פייסבוקלנד: על המטבע של צוקי, ועל ריבונות.

בשנת 2009, הטרשת החברתית הכריזה על מטבע בשם "Facebook Credits": שיטת תשלום למפתחי אפליקציות המשתמשים בסביבה הכלכלית של פייסבוק; מפתחים שרצו לנהל כלכלות במשחקים בהם התחברת עם שירות של פייסבוק, פרסומות בפייסבוק ושירותים אחרים, כולם חויבו לרכוש את המטבע הדיגיטלי של פייסבוק; ששער החליפין שלו קובע על דולר ל -10 נקודות זכות. הקרדיטים של פייסבוק, כמו שירותים אחרים רבים, עברו תהליך של דפוק-וזרוק. הרשתי האנטי-חברתית לא היתה מוכנה לשיטת תשלום המבוססת על המערכות הפנימיות שלה. כעבור עשור הודיעה על שיטת התשלום החדשה שלה: ליברה. אני נמנע מלכנות את ליברה בשם "מטבע" או "cryptocurrency", כיוון שזה לא מטבע. עם זאת, פוסט זה נועד לנתח את מה שאני מאמין שקורה.

ליברה (Libra) הוא נכס דיגיטלי; כדי להפחית תנודתיות בשער שלו הוא יחזיק רזרבה כלכלית, בדיוק כמו "מטבע יציב". ה WhitePaper מסביר ש"במקום לגבות את ליברה עם זהב, היא תגובה על ידי אוסף של נכסים בעלי תנודתיות נמוכה, כגון פיקדונות בבנקים וניירות ערך ממשלתיים לזמן קצר במטבעות של בנקים מרכזיים יציבים ובעלי מוניטין".

ההבדל הראשון בין ליברה לבין מטבעות קריפטוגרפיים מבוזרים הוא שבעוד שהמטבעות מגובים על ידי אמון במערכת הכלכלית שהם מייצרים (ולכן נוצר ערך חדש לעולם), בליברה אין ערך אינטרינזי והיא מסתמכת על הנכסים המגובים. מהם הנכסים שהיא תחזיק? כיום, הטענה היא כי היא תהיה אוסף של נכסים בעלי תנודתיות נמוכה "כגון" פיקדונות בבנקים. בשפה משפטית "כגון" אינו רשימה בלעדית ואין ערובה כי ליברה לא תהיה מגובה על ידי מניות עם תנודתיות נמוכה של כמו של החברות שתומכות בה, כלומר, ליברה יכול להיות רק דרך עבור חברות לגייס הון נוסף.

אבל זה לא הדבר הקריטי. יש שניים.

למה.

ישנן דרכים שונות להגדיר את ריבונותה של מדינת הלאום; עם זאת, המשותף הם בדרך כלל: (i) שפה; (ii) היסטוריה; (iii) שטח ו; (לדעתי); (iv) מטבע. קבוצה משותפת המשתמשת באותה שפה, שיש לה היסטוריה משותפת ומתגוררת בשטח משותף, מתשמשת באותה מטבע, מחזיקה ריבונות. מטבעות (והילכים) הן הדרך בה ניתן לסלק חובות בין אנשים וכך הממשלה יכולה לגבות מסים. זה חשוב כי מערכת מוניטרית מורכבת על נושאים אלה.

אז, מסים וריבונות. פייסבוק וחברים אחרים שלה כבר סופגים ביקורת חריפה על בחירת מקלטי מס. מה יקרה אם פייסבוק תכריז על עצמה כמדינה עצמאית? יהיה לה צורך בטריטוריה (שקל לקנות, עם הכסף שלה) ויהיה צורך בשפה (זה כבר הבנתי!) אבל זה יכול המטבע שלה הוא הדרך לשלוט בכלכלה. אם יהיו לה די תלויים על במערכת הכלכלית שלה, אז כל מדינה אחרת שתסרב להכיר בה כמדינה ריבונית, תחסם לסחר מול מדינת פייסבוק על ידי הוספת מכסים באותו אופן שבו טראמפ מעניש את מקסיקו כחלק ממלחמת סחר.

לצורך העניין, נניח כי היחסים הכלכליים בין Facebookland ולטביה הם כדלקמן: לטביה מייבאת שירותי רשת חברתית ושירותים בשווי מיליאררד דולר בשנה, ו-Facebookland מטילה מס על כל מי עושה עסקים עם לטביה דרך ליברה, כחלק מהפרוטוקול. במקרה כזה, הלובי של פייסבוק בלטביה יפריע ויגרום לטביה להכיר ולהכיר בריבונות של פייסבוק.

למה פייסבוק צריכה בכלל עצמאות? כי ב-Facebookland אין מסים עבורה. פייסבוק עוד עשויה להציע לאזרחים שלה שיעורי מס תחרותיים אם הם יתניידו לפייסבוקנד. אבל איזה שטח? יש שני שטחים נטולי ריבונות: ליברלנד וביר טוויל; אבל פייסבוק גם יכולה לרכוש קרקע ממדינה גדולה כמו סין, רוסיה, אוסטרליה או קנדה.

לאחר מכן, Facebookland עשויה להטיל מס על תושביה באמצעות ליברה.

עכשיו, החלק הקשה יותר: למה זה לא מטבע קריפטורפי.

אם קראתם את החלק הטכני של הWhite Paper, אז רואים שליברה לא נשלטת על ידי הקהילה שלה, היא בבעלות של תאגידים. בעוד שבעולם הקלאסי ומדינת הלאום יש בנק מרכזי שמנפיק את הכסף, הרי שביטקוין הגיע כדי לזעזע את המערכת. הוא לא בא להעביר את הכח מהמדינות לתאגידים, אלא להחזיר אותו להיות דמוקרטי, לעם שלנו, לא לגופי ענק.

אבל לגופים שעומדים מאחורי ליברה יש עבר בעייתי. לPayPal יש עבר של חסימות של משתמשים, ואפילו הקפיאה את חשבון ויקיליקס. כך עשו גם שותפות נוספות, מאסטרקארד וויזה.

בליברה צריך להשקיע מיליונים כדי להפעיל צומת שתריץ את התוכנה, ופעולות הן הפיכות: ניתן לחסום משתמשים או לבטל עסקה.

אבל לא רק זה. בליברה אין באמת בלוקצ'יין. בלוקצ'יין מורכב משרשרת של בלוקים שנסמכים אחד על השני, כך שתיקון רטרואקטיבי של בלוק מבטל את כל השרשרת אחריו. בליברה זה אחרת: "בניגוד לבלוקצ'יינים בעבר, אשר היו אוסף של בלוקים של עסקאות, הבלוק של ליברההוא מבנה נתונים יחיד אשר רושם את המצב של עסקאות לאורך זמן". (הנייר הטכני של ביטקוין)

כל העניין של בלוקצ'יין היה לחתום על בלוק כל כמה דקות כדי לוודא שאין שינוי; כאן זה נעלם.

אז לא blockchain, ללא טכנולוגיה מבוזרת, זה מסביר מדוע אמון הוא לא הבעיה של צוקי ולמה הוא צריך נכסים לגבות את המטבע שלו.

[פורסם במקור באנגלית, כאן]

2 thoughts on “פייסבוקלנד: על המטבע של צוקי, ועל ריבונות.

  1. מענין מאוד , אבל , אין הרבה קשר בין הנטען בפוסט , לבין ההצהרות לפחות , אשר ב – White paper:

    נתחיל עם זה , שעל פי המסמך , התכלית הינה לתת גישה , ולא מורשית או מאובטחת למעשה ( permissionless network , וזה רק אחרי 5 שנים זה בשאיפה להיות מושלם , 5 שנים למן ההשקה ב – 2020 ) . גישה כאמור , להרבה משתמשי קצה , עניים וחסרי גישה לשירותים פיננסיים , הנה מצטט :

    1.7
    billion adults globally remain outside of the financial system with no access to a traditional bank, even though one billion have a mobile phone and nearly half a billion have internet access

    כלומר , ישנם 1.7 מיליארד בוגרים , אשר חסרי נגישות הם למערכות פיננסיות ולבנקים , למרות שמיליארד , מחזיקים הרי טלפון סלולרי , ולחצי מיליארד יש נגישות לאינטרנט . את זה הבלוקצ'יין לא פותר , וגם לא יכול לפתור בעתיד הסביר . הם מדברים על גישה מיידית להעברות פיננסיות , ממש כפי שאדם שולח אס אם אס , כך הוא יעביר כסף לזולת או למשפחה .

    למרות שנתוני ההעברות , ממוקמים במקום אחד , עדיין , ההיסטוריה של ההעברות , הינה נגישה וקריאה , אז מן הבחינה הזו , זה מעין בלוקצ'יין ( מה שחשוב , זה השקיפות ההיסטורית או השינויים ההיסטוריים שהם נצפים באחת ) .

    ישנה גם מועצת ליברה , והיא תהיה בנויה על צ'רטר או אמנה , עם רגולציה ברורה ביותר, והם ימוקמו בשוויץ אגב , בגלל הנייטרליות האינהרטית כמובן . גם המסמך מגדיר במפורש , רק נכסים יציבים אגב ( מניות של חברות , לא מוגדרות ממש כנכסים יציבים , זה הרי יעקר כל הרציונל של הליברה , שהוא , למעשה : יציבות הנכס או המטבע ובניית יחסי אמון ) .

    טוב , תקצר כאן היריעה , אבל , האלמנט היותר חשוב אפקטיבית בריבונות , זה חברות באו"ם . מבלעדי , זה מהווה בעיה רצינית . קשה להלום , מדינת פייסבוק , חברה באו"ם כמובן.

    בסך הכל , אם יצליח , רעיון אדיר . אבל , אם יצליח טכנית ….. ההצלחה האמיתית הם מודים , זה 5 שנים אחרי ההשקה , כאשר רשת לא מורשית ומאובטחת ( מבחינת גישה , לא בפועל לא מאובטחת) תהא נגישה, ואז בזריזות של הודעת טקסט , אתה מעביר כסף .

    להתראות

  2. רק ציטוט נוסף של הרציונל המרכזי :

    the ability to send money quickly, the security of cryptography, and the freedom to easily transmit funds across borders. Just as people can use their phones to message friends anywhere in the world today, with Libra, the same can be done with money — instantly, securely, and at low cost.

    היכולת לשלוח כסף מהר , עם ביטחון קריפטוגרפי , והקלות של העברת כסף חוצת גבולות . ממש כפי שאנשים משתמשים בטלפון הסלולרי לשלוח הודעות טקסט לכל מקום בעולם , כך עם ליברה יהא הדבר , והכל בעלויות מאוד נמוכות .

    להתראות

Comments are closed.