Sick Sad Rishon

חיפשתי איך להגיע למכללה למנהל בשביל להעביר את ההרצאה היום (אתם מגיעים, נכון?) וגיליתי שהיא ממוקמת בשדרות יצחק רבין. בצורה אירונית, גם בראשון יש כיכר רבין. מה עוד שיש בה רחובות כמו "רחוב שמעון פרס", "רחוב אלי ויזל" ו"רחוב מילטון פרידמן" (כן, השלישי כבר מת, אבל לא מזמן) מה שמראה שבראשון הכבוד למתים מתחיל עוד בחיים. כנראה שראש העיר המגלומן, מאיר ניצן, לא יודע שזה מסוכן לשיים דברים על שם החיים, ולכן היכל התרבות גם קרוי על שמו.

חולני לא מעט, ואולי גם מציין עד כמה הנצחה צריכה להיות של המתים ולא של החיים.

ראשון החולנית

36 thoughts on “Sick Sad Rishon

  1. מילא בניה אנטי-אורבאנית, אבל רחוב 'שמעון פרס'? מי ירצה לגור שם?

  2. דווקא בעיני הבחירה בשמות היא ממש מוצלחת.
    צריך לזכור שהם כולם נמצאים בשכונה (היוקרתית, ואין לי שם דירה) "חתני פרס נובל". זה גם משחק אהוב עלי כשאני נופלת במקרה נופלת על המפה של ראשון – לנסות לבדוק אם אני יודעת גם על מה הם קיבלו את הפרס (ברוב הפעמים אני נכשלת).

  3. דווקא יכול להיות מגניב להגיד לשליח של הפיצה, אני גר בשמעון פרס 18א כניסה ב'. יש גם פארק שמעון פרס בחולון, ואפילו לתל-אביב יש מקום אחד על שם אדם חי, "טיילת להט".
    יהונתן, מי בכלל ירצה לגור בראשון, ורבאק, חוטפת, איך יכולה להיות שכונה יוקרתית בראשון?

  4. כנראה שזה התחיל בזה ששמעון הסכים לפארק שקרוי על שמו לפני הרבה שנים (אני זוכרת את הפארק על שמו מאז שאני ילדה. לא הרבה, אבל מספיק זמן).
    וזה נכון, הסיבה היא באמת קריית חתני פרס נובל.
    ויואב, גם לי יש נטיות להתנשא לפעמים אבל באמת שראשל"צ עדיפה על הרבה מקומות גרועים.
    הייתי מעדיפה לגור בראשל"צ ולא בתל-אביב.

  5. אם היה לי לב הייתי נעלב. טוב נו… אני לא "ראשוני גאה", ממש לא. אבל יש משהו לעוס בכל ה"אין כמו תל אביב"…

    ת"א בעיני, אגב, היא הפרבר המצויין של ראשון, בראשון יש לי חניה, ובתל אביב יש לי וויסקי מצויין, זה הסדר מצויין מבחינתי. זה הסדר לא רע אגב. מהבית שלי לאבן גבירול זה 12 דקות. כולל רמזורים פקקים בהשלום, והריב הקבוע עם המנקה חלונות שם ברמזור. אחרי שישנתי אצל חברה מזדמנת שגרה בלב תל אביב, הבנתי שאני, מראשון, נהנה מתל אביב הרבה יותר ממנה. בראשון ישנים, לומדים עובדים. ובתל אביב שותים, רוקדים, אוכלים ומזיינים. בראשון יש חניה, וההומלסים הרבה יותר נחמדים.

    לגבי "שכונת חתני פרס נובל" ה"יוקרתית", אמנם מדובר מאחת השכונות היקרות בארץ (באמת, בדקתי כששכרתי בצמוד לשם דירה שנה וחצי…) אבל מי שגר שם, יודע שהמקום מאוכלס בצמרת העולם התחתון. גם בעיני זה היה בגדר מיתוס שהשכנים תמיד דיברו עליו, עד שבזמן שהוצאתי את הכלבה גיפ מרצדס התפוצץ 400 מטר ממני. חלק מהווילות שם מאובטחות על ידי שומרי ראש, ומדובר באחד השכונות היפות בישראל עם האוכלוסיה הנוראית שתוכל לחשוב עליה.

  6. אז מה היה לנו:
    "שכונה יוקרתית בראשון" = חמולת פשע כולל רסיסים לריסים.
    "12 דקות מתל-אביב" – קרעת אותי, פשוט קרעת אותי. אין לי מילים.
    בתל-אביב אנחנו יכולים לקרוא ספר בגינה ליד הבית, לקבל הרצאה של אמן מפורסם (יחסית) בביקור מקרי במוזיאון, זוג כרטיסים חינם להבימה בעקבות כוס קפה מזדמנת, הליכה ספונטנית להצגה, הופעה בערב, לשתות ובלי לדאוג בכלל לרכב ולחנייה.
    העיקר שבראשון אפשר לישון.
    לילה טוב.

  7. כמו שאתה רואה על השעה של התגובה… גם לישון אי אפשר :)

    תל אביב זה מגניב. לך על זה. אני בטח גם יגור שם פעם.חבל שלא הכנסת ריצה על הטיילת המדהימה בבוקר, וללכת לטפס על הקיר בספורטק. כי זה גם מעולה.

    לגבי המיקום- עבדתי באבן גבירול, ובעזריאלי שנה וחצי כמעט כל לילה. האמן לי שלקח לי 12 (נכון, לא נסעתי בשעות העומס, אבל זה 12 דקות…)

    לא סתם תיקנתי ואמרתי שהשכונה שדיברו עליה היא "יקרה" ולא "יוקרתית".

  8. אפי,
    אתה תסלח לי, אבל מה שאתה אומר על תל-אביב זה כמו להגיד על בחורה "היא בסדר, היא נראית טוב וכיף לצאת איתה, אבל אני לא הולך לגור איתה".

    תל-אביב היא לא עיר של יציאות, היא עיר של תרבות, היציאות הן חלק בלתי נפרד מהאופי בתל-אביב, שכולל גם את כל מה שיואב כתב ועוד. העובדה שאני גר בתל-אביב היא כדי שאני אוכל בשישי בצהרים לאכול עם חברים במסעדה, וביום שבת בבוקר ללכת לטיול על שדרות רוטשילד ולעבוד עם הלפטופ מהשדרה כי יש אינטרנט אלחוטי. אני אוהב את תל-אביב כי תל-אביב היא המקום היחיד בו יש עשרה פאבים שונים באותו רחוב ואתה יכול לצאת רק לאחד מהם. אני שונא ש"מהגרי שישי" מגיעים לעיר וסותמים לי את הברים.

    אם רק תצא לתל-אביב ולא תחיה את החוויה התל-אביבית תאבד את כל העניין החשוב בעיר הזו – הדרך שבה החוויה נוצרה.

  9. בשישי אני ברחובות אם בכלל.
    אמצ"ש זה ת"א בשבילי. אבל עזוב. הוויכוח הוא על מרחק שקטן מתת שכונה בתוך ברוקלין…

  10. אפי,
    ממש לא.
    תל-אביב היא עיר, ראשון היא מקום שאנשים גרים בו, עם כל הכבוד. אני לא חושב שיש בראשון (ותקן אותי אם אני טועה) מקום שבו אתה יכול לקנות מצרכים לבית ב2 בלילה, ואני לא חושב שבראשון ביום שישי בערב (לא בלילה) אתה תמצא אנשים יושבים בבתי קפה, או אפילו אירועי תרבות מינוריים כמו הקראת שירה או מסיבות צהרים.

    אם תל-אביב היא מקום רק לבילוי בלילה, אז למה לא לייצא את תל-אביב לכל מקום אחר?

    הרעיון של מקומות הבילוי הוא נלווה לכל שאר החוויה התל-אביבית ולא יכול להתפתח בלעדם, לכן אם תראה את הברים בהרצליה לדוגמא (אתה תסלח לי על חוסר הבקיאות בברים בראשון) תראה מה קורה כשמנסה להתפתח תרבות בילוי ללא תרבות אורבאנית. המרחק התרבותי בין תל-אביב להרצליה הוא שנות דור בעניין הזה, ורק במקום שבו יכולה להתפתח תרבות (עם כל המובנים של תרבות) ניתן ליישם את התרבות במקומות הבילוי ולהוציא אווירה ניהליסטית של פיק-אפ ברז מצד אחד, וברים אוונגרדיים כמו לבונטין 7 מצד שני.

  11. יהונתן שלום,

    הייתי בכנס, קראתי מהתכנים שלך, ואין ספק שהם מעניינים.

    רק שאלה –

    למה בזמן שכולם מוחאים כפיים כמו שלימדו אותנו בגן טרום חובה, על דרך של שימוש במחי שתי הידים, אתה מכה באגרופך על השולחן בצורה, יש לומר, די מרגיזה?

    שבת שלום,

    שי

  12. יהונתן, למה בעצם אתה שונא מהגרי יום שישי? אני נהנה מכל הדברים שציינת בדיוק מכמוך, פשוט השנאה שם לא ברורה לי.
    מה שכן, בתור מי שמאוד נהנה ממה שאתה ציינת כ"תרבות", אני בהחלט יכול להבין אנשים שמבחינתם תמהיל איכות החיים שלהם מורכב בצורה שונה מזה שלי. יכול להיות שהשהות בתוך הבית חשובה להם יותר ממה שיש בסביבתו. יכול להיות שלמצוא חניה חשוב יותר למישהו מאשר עשר בארים באותו רחוב.

  13. בכלל לא "שונא" אותם, שונא כשהם מגיעים לתל-אביב, סותמים את העיר בפקקים ומתייחסים לעיר כאילו היא זיון של שישי בלילה שאפשר לזרוק בבוקר, מטנפים את הרחוב, עושים מסיבות חניון ובחמש בבוקר הולכים. זו הבעיה, הם לא מרגישים חלק מהעיר ולכן הם מרשים לעצמם להרוס אותה.
    "מהגרי שישי" גם נוהגים הביתה בשכרות, בניגוד לתל-אביבים שהולכים ברגל (ומכאן לפסקה הבאה)

    לגבי סוגית החניה, חשוב להבהיר שלמי שגר בתוך תל-אביב אין בעית חניה. התל-אביבים נוטים ללכת ברגל ולקחת מוניות גם כשיש להם רכב רק כדי לא לנהוג בשכרות, ובמיוחד כי מונית בתוך העיר זה לא עניין יקר. הרעיון של עיר שבה אפשר "רק" לבלות הוא רעיון מנוכר, לעומת זאת עיר שבה הבילוי הוא חלק אינהרנטי מהתרבות הוא רעיון חם.

  14. יהונתן, אחלה הסבר.
    כשאני רואה פרבריסטים חונים לי על מדרכה, אני חושב שצריך לדרוש מהם אגרת כניסה לעיר בכל פעם שהם באים (האגרה יכולה להיות בגובה משתנה, לפי הפרבר ממנו הם באים).

  15. יהונתן, אני מבין את מה שאתה אומר, אבל יש בה ניחוח קסנופובי מסויים, של ערב לאפי. תל אביבים שיכורים יכולים להיות מטרד בדיוק כמו ראשל"צים שיכורים, ולכן זה לא באמת משנה לי אם הם ישנים אצלי בעיר או לא. יש לי רכב, אני גר בתל אביב. אני הולך ברגל או נוסע באופניים עד כמה שרק ניתן, אבל לפעמים צריך – חוזרים מאוחר מהעבודה, וכו'. ואז מחפשים חנייה, מה לעשות. או משלמים סכומים מאוד, מאוד גבוהים כדי לשכור אחת.

    מה שיואב כתב, זה משהו שעבר לי מין הסתם בראש, במיוחד בימי שישי. אני גר, רמנא ליצלן, ליד שינקין, ובימי שישי בצהריים באמת קשה למצוא חניה.
    מצד שני, בעיר שבה חלק כל כך גדול מהאכלוסיה לא נולד בה, יש בגישה הזאת מעט מ-"עבד כי ימלוך". ממש ליד הבית שלי, בפינה שאני עובר בה כל הזמן בחיפושי החנייה שלי, מישהו שם את אחד הסטיקרים שהכי מדברים אלי. מישהו הדפיס את דברים י, יט על סטיקר, וזה אולי רלוונטי גם כאן. "…ואהבתם את הגר, כי גרים הייתם בארץ מצרים…"

  16. ממש לא ניתוח קסנופובי, אני אומר שמי שגר באיזור יכול להשתכר ולקחת מונית הביתה, מי שגר בחובתים לא. התל-אביבים השיכורים לא עושים מסיבות חניון ולא מתמזמזים ומזדיינים בסמטאות, הם הולכים הביתה לעשות את זה.

    אני חושב שמי שלא גר בתל-אביב לא מבין את תל-אביב, אני לא אומר שהוא לא צריך לבוא בימי שישי, פשוט שאם כל כך טוב לו מתרבות הברים כאן, אולי כדאי שהוא גם יבוא לראות מה קורה בתערוכות ולא רק לשתות.

  17. זה הופך להיות דיון נוקדני במקצת, ולכן אסכם ששנינו מסכימים בגדול, אבל לא בקטן.
    תל אביבים שיכורים מתמזמזים ומזדיינים בסמטאות, בברים, בשירותים, בכל מקום, בדיוק כמו שגם ראשל"צים לפעמים מצליחים להתאפק ולהגיע עד לביתם. גם איפה נגמרת תל אביב? האם רמת גן או גבעתיים זו תל אביב?
    מנקודת בילוי ממוצעת בדרום העיר מונית לחולון לא תעלה הרבה יותר ממונית לבבלי או יהודה מכבי.
    שוב, אני מגיע ממקום של אהבה גדולה לעיר הזאת. אני כותב לה שירים :)
    http://kedorlaomer.blogli.co.il/archives/42

  18. קודם כל, תל אביב נגמרת בצורה ברורה בירקון בצפון, באיילון במזרח (למעט שכונת יד-אליהו והתקווה, ששייכות) ובקיבוץ גלויות בדרום. רמת גן וגבעתיים הן לא תל-אביב בצורה מובהקת.

    מונית לחולון תעלה מנקודת בילוי (נניח לילינבלום) כ-50 ש"ח, לבן-יהודה היא תעלה 20.

  19. אההה…. הדיון הזה….

    יונתן. תל אביב לא שלך, כמו שהיא לא שלי. תל אביב מאז ומעולם הייתה תל אביב של ההמון הפרבריסטי שנוהר לשינקין כי זו שנקין, ואוכל באורנה ואלה כי זה אורנה ואלה. והולך לבלנד כי זה הבלנד. שממלא את העסיאדה שמחוץ לTLV רק כשסתם בא לאכול לפגוש חברים (תל אביבים) בארליך.

    מי שמחנה על המדרכה הוא חרא של בנאדם כי הוא חרא של בנאדם, לא כי הוא בראשון או חולון או אלוהים יודע איפה. תעודת התושב, כמו תעודת הזהות או הלידה, לא משנה את אופיים של אנשים.

    רק בשביל הקטע, ביום שישי האחרון יצאתי עם מישהי (תל אביבית אגב) לפאב באלנבי (תל אביב), הורדתי שני פיינטים של ווינשטפן (או איך שלא מאייתים את זה) שיחקתי פול עד 3 לפנות בוקר, אכלתי טוב, נכנסתי לחניון (25 שקל, חצי שעה הליכה, וכן, המדרכה קרצה לי מאי פעם) ונסעתי הביתה. בדרך לשם אמרתי לה שפחדתי מהמחסומים של התלאביבים עם הקלשון והלפידים, היא לא הבינה למה וצחקה.

    אני עוד יותר.

    בהזדמנות אתה, ועומר וכולם מוזמנים לבירה עליי בפריפריה (ישמור השם), מבטיח שתאהבו את המקום….

  20. אפי,
    קודם כל, מזל טוב על הדייט – לי הרבה יותר קשה להשיג אותן.

    דבר שני – "פאב באלנבי"???? אתה משוגע? כל החובתים יוצאים לשם (סתם, גם חבר'ה מתל-אביב יוצאים לאלנבי, פשוט מסוכן שם).

    אני אשמח לבירה בפריפריה, אני פשוט חושב שאם כל כך טוב שם – לא צריך לצאת לת"א.

    עכשיו לעניינינו: כל אחד מהמקומות שתיארת אינו "תל-אביבי" אלא המוני שמוכר את החוויה התל-אביבית, אני אשמח אם תקרא את הפוסט הזה שלי שמסביר בעצם שאת כל החוויה התל-אביבית לא מקיימים דווקא במקומות 'עם שם' אלא במקומות האנונימיים הקטנים.

  21. אפי, אתה מוזמן להתלוות אליי לסיור שיכיר לך את תל-אביב "האמיתית". סתם, פשוט סיור בנקודות היפות בעיר שאני בטוח שלא שמת לב אליהן עד היום. (בקרוב פוסט מורחב אצלי בבלוג בנושא זה).

  22. סבבה, … לקחתי את ההזמנה..

    הייתי רושם על הפחד הסאטירי שלי מכל מיני דיבורים על סלקציה שיעשו התלאביבים בכניסה לאיזורים הטובים עיר, שאנשי הפרברים לא יהרסו גם את זה. הם והרעש שלהם, ריח האלכוהול, והמכוניות העולות על המדרכות שלהם. שמעתי שהם גם שותים ונוהגים, ולא הולכים ברגל הביתה….

    אבל אני לא אגיד, בכל זאת… יום השואה.

  23. שמעון פרס זה לא כל כך רחוב פה זה יותר רחוב ראשי… איפה שהמרכז המסחרי בפרס נובל שם זה שמעון פרס אין שם בתים רק מרכז מסחרי….. וכל הרחוב שעל החביש ( אין בתים ליד הכביש) יש אבל ברחובות הפנימיים אז זה לא כך כך רחוב….

  24. למר אפי היקר
    במקרה נתקלתי בעמוד הזה כאשר חיפשתי משהו אחר לחלוטין.
    אני תושבת פרס נובל ולהלן כמה הבהרות:
    בעלי רואה חשבון , אני בעלת תואר ראשון מאוניברסיטת תל אביב, רבים מחבריי ומכריי אנשי אקדמיה ( חינוך, היי טק ומקצועות חופשיים).
    לא כל האוכלוסיה שם עבריינית ( מיעוט), השכונה יפה מאוד מרווחת וחדשה, נכון היא יקרה ולא לגמרי מצדיקה את המחירים הגבוהים אבל ילדיי לומדים כאן ומתפתחים יפה, השכונה תמיד נקייה ומסודרת.
    אני אישית לא נתקלתי בבעיות כלשהן עם אוכלוסייה בעייתית.
    אני חושבת שבכל מקום שיש בו כסף ( למרות שלא כולם כאלו בשכונה שלנו) תמצא את צמרת הפשע, אנשים פלצנים עם כסף ואנשים שחסכו עד הגרוש האחרון כדי לגור במקום יפה ( סביבתי), בסופו של דבר הכול תלוי בחינוך, עם מי אתה מסתובב איך אתה מגדל את ילדיך ואיזה בן אדם אתה.

    שבת שלום לכולם
    הילה

  25. כולכם ממש מגזימים, אני בתור תושבת ראשון לציון, וגרה בפרס נובל יודעת שכולכם מדברים שטויות.
    "אוכלוסייה נוראית", "מי בכלל ירצה לגור בראשון", אז יואב היקר,תבוא לגור בראשון אפילו לחצי שנה ותיראה שזוהי עיר מצויינת מכל הבחינות.
    החינוך שם הוא בין הגבוהים בארץ, יש מעל 20 בתי ספר.
    מבחינת תעסוקה יש בשפע, ממש לא חסרים מקומות עבודה.
    ומבחינת בילויים? ראשון לאט לאט מתקרבת לעבר העיר ת"א ומציעה מקומות בילוי רבים.
    העיר גדושה באטרקציות ומעניקה את כל התנאים הדרושים לאיכות חיים טובה !

    ועכשיו בעניין השכונה פרס נובל.
    בכל שכונה שמחירי הבתים שם גבוהים במיוחד, תוכלו לראות כמה משפחות "פשע" בודדות, ולא רק בשכונה הספציפית הזאת.
    תהיו בטוחים שהם לא אלו שיפריעו לכם לסביבת המגורים.
    לא יודעת מה איתכם, אבל אני מרוצה מהשכנים שלי,ותהיו בטוחים שאני בדיוק כמוכם לא יכולה לסבול משפחות שכאלו. אם זה לא מפריע לי, למה שיפריע לכם?

    זאת אכן אחת השכונות היפות בראשון, ומי שמחפש שקט ואווירה פסטורלית מוזמן לעבור דירה.

  26. שחצנים. סנובים.
    פרס נובל היא שכונה נחמדה ויפה. אנשים טובים. אני גרה בשכונה ומרוצה מאוד מכל מה שהיא מעניקה לי , וממש לא אוהבת את האנטי הזה שלך כלפי ערים מסויימות. אתה לא גר כאן , לא מכיר את האזור אבל מרשה לעצמך ללכלך ולהביע דעה במילים מכוערות על השכונה הזו. למה?

Comments are closed.