MC חולדאי: האם הקליפ של סטטיק ובן אל הוא תעמולה מוקדמת ואסורה?

הנחיה 1.1703 של היועץ המשפטי לממשלה מדברת על השתתפות שרים בתשדירי פרסום. ההנחיה עצמה קובעת סטנדרטים שבהם צריך לעמוד, ודורש כי "הפרסום מבטא אך ורק את עמדת המשרד, מתייחס לפעילות המשרד בלבד וקשור בקשר הדוק וברור לעבודת המשרד". למרות הנחיה זו, לאחרונה היה צריך היועץ המשפטי לממשלה לרענן את ההנחיה והבהיר כי נושאי משרה ציבורית כשרים אינם יכולים לתת חסות לאירוע מסחרי. ההנחיה נבעה, בין היתר, מכך שהשרה מירי רגב השתתפה בפרומו לתכנית של איל גולן והדבר הגיעה לפתחה של ועדת האתיקה של הכנסת.

אבל רגב לא לבד. אמש שוחרר הקליפ של סטטיק ובן-אל "טודו-בם" [זהירות: לא מומלץ לילדים], הכולל תפקיד cameo של ראש העיר תל-אביב רון חולדאי. Cameo היא מחווה אמנותית בה אדם מופיע בתפקיד עצמו (בדרך הכלל), בתפקיד אשר לכאורה היה אמור להיות קטן וחסר חשיבות, אך עצם זהות המשתתף היא העילה המשמעותית בעלילה.

ההשתתפות של ראש העיר, רון חולדאי, כנושא משרה ציבורית בשיר אשר בין היתר מתייחס לעיר שהוא עומד בראשה היא מחווה אמנותית מדרגה ראשונה, חשובה ומעולה. יש רק בעיה אחת איתה: לדעתי היא עומדת על הגבול האפור של שוחד.

סטטיק ובן אל הגיעו למעמד של כוכבי על. הם מככבים בקמפיינים פרסומיים, גובים מאות אלפי שקלים להופעה, וזכו לחיקויים והערכה אמנותית. המדיה הנקראת "קליפ של סטטיק ובן אל" היא מדיה שמזכה בחשיפה אדירה, ומאפשרת הגעה לקהלים רבים וחדשים. כל פוליטיקאי, וכל מי שרוצה להתקדם למשרה ציבורית, יקבל אוטומטית הכרה מהותית בעת הופעה שם על ידי קהלים שככל הנראה לא נחשפו אליו.

תפקיד הCameo של רון חולדאי באותו קמפיין הוא, לכל הפחות, טובת הנאה ומתנה כאשר הוא ניתן שנה לפני בחירות. הבחירות הקרובות לראשות העיר צריכות להערך באוקטובר 2018, בעוד שנה וארבעה חודשים, וכמובן שדיני הבחירות הכללים אמורים לחול על תעמולה. בדיוק כמו שלטי התעמולה שנתלו בעיריית הוד השרון המהללים את ראש העיר הנערץ, כך גם השימוש של חולדאי במדיה של סטטיק ובן אל מקבל הכרה תרבותית.

לא סתם דיני התעמולה אוסרים על תעמולת בחירות עם הופעות של אמנים (סעיף 8 לחוק התעמולה), ולא סתם דיני התעמולה קובעים תקופה קצובה בה כן תערך תעמולה (שטרם החלה). המטרה היא למנוע ממועמד מכהן לנצל את השררה והנכסים הציבוריים הקיימים בידו על מנת להאדיר את עצמו ולקבל קולות. במקרה שלנו קיבלו סטטיק ובן אל את הזכות להשתמש בנכס ציבורי ("בית העיר") לצורך הקליפ הפופולרי שלהם, ומנגד ראש העיר מופיע בקליפ.

אז מה יש לנו כאן? עיריה שמעמידה לרשות שני אמנים את הזכות לצלם סרט במרחב הציבורי. הטיפול בבקשה כזו לפי הנוהל של העיריה, הוא בתשלום. העלות אמנם (לפי האתר) היא סמלית, אך מנגד התועלת של ראש העיר אינה סמלית. ולראיה, תשע ידיעות פורסמו בתקשורת המסורתית המזכירות את חולדאי כמופיע בקליפ. לא מדובר בתועלת שולית סמלית, אלא בטובת הנאה של ממש.

במקרים של עבר, ועדת הבחירות פסקה כי שימוש של ראש עיר בדף פייסבוק עירוני לצרכי היא אסורה (תרמ 22/20 יואב רוזן נ' חי אדיב) וכי אף הצגת שלטי חוצות עירוניים עם פני ראש העיר בסמיכות לבחירות (שלושה וחצי חודשים) היא אסורה. השתתפות של פוליטיקאים באירועי אמנות היא תמיד דבר מבורך ורצוי, אך השתתפותם בתוך האמנות עצמה יוצרת חשש משמעותי לניגוד עניינים.

One thought on “MC חולדאי: האם הקליפ של סטטיק ובן אל הוא תעמולה מוקדמת ואסורה?

  1. חולדאי לא הודיע שהוא לא מתמודד ב-2018? זכור לי משום מה

Comments are closed.