ההיקי מהווה עבור רוב השחקנים, אותם שחקנים ששומרים על הנורמות החברתיות, סימון שלא להתערב ברכושם של אחרים. כמובן, שיש ספק רב אם הסובייקט המסומן הוא כלל רכושם של אותם אחרים או שהוא יצירה עצמאית וחופשית לעשות בעצמה כרצונה.אותו סובייקט רוצה להתרועע, וכל פעילות מינית שבוגדת באמונו של המתייג תהיה תוך כדי מתן הסכמה מלאה (חריגים: אונס) לאותה פעילות. לכן, אקט הסימון לא מפריע לא לסובייקט המסומן ולא לכל סובייקט אחר לקיים את רצונם; הוא רק מקל על הידיעה כי אותו סובייקט אכן נמצא במערכת זוגית כלשהי, אותה ידיעה ניתנת, כמובן, להשגה באמצעות שאלה פשוטה ולא מזיקה או פולשנית.
הסיבה שהסימון בהיקי הופך ליעיל כל כך היא בעיקרה כי לחברה כולה יש אמון כלפי מוסד הזוגיות, את אותו אמון בנתה החברה על סמך הרצון של כל פרט לא להבגד. כל הפרטים מסכימים יחדיו כי הם מעוניינים להגן על אותו דבר אמורפי שאין להגדירו כרכוש, אלא כחוזה בין שני סובייקטים רצוניים. אף אחד מהסובייקטים לא מאבד את רצונו החופשי, ואף אחד מהסובייקטים לא בוחר להצהיר נאמנות מוחלטת, אלא נאמנות יחסית ושברירית, כזו שבכל רגע יכולה להנתק.
אם יש מכשיר אחד שכל כך מזכיר את ההתנהלות הזו, בין זוגות רומנטיים לעצמם ובין זוגות רומנטיים לכלל החברה הם מערכות היחסים בין חברות התקליטים לאמן (ולאמנות) לחברה. אחרי שעבדו שנים על פיתוח תכניות ניהול זכויות קניין (נז"ק) נפרצה הגנת הDRM בצורה הפשוטה ביותר. אותה תוכנה מצליחה להשמיע את השירים על המחשב ולהשתמש, ככל הנראה, בחור האנאלוגי ומשמיעה את היצירות בזמן שהיא מפצחת אותן. הגנת הDRM עובדת נהדר בדיוק כמו ההיקי. היא מציקה לסביבה ככתם לא נעים במוצרים שאף אחד לא תכנן להשתמש בהם (הרי אף אחד לא רוצה שיר פגום אם יש שוק שלם שמציע את אותם שירים ללא הפגם), ומי שאין לו את העכבה המוסרית לפרוץ את ההגנה הוא זה שבאמת לא צריך הגנה כדי לגנוב. |
מוחים נגד נז"ק (cc) Semaphonre |
שנים הורגלנו לכך שעל כל השמעה של שיר או חלק ממנו מגיעים תמלוגים לאמן; שנים של חינוך קנייני קלאסי, כשבעצם כל השמעה של השיר מובילה לרכישת תקליטים נוספים, לא? מדוע לאמן מגיע שישלמו לו על השמעת השיר ברדיו, אם כל מטרת ההשמעה היא למכור יותר דיסקים כיום? מדוע אמן צריך שישלמו לו על שימוש נגזר ביצירותיו אם לאחר כל פרסומת בה מושמע השיר, מכירות התקליטים קופצות והשיר הופך ללהיט? שתי דוגמאות הן Inside של Stiltskin וSpaceman של Babylon Zoo (למטרות סקירה וביקורת, כמובן). אותם שני שירים אי שם בשנות ה90 הפכו לקלאסיקות רוק מיידיות בזכות אותה הפרסות.
האם Levi's צריכים לשלם על מתן הזכות להפוך את הלהקות לכוכבים אינסטנט? היכן נמתח הגבול בעצם? האם צריך רפורמה שמפרידה את חברות התקליטים מהיוצרים ומכריחה אותן לשלם ליוצרים לפי עותק שנמכר ולפי תעריף קבוע. לאסור עליהן לממן את היצירה כדי למנוע מצב בו הן קובעות מה יהיה איתה?
אם, לדוגמא, נחייב את כל היצירות להיות מוגנות באמצעי נז"ק, אפשר במקבל לשקול אופציה לפיה כל חברת תקליטים תוכל למכור כל שיר ובלבד והיא תשלם סכום מסוים לאמן (כמו שהרדיו, לכאורה, חייב להעביר תמלוגים לאמנים) תהפוך את חברות התקליטים למתנגדות הגדולות ביותר של נז"ק. אם כעת חברות התקליטים יחויבו לשלם על כל עותק תוך שלאמן יהיה רישום מדויק של מספר העותקים (שכן הוא יהיה זה שנותן את הרשיונות הוירטואלים) כשהוא יקבע כמה כסף ישולם לו לכל השמעה וכמה השמעות ניתן בכלל לקבל עם אותה יצירה. שליטה מוחלטת ביצירה, לאמן ולא לחברת התקליטים.
בכזה מצב אנשים יעריכו כלכלית את הרצון שלהם לקבל שיר נקי מהגבלות כלל, לא רק כי הם רוצים לגנוב אותו, אלא כי הם גם מעוניינים לרכוש את השיר – לשמוע אותו ברכב, בנגן הנייד, במחשב וכו'. המצב בו כששיר נרכש הוא למכשיר דיגיטלי אחד (או שניים) הוא מצב אבסורדי, בו אדם לא יכול להנות מקניינו. אנשים פשוט יעדיפו לשלם יותר כסף על כל שיר ולקבל אותו נטול DRM, לא?
Technorati Tags: DRM, נזק, ניהול זכויות קניין, קופירייט, Copyright
Technorati Tags: DRM, נזק, ניהול זכויות קניין, קופירייט, Copyright
אהבתי את הדרך בה כתבת על זוגיות בלשון משפטית…
אני תמיד עושה את זה, זוגיות מבחינתי היא מוסד משפטי.
ניתוח קר ופשטני מידיי..
או במילים אחרות
where is the love..
Love? לא דיברתי על אהבה, דיברתי על מערכות יחסים.
אהבה היא אחד הפרמטרים שמונע את הבגידה (גם במוזיקה וגם ביחסים)
זה הכל מעורבב ביחד..זה כמו לדבר על סופה בלי להזכיר את הרוחות..
בכל אופן.. מעניין מה יקרה כשתסיים ללמוד משפטים.. תאבד את העולם?
את יודעת שסיימתי ללמוד מזמן, נכון?
התואר השני שלי הוא אמנם במשפטים, אבל הוא רחוק מאוד ממה שנקרא כיום משפטים.