימפטיה לבוגדים, אבל צריך להבין שבעוד שכאן יש אנשים שהתאגו בשימוש במאגר הלא חוקי, הרי שיש ברקע עשרות אנשים אחרים שאוספים מידע שדלף ממאגרים, ומשתמש בהם לרעתכם.

כשאתם רואים פרסומת ברשת החברתית, או באינטרנט בכלל, שאלו טוב מאוד מדוע המידע הזה מופיע עבורכם.