אסימוני NFT עשויים עוד להחליף את שירותי הסטרימינג שלכם. אל תפחדו, תאמצו.

בוא נתחיל בלהסביר מה זה NFT, כי כולם שואלים. לכל מי שבחוץ שלא מכיר, NFT אומר "non fungible tokens";כלומר, נכסים דיגיטליים, כמו מטבע או ביטקוין, שיכולים לעבור מאדם אחד למשנהו, אשר מאוחסנים על מערכת ציבורית כמו בלוקצ'יין וכל אסימון שונה מחברו.

pexels-photo-6780838.jpeg

רוב הNFTהיום הם סוג של "חוזה חכם", שאומר שהם נעולים על רשת ספציפית או על הפלטפורמה שבה הם הוקצו, כמו OpenSea. אבל הם גם חלק מהייפ מטורף. אנשים מוכרים NFTs כמייצגים בעלות על אמנות במיליוני דולרים. כלומר, מוכרים את האסימון המזורגג, לא את האמנות. האסימון מייצג מי "הבעלים" של האמנות, אבל לא את האמנות עצמה. ג'ק דורסי, מייסד טוויטר, מכר את הבעלות על הציוץ הראשון שלו במיליוני דולרים.

אבל NFT מייצגים בעלות. זו בעיה. הם לא מעבירים את הבעלות בעצמה. כלומר, הNFT הוא המרשם, הטאבו, הדאטהבייס. מי שמחזיק את הNFT מחזיק את הבעלות, אבל כולם עדיין יכולים להנות מהנכס. רק הפרייאר ששילם 2.9 מיליון דולר כדי להנות מהציוץ של ג'ק דורסי הוא הבעלים של הציוץ, אבל כולם יכולים להנות ממנו.

לדעתי? להכניס נדירות לאמנות זה לא בריא. המהפכה הדיגיטלית עזרה לכולנו להנות מאמנות שהיתה לא זמינה לנו. כלומר, רשתות P2P אפשרו הזרמה של מוזיקה מהר יותר מאשר מקודם והיכרות עם מוזיקה חדשה, ועדיין: אמנים צריכים לקנות יאכטה שניה ולהגדיל את המטוס הפרטי שלהם, ואנחנו צריכים לתמוך בהם.

כאן מגיע השימוש הממשי של NFT, שעדיין לא ייושם כמו שצריך, בגלל שכולם נהנים לשחק ב"נדמה לי" עם הNFT: זה הכנסה של טכנולוגיות נז"ק (ניהול זכויות קניין, DRM) לתוך הסיפור.

NFT, בפועל, יכולים לשמש גם כמפתחות הצפנה. כלומר, שרק האדם שמחזיק אותם יחזיק את מפתח ההצפנה ליצירה שהיא האמנות שאנשים רוצים להנות ממנה. נשמע מטומטם ובלתי אפשרי? ובכן, זה לא שונה בהרבה מלהטביע רק עותק אחד מאלבום או ציור. קחו לדוגמא את האלבום "Once upon a time in Shaolin" של הוו-טאנג-קלאן. הם יצרו רק עותק אחד של האלבום ומכרו אותו למציע הגבוה ביותר. זה חלק מהאמנות: להיות נדיר זה מה שעושה משהו כל כך יפה.

אז, אפשר לעשות אותו דבר לשירותי סטרימינג. תחשבו על NFTFLIX, שירות שבו אתה משלם על כל סרט שאתה רוכש, אבל כשסיימת להשתמש בו אתה יכול לשלוח את הבעלות על העותק שלך לחבר על ידי שליחה של הNFT. האסימון עצמו הוא המפתח לקובץ. אם אתה מוכר את המפתח בשוק הפתוח, אז האמן גם מקבל משהו ויכול להרשות לעצמו סוף סוף מטבח מצופה זהב ביאכטה שלו.

אתר ZDNET דיווח בתחילת החודש על משהו דומה. שירות שנקרא RAIR, ומנסה להכניס את הנדירות הזו באמת. זה נשמע באמת כדרך טובה להוסיף ערך (ועוד צריך לראות מה יקרה).

ועדיין, המודל העסקי מבוסס על נדירות. זה אומר שאם המודל שלך מבוסס על כך שרק מספר מוגבל של אזניים יכולות להאזין למוזיקה שלך, אתה צריך לחשוב שוב. כי, ובכן, יש דרכים אחרות.

אסימוני NFT יכולים להיות דלת לדירה, לדוגמא. תחשבו על דלת חכמה שנפתחת רק כאשר מגיע השוכר ששכר את הדירה בAirBnb. זה משנה להם לגמרי את המודל העסקי ומוסיף הרבה בטיחות לרשת. אבל זה רק מודל אחד. יש עוד עשרות דרכים לממש את הNFT. הבעיה היא שכל עוד אנחנו עסוקים בלמכור יצירות אמנות במיליוני דולרים אנחנו מפמפמים שוק שיתפוצץ כמו בועה, וזה לא עוזר להתפתחות הטכנולוגיה.

[פורסם במקור באנגלית]

6 thoughts on “אסימוני NFT עשויים עוד להחליף את שירותי הסטרימינג שלכם. אל תפחדו, תאמצו.

  1. יש מעט מאוד אמנים שמסוגלים לייצר תוכן כזה שיגרום למעריציהם באמת לרצות לממן להם את מטבח הזהב ביאכטה. כל היתר ייאלצו להמשיך ולהתבסס על המודלים הקיימים ולעבוד בעבודה צדדית כדי להתפרנס.

  2. מענין מאוד. אבל, קצת קשה לראות, איך כל זה ישתלב עם חוקי זכויות יוצרים כמובן. שהרי, הפילוסופיה של זכויות היוצרים, מושתתת על אבחנה בין שימוש הוגן ופרטי, לבין שימוש מסחרי.

    אז ייצא מכאן, שכל אדם פרטי, יעשה למעשה שימוש מסחרי ביצירה אם ימכור האסימון, וירויח כסף והלאה וכו… זה לא ממש משתלב עם חוקי קניין רוחני.

    אם כי, ניתן לטעון, שמכירה חד פעמית של אסימון, זה לא ממש שימוש מסחרי. אבל, ברמות, בתפוצה, זה יגרום לבעיה משפטית רצינית עושה רושם.

    תודה

  3. קשה לדעת איך זה ימשיך מבחינת אמנות וזכויות יוצרים וכו'. בשאיפה זה יצליח לשנות את המערכות כפי שהן כיום, כולל חוקי זכויות יוצרים למיניהם שצריכים לעוף מהעולם.
    אניוויי.
    איכשהו בכל ההייפ הנוכחי יש איזה התעלמות מכך ש nfts (חוזה חכם ייחודי לכל פריט יחיד ומיוחד) ופלטפורמות כמו enjin (שמאפשרת כמה העתקים שרוצים מאותו פריט על חוזה אחד, בין השאר) כבר בשימוש שוטף ומוצלח בעולם המשחקים.
    קצת תוהה למה.

  4. מישמיש,

    לגבי משחקי רשת, ואסימונים, מצטט מויקיפדיה ( ערך: אסימון חסר תחליף):

    "ניתן לעשות שימוש ב-NFT גם לציין נכסים ששחקן צובר ושולט בהם במשחקי רשת ואשר למפתח המשחק אין שליטה עליהם.[4] בנכסים דיגיטליים אלה ניתן לסחור בשווקים החיצוניים למשחק ללא קבלת רשות מפתח המשחק."

    בהפניה מס' 4 מויקיפדיה, מצטט:

    ERC20 and ERC721 also have great things in store for gamers. Virtual currencies have always been an integral part of video games, and in-game cryptocurrencies could be the next logical step as marketplaces in online games are decentralized. Skin gambling is another large and related market that is crowded with bad actors and just waiting to get disrupted. Enjin Coin and DMarket are two Ethereum-based projects looking to fix this and take gaming to the next level.

    תגיע שם ללינקים ותראה פרוייקטים, כנראה שהעסק הזה באמת יש לו פוטנציאל במשחקים.

    כאן:

    https://venturebeat.com/2017/12/04/cryptokitties-shows-everything-can-and-will-be-tokenized/

  5. הי פוקסי, תודה!
    תהיתי לגבי הנושא כי אני שם כבר כמה שנים, יש אחלה משחקים ואחלה שימושים, והתפתחויות טכנולוגיות וכו' כל הזמן – אבל עושה רושם שעכשיו, כשהמיינסטרים מתחיל להתעניין קצת בניפטיס, מדברים על ימבה תחומים אבל לא על משחקים. וזה לא שמשחקים זאת נישה רק לגיימרים או משהו כמו שהיה פעם…

  6. גם לדעתי יש פוטנציאל מטורף שעוד לא מומש ב nft.עצם העובדה שמדובר בחוזה חכם תאפשר לדוגמא להחליף את אקום בחוזה חכם שיעביר תשלום על כל השמעה לאומן. וגם להשקיע בשירים ולהנות מההצלחה שלהם.
    זה יכול לקחת שנים וגלגולים שונים ובועות שיתפוצצו, אבל השוק ימצא את הדרך.

    נ.ב: תיקון קטן לפסקה הראשונה, מטבע או ביטקוין הם לא nft. כל הביטקוינים הינם זהים. Nft מייצגת יחידה שאינה ניתנת לשכפול כגו משהו פיזי בעולם, פיסת נדל"ן לדוגמא

Comments are closed.