להחליף את העוגיות באסימונים: איך דפדפן אופרה יכול לשנות את ההגדרה של "פרטיות".

בשבוע שעבר למדנו שאופרה, דפדפן האינטרנט הפופולרי, הוסיף תמיכה מובנית בארנקי אית'ריום . למי מאיתנו שלא מכירים לא את אופרה ולא את אית'ריום, נעצור לרגע להסבר קצר.דפדפן אופרה הוא כמו כל דפדפן אחר, אך עם כמה מאפיינים שמגבירים את הפרטיות שלכם. הראשון הוא חוסם פרסומות מובנה, שהוא לא מושלם, אך עדיף על להיות בלי חוסם פרסומות כלל; השני הוא מערכת VPN מובנית, שמאפשרת לכם לגלוש באינטרנט עם אבטחה טובה יותר ואנונימיות גבוהה יותר (שוב, לא מושלם, אבל יותר טוב מכלום), וגם לעקוף הגבלות טריטוריאליות (לדוגמא, לצפות בגרסא האמריקאית של נטפליקס); מה שיש עוד לאופרה זה סרגל צד עם חלונות מסנג'ר, כדי שלא תצטרכו לצאת מהעמוד כדי להשתמש בשירות המסרונים האהוב עליכם. החל מעכשיו, יש לו גם דפדפן אית'ריום מובנה.

מה זה אית'ריום, אתם שואלים? אוקי. אית'ריום היא רשת מחשוב מבוססת בלוקצ'יין. היא מאפשרת לאנשים לנסח "חוזים חכמים" (תוכנות בשפת סולידיטי) ולהריץ אותם על מכונת אית'ריום וירטואלית (EVM) כך שהם יכולים להשתמש בEVM לחישובים מעניינים. דוגמא ראשונה יכולה להיות הצבעה על קבלת החלטות במערכת מבוזרת, והשניה יכולה להיות משהו פשוט יותר כמו מונה שבודק כמה אנשים שילמו לארנק ספציפי. אפשר גם לייצר משחק וירטואלי בסגנון טמגוצ'י או משחקים אחרים מבוססי תורות.

אית'ריום, כמו אחיו ביטקוין, מבוסס על ארנק שיש לו מפתח פרטי ומפתח ציבורי. בהפשטה יתרה הגובלת ברשלנות, המפתח הציבורי מאפשר לך לבדוק איזה אסימונים (tokens, פלט של חוזים) מוחזקים על ידי בעל הארנק, והמפתח הפרטי מאפשר פעילות בהם.

עכשיו, יש כבר כמה דפדפנים עם ארנקי קריפטומטבעות. דפדפן Brave מאפשר זאת ונותן לך לקבל תשלום על גלישה ברשת; תוסף MetaMask נותן לך להחזיק ארנק אית'ריום ולדבר עם עמודי אינטרנט. אבל…

השימוש באסימונים מבוססי איתריום ומתן גישה אליהם יכול להחליף חור ענק שיש באינטרנט כמו שאנחנו מכירים אותו: קוקיז (עוגיות). עוגיות הן נושא כואב לפרטיות. כאשר אתה גולש ברשת, כל אתר שאתה מבקר שם קובץ קטן על המחשב שלך (או על הטלפון) שנקרא "עוגיה"; במצב כזה, הוא יכול לזהות אותך.

אנחנו משתמשים בעוגיות כדי שלא נצטרך לתת שם משתמש וססמא בכל פעם שאנחנו עוברים בין דף לדף ברשת החברתית האהובה עלינו; אנחנו גם משתמשים בהן לפרסום. כשאתה מבקר באתר, תריסרי חברות שונות שמות עוגיות על הדפדפן שלך, בצורה שמזהה אותך ("יהונתן קרא את הכתבה הזו") והן יודעות מה העמודים שגלשת בהן, ויכולות על פי המידע הזה להציג לך פרסומות מפולחות היטב.

עכשיו, אפשר להחליף את העוגיות באסימון אית'ריום, בתיאוריה. כזה שנקרא ERC777. אנחנו יכולים להחזיק דפדפן מודרני שבמקום לאחסן עוגיות על המחשב או הטלפון הוא ישלח לך אסימון. אתה יכול לדחות את האסימון (כלומר לא לאפשר פרסום, או לחסום פרסומות מפולחות), או לקבל אותו. כשאתה רוצה לעבור ממכשיר אחד לשני, אתה יכול לשלוח את העוגיות שלך איתך, או להשתמש במקביל במספר דפדפנים שמחזיקים את אותם האסימונים.

סטנדרט ERC777 מאפשר גם אחסנה של מידע בתוך האסימון, וגם מאפשר לנו לקבל כספים; כלומר, אפשר יהיה להשתמש בארנק האית'ריום כדרך לשחד אותך על מנת לקבל את הפרסומות, או לבצע איתך עסקה: הפרטיות שלך תמורת שקל. אם תשאיר את האסימון שלנו מאוחסן לתקופה של חודש, ותצפה לפחות ב60 עמודים בהם יש פרסומות, אנחנו נשחרר לך מטבע של שקל. זה קל כמו להסית נגד ארגוני שמאל על ידי ראש ממשלה.

יש רק בעיה אחת, פשוטה: עלויות עסקה. נכון לעכשיו, רשת האית'ריום עמוסה ויש בה עמלות גבוהות מדי. כלומר, שימוש ברשת לצורך עסקאות כאלה עשויה לחסום את הרשת ותדרוש סכום גדול של כסף להצגת פרסומות. אולם, זו אינה בעיה אלא תכונה חיובית. זה אומר שכדי להניח עוגיה במחשב שלכם, המפרסם יצטרך לשלם כמה זוזים; בניגוד למודל היום שאחסנה של עוגיות היא "חינמית". זה אומר שאם אין שום ערך כלכלי במעקב אחריכם, האסימון לא יונח, ולא תבוצע עסקה.

[פורסם במקור בSteemit באנגלית; לא יודעים מה זה Steemit? אולי תכנסו לשם ותקראו טיפה על הדרך האמיתית להלחם בפייק-ניוז, באמצעות יצירת מוניטין מבוסס תוכן]

One thought on “להחליף את העוגיות באסימונים: איך דפדפן אופרה יכול לשנות את ההגדרה של "פרטיות".

  1. אפשר לקבל את היתרונות של מפתח אסימטרי בלי החסרונות של בלוקצ'יין עם פרוטוקול
    SQRL.
    https://www.grc.com/sqrl/sqrl.htm
    לא מצריך תמיכה מיוחדת מהדפדפן, אבל לוקח מהאתרים את המידע והשליטה שיש להם היום ולכן הוא לא נעשה נפוץ.
    וזה כנראה גם יהיה הגורל של האת'ריום כמזהה.

Comments are closed.