מסבירים לעצמנו

רק בישראל יש צורך באתר למשרד ההסברה שיבהיר לישראלים כיצד יש להסביר ולתרץ את התנהגות המדינה. הרי ההסברה היא הבשורה על פי צה"ל, כאשר הסברה, לפחות לדעתי, היא "מילה ייחודית לעברית, היא לא Explanation או Spokesmanship אלא "Hasbara". ההסברה יוצרת סימולציה של מציאות אותה מעוניין המסביר להעביר על ידי דוברות; אך בפועל, אין היא שונה מעבודת יחסי ציבור אחרת". בעצם, כיוון שההסברה היא כל כך ייחודית, היה צריך את אתר הסאטירה של מיניסטריון האמת כדי להסביר מדוע אתר מסוג זה כל כך מצחיק במדינה דמוקרטית. הרי, לו מדינת ישראל אכן היתה צודקת בטענותיה, היה די בלהציף את העובדות, ולא להסביר אותן פעם אחר פעם כדי להראות את צדקתה.

ומדוע דרושה הסברה הפעם? כיוון שמדינת ישראל אינה מסוגלת לעמוד עם תעמולה רב-כיוונית, ויותר מכל התעמולה נועדה לשכנע את המשוכנעים ולבצר אותם בעמדותיהם. ההצגה כאילו הזרים לא מבינים את ישראל ובסך הכל לא מדובר במדינת גמלים נועדה לשעשע את הישראלים, לא לשכנע גרמנים שיש להטיל מכס רק על חלק מהסחורות שיובאו מישראל כיוון שישראל מורכבת משתי יישויות טריטוריאליות שחל עליהן חוק שונה. ההסברה הקיצונית, שמטרתה רק לשכנע ולא להתדיין, לא תביא לעולם לפשרה ולאמת, אלא תסביר ותסביר עד שהצד השני יתייאש מלדבר איתנו.

בגלל הרצון להסביר, לשכנע, ולא לנהל משא ומתן אלא בדרך עקיפה ישראל תשאר בסכסוך עם שכניה ועם שאר העולם לנצח. כל עוד שר החוץ הישראלי, אביגדור ליברמן אינו מוכן לנהל משא ומתן, וישראל עצמה אינה מוכנה להקשיב, אין נרטיב, אין שיח, יש רק הסברה. גם אם ישראל צודקת, וגם אם היא באמת הקרבן, הרי שנקיטה בעמדות שאינן בהכרח עמדות של ממשלת ישראל אלא קיצוניות ממנה, ובחירה בנרטיב יהודי ולא נרטיב ישראלי, אינה אלא דוגמא לסיבה שההסברה תהרוג את ישראל.

ממשלת ישראל מתאפיינת בחוסר יכולת לספוג ביקורת, אבל כנראה שהיא תצטרך לבחור אם לקבל ביקורת או להעלם בקרוב.

[פורסם במקור בעבודה שחורה]

2 thoughts on “מסבירים לעצמנו

Comments are closed.