שירות סלולר בחינם תמורת פרסומות, תג מחיר לפרטיות שלכם.

האם הפרטיות שלכם שווה לכם פחות מ200 ש"ח בשנה? זו השאלה שמציבה החברה הסלולרית החדשה "AdTone". לפי הדיווחים בתקשורת, הרי שבחודשים הקרובים יושק מותג סלולרי שמציע ללקוחותיו שיחות ללא הגבלה וגלישה בחבילה סבירה תמורת אפס ש"ח בחודש, כאשר המותג ירוויח כסף מהשמעת פרסומות במקום צלילי ההמתנה וכן ישלח מסרים פרסומיים (סבירים לטענתו) ללקוחות הקצה. בפועל, קריאה של מדיניות הפרטיות ותנאי השימוש של המותג מראים קצת אחרת, ונמשיך עם זה עוד דקה. רק למען הסדר הטוב, AdTone מבהירים כי הם אינם ספק MVNO אלא משווק משנה שמוכר חבילה ייעודית ומסבסד אותה עבורנו.

המחיר של תכנית סלולרית בישראל בהיקף שמציעה אדטון הוא בין 20 ל30 שקלים בחודש. רמי לוי מציע נכון להיום ב19.90 ש"ח לחודש תכנית שכוללת שיחות ללא הגבלה ו1GB גלישה, טלזר 019 מציעה תכנית דומה ב19.5 ש"ח ותכנית עם 3GB ב25 ש"ח, גולן טלקום מציעה תכנית טובה יותר ב29 ש"ח, אבל יש הבדל משמעותי כאן. מצד שני, הצטרפות של 50,000 לקוחות (כתכנית של אדטון) תאמר לציבור שהשווי של המידע הפרטי של לקוח סלולר למפרסם הוא כ30 ש"ח בחודש.

מחקרים כבר הראו שהציבור מוכן לשלם על הפרטיות שלו בכסף. אצל ספקית האינטרנט האמריקאית AT&T המחיר של חבילת תקשורת הוזל בכ-350$ לשנה בכפוף לקבלת פרסומות, וכך היה גם במקרה אחר בו אנשים קיבלו כ8$ לחודש עבור גישה למידע הפרטי שלהם שהועבר למפרסמים. במקרה אחר הונח כי אנשים מוכנים לשלם עד 5$ לאפליקציה כדי לקבל הגנה על הפרטיות שלהם, והמסקנה הלא-מלומדת ולא מבוססת במיוחד שלי היתה שהתקנה של אפליקציה "שווה" למשתמש בערך 20 סנט.

כעקרון, מחיר של 20 ש"ח לחודש עבור סחר בפרטיות נשמע מחיר הגיוני בשוק החופשי, שכנראה חלק מהאנשים ישלמו. אבל, הכוכביות כאן שלא הובאו בהודעות הפרסומיות אלא רק בתקנון מאוד מדאיגות:

סעיף 8 לתקנון אומר "8. כל לקוחות אדטון גולשים באמצעות שרת פרוקסי ייעודי". לא ברור האם מדובר בפרוקסי שמונע גישה לאתרים מסוימים או שמדובר בפרוקסי שמחליף את הפרסומות (יש כאלה). אם הפרוקסי הזה מסנן אתרים אז הוא גם מפר את הוראות סעיף 51 לחוק התקשורת, הקובעות כי "בעל רישיון, מי שעוסק בסחר בציוד קצה שהוא ציוד רדיו טלפון נייד (בסעיף זה – ציוד קצה רט"ן) ומי שעוסק בסחר בציוד תקשורת, לא יגרום להגבלה או לחסימה של המפורטים להלן, בעצמו או באמצעות אחר, לרבות בדרך של קביעת תעריפים: … האפשרות הנתונה למנוי לעשות שימוש בכל שירות או יישום, המסופקים על גבי רשת האינטרנט".

חוץ מהפרוקסי, יש כאן עוד כמה הגבלות שלא בטוח שעומדות בהוראות ההתניות של חוק התקשורת. לדוגמא, סעיף לתקנון 9 קובע כי "בתמורה לשירות כל הלקוחות מחוייבים להיות בעלי מכשיר סמארטפון דור 3 ומעלה המסוגל להריץ את האפליקציה של חברת אדטון, כמו כן השימוש בשירות מותנה בהתקנת האפליקציה! לקוח אשר יסיר את האפליקציה או לא יתקין אותה לא ייחשב כלקוח של חברת אדטון וינותק מהשירות תוך 72 שעות (למעט לקוחות אשר נסעו לחופשה או שעדכנו את חברת אדטון מראש על אי זמינות זמנית)".

כאן סעיף 51ג(א)(3) שקובע שלבעל רשיון אסור להגביל את "האפשרות הנתונה למנוי לעשות שימוש בציוד קצה או בציוד תקשורת בכל רשת בזק או ברשת המשמשת להפצת שידורים של בעל רישיון (בסעיף זה – רשת), אם הציוד האמור מיועד על פי טיבו ומהותו לפעול ברשתות מאותו הסוג". כלומר, אם יש טלפון סלולרי המיועד לרשת דור שלישי, אי אפשר להגביל אותה מלהתחבר לרשת רק בגלל שאינה מסוגלת להריץ אפליקציה, וגם סעיף 51ב(ב) קצת מפריע: הסעיף קובע כי "בעל רישיון לא יקשור בין התקשרות של המנוי לקבלת שירות רדיו טלפון נייד להתקשרות של אותו מנוי אתו או עם אחר, לרכישה, להשכרה, להשאלה או להחכרה של ציוד קצה, בין בהסכם אחד ובין בהסכמים נפרדים, לרבות בדרך של מתן הנחה או הטבה אחרת כלשהי בהתקשרות אחת בשל ההתקשרות השנייה". כלומר, למי שמפעיל רשת סלולרית אסור לקשור בין התקשרות א' (שירות שיחות) לבין התקשרות ב' (התקנת אפליקציה). מעבר לכך, אני לא יודע מה יש באפליקציה ומה אין בה, והאם היא מבקשת הרשאות נוספות כגון מיקום וגישה לאנשי קשר.

בעיה שלישית מתחילה עם ההסכמה לקבלת ספאם לפי סעיף 30א לחוק התקשורת. סעיף 4 לתקנון קובע כי "המותג השיווקי אדטון מסבסד את התשלום החודשי מול חברת התקשורת ובכך מאפשר לצרכנים להנות מהקו הסלולרי ללא עלות במסגרת התכנית בתמורה לקבלת תוכן שיווקי ופרסומי המאושר על ידי הצרכן"; (כך גם בסעיף 1.6 למדיניות הפרטיות). הטקסט החד-משמעי " בעת ההצטרפות לשירות הינכם מאשרים לחברת אדטון להעביר תוכן שיווקי מעת לעת באמצעות צליל המתנה ו\או הודעות SMS ו\או הודעות WHATSAPP ו\או הודעות PUSH ו\או הודעות מייל יומיות ו\או פרסומות בגלישה והכל ללא הגבלה כמותית כלשהי" מפריע מאוד, במיוחד כשאין הגבלה על היקפן.

Screenshot-4

אולם, סעיף 30א(ד) לחוק התקשורת מאפשר לצרכן להודיע על סירובו לקבל את דברי הפרסומת. האם במצב כזה תמשיך אדטון לספק את השירות? סביר להניח שלא.

כלומר, מה יש לנו כאן? חברה סלולרית שספק אם ההסכם שלה עומד בתנאי רשיון הבזק של החברה המארחת ובהוראות חוק התקשורת, שגם אוספת מידע, ומצליחה למכור אותו ברווח שגדול מ20 ש"ח לחודש. האם החברה תצליח? כנראה שכן. אני רואה נהירה של חיילים\צעירים שמעדיפים להקריב את הפרטיות שלהם מאשר לשלם 20 ש"ח בחודש. האם זה ראוי? כנראה שהרגולטור יחליט בקרוב.

3 thoughts on “שירות סלולר בחינם תמורת פרסומות, תג מחיר לפרטיות שלכם.

  1. יכול להיות שהעסקה בעייתית מבחינת החוק הקיים, ויכול להיות שהלקוחות יפסידו הקבה ממכירת פרטיותם. אבל ברמה העקרונית, אם כל הצער שבדבר, לא נכון למדינה להחליט בשביל אזרחיה האם מותר להם למכור את הסטוריית הגלישה שלהם, וזכותה של הספקית להציע עסקה והציבור הוא זה שיחליט את חשיבות פרטיות המשתמש. אם אתה חושב שהיא חשובה יותר, תשכנע בזה את האנשים במקום להכריח אותם שלא למכור אותה

  2. תודה על הפוסט המענין יונתן . אלא , שאתה מתמחר פרטיות, כלל וכלל לא נכון ( או ויתור עליה ) . באשר , אחת מליבות הפרטיות או ההגנה עליה , הינה שאלת הויתור !! סעיף 1 לחוק הגנת הפרטיות , הרי מורה בעליל , כי הסכמה או אי הסכמה לויתור על פרטיות, הינן מליבות הענין .

    אם כך , מי שמוותר על פרטיות , אין לו לכאורה פרטיות , ולכן , גם לא ויתר עליה או תימחר אותה בכסף . ליבת הסוגיה , הינה הפגיעה , במי שלא ויתר , זוהי משמעות הגנת הפרטיות ! ולאור פרמרטר זה , התמחור , עולה בפרמיום , של הרבה הרבה יותר מסנטים או עשרות דולרים עם כל הכבוד .

    להתראות

  3. רק הבהרה / המחשה לתגובתי לעי"ל :

    מכאן , שאם עסקינן בתמחור של פרטיות, המבחן היותר מתאים הינו :

    כמה אדם , היה מוכן לשלם , בשביל להימנע מחשיפה של פרטים הנוגעים לפרטיותו . או כי אז , ענין לנו , בחיה אחרת , ובגדול אחרת !! ולא כמה הוא מוכן לשלם , בשביל מה שמבחינתו , לא כרוך ממש בפגיעה בפרטיות ( כי אז ממילא יטען הטוען , לא עסקינן בחשיפה או בפרטיות של ממש ) .

    להתראות

Comments are closed.