« להתמודד עם המציאות | Main | שכר המינימום: לחיות בכבוד ולוותר על עקרונות »

April 17, 2006

ההיבריס: שיטור וירטואלי

תמצאו את זה בבלוג החדש (מוביל לדף חיפוש)
השוטרים החליטו לזנוח את עבודת השיטור האמיתית ולעבור לזו הוירטואלית, כך מדווח הבוקר אתר סלאשדוט, ככל הנראה, המשטרה בארצות הברית החליטה להשתמש ברשתות חברתיות כדי לאתר פשעים שלכאורה בוצעו ולסייע לחקירות של פשעים קיימים. לפי הכתבה באתר MSNBC, הכל התחיל כשנערה בת 18 נאנסה וביתה נפרץ, השוטרים ראו על צג מחשבה את האתר Myspace פתוח והחלו לעבור על הרשת החברתית שלה. המשטרה הרכיבה מסדר זיהוי עבור העניין שהורכב מפרופילים של דמויות ברשת.

מאז יושבים שוטרים ומחפשים פשעים, ולא רק פושעים, ברשת. לאחר שעצרו מספר צעירים על כך שפוצצו זיקוקין שגרמו לנזק מינימאלי בהנגאר נטוש, המשיכו השוטרים לחפש סוחרי סמים, פדופילים וונדליסטים שמציגים את עבודתם ברשת, חטא ההיבריס המושלם. האם הרשתות החברתיות הוסיפו ליעודם המקורי עוד ייעוד, והוא הקמת מאגר פרופילים משטרתי המוני?

ברשת החברתית Myspace יש מיליונים של צעירים שחושפים הכל על עצמם. למשטרה בארצות הברית אין את כמות המידע הבלתי יאמן שקיים ברשת; הרי מאגר תצלומים וולונטרי למסדרי זיהוי, יחד עם העדפות, מקום מגורים ועוד יכול שיהיה כל שהמשטרה פללה לו בעידן וירטואלי. גברת נאנסת בסמטה אפלה, והשוטר יודע לחפש ברשת החברתית גבר בן 20-27 בגובה 1.82 ומשקל בינוני, עם שיער שחור. נכון, הוא לא מכסה את כל האפשרויות, אבל הוא יכול לפענח את הרצח בצורה קלה יותר, ומקסימום להכות את החשוד עד שהוא מודה במקרה שהוא לא באמת אשם.

אז בעצם מה רע בכך שהמשטרה "עושה את עבודתה" ומפענחת פשעים? החשש הוא אחד בלבד, שהמשטרה תעזוב את עבודת השיטור המסורתית ותחל רק לבלוש באינטרנט. כבר היום המשטרה מעדיפה שלא לחקור עבירות מסוימות ולהתעלם בכלל מאיזורי פשיעה; כל תל-אביב מצוי יודע היכן נמצאים מכוני הליווי ובתי ההימורים, אך המשטרה טרם טרחה לפשוט עליהם. מצד שני, כשהמשטרה פושטת על קזינו, היא עושה דברים אצילים עם הרכוש שחולט, וכל הכבוד לה.

הפחד האמיתי הוא שכמו שהעיתונות החוקרת קרסה עם הופעת האינטרנט, כיוון שצריך לתת כותרות אינסטנט ולייצר מידע וחדשות בכמויות שלא היו מגיעות לנייר, כך גם עם הפשיעה. יש באינטרנט תיעוד של מיליוני עבירות קלות, שלא רק נחשבות זניחות, אלא גם קל לחקור אותן כי העבריין מתרברב בעבירותיו. הוא מציג גרפיטי, מציג תמונות שלו נוהג ברשלנות וגם מציג לעיתים את עצמו שותה בהיותו קטין (ובכוונה אין לינקים כאן). המטרה של הקטנת הפשיעה כרוכה אבל לא רק בטיפול בעבירות הקלות, אלא גם בהחלטה על סדר עדיפויות בחברה, מה לחקור ומה לא.

הצפה של המשטרה בחקירת אלפי ורבבות עבריינים קטנים (ואני לא מדבר על פדופילים שמפתים קטינים, אלא על הדברים הקטנים: חציה באור אדום, לדוגמא) תגרום לכך שהמערכת, העמוסה לעיפה כבר עכשיו, תקרוס ולא תוכל לחקור את הפרשיות האמיתיות. כמובן שכשמישהי נרצחת כדאי לבדוק גם בדואר האלקטרוני שלה האם היא התכתבה עם מישהו והאם יש מניע, אבל להחזיק שוטרים במשרה מלאה שישוטטו ברשתות החברתיות ויבדקו על המצאות פשעים? זה כמו להחזיק שוטרי מקוף, זה לא נעשה בישראל. (ועל כך מצר עתידי המנחם)


נכתב על ידי jk ביום\שעה April 17, 2006 10:51 AM

Trackback Pings

ניתן לשלוח טראבק כאן

Comments

תמונת המשתמש

Zibi
April 17, 2006 07:07 PM
לינק ישיר לתגובה זו

בישביל זה יש את יחידת המשחבים של המשטרה לא?
ומבקום לבזבז שוטרים אפשר לעסיק אזרחים חסרי עבודה שזאת תיהיה העבודה שלהם וכך השוטרים יטפלו בעבירות הכבדות ועדיין היה אפשר לטפל בעבירות הקטנות.

תמונת המשתמש

יהונתן
April 17, 2006 11:23 PM
לינק ישיר לתגובה זו

אני לא חושב שיחידת המחשבים של המשטרה צריכה לטפל בחטאים קלים, אלא יותר בפריצות לבנקים, גניבת זהות וכדומה.

העסקת מחוסרי עבודה יכולה להיות גם בפעילות יצרנית.

Post a comment