התבגרות באמצעות אלכוהול?

לפעמים מה שמרתיח אותי זה הכתיבה והבחירה של העיתונות להתמקד בנושא מסוים כדי לעשות לו דמוניזציה. מהלך השבוע העלה עיתון הארץ 'כתבה' מאת דנית ניצן על סכנות האלכוהול והעובדה שהאלכוהול נמכר לבני נוער בפיצוציות ואלו מבצעים מעשים מטורפים בהשפעתו. בין היתר, בכתבת ההפחדה שמנוסחת בנוסח הסרט הקלאסי Reefer Madness מצטתת ניצן את הנערות שמראיינת וכותבת:

אליה: "פעם הלכנו לפיצוצייה לקנות וודקה והיתה שם חבורה של בנים והם היו שיכורים ואחד מהם פשוט הוריד את המכנסיים והתחתונים והראה לנו הכל". גל: "בנים שהשתכרו רצו לכביש ונשכבו על הכביש. הם גם מתנהגים לא יפה לבנות". תמר: "אני מכירה בנים שהשתכרו ופרצו לחנות, והם אפילו לא זכרו איזו חנות זו היתה. המשטרה אמרה להם". מעיין: "היתה קבוצה של בנים שהשתכרו וניסו לשבור קיר זכוכית של תחנת אוטובוס". גל: "כשהיינו במועדון, חברות שלי ששתו הרבה, התחילו לרקוד עם אנשים שהן לא מכירות, בצורה לא טובה".

כמובן, ההתמכרות לאלכוהול היא מיידית, כפי שאומרת ניצן: "אחרי הפעם הראשונה זה כבר לא משנה, שותים בכל פעם שיוצאים לבלות, בכל מפגש עם חברים, בכל מסיבה, בכל מועדון, ולפעמים בבית" () וכמובן: "חברה שלי השתכרה, וכשהתעוררה היא היתה בלי חזייה והיא לא ידעה איפה החזייה שלה ואיך ומתי היא הורידה אותה" כי האלכוהול הזה כל כך מסוכן.

אני לא רוצה על הסגולות הלכאוריות של שתיית אלכוהול, או על הדברים הרעים בו, אלא דווקא על הצורך של המדינה לרגלץ את הצריכה ועל הצורך של עיתון 'הארץ' לפרסם כתבה כל כך מוטית. הכתבה מתייחסת רק לפן השלילי בצריכת האלכוהול ומצטטת סלקטיבית אמרות בעלות אופי שלילי. נכון, יש לשלול מבני נוער את הזכות לרכוש אלכוהול, אבל דמוניזציה כזו של מוצר במשק שגורם לנזק מזערי בהרבה מנזקי תעשיית ה"בשר" או מנזקי הטלויזיה ותכניות ירודות כמו "הכח" שגורמות לבני הנוער להיות מטומטמים יותר.

אם לניצן וחבר מרעיה בתשקורת מפריע שמוכרים לבני נוער בפיצוציות וודקה תאנים או אפילו חס וחלילה וויסקי, אולי תתכבד ותמצא להם דרך בילוי חלופית לימי שישי כאשר המדינה מאיימת חדשות ובקרים לסגור את מקומות הבילוי, כאשר אין מה לעשות בערי הפריפריה ואלו נאלצים לסוע לתל-אביב כי בתל אביב "שותים, רוקדים, אוכלים ומזיינים" בעוד שבפריפריה גרים.

האם ניצן ומערכת העיתון בכלל טרחו לחשוב שהסיבה העיקרית שבני נוער שותים בצורה שמתוארת (קניית משקאות בצורה לא חוקית בקיסוק ושתיה בקרן רחוב) היא כי אלו לא יכולים לשתות כחבריהם הבוגרים ונאלצים להעביר את עצמם תהליך התבגרות באמצעות אלכוהול? () אולי עבורם העובדה שהם שותים במסווה היא כדי להזיז את הגלגלים הכרונולגיים קדימה, בעוד שאנחנו, הזקנים, מנסים להעבירם אחורה?

Technorati Tags: , , , ,

13 thoughts on “התבגרות באמצעות אלכוהול?

  1. הכתבות האלו כ"כ ממוחזרות ולעוסות. שום "דרך חילופית לימי שישי", לא תעזור. ככה נהגו בני הנוער לפני 10 שנים, וכך גם יהיה בעוד 10 או 20 שנה. חבל לראיין כל פעם מחדש, אפשר לשנות רק את התאריך…

    בני הנוער בגילאי 14+ ב"ערי הפריפריה", לא נוסעים לתל אביב, רובם משתכרים בדירות של חברים כשההורים לא נימצאים או בפארק בדיוק כפי שצויין, אלא אם יש מסיבה במועדון באיזה קיבוץ בסביבה עם הסעות מאורגנות …או שיש חבר "חייל- גדול ומגניב".

  2. אכן כבר מהכותרת חשבתי על Reefer madness.
    יש רק דבר אחד הוגן בכתבה – דין אחד לאלכוהול ולחשיש.
    אין שום הגיון בדמוניזציה של החשיש לצד הלגליזציה של האלכוהול.
    הכל או לא כלום.

  3. I agree that there are many terrible effects of the meat industry, tv and many many more problems this world is facing, it doesnt belittle or make less the issue of alcohol consumptions AND the damaging effects of it. actually although not many people actually die directly from alcohol poisoning, but you dont need to be a genius to think of the money, life and future lost as a result of alcohol. me being an adult who can drink alcohol, means im mature enough to live with a strong critisism- a "one sided" critisism of it. what do you think honestly would be the benefit of showing that alcohol also has a "social" effect, that it relaxes or whatever else may be seen as positive? you think teenagers need the full story? last i saw a teenager they thought they knew everything about the world anyway…
    are you so concerned for the multi bilion dollar alcohol industry that are being "missrepresented" in order to educate teens on the CATASTROPHIC consequences alcohol often has? dont be so selt centred, its not about you, it serves a purpose well needed (by the way, in case you have an assumption that teenagers will do it anyway, you may as well eat meat and watch those tv shows- the animals will die anyway and the tv wont get any better, right?)

  4. ידעתי שאתה תשמש בציטוט הזה של התגובה שלי מתישהו…

    לגופו של עיניין: ילדים שמפנים את הזעם שלהם בונדליזם, אלימות וברוטאליות כשהם שיכורים, הם ילדים ונדליסטים אלימים וברוטאליים, ורק אחרי זה שיכורים. חשוב להבין את זה. האלכוהול הוא קטליזטור לבעיות אחרות- שבהן צריך לטפל. ההתבטאויות החוזרות והנשנות בגנותו ככזה שהוא מקור כל הרוע בחברה, או רק תחלואות הנוער, כפי שנהנים עיתונאים מסויימים לעשות, היא חוסר התמודדות עם הבעיה החדשה. כמו במקרה שהבאת- של בעיה בהסתגלות בחברה, של ילדים של דור מהגרים, או של אלוהים יודע מה.

    לעיניין ה“שותים, רוקדים, אוכלים ומזיינים” שלי, אני מעוניין למסור הודעה לתקשורת שנכון לשעה 5 בבוקר, הסתיים על כוחותינו עוד מבצע פשיטה שהכיל את ארבעת המרכיבים להלן. כוחותינו חזרו לבסיס בפריפריה בשלום.

  5. "הכתבה מתייחסת רק לפן השלילי בצריכת האלכוהול". אתה מקשיב לעצמך? מה אתה רוצה, כתבה שמשבחת ומפרסמת אלכוהול? אולי גם ביקורת על הפאבים הכי שווים באותה הזדמנות? לעיתונאי מותר לכתוב על מה שבא לו, ואם הוא בחר לעשות כתבה על נזקי האלכוהול, זה יהיה מטומטם מצידו גם לשבח אותו, בין היתר מהסיבה שלא צריך "לשכנע" כמעט אף אחד היום לשתות ולכן לשבח את "הצד החיובי" האלכוהול יהיה מיותר. ומהו אותו צד חיובי, בהזדמנות זו? תן לי פן לא שלילי אחד שיש לאלכוהול (ואני לא מדברת על מניעת התקפי לב ע"י חצי כוס יין ביום) ותקנה את עולמי. ומה הקשר לזה שיורדים על אלכוהול אבל לא על טלויזיה? על טלויזיה יורדים במספיק הזדמנויות..
    לסיכום, אם משהו פה "מוטה" אז זה הפוסט שלך.
    כרגיל, יש לציין

  6. לימור,
    נכון – חלק ניכר נשאר בערים, אבל תבואי לתל-אביב ותראי מה קורה כאן בימי שישי בלילה. רק אתמול הייתי צריך להתמודד עם מסיבת חניון של חובתימים מתחת לבית שרקדו ושתו.

    י',
    אני רואה אלכוהול, מריחואנה וסיגריות באותה חומרה וחושב שצריך להם דין אחד.

    מיה,
    אני לא חושב שתעשיית האלכוהול שמגלגלת מיליונים היא זו שמרוויחה מהשתייה הכפייתית של בני הנוער; אלו בוחרים לשתות את האלכוהול הזול, הישראלי והלא בריא, שעושה טוב לכלכלה הישראלית (אבל זו לא הסיבה האמיתית). אני חושב שהצגה של הבעיה ככה באמצעות ארבע בחורות שנבחרו סלקטיבית על מנת להראות את נזקי האלכוהול היא בעיה. אני חושב שבלי להסביר את שני הצדדים (וכן יש כאן צד שני, של 'למה בכלל שותים') אין לכתבה הזו שום ערך עיתונאי

    אפי,
    הגיע הזמן לצאת מהפרירפיה, לא?
    וכן, ילדים שמשחיתים רכוש הם קודם כל ונדליסטים, אחר כך אלימים ובסוף גם שותים. אבל ילדים ששותים כדי להרוס משהו הם בעיקר פחדנים.

  7. פלי. אני אעזור ליהונתן לקנות את עולמך:
    את אמרת: "תן לי פן לא שלילי אחד שיש לאלכוהול (ואני לא מדברת על מניעת התקפי לב ע”י חצי כוס יין ביום) ותקנה את עולמי."

    סו היר גואס: תורידי עכשיו(!) שתי כוסות של רמי מרטין XO, ככה ישר, בלי קרח, אולי עם שתי טיפות מים לפתוח את הארומה. חכי עשר דקות מיד אחרי זה תקלידי תגובה למה שרשמתי.ואז תראי שאולי אז תיצא ממך כל המרירות הזו… Jesus…

  8. אלכוהול סיגריות ומריחואנה לא אותו הדבר.
    לאלכוהול ולסמים יש תכונה של שנוי התנהגות. לסיגריות לא.

    הדבר החשוב הוא חינוך.
    לחנך את המשתמשים מה צפוי להם, מה עלול לקרות ואיך להמנע משטויות ב-ז-מ-ן ה-ש-י-מ-ו-ש.
    משהו כמו "רשיון לשימוש בחשיש ואלכוהול".
    מהבחינה הזאת טוב לקרוא את הילדה בכתבה טוענת שהמסר של "אם שותים לא נוהגים" זוכה להפנמה.

  9. כשזה בא לאלבוהול אני חקרתי את הנושא המון. באוסטרליה לדוגמא לאבוריג'ינים יש תוחלת חיים הרבה יותר קצרה מכל קבוצה אחרת, ואלכוהוליזם היא תופעה נפוצה וקטסטרופלית.נכון, יש סיבה ללמה הם שותים, וצריך לטפל בסיבה. ויש אזורים שמשקיעים מיליונים לטפל בסיבה. יש אזורים אחרים, בלי תקציב, שנקראים "יבשים" ובהם האבוריג'ינים עצמם הכריזו שאין להכניס אלכוהול בכלל. למרות שהחינוך הוא גרוע, תנאי המחייה הם מחפירים והגזענות חוגגת- באזורים האלה נמצאה ירידה של עד 90% במקרי הדכאון וההתאבדות בקרב בני הנוער.
    הפואנטה שלי היא שאלכוהול זה לא שורש הבעיה- אבל להציג תאורטית אלכוהול כדבר חיובי זה פשוט טימטום. מוחלט.
    עוד דוגמא קטנה: איפה שאני חיה כרגע שתייה מופרזת היא בעיה הרבה יותר גדולה מבישראל- ואני לא ממש בשוק מזה- בכל יום אני שומעת אנשים מתגאים בכמה שיכורים הם היו, כל פרסומת שלישית היא לבירה ושתייה מרובה היא פשוט מה שצריך לעשות כדי להיות חלק מהחברה פה- גם בגיל 30-40-50 וגו'.
    ישראל לא קרובה, אבל יהונתן- תאמין לי שאנחנו בדרך וזה באמת רק רע.
    לגבי חשיש אני לא אכתוב יותר מידי, בעיקר כי לא ממש אכפת לי מי מעשן מה ואני שוויץ בנושא- רק שצריך להוציא סיגריות מהחוק ומהר

  10. עוד משהו- עיתונאות אני מקווה שאתה מודע לכך- לא נעשית "לטובת הכלל". אין קשר בין האינפומרשל הזה לעיתונות. אני אשמח לשלוח לך חומר מחקרי על האפקטים הפסיכולוגיים על בני נוער בנושאי סמים ואלכוהול- המסקנה הברורה היא שהדרך הנכונה להעביר את המסר- היא פחות או יותר בדיוק מה שנעשה.

  11. מיה,
    לגבי המחקר על האבוריג'נים, אני אשמח לקבל לינק אליו, ואני מסכים איתך שאלכוהול יכול להחמיר סימפטומים של דכאון והתאבדויות; מה גם שאני חושב שאיסור מוחלט על אלכוהול יכול לגרום לנזק רב יותר מלתועלת.

    לגבי העיתונות, יש לעיתונות חובה אחת – לא להציג מידע מסולף. העיתונות חייבת להיות אובייקטיבית ומשוללת אינטרסים (בניגוד, נניח, לבלוג שלי) כיוון שהיא נצרכת על ידי ציבור שיש לה אחריות כלפיו. כמו שעיתון לא יכול להסתיר, נניח, שנשיא מסוים נחשד בעבירות מין, ככה היא לא יכולה להציג משהו חד צדדי.

    סעיף 4 לתקנון מועצת העיתונות קובע כי

    א. לא יפרסמו עיתון ועיתונאי ביודעין או ברשלנות דבר שאינו אמת, אינו מדוייק,
    מטעה או מסולף.
    ב. לא יימנעו עיתון ועיתונאי מלפרסם מידע שקיים עניין ציבורי בפרסומו, לרבות בשל
    לחצים פוליטיים, כלכליים או אחרים וכן בשל חרם או איום בחרם מודעות.

    אז אני חושב שיש מקום לברבורי השכל שלי.

  12. אתה טועה, אבל אני איבדתי עניין. פנים אל פנים אני אשמח להסביר את עמדתי, אבל זה לא יקרה עוד הרבה זמן. לדבי איסור מוחלט של אלכוהול אני מסכימה לחלוטין- הדוגמא שהבאתי באה להראות מקרה של בעיה מאוד חמורה שיצאה מחוץ לשליטה, שבה לא הרשויות אלא התושבים החליטו אל איסור אלכוהול בשמורותיהם.
    שוב אני רוצה להגיד שלא מדובר בעיתונות לכן הסעיף לא תקף. עיתונות יכולה להיות מקצוע מאוד שפל
    ומאוד מאוד מזיק- במקרה הזה מדובר במשהו שהוא יותר בגדר אינפומרשל. זה קצת כמו להגיד שבפרסומת על הבחור אם הדאון סינדרום לא דיברו בכלל על הסכנות של בחור אם אינטליגנציה נמוכה ומהם הסימפטומים של הבעיה שלו. לא לזה נועדה הפרסומת, ולא לכך נועדה הכתבה.
    ןits a deterent not an objective report, and it serves a usefull purpose' like it or not
    עכשיו, תפסיק להתווכח איתי כי אתה טועה, אבל יהיר מידי להודות, וזה מעצבן, ואתה מעצבן!!! XXXX

Comments are closed.