תהיות קצרות על תעודות זהות ביומטריות

בשנת 2005 הסכימה כנסת ישראל להצעת חוק נוראית: הצעת חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה-חיפוש אמצעי זיהוי ומאגר נתוני זיהוי) . מטרת הצעת החוק היתה להקים מאגר נתונים ביומטרי של חשודים בעבירות חמורות (ואלו שהורשעו) על מנת שהמשטרה תוכל להשתמש במאגר לגילו עבירות. האגודה לזכויות האזרח התנגדה להצעת החוק, בטענה שמאגר המידע עשוי לפגוע בפרטיות: "הצעה זו עומדת בניגוד מוחלט לעקרון חזקת החפות ונסמכת על ההנחה הפסולה, שניתן להתייחס אל חשודים ונאשמים כאל עבריינים. בהקשר זה יובהר, כי כאשר נטילת דגימה או אמצעי זיהוי נדרשת כחלק מהליך החקירה, מוסמכת המשטרה לנטלה בהתאם לדיני החיפוש הרגילים".

לא עברו שלוש שנים ומשרד הפנים בא לתקן אפליה פסולה זו, בכדי למנוע את אפליית החשודים והנאשמים מעוניין משרד הפנים בדגימות הביומטריות של כולכם. [תזכיר החוק, כתבה בYnet] כן, תזכיר החוק שמעוניין ליישם תעודות זהות חכמות מעוניין להיות מאגר מידע לחיפוש אחרי חשודים בעבירות (ראו גם את דעתו של עומר טנא). המשך כרסומן של זכויות האדם בישראל רק מדגים שמה שעושים בתחילה לפושעים, עובר גם לחשודים ולבסוף מגיע לכולנו [התכנית לתעודות זהות ביומטריות החלה ב2005, יחד עם חוק החיפוש הביומטרי]: הממשל מנסה "פיילוט" על אסירים (כמו שנערך עם דגימות הDNA) ולמרות זאת, מחדל בן שמונה שנים מונע מכולנו "תעודות זהות חכמות שקשות לזיוף" [משהו על המחיר של אותן תעודות, ויש דרכים יותר טובות לאמת זהות של אדם].

המדרון החלקלק של פרטיות האזרח ברור כאן: תיאורטית יכול שר המשפטים, באישור ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת לקבוע כי בנקים ורשויות אחרות לצורך חוק נתוני אשראי יהיו רשאיות לעשות שימוש במידע כדי לאמת את זהות החותמים לפי סעיף 23 לחוק הגנת הפרטיות שכן סעיף 6(ב) להצעת החוק מאפשרת העברת מידע לגוף שהוגדר כגוף ציבורי. מכאן ועד לדליפה של המידע החוצה הדרך קצרה מאוד, הרי בישראל מידע דולף מהר מאוד.

מצד שני, יש תהיה רבה מדוע יש צורך בביקורת חסויה (לפי סעיף 4 להצעת החוק) וכן בכך שסעיף 11 קובע שכללי המאגר ונהליו יהיו חסויים לגמרי (לצד איסור פלילי על פרסומם) מוביל למסקנה כי יעשה שימוש בלתי ראוי בנתונים, שהרי אם החוק היה מיושם בדרך טובה, בדרך שמגנה על האזרח, לא היה צורך בחסיון.

14 thoughts on “תהיות קצרות על תעודות זהות ביומטריות

  1. אם כבר העלית פוסט בנושא זיהוי ביומטרי, יש נושא שמטריד אותי כבר זמן רב ואולי לך יש יותר מידע עליו.
    כשחייל מתגייס, בשרשרת החיול נלקחים ממנו טביעות אצבע ודגימת דם. הסיבה הפורמלית אאל"ט היא להקל על זיהוי חללים.

    אתה אולי יודע איך מנוהל מאגר המידע הצה"לי? מי אחראי עליו?

  2. כי אם אפשר למצוא את מפקד האוכלוסין להורדה ברשתות השיתוף, אז כמה זמן עד שגם המאגר הזה ידלוף?

    באופן סינרגטי במיוחד, מתפרסם מאמר בנושא דומה ב"גארדיאן", על הסכנות שבפיקוח-יתר (ויה בוינגבוינג)

    http://www.guardian.co.uk/technology/2008/jun/17/surveillance.database

    אולי הגיע הזמן שכולנו נפסיק לפחד, ונאמץ אל ליבנו את עידן החושך החדש שאנו שועטים אליו בברכה אוהבת וחמה.

  3. המשטרה כבר עכשיו (וממזמן), שומרת נתונים ביומטריים במאגריה.
    שמעתי הרבה סיפורים בנושא. כרגע, הסיפור הראשון שעולה לי לראש זו כתבה שראיתי ב'מבט שני' לפני כ…10(?) שנים.
    היה איזה בחור שארע פשע ב…שכונתו נדמה לי, או אולי בעבודתו, אני לא זוכר… בכל מקרה, במהלך החקירה, המשטרה עברה גם עליו והם ביקשו ממנו דגימת דנ"א – פשוט כדי לשלול אותו. הבחור היה תמים ואמר "למה לא? הרי לא אני ביצעתי את הפשע,אעזור להם ברצון" ונתן דגימה. עבר זמן והמשטרה תפסה את העבריין. העבריין הובא למשפט, העבריין הורשע והעבריין הלך לכלא.
    הכל טוב ויפה, אבל מה?
    בחורנו התמים ראה שהכל בא על מקומו בשלום ובתמימותו חשב שעכשיו המשטרה הרי לא צריכה את הדגימה שלו. אז הוא ביקש אותה בחזרה. נחשו מה? הוא לא קיבל אותה בחזרה. הוא שלח מכתבים לפה, שלח לשם, הזמין צוות טלויזיה – וכלום.

    ראיתי את הכתבה מזמן ולכן אני לא בטוח שאני מדייק בחלק הבא של הסיפור, אם טעיתי או שיקרתי בגסות תקנוני:
    סיפורנו ממשיך.
    עבר חודש, חודשיים, יותר… גיבורנו ממשיך במכתביו וממשיך לקבל התעלמות. באותו הזמן אירע בשכונתו שוד (או שזה היה רצח?), בגלל בדל סיגריה שגיבורנו השליך לא הרחק ממקום האירוע, נחשו על מי השוטרים התמקדו דבר ראשון?

    אין לי מושג אם הוא עדיין קיבל את הדגימה שלו בחזרה, אבל אני מנחש שלא.

  4. שתי הערות:

    היום במילא יש כל כך הרבה מידע שזמין ברשת לגבי כל אזרח במדינה, שמאגר ביומטרי לא יוסיף או ייגרע הרבה. חוץ מזה אין כיום כמעט שימושים למאגר שכזה מחוץ לשימושים של כוחות הבטחון, ובאופן אישי אני לא מרגיש מאויים ע"י ההצעה הזו.

    דבר שני, מכיוון שכל יום אנחנו מגלים שעוד פוליטקאי ועוד ראש ממשלה גנבו, שיחדו, ומעלו באמון, זה לא מפתיע שהמחוקק יוצא מתוך הנחה שכל אזרח הוא פושע. הם פשוט מסתכלים מסביבם וזה מה שהם רואים.

  5. זיו, אתה צודק. כל הפוליטיקאים שלנו (נו, ניתן להם את הספק: 99% מהם) מושחתים, ולמרות הכל אנחנו ממשיכים להצביע להם. עכשיו לך תשכנע אותם שהם לא מייצגים העם.

Comments are closed.