« אמש במציאות | Main | פוסטשנה »

December 30, 2005

מדיום וול

תמצאו את זה בבלוג החדש (מוביל לדף חיפוש)
"אני פותח בתוך עצמי תיאטרון ומשחק בו שינה כוזבת" (ז'ורז בטאי, האורסטיאה, בתוך: הבלתי אפשרי, רסלינג: 2005עמ' 118)

רבות נכתב, נאמר ונדוש על השיח באינטרנט. על תרבויות השיח, על הטוקבקים, על האינסוף, על הציבוריות, על האחדות. השפות המיוחדות של האינטרנט, שנוצרה שפה קריאולית שמשפיעה על חיי תושביה ומשתנה מיום ליום. שתי המילים האחרונות שנבחרו על ידי הוצאת אוקספורד להתווסף למילון נבעו מהאינטרנט. ה"בלוג" וה"פודקאסט" ב2004 ו2005 בהתאמה. אפשר לומר שהאינטרנט יוצרת שדה שיח שיחסי הכוחות בו הם דמוקרטים למחצה, שכן אדוני השבט הבייקוניאנים בו אינם אלא כלום.


The Warrior of light is never in a hurry.

Time works in his favour; he learns to master his impatience and avoids acting without thinking.

(Paulo Coelho, Manual of the Warrior of Light, Clays: 2002, pp. 81)

כמו לוחם האור, כך גם השיח באינטרנט, מחושב - נדון, לפני כל משפט שמשוגר לחלל הוירטואלי יש אפשרות לתקן, למחוק ואולי לחזור בך. מי יודע כמה מערכות יחסים נצלו בגלל סיבה זו, כמה הזדמנויות חדשות נוצרו וכמה חרטות נעלמו. המדיום - האזמניות הקיימת בשיח הרשתי מאפשרת להשהות את שיגור המסר - כך שרק לאחר שנחשב המשפט הוא עובר. אותה השהייה, שבעולם האמיתי היתה מעוותת את משמעותה, באינטרנט היא טבעית ומאפשרת את השיח הנקי, האמיתי - כשכל משפט יובן וייתוקן עד שיושלם. המחשבה משוגרת כעצם אחד, ולא חלקים חלקים. משפטים לא נקטעים באמצע, וניתן לסיים את דברייך.

לא אחת חברים ביקשו ממני למשוך דוא"ל שנשלח או ניסו לפרוץ לתיבות על מנת לשנות את שנעשה - לתפוס את המסר לפני שהגיע ליעדו, אך הדבר לא צלח.

'how, you can't rewrite history!'
'Bet you a dollar?'
'what have i joined?'
'We're the most secret society that you can imagine.'
'Really? Who are you, then?'
'The Monks of History.'
'Huh? I've never heard of you!'
'See? That's how good we are.'
Terry Pratchett, Theif of Time, Corgi: 2002, pp. 78

כמו נזירי ההיסטוריה, המדיום הטקסטואלי באינטרנט מאפשר זאת, לעיתים נמחקות ומתוקנות כתבות מביכות וגורמות לאזמניות ברשת להעלם, ולעיתים שיחות נגוזות, משתמשים מתנתקים והדינאמיקה אינה כשהיתה. כך תוקנה פנינה רוזנבלום בפרטיכלי הכנסת, כפי שתואר השבוע ממילותיה "אני מרגישה נרגשת" ל"אני נרגשת", כל זאת כדי שלא תזכר כשהייתה, אלא כאחרת. בעצם, שכתוב ההיסטוריה בעידן האינטרנט הוא תמיד אפשרי, וההיסטוריה של היום אינה כשם שהיתה אתמול.

האנטרופיה, שהיא בעצם המקדם ההיסטורי, נמוגה עם האינטרנט, אפילו בתוך ויקיפדיה ניתן לראות את האנטרופיה בפעולה ולהפוך את התופעות. הרשת הרגה זאת. אם ההיסטוריה הפיכה, האם זה אומר שבקרוב גם היא תעלם? אחד ממאפייני ההיסטוריה המובהקים היא כיוונה, וברגע שהרגנו את כיוון ההיסטוריה, אין לנו מה לדרוש.


"ד.ב: משום שהתויים אינם האמת. התווים אינם היצירה. היצירה קיימת כאשר אתה נותן לה להישמע
א.ו.ס.: אם כך אינך חושב שיש אובייקט אבסולוטי המכונה "היצירה"?
ד.ב.: לא, לא.
א.ו.ס.: יש אסכולת ביקורת אחת, האומרת שאין אובייקט טקסטואלי קבוע, וכי כל אובייקט נוצר מחד במהלך הקריאה או הביצוע או הפרשנות שלו. מכאן שהבעייתיות היא במה שכתוב בפרטיטורה, או בטקסט. אנו מכנים זאת טקסט, משום שהוא מה שהוא; זאת אומרת, אנחנו מדברים על אובייקט מודפס."
אדוארד ו. סעיד ודניאל בארנבוים, קווי דמיון ופרדוקסים, עם עובד, 2005, עמ' 46-47

ההשנות הזו תאפיין לנצח את הרשת, אזמניות יחד עם נצחיות. לא אחת מהדורות מתעדכנות והקישורים שניתנו כבר לא מראים את שהיה שם. לא ניתן לאנדקס מידע. חישבו לכם על עיר בה רחובותיה מתיקים מקומותיהם אחת לשבוע שבועיים, חנויות משתנות בקצב מסחרר, ולא רק שהן משתנות, אלא אין אפשרות לדלות מתוכן מידע על עברן. האם אלו החנויות שבהן נתכף את ביקורינו? האם ספר משתנה באמת בכל פעם שאנו קוראים אותו? אנו סובייקטיאלים, כלומר מפרשים את הספר אחרת, אך המילים הינן אותן מילים. התנ"ך הוא היסטורי - אותו טקסט כבר כאלפיים שנה, במהדורות שונות, עם נרטיבים שונים, אך אותו טקסט. האם היינו נותנים יד לשינוי של התנ"ך כשזה אינו רלוונטי?

משהו נעלם עם קיום הרשת והתקת המילה המודפסת מהנייר.
צריך להבין את זה ולחיות עם זה. נייר אלקטרוני שיעדכן את ספרי הלימוד בו ביום שמתגלות תורות חדשות יגרום גם למורים יותר איכותיים ומעודכנים, אך יגרום למורים מתוסכלים, שלא יוכלו לעמוד בקצב ההשנות של ההיסטוריה.

בל נשכח שהחדשות של היום הן ההיסטוריה של מחר. האם באמת נזקק לספרי היסטוריה כשכל המאורעות מתועדות במדיה דיגיטלית ונגישים לפי מנוע חיפוש?

נכתב על ידי jk ביום\שעה December 30, 2005 08:35 PM

Trackback Pings

ניתן לשלוח טראבק כאן

רשומים כאן אתרים אשר מפנים לכאן:

» אני מרגישה משוכתבת from blog oneab
הקצרנית שכ שכתבה את פנינה אני זוכר את הנאום של פנינה רוזנבלום בכנסת, הייתי במשכן באותו היום. ישבתי עם דן ועם רומן קוגן הדובר ונשפכנו מצחוק.... [Read More]

Tracked on January 1, 2006 11:15 PM

Comments

תמונת המשתמש

ליאור הנר
December 30, 2005 09:37 PM
לינק ישיר לתגובה זו

כנראה זה עניין של גישה. מי שנולד לתוך זה וחי את השינוי סביבו יום יום לא יכול לחיות אחרת. אני דווקא לא אבקר באתר שלא מתעדכן וצועד עם הזמן אלא אם יש סיבה מיוחדת לקפיאתו על שמריו המקנה לו ערך מוסף.
ההישנות התכופה והביקורתיות שכל שביב מידע סופג מביאים לכך ששגיאות היסטוריות ועוולות לא יכולות להאריך ימים. בעיני, גם הראייה ההיסטורית מקבלת ליטוש מוצלח כאשר נקודת המבט הקולקטיבית קרובה יותר לאמת כתוצאה מהטיפול שהיא מקבלת מחול הליטוש ברשת.
מעבר לתהליכים היוצרים שינוי מתמיד ישנם תהליכים מקבילים המשמרים את הקיים בצורה יעילה יותר בצורת ארכיונים והמרת ספרים לפורמט דיגיטלי.
הפער בין הספרים לאינטרנט במובן הנגישות לבעלי הגישה המסורתית יסגר כשיתפתחו הממשקים לרמת נוחיות גבוהה יותר.

תמונת המשתמש

יהונתן
December 30, 2005 09:40 PM
לינק ישיר לתגובה זו

אני לא מדבר על זה שאתר לא משתנה, אלא על זה שתוכן של כתבה יכול להשתנות יום אחרי כי הכתב עצלן לכתוב כתבה חדש, שלינקים הופכים להיות לא עדכניים כי הלינק השתנה ושטקסטים נעלמים. דווקא אתר שלא משתנה הוא לא טוב, אבל לא משתנה לא אומר שהוא אהיסטורי, אלא שאתר שמשתנה צריך לשמור ערכים וטקסטים ישנים בארכיון ולא לגעת בהם.

תמונת המשתמש

pely
December 30, 2005 10:17 PM
לינק ישיר לתגובה זו

אוף ג'ון, ההתחלה לדוקטורט נראתה כל כך מבטיחה.. משהו התפספס. וחוץ מזה, אתה מהלל ומשבח את האינטרנט ואז יוצא בפוסטים ביקורתיים כל כך..
אפשר לדעת מה אתה באמת חושב?

תמונת המשתמש

יהונתן
December 30, 2005 10:21 PM
לינק ישיר לתגובה זו

אני לא מבקר את האינטרנט, אני מבקר את המשנים את התוכן בה. אחד הכללים החשובים הוא להבדיל בין תוכן לעיצוב, בין פרקטיקה לבין אסתטיקה. הפרקטיקה של הרשת נותרת בעינה, האסתיקה הורסת.

אם לא היו משכתבים ערכים כדי לצור היסטוריה חדשה אז המידע היה באמת שימושי. כיום, משכתבים לנו את המציאות ומשנים אותה כל רגע, הכל כדי שתחשבי כמו שאמצעי התקשורת רוצים שתחשבי.

תמונת המשתמש

pely
December 30, 2005 10:41 PM
לינק ישיר לתגובה זו

כן,ואני מסכימה איתך במאת האחוזים ששכתוב ערכים ותחמנות תקשורתית הם פגיעה חמורה בכמעט כל מה שקדוש לנו, אבל 1.אבל ההיסטוריה נכתבת בידי המנצחים מאז ומעולם. 2. אתה טוען שלפחות באינטרנט יש שויון. זה כולל את השויון של כולם לפגוע אחד בשני ולשנות את ההסטוריה? 3. זה המחיר שמשלמים על חופש הביטוי.

אז עדיין נשאלת השאלה מה יותר קדוש לך בסוף היום, העובדה שמתו 2000 חיילים אמריקאים בעיראק, או זכותו של כל אדם לטעון שלא היה ולא נברא?

תמונת המשתמש

ליאור הנר
December 30, 2005 11:15 PM
לינק ישיר לתגובה זו

טענתך, אם הבנתי נכון, היא שהקורא צריך לרדוף תמידית אחר העדכונים אם הוא רוצה לשמור על קשר עם התוכן המוצג בפניו. אתה לא רואה כבעיה שמתבצע שינוי ועדכון ותוך כדי כך חידוד מסרים אם נשמר תיעוד של השינוי. התיעוד קיים על מנת שהקורא יבין את הרצף ולא יאלץ להתמודד עם מציאות שבה בזמן נתון יש אמת מסוימת ומאוחר יותר היא משתנה.
בכך אני רואה אתך עין בעין מאחר ויש בתהליך זה אפשרות לבקר ולעקוב אחרי נסיונות מניפולציה אבל יש לברך שינויים כשהם באים לכפר על טעויות גם כאשר אין ביקורת על תהליך השינוי.

תמונת המשתמש

pely
December 31, 2005 08:08 AM
לינק ישיר לתגובה זו

עו"ד קלינגר, מעניין מה דעתך על (ביטול) משוב השופטים?

תמונת המשתמש

יהונתן
December 31, 2005 10:45 AM
לינק ישיר לתגובה זו

ליאור,
שינויים כמו תיקון הפרטיכל של ישיבת הכנסת שגיא ווסט כתב עליו (ראה לינק יחיד בכתבה) אינו שינוי מבורך ונועד לשכתב היסטוריה מבחינתי. שינויים לא מתועדים גורמים לכך שמי שמסתמך על מידע נכון ביום א' טועה לגביו ביום ב'. השינוי הוא מבורך אם הוא בא לתקן טעות, כל עוד כתוב שהטעות תוקנה ביום-שעה. אני לא מדבר על הפאשלות של אתרי חדשות כשהם מציגים כותרות שגויות וכו' (ראה וואלה! פאשלה) אני מדבר על שכתוב אמיתי.

תמונת המשתמש

pely
December 31, 2005 01:31 PM
לינק ישיר לתגובה זו

משהו אתם.. יהונתן, בחרת את הנושא הכי קטנוני לדבר עליו בהקשר של האינטרנט ועוד ליאור הנר טורח להסכים. טענתי היא שמי שנותן לטוקבקים מקום כה גדול בחייו וכמעט ולא מסתכל בעין ביקורתית על עצם הטיקבוק אלא חוזר ונובר ברקמות הפנימיות של המפלצת הזאת שנקראת טוקבק, אולי מוטב לו שימשיך ויפשפש במים הרדודים וישאיר את המסקנות המהותיות לאנשים שלא איבדו צלם אנוש.

תמונת המשתמש

יהונתן
December 31, 2005 01:33 PM
לינק ישיר לתגובה זו

אני לא מדבר על טוקבקים, אלא על שכתוב של כתבות באינטרנט.

תמונת המשתמש

ליאור הנר
December 31, 2005 05:58 PM
לינק ישיר לתגובה זו

מסכים לגבי פרוטוקול הכנסת.
במקרה ראיתי את ההשבעה בשידור חי וגם אני נשפכתי מצחוק.

Post a comment