[פורסם במאקו] התנגדות למאגר הביומטרי, הדרך היחידה להמשיך.

ביום ה' בשבוע שעבר אושרו תקנות המאגר הביומטרי וצו המאגר הביומטרי על ידי חברי הכנסת מאיר שטרית ואברהם מיכאלי. אישור התקנות והצו חתמו תהליך של שנתיים אשר החל בדיונים בחוק המאגר הביומטרי. הדיונים נסובו על השאלה מהם השימושים שיעשו בו ומי יקבל גישה למידע הזה (אך לא האם המאגר באמת נחוץ). על פי הצעת החוק שהתקבלה לבסוף, כל אזרח שיצטרף למאגר הביומטרי יצטרך לתת את טביעות אצבעותיו וצילום הפנים שלו שיאוחסנו במאגר מרכזי אשר יהיה נגיש למשרד הפנים, למשטרה ולשירותי בטחון שונים.

לאור המחאה הציבורית הרבה שהתעוררה, בין היתר באינטרנט, הוחלט כי החוק יחל בתקופת מבחן אשר מטרתה לבדוק את נחיצות המאגר, את הצלחתו ואת קבלתו בציבור. תקופה זו, שתמשך בין שנתיים לארבע שנים, תחל בנובמבר הקרוב, והדרך היחידה בה אתם כאזרחים מסוגלים למנוע את הפיכתו של המאגר לקבוע היא לסרב לתת את טביעות האצבע שלכם.

על השאלה מדוע מאגר ביומטרי מסוכן למדינה אין צורך לדון שוב. בקצרה: המטרה המוצהרת של הקמת מאגר ביומטרי היא מניעה של זיופי תעודות זהות; אלא, שעל מנת למנוע זיופים אין צורך במאגר ביומטרי אלא די בתעודות זהות אלקטרוניות שהן כמעט בלתי ניתנות לזיוף טכנולוגיות. מעבר לכך, רשויות החוק הודו כבר כי הסיבה היחידה בגללה דרוש מאגר ביומטרי הוא כדי להעביר למשטרה טביעות אצבעות של אזרחי המדינה. כן, אנחנו מדברים על אותה משטרה שמשתמשת באלימות מופרזת כנגד מפגינים מימין ומשמאל, כנגד עובדים זרים, כנגד ערביי ישראל וכנגד פעילים חברתיים.

כמו כן, סיבה נוספת להתנגד לזיהוי ביומטרי ולמאגר הביומטרי היא כי מרגע שטביעת האצבע שלכם הופכת להיות פריט המידע שמזהה אתכם, הרי שכל מי שמקבל גישה למידע הזה יכול להתחזות לכם כלפי שאר הציבור; וכמובן שלא צריך להזכיר לכם שאת טביעת האצבע שלכם אתם משאירים על כל כוס קפה, נכון?

אז אחרי שעברו את "מדוע לא צריך מאגר ביומטרי בשתי פסקאות או פחות", השאלה שעולה היא כיצד אתם, כאזרחים, יכולים להתנגד למאגר: קודם כל, חשוב שתבינו שהמדינה הולכת לנסות לשכנע אתכם בכל דרך אפשרית בשנים הקרובות לתת לה את טביעת האצבע שלכם; פקידי משרד הפנים מחוייבים, על פי צו המבחן, להציע לכם להצטרף למאגר. כן, בדיוק כשם שקופאית בסופר מחויבת על ידי המעביד החינני שלה להציע לכם להצטרף למועדון הלקוחות, כך גם הפקיד במשרד הפנים מחויב, בכל פעולה, להציע לכם להצטרף לניסוי.

אלא, שאחד ממדדי הניסוי הוא גם כמה אנשים לא הצטרפו למאגר מתוך כלל האנשים; האנשים האלה צריכים להיות אתם: החל מהאחד בנובמבר זו חובתכם האזרחית ללכת ללשכות משרד הפנים ולהוציא תעודות חדשות לא-ביומטריות, כדי שהסירוב שלכם לקבלת תעודה ביומטרית יספר וכדי שבעוד שנתיים כאשר המדינה תבחן את נחיצות המאגר היא תגלה שאף אחד לא רוצה אותו.

אם לא תעשו כן, הרי שאתם עשויים למצוא את עצמכם בעוד שנתיים עם מאגר ביומטרי, שכמו כל מאגר מידע אחר של מדינת ישראל, הופך את הפרטיות שלנו להפקר מיום ליום.

[פורסם במקור במאקו, ב972Mag באנגלית ובבלוג שלי באנגלית גם]

13 thoughts on “[פורסם במאקו] התנגדות למאגר הביומטרי, הדרך היחידה להמשיך.

  1. אולי השלטון, שכנראה מעוניין מאוד בקיום המאגר, יעודד אזרחים להכניס את עצמם למאגר. מה יוכל לעשות? להוזיל כל מיני שירותים? לקצר תורים לביטוח לאומי? לבטל את הצורך בוויזה לארה״ב? ואיך אז נעמוד בפיתוי?

  2. מה שמדיג אותי בחוק הזה הם הדברים הבאים:

    1. בועדות הכנסת אין חובת קוורום, וכפי שראינו ח"כ אחד יכול להעביר חוק שנוגע לחופש הפרט בקלות בלי ביקורת ,לא ציבורית ולא פרלמנטרית. נוסיף לזה את העובדה שבישראל אין חוקי יסוד/חוקה.

    2. לדברים זמניים יש נטייה להשאר קבועים. מן המפורסמות הוא שמחוקקיה הנמרצים של מ"י לא ממש מיצרים כלי אכיפה לחוקים שלהם ואני בכלל לא בטוח שבנובמבר 2013 יערך דיון כלשהו על החוק הזה והוא יהיה עוד סעיף בדו"ח מבקר המדינה.

    3. הטיעון שבעזרת התעודה הביומטרית האזרח יקבל שירותים מהממשלה מטריד מאוד, משום שיש פה פתח (ואין לדברים הבאים מזור בחוק) לחוקק חוקים שיכריחו ,למשל, דווח למע"מ ומס הכנסה באופן מקוון כשאמצעי הזהוי הוא התעודה הביומטרית כך שבדלת האחורית יכריחו ,למשל את כל העוסקים, להצטרף עוד בתקופת הפיילוט למאגר. הדווח הזה כבר קיימת חובה חלקית לעשותו באופן מקוון ומי יתקע לידי כף שהאוצר לא יקפוץ על המציאה ויחייב לדווח רק האמצעות התעודה הביומטרית החל ממחר בבוקר וכך להפוך את הניסוי למשהו נצחי ואת מי שמסרב להמנות על המאגר לעבריין דה-פקטו.

    4. אני פחות חושש מהאופציה שמשהו יקח ,מכוס הקפה שלי, את טביעת האצבע שלי ואמצע את עצמי מעורב בפשע שלא עשיתי. אני כן מודאג מזה שמחר המחוקק יחליט למנוע ממני אפשרות לקבל שירותי ממשל מקוונים כי אני לא מספיק יהודי בשבילו, או לא מספיק נאמן למדינה בשבילו או חלילה אני עובד זר שהשתקע והתאזרח בארץ. חוקי גזע כאלה כבר יש במקומותינו ואין בחוק ובפיילוט שום דרך למנוע מהמחוקק מלעשות שימוש במאגר כדי לפגוע בשיוויון ובציביון של אזרחי המדינה. ומה שאני אומר כאן לא ממש תיאוריה ,הן מבחינת חוקי גזע שכר קיימים, והן מבחינה הזו שאם אינני משתמש במוצרים של בית תוכנה מסויים מאוד קשה עד בלתי אפשרי להשתמש בשירותי הממשל המקוונים.

    מנחם.

  3. הדרך הפשוטה ביותר להוכיח את חוסר הנחיצותו האבסורד בקיומו. היא פשוט כמו שנעשה בעבר – למרות הברבריות והאגרסיביות הקיימת בזה. היא פשוט להתאגד מספר אקרים ולפרוץ ולהוציא את הטביעות אצבע נגיד של חלק מהשרים.
    רעיון דומה, בוצע כבר בעבר בארץ – הרי הת.ז. וכל הפרטים האישיים שלנו כבר נפרצו ומפוזרים במאגרים שונים ברשת (מזמן לא עשיתי את החיפוש אבל פעם זה היה מאוד נגיש באימיול).
    בחו"ל – הייתה תוכנית דוקומנטרית נהדרת ביסדוקו לפני כמה שנים על מישהו שניסה להילחם בגניבת זהויות בבריטניה – וגנב זהות של אחד משרי הפרלמנט שם.

  4. jay, בניגוד לאגדות שמספרים לך, המאגר הזה יהיה קשה מאד לפריצה (על גבול הבלתי אפשרי). מאגר תעודות הזהות והפרטים האישיים לא נפרץ – הוא נשלח לכל המפלגות על דיסקים ומשם מישהו העלה אותו לרשת. ואפילו אם יוכלו לפרוץ אותו לא ברורה התועלת הגדולה שתצמח למישהו מזה – אם מישהו רוצה את טביעת האצבע שלי, הרבה יותר קל להשיג אותה מכוס קפה, כאמור. אם מישהו רוצה תמונה שלי, הרבה יותר קל להשיג אותה באמצעות צילום שלי ברחוב.

    השערוריה הגדולה כאן היא שמסתבר שהמאגר הזה (כשלעצמו לא מטריד במיוחד – שוב, בניגוד לאגדות שמספרים לך, יש רבים ודומים במדינות רבות בעולם, הגם אם בדרך כלל הם מקושרים לדרכונים ולא לתעודות זהות) אמור להיות נגיש למשטרה, בניגוד להבטחות הקודמות. זאת השערוריה האמיתית.

    באמירה פסימית – אין גרגיר של סיכוי לעצור את המהלך הזה. אף אחד לא יגיד בעוד שנתיים "אופס, טעינו" ויבטל את כל העבודה שכבר נעשתה על המאגר. יש רק סיכוי אחד לביטול – אם תקום מפלגה שיכולה להיות מפלגת שלטון ותצהיר שהיא תבטל את המאגר. זה עבד בבריטניה (לאחר הבחירות האחרונות השמרנים ביטלו את התוכניות של הממשלה הקודמת למאגר דומה), אבל אני לא רואה אף אחת ממפלגות השלטון בישראל מרימה את הדגל הזה.

  5. א.ה,

    אתה קצת טועה. המאגר של המפלגות לא מכיל ייחוס משפחתי, שזה משהו שכן נמצא במאגר שנפרץ, והוא מכיל עוד שדות שלא קיימים שם.

    שוב, מבחינתי להגיד שהמאגר "נפרץ" זה כשאדם אחד מקבל הרשאת גישה אליו שלא כדין.

  6. "זו חובתכם האזרחית ללכת ללשכות משרד הפנים ולהוציא תעודות חדשות לא-ביומטריות"
    אילו הם התירוצים הקבילים לבקשת תעודה חדשה?

  7. רעיון מעניין מאוד, אני מצטרף לשאלה של קיפוד. מתי מותר לי ללכת להוציא תעודת זהות חדשה ?

  8. בסופו של דבר כל מי שיבוא למחות על ידי בקשה להחלפה לתעודה לא ביומטרית ייבלע בסטטיסטיקה בתוך ההמונים שיבקשו תעודה ולא יסרבו לביומטרית. אפשר גם לעודד בחירה בביומטרית על ידי כריכת איזו הנחה בבחירה כזאת (כמו ההנחה של כמה עשרות שקלים בעמלת הוצאת דרכון למי שמתקין את הרוגלה של משרד הפנים כדי לשלם את האגרה באמצעותה: אני מתכוון לסרגל הכלים שהם דורשים להתקין בדפדפן כדי לשלם אונליין בתערף מופחת).

  9. אני ממליץ על חיפוש קצר בגוגל למילות חיפוש 'אלימות שוטרים'. לדעתי צריכה להיות הדדיות בין היחס של השוטרים לאזרחים לבין האמון שאנו האזרחים נותנים להם ומספיק סרטון כמו זה בשביל להבין שמדובר בבעיה אמיתית:
    news.nana10.co.il/Article/?ArticleID=756537

Comments are closed.