לפעמים גם במדרון החלקלק יש אבנים מתגלגלות

החדשות הטובות בתוך שבוע עמוס ורצוף מאבקים אחרים, אישיים, פוליטיים ועסקיים, הן הנחיה שמוציא משרד המשפטים בנוגע לכרטיסי נסיעה בתחבורה ציבורית. כזכור, וכל מי שמגיע להרצאות שלי אוהב לשמוע את הדוגמא הזו, משרד התחבורה ופרטיות אינם החברים הכי טובים, כרטיס הרב-קו הוא כרטיס נסיעה בתחבורה הציבורית ששומר את היסטורית הנסיעות שלכם. הכרטיס הכיל לא רק את הפרטים המזהים של בעל הכרטיס, אלא אפשר לחברות התחבורה הציבורית לשמור מאגר מידע של היסטורית הנסיעות, וגם זה בצורה שאינה מוגנת.

הבעיה העיקרית היתה הרב-קו האנונימי. עד עכשיו, ההצגה היתה כי יש שני סוגי כרטיסים: רב-קו מזוהה ורב-קו אנונימי, כאשר מי שחרד לפרטיותו יכול להרשם לכרטיס האנונימי (ואולם לא לזכות בהנחות, ובכלל השם אנונימי נתן תחושה פיקטיבית של פרטיות); אלא, שלא כך הדבר. בנייר העמדה מטעם התנועה לזכויות דיגיטליות הסברנו כי מבחינתנו, גם רב-קו אנונימי הוא מזהה: הרי לומר על נערה מסוימת שהיא מי שעולה כל יום על קו 5 בתחנה ברחוב רוטשילד בשעה 17:20 הוא פרט מזהה במיוחד.

למזלנו, השינוי בין טיוטאת ההנחיות, בהן מפעילי הכרטיס החכם היו רשאים לשמור מידע כאשר התקבלה הסכמה מדעת, לבין ההנחיות הסופיות, שקובעות בצורה חד-משמעית כי המידע ישמר רק לצרכי התחשבנות בין חברות התחבורה, וימחק אחר-כך, אומר שניתן לקבל רב-קו אנונימי כמעט לגמרי, ושגם הרב-קו המזוהה יהיה מוגן (עד כמה שאפשר לקרוא לזה מוגן). ההחלטה היא שהמפעילים עצמם לא ישמרו מידע מזהה. הבעיה מתחילה בהנחיה שמוצאת למשרד התחבורה, בו בצורה עמומה, קובע משרד המשפטים:

"‫לצורך מטרה זו, המידע הנדרש למשרד התחבורה הוא מידע‬ ‫בלתי מזוהה (מידע סטטיסטי) בלבד.‬

כמו כן, ייתכן כי במסגרת ביצוע פעולות פיקוח אצל‬ ‫המפעילים ובירור תלונות שהוגשו כנגדם, משרד התחבורה‬ ‫עשוי להידרש למידע מזוהה לצורך מטרות אלה.‬ ‫

בנוסף, בעתיד במסגרת שירותי מרכז השירות עשוי משרד‬ ‫התחבורה להידרש למידע מזוהה".‬

כאן הבעיה: מה זה "ייתכן"? האם עבודת הפיקוח כוללת שמירה של מאגר כולל וגזירה ממנו? דומה שזה לא ממש עומד עם הגדרות המידתיות. אני מעריך שהדרך לגלות זאת היא לקנות רב-קו, ואחרי חודש לפנות למשרד התחבורה כדי לקבל עותק של היסטוריית הנסיעות שלך.

אבל בכל הנוגע לאנונימיות, ההנחיה של משרד המשפטים עוד מסבירה את הנושא בצורה מאוד ברורה: קודם כל, אסור להפלות את בעלי הכרטיסים האנונימיים, וצריך לשמור על מתן זכויות שוות; לדברי משרד המשפטים "‫יש לדאוג שהחלופה של הפקת‬ ‫כרטיס חכם אנונימי תובלט בשילוט בעמדות ההנפקה, באתרי‬ ‫האינטרנט של המפעילים ובמסגרת הדרכת נותני השירות בעמדות‬ ‫ההנפקה‬".

כלומר, יש כאן הזדמנות ראשונה להכרה בחוקתיות הזכות לפרטיות, כך שאי אפשר להתנות את מתן השירות עבור אדם מסוים בכך שהוא יוותר על זכותו לפרטיות, אם ניתן לספק את השירות גם בדרכים אחרות. זו החלטה חשובה במיוחד, ואני שמח שמשרד המשפטים הלך לכיוון זה.

[על מה לא דיברתי כאן? על העבודה היפה שעשו גם לשמירה על פרטיות קטינים בנייר העמדה]

7 thoughts on “לפעמים גם במדרון החלקלק יש אבנים מתגלגלות

  1. מתי ההנחיות הללו ייכנסו לתוקף?
    האם זה אומר שאוכל לקבל את ההנחות שאני זכאית להן גם בכרטיס אנונימי?

  2. היי אור,
    חלק ניכר מההוראות נכנסות לתוקף כבר באמצע מרץ. אני מציע שתקראי את ההנחיה המלאה.

Comments are closed.