האם המערכת תסנן את כשליה? לקראת צנזורה של משרד החינוך

אפרת זמר, כתבת החינוך של NRGמעריב מביאה את הסיפור ה"אמיתי" והמזעזע של שיתוף הפעולה בין ספקיות טלפוניה, משרד החינוך ובתי הספר כדי לצנזר את האינטרנט. לדבריה (או לדבר ההודעה לעיתונות שקיבלה אבל לא מופיעה במאגר ההודעות לעיתונות של משרד החינוך), ישנה "תופעה" בה תלמידים מפעילים אלימות בבתי ספר, מצלמים במצלמות הסלולריות ומעלים לאינטרנט. לכן, "בימים אלה מתגבש שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין משרד החינוך לבין חברות הסלולר וחברות האינטרנט, על מנת להילחם בתופעה."

למרות שאני בספק רב שמי מהסרטונים שהועלו לאתרי שיתוף הסרטונים בוצעו באמצעות הטלפון הסלולרי ולא באמצעות מחשבי התלמידים, אני עדיין תוהה וחוכך בדעתי לגבי התכנות הפרוייקט. לכן, כאשר אומרת זמר בכתבה כי "ההיתכנות המשפטית של התוכנית עדיין נבדקת" היא אומרת בעצם שידוע לכולם שטכנולוגית זה לא אפשרי, עכשיו נותרת השאלה המשפטית.

[אהוד קינן תוהה בצדק מדוע ההודעה הגיעה לכתבי חינוך ולא לכתבי טכנולוגיה, שאשכרה מבינים משהו]

אני לא יכול לתהות כיצד יולי תמיר, שככל הנראה יזמה את המהלך, חושבת שמניעת הצגת הסרטים (או הדחייה של העלאתם על שהתלמידים יגיעו הביתה) יגרום להפחתת האלימות בכיתות. בפועל, התיעוד של האלימות הוא באמת חלק ניכר מהאקסהביציוניזם של התלמידים (וגדי שמשון מבהיר זאת) אבל תיעוד של מקרים כמו "מציקים לדור ו"זה כואב" הם חלק מתופעת הבריונות ברשת, עוד פעילות אלימה של תלמידים. במקום שהתיעוד יהווה ראיה לפעולות ויוביל לענישת התלמידים שעושים פעולות נפשעות כאלה, המערכת מעדיפה להעלים עין בצורה מוחלטת (וראו גם). אם כבר, לא ראוי להעלים את הסרטונים, ראוי לדווח עליהם לפעול בנושא [והשוו את קריאתו המגוחכת של האיגוד לפסיכיאטריה לצמצם את הדיווחים על רצח ילדים בידי הוריהם].

אם כבר להעסיק כח אדם, אז כדאי שמשרד החינוך יעסיק כח אדם בלמצוא את הפרטים המסובכים (נניח, בסרט "מכות בבית הספר רוגוזין במגדל העמק" יש תיעוד לכל עובדות המקרה, כך שלא צריך לעשות עבודה רצינית מדי), הדבר עדיף על הטלת עלויות על תעבורת הרשת ועל כל הפעילות האחרת.

אני גם לא יכול שלא לתהות על הדמיון המפתיע להצעת החוק של ישראל חסון בזמנו, שנועדה להטיל עלויות כבדות על אתרי תוכן גולשים. הטלת העלויות כאן תצטרך להיות מגולמת איפהשהוא בחשבון החודשי של צרכני הסלולר, כי לא ייתכן שספקיות הסלולר יפעלו שלא למטרות רווח, נכון?

אגב, ובהערת אגב, צנזורה על סרטים יכולה, לעיתים, למנוע מתלמידים להתלונן על אלימות מצד מורים, כמו במקרה של "מוטי המורה שלנו מרביץ לתלמיד". ומה יקרה אז? האם המערכת תסנן את כשליה?

5 thoughts on “האם המערכת תסנן את כשליה? לקראת צנזורה של משרד החינוך

  1. הרבה יותר קל להוציא הרבה כסף על דיונים של כאילו נעשה משהו במקום לדוגמא למצוא את הסרטונים ובאמת לעשות משהו.

    זה גם נשמע מרשים יותר:משרד החינוך, חברות הסלולר וספקיות האינטרנט! כמה מרשים, ככה לא יעיל.

    להעסיק מישהו שיעבור על אתרי שיתוף סרטונים וישלח קישורים לבתי ספר כדי שיראו מה באמת קורה אצלהם ויטפלו בזה ? נשמע הרבה פחות מרשים, הרבה יותר יעיל, אם הם יודעים בכלל איך להתמודד עם זה, פעם אחרונה שהייתי תלמיד (לפני שלוש וחצי שנים) לא היה להם מושג:"הלכת מכות ? עונש, יומיים בבית"

  2. יש גם הסבר פשוט. משרד החינוך לא מעוניין להפחית את האלימות בבתי הספר, או לכל הפחות, יודע שאין לו פתרון. ולכן הוא מוותר מראש ורק מפחית את הסיכוי לסרטונים מביכים באינטרנט, ולשאלות מרגיזות של עיתונאים מציקים. אם לא יודעים על זה, זה לא קורה.

  3. לא ברור לי מאיפה הכתבת הוציאה את זה. זה גם לא נבדק מול יח' המחשוב של משרד החינוך, שיודעים משהו לגבי חוסר ההתכנות הטכנולוגית של רעיונות כאלו.

  4. לא לא לא, אתה לא מבין.
    אינטרנט!!
    רוע!!!!
    אנרכיה!!!!
    ילדים תמימים מבותרים לחתיכות!!!!!!
    למנוע את האסון!!!!

Comments are closed.